Volum cilindru: cum se calculeaza?

Volum cilindru: cum se calculeaza?

In cazul in care sunteti o persoana pasionata de autoturisme sau pur si simplu domeniul auto v-a trezit curiozitatea si doriti sa stiti mai multe dspre autovehiculul dumneavoastra, in cadrul acestui articol vom discuta despre modul in care putem calcula volumul unui cilindru, respectiv volumul motorului unei masini.

Formula matematica pentru calculul volumului este una simpla, volumul cilindrului fiind egal cu produsul dintre suprafata bazei si inaltimii. Volumul de lucru al oricarui cilindru de motor se calculeaza tinand cont de urmatoarele variabile : h- lungimea cursei pistonului calculata in milimetri, r- raza pistonului calculata in mm, precum si constanta n - care este egala cu 3,14.

**In acest caz volumul cilindrului se va calcula dupa produsul: n*h* r2. **

Pentru a calcula volumul motorului, cunoscut in termeni auto sub denumirea de capacitatea motorului, cea care este inscriptionata si in cartea tehnica a masinii, va fi necesar sa calculati volumul unui cilindru si apoi sa il inmultiti cu numarul de cilindri ai motorului.

Practic, vom utiliza formula mentionata anterior pentru a afla volumul unui cilindru dupa care vom inmulti rezultatul cu numarul de cilindrii pe care ii are motorul. Avand in vedere ca parametrii oricarui piston sunt indicati in milimetri, iar capacitatea motorului se masoara in centimetri, rezultatul obtinut il vom imparti la 1000.

Atunci cand calculati volumul unui cilindru trebuie sa aveti in vedere obligatoriu cursa pistonului, deoarece volumul total si volum de lucru al cilindrului sunt diferite. Prin urmare, nu trebuie sa confundati cele doua aspecte.

Pentru a afla volumul real total al cilindrului va trebui sa luam in considerare volumul camerei de ardere si volumul de lucru.

In momentul de fata putem gasi online cu usurinta programe speciale care calculeaza in cateva secunde capacitatea unui motor pe baza introducerii unor informatii standard pe care le regasim in talonul autovehiculului, asa incat aflarea volumului fiecarui cilindru este o operatiune care dureaza 1–2 minute. Cu toate acestea, puteti realiza operatiunea foarte usor si singur cu ajutorul unui calculator obisnuit.

Calculul volumului motorului cu ardere interna

Atunci cand utilizati programele online pentru a calcula volumul motorului care va intereseaza va fi necesar sa introduceti 3 valori, pe care le veti regasi asa cum am mentionat in talonul autoturismului dumneavoastra. Dupa ce ati calculat capacitatea motorului in centimetri cubi, aceasta va fi de obicei cu 1-2 procente sub sau peste pragul fix. De exemplu, daca volumul calculat este de 1598 cm³, inseamna ca autoturismul are un motor de 1,6 litri, in timp ce un motor de 2,4 litri va avea un volum de 2429 cm³. Trebuie sa retineti ca un motor care are acelasi numar de cilindri, diametrul cilindrilor poate fi diferit, ceea ce va face in mod direct ca si volumul de lucru sa fie diferit, asa incat si puterea motorului va fi diferita.

In cazul motoarelor care au o cursa scurta, acestea consuma mai mult combustibil si au un randament scazut, dar ating un nivel de putere si implicit o viteza mai mare, in timp ce motoarele cu cursa lunga sunt amplasate pe autoturismele care necesita un cuplu puternic, o durata de viata ridicata si o economie de combustibil semnificativa.

De ce este important sa verificati volumul motorului?

Chiar daca la prima vedere nu ar parea important sa verificati volumul motorului, deoarece aveti inscrisa aceasta informatie in cartea tehnica a autoturismului si de multe ori o regasim inscriptionata si pe portbagajul autovehiculului, exista situatii in care este nevoie a cresteti raportul de compresie a motorului, asa incat este esential sa calculati capacitatea motorului atat inainte, cat si dupa aceasta interventie. Cu cat raportul de compresie este mai amre, cu atat presiunea asupra pistoanelor in timpul arderii este mai mare si in consecinta motorul va fi mai puternic. Tehnologia de schimbare a volumului cilindrilor pentru a creste gradul de compresie este benefica si nu prezinta probleme, atat timp cat este realizata in limitele maxime admise in cazul fiecarui motor.

sursa foto: