Restaurarea unei legende - primul monopost de Formula Easter fabricat in Romania

Restaurarea unei legende - primul monopost de Formula Easter fabricat in Romania

Fiind impatimiti ai sportului cu motor, nu am putut trece cu vederea, nasterea unui proiect inedit in Romania. Putem sa facem totusi referire la o renastere, tinand cont ca vorbim despre restaurarea primului monopost de Formula Easter, romanesc, care a fost produs la Cluj in 1980 de catre maestrul sportului Laurentiu Moldovan.

Monopostul LGM1 ( sau epava acestuia dupa cate veti vedea in pozele din articol ) a fost salvat de Edwin Keleti, jurnalist si pilot roman. Dupa un scurt schimb de mesaje pe Facebook am decis sa scriem un mic articol despre proiect, prin care sa va prezentam care a fost motivatia si stadiul actual al constructiei.

( Edwin Keleti )

De ce LGM1? Ce anume v-a convins sa incepeti proiectul de restaurare?

Edwin Keleti: Intotdeauna am fost un sportiv care a manifestat mult respect si admiratie pentru inaintasii mei. Anul trecut am realizat o replica a Daciei 1300 de grC a maestrului meu, Mihai „Ita“ Muresan iar la inceputul acestui an a aparut la vanzare monopostul LGM1. Constructorul sau, Laurentiu „Lenti“ Moldovan fusese prieten de familie cu parintii mei iar eu, copil de 9-10-11 ani fiind, eram vrajit de cate ori mergeam la el in vizita de casca expusa in biblioteca si de cele cateva machete, ceva destul de rar in acea vreme. La un moment dat Lenti m-a lasat sa intru in garaj unde am vazut monopostul. Am ramas gura casca. Pana atunci ma plimbase cu Renault-ul 8 Gordini, al carui sunet efectiv facea sa ti se faca pielea de gaina, insa formula era din alt film. In lunile care au urmat am fost impreuna cu tatal meu din nou la el la garaj, formula era aproape gata iar tatal meu a facut superbele fotografii care acum se dovedesc nepretuite in reconstructia monopostului.

Dand pe fast forward 40 de ani, e normal ca de indata ce am regasit masina sa o cumpar si sa-mi doresc foarte mult sa o readuc la viata.

Cat la suta ati recuperat din monopostul original?

Edwin Keleti: Desi la o prima vedere era intr-o stare deplorabila, sasiul si carenele sunt surprinzator de bine conservate. Din sasiu am recuperat 95%, de fapt singurele piese care lipsesc sunt bratele inferioare spate si o teava contur in jurul cockpit-ului. Carenele sunt in proportie de 90%, fiind mai degraba modificate de-a lungul celor 40 de ani de aventura la mai multi proprietari insa fiind din fibra de sticla sunt foarte usor de readus la forma originala. Asta si din cauza ca dupa sablare am regasit majoritatea liniilor originale peste care s-au facut modificarile. Aici intervin decisiv si fotografiile de care vorbeam de mai sus dar si altele stranse din diverse surse, printre care si copii lui Laurentiu, Adriana si Remus.

Partea mecanica lipseste cu desavarsire insa este usor de replicat, insa nu ieftin.

La prezentarea oficiala si in primele curse masina a avut motor si cutie de viteze de Renault 8 Gordini, cu o putere de circa 110-120 CP, cutie cu 5 viteze cu rapoarte scurte, pentru ca apoi sa treaca pe mecanica de Dacia 1300 pentru a putea fi conforma regulamentului de Formula Easter.

Toate bratele suspensiilor erau realizate artizanal iar in aceasta faza lucram prin modelare 3D la verificarea dimensionala a acestora. Puntea fata are fuzete si etrieri de frana de Dacia 1100 iar pe spate avem fuzete modificate de Dacia 1300 cu tot cu etrieri. Ampatamentul masinii este de 2300 mm, lungimea totala de circa 3750 mm (in functie de botul folosit), jantele, productie proprie – copie BBS-, turnate de Laurentiu la Cluj, sunt de 13 toli cu latimi de 8 toli fata si 10 toli spate. Greutatea era in jur de 465 kg.

Imi doresc foarte mult sa refac masina identic cu prima varianta si, deci, voi alege sa pregatesc impreuna cu prietenii mei Olimpiu Daraban si Nagy Emil un motor de Renault 5 Alpine care este, practic, descendentul direct al R8 Gordini. Aceeasi arhitectura a chiulasei, ceea ce este cel mai important. Cutia va fi una de Dacia 1300, cu 5 trepte si rapoarte scurte, specifice + autoblocant.

Care a fost cea mai grea parte a constructiei ( pana acum ) si care credeti ca va va da cele mai mari batai de cap pe viitor?

Edwin Keleti: Realizarea structurii botului a fost destul de challenging avand o multitudine de unghiuri si ne-a luat 2 zile. Tot ce inseamna sudura sasiu este realizata de prietenul meu Andrei Rezi, un super meserias si un mare suflet! Indepartarea modificarilor carenelor si revenirea la formele initiale este destul de delicata si laborioasa neavand planurile masinii ci doar o multitudine de fotografii din care incercam sa obtinem proportiile si dimensiunile. Este, oarecum, predestinat deoarece chiar Laurentiu s-a inspirat dintr-o macheta Ferrari pe care o avea la el acasa!!!

Cu ce se diferentia LGM1 acum 40 de ani fata de celelalte monoposturi Easter?

Edwin Keleti: Desi voi fi acuzat de subiectivism sustin sus si tare ca a fost si ramane, de departe, cea mai frumoasa masina de formula Easter fabricata in Romania. Din ce am studiat in aceste cateva luni pot spune ca au existat in tara sasiuri mai moderne dar toate fabricate dupa acesta. Laurentiu era de meserie conductor arhitect, cu un deosebit simt al frumosului, ceea ce se rasfrange asupra formelor si proportiilor monopostului.

In plus, in versiunea initiala – chit ca neconforma regulamentului formulei Easter-, era si mult mai performanta. Trebuie spus ca regulamentul formulei Easter permitea folosirea exclusiva a componentelor fabricate in tarile socialiste.

LGM1 poarta numele regretatului si mult iubitului pilot Laurentiu Gavrila Moldovan. Ne puteti povesti mai multe despre dansul si realizarile in sportul cu motor?

Edwin Keleti: E fost mai ales pilot de viteza (circuit si coasta) unde a castigat mai multe titluri de campion national, inclusiv in 1981 la clasa formula Easter, insa a participat si la raliuri unde a fost campion national cu echipa Universitatea Brasov in 1975.

In 1981 i s-a decernat titlul de Maestru al sportului.

In acesta incercare vi s-au alaturat multi prieteni si pasionati. Le puteti multumi fiecaruia mentionandu-i in continuare.

Edwin Keleti: Pe langa frumusetea intrinseca a readucerii la viata a monopostului, o traire la fel de intensa o am datorita oamenilor frumosi care au fost atrasi de acest proiect.

Este aproape ireal sa primesti mesaje de felicitare pe Facebook si declarare de disponibilitate de a te ajuta de la oameni pe care nu-i cunosti, este minunat sa vezi atat de mult entuziasm si bunatate. Oameni care fie l-au cunoscut si admirat, fie doar le place ideea. Pe langa cei trei enuntati mai sus suntem onorati sa ii avem alaturi pe Mihai Gavris, Paul Moraru, Mitza, Horea si Toni Avram, Mihai Comsit, Jerome France, Gabriel Ciuperca, Sorin Pop, Laviniu Lazar, Mihai Muresanu, Nagy Ocsy, Constantin Raileanu, Mihai Garba, Radu Opris, Nicu Bud, Radu Cojocaru si nu in ultimul rand baiatul lui Laurentiu, Remus, precum si pe tatal meu, Adam Keleti.

Vreau sa le multumesc fiecaruia in parte si sa le promit ca o sa facem o treaba minunata. Ba mai mult, intentionez sa fac si o campanie de crowdfunding pe un site de specialitate.

Promitem sa va tinem la curent cu stadiul proiectului si in acelasi timp dorim sa le uram mult succes tuturor celor care s-au implicat si mai ales sa ii felicitam din suflet.

Citeste si...
Au fost patronii Euroins finantati de serviciile secrete?
Au fost patronii Euroins finantati de serviciile secrete?

In cadrul acestui articol vom prezenta o ancheta realizata de catre cei de la Libertatea. Acestia au incercat sa “ia urma banilor”...

Codul Rutier a fost macelarit, la doar cateva luni dupa ce pedepsele au fost inasprite
Codul Rutier a fost macelarit, la doar cateva luni dupa ce pedepsele au fost inasprite

Asa cum bine stim, Romania este pe primul loc in Uniunea Europeana la numarul accidentelor foarte grave si al mortalitatii pe sose...

Ce ar fi fost Romania cu 3200 de kilometri de autostrada, conform planului lui Nicolae Ceausescu?
Ce ar fi fost Romania cu 3200 de kilometri de autostrada, conform planului lui Nicolae Ceausescu?

Toate lucrurile in viata vin cu bune si cu rele … iar perioada comunista nu face exceptie de la regula. Nu ne vom permite sub nici...

Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.
Ofiter de Politie a fost prins drogat la volan. Urmeaza procesul de judecata.

In fiecare zi vedem mesaje din partea politiei care ne atentioneaza cu privire la condusul sub influenta bauturilor alcoolice sau...