Are voie politia locala sa participe la dirijarea circulatiei?

Are voie politia locala sa participe la dirijarea circulatiei?

In ultima vreme, politistii locali sunt vazuti din ce in ce mai des in intersectii dirijand circulatia, acest lucru intamplandu-se in mai toate orasele tarii. In aceste conditii, exista nu numar tot mai mare de conducatori auto care pun la indoiala legalitatea acestor actiuni din trafic, in conditiile in care credinta potrivit careia politistii rutieri sunt singurii care pot dirija circulatia este adanc inradacinata in obisnuinta soferilor.

Atributiile Politiei Locale, in baza Legii politiei locale nr. 155/2010

In baza prevederilor legale instituite prin Legea politiei locale nr. 155/2010, „Politia Locala isi desfasoara activitatea pe intreg teritoriul Capitalei, ceea ce presupune un areal de 228 kmp, avand ca obiectiv principal asigurarea si pastrarea ordinii si linistii publice pentru o populatie de aproximativ 3,5 milioane de persoane, atat locuitori cat si turisti sau persoane aflate ocazional in Capitala.

Infiintata ca Directie Generala de Politie Locala si Control, institutie publica de interes local, cu personalitate juridica in subordinea Primarului General, isi desfasoara activitatea pe baza si in executarea legii, cu respectarea principiilor legalitatii, increderii, previzibilitatii, proximitatii si proportionalitatii, deschiderii si transparentei, eficientei si eficacitatii, raspunderii si responsabilitatii, impartialitatii si nediscriminarii.

Directia Generala de Politie Locala si Control a Municipiului Bucuresti exercita atributii privind apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei, a proprietatii private si publice, prevenirea si descoperirea infractiunilor, in urmatoarele domenii“:

Astfel, dupa cum bine se poate observa din enumerarea anterioara, institutia in discutie are, printre atributiile specifice, sarcini in ceea ce priveste buna derulare a circulatiei pe drumurile publice, acestea nefiind insa explicate in detaliu [art. 7 (a)]: „Politia locala asigura fluenta circulatiei pe drumurile publice din raza teritoriala de competenta, avand dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducatorilor de autovehicul exclusiv pentru indeplinirea atributiilor conferite de prezenta lege in domeniul circulatiei pe drumurile publice“.

Mai mult, art. 7 (f) mentioneaza faptul ca politia locala „acorda sprijin unitatilor/structurilor teritoriale ale Politiei Romane in luarea masurilor pentru asigurarea fluentei si sigurantei traficului“.

Potrivit focuspress.ro, restul prevederilor legale instituite de articolul in discutie fac referire la activitati din domeniul rutier, cu privire la verificarea integritatii semnelor de circulatie, constatarea de contraventii in randul soferilor etc. , fara nicio alta mentiune referitoare la dirijarea circulatiei in intersectii.

Printre prevederile Codului Rutier nu se regasesc actiunile politistilor locali in trafic

Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 12 decembrie 2002, privind circulatia pe drumurile publice, mentioneaza, in cuprinsul mai multor articole, obligatiile legale ale politistilor rutieri in ceea ce priveste disciplina din trafic, exceptia facand-o politistii de frontiera, in zonele de competenta ale acestora; acestia din urma vor trimite documentele intocmite tot catre Politia Rutiera.

Astfel, in baza normelor legale instituite prin prevederile art. 29 (1), „Circulatia pe drumurile publice se desfasoara in conformitate cu regulile de circulatie si cu respectarea semnificatiei semnalizarii rutiere realizate prin mijloacele de semnalizare, semnalele si indicatiile politistului rutier care dirijeaza circulatia, semnalele speciale de avertizare luminoase sau sonore, de semnalizare temporara si semnalele conducatorilor de vehicule“; art. 31: „Participantii la trafic trebuie sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier, precum si semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera, in urmatoarea ordine de prioritate (…)“; art. 35 (4): „In exercitarea atributiilor de dirijare a circulatiei rutiere, politistii rutieri sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive“; art. 61 (3): „Cand pe drumul public circulatia este dirijata de un politist rutier, conducatorii autovehiculelor prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte semnalele, indicatiile si dispozitiile acestuia“.

De asemenea, prin prevederile legale din cuprinsul HG nr. 1391/2006 din 4 octombrie 2006, pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice, se numara:

Art. 177 (1): „Indrumarea, supravegherea, controlul respectarii normelor privind circulatia pe drumurile publice si luarea masurilor legale in cazul in care se constata incalcari ale acestora se realizeaza de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane.

(2) Politistii rutieri sunt ofiterii si agentii de politie specializati si anume desemnati prin dispozitie a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Romane“.

Art. 178 (2): „(…) Participantii la trafic trebuie sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier, precum si semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera, in urmatoarea ordine de prioritate (…)“.

Existenta unei prevederi legale din anul 2000, care interzice ca o activitate sa fie reglementata de doua acte normative

Este adevarat ca, indiferent de faptul ca prevederile Codului Rutier nu vorbesc despre vreo atributie a politiei locale, acestea apar in Legea politiei locale nr. 155/2010. Problema intervine in conditiile in care, din punct de vedere legal, nu este permis „paralelismul legislativ“. Ne referim aici la prevederea legala care interzice ca o activitate sa fie reglementata de doua acte normative, respectiv Legea nr. 24/27.03.2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.

Articolul 16 din legea in discutie prevede faptul ca: (1) „In procesul de legiferare este interzisa instituirea acelorasi reglementari in mai multe articole sau alineate din acelasi act normativ ori in doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni legislative se utilizeaza norma de trimitere.

(2) In cazul existentei unor paralelisme acestea vor fi inlaturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei in reglementari unice.

(4) Intr-un act normativ emis pe baza si in executarea altui act normativ de nivel superior nu se utilizeaza reproducerea unor dispozitii din actul superior (Codul Rutier), fiind recomandabila numai indicarea textelor de referinta. In asemenea cazuri, preluarea unor norme in actul inferior (Legea Politiei Locale) poate fi facuta numai pentru dezvoltarea ori detalierea solutiilor din actul de baza“.

Codul Rutier are prioritate fata de legea Politiei Locale

Potrivit focuspress.ro, „Codul Rutier nu a fost, insa, modificat dupa intrarea in vigoare a Legii 155, privind atributiile Politiei Locale, ceea ce a dus efectiv la un vid legislativ. In practica, s-au evidentiat aplicari neunitare ale legii, fiind cazuri in care Politia Locala, in baza Legii 155, a aplicat amenzi, iar instanta le-a anulat, iar alte cazuri in care ele au fost sustinute“.

In concluzie, indiferent de faptul ca Legea politiei locale prevede activitati in domeniul circulatiei rutiere, „acestea sunt „rezervate“ exclusiv Codului Rutier, sub „umbrela“ reglementarilor privind tehnica legislativa. Cel mult, politistii locali ii pot sprijini in unele activitati pe politistii rutieri, insa nu-i pot substitui, mai ales cand este vorba despre accidente sau despre dirijarea traficului“.

sursa foto: https://www.magazinsalajean.ro/

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Toleranta Radarului Politiei: Ce trebuie sa stii despre limita de viteza?
Toleranta Radarului Politiei: Ce trebuie sa stii despre limita de viteza?

Când vine vorba de circulația pe șosele, respectarea limitelor de viteză este esențială pentru siguranța noastră și a celorlalți p...

Iei amenda cand depasesti masina politiei!?
Iei amenda cand depasesti masina politiei!?

Fiecare dintre noi ne-am aflat cel putin o data in situatia in care ne deplasam in trafic si in fata noastra era o masina de polit...

Cum sa trisezi cand sufli in alcooltestul politiei?
Cum sa trisezi cand sufli in alcooltestul politiei?

Il cunoastem deja cu totii pe celebrul Tavi Pertea. Probabil unul dintre cei mai iubiti politisti din tara noastra (specie pe cale...

Primele imagini cu noile BMW-uri ale Politiei Romane, achizitionate cu scandal
Primele imagini cu noile BMW-uri ale Politiei Romane, achizitionate cu scandal

BMW-urile achizitionate cu scadal de Politia Romana vor fi in curand pe soselele din Romania Politistii au primit deja BMW-uri din...