Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Care este rolul spoilerului de la masina si la ce trebuie sa ai grija?

Spoilerul nu este o componenta auto care echipeaza masina intamplator sau doar de design. Rolul sau este acela de a fluidiza aerul si de a-l dirija astfel incat sa existe acea aerodinamica esentiala pentru viteza si stabilitate pe carosabil.

In cazul in care fluxul de aer pe care masina il intalneste in deplasare nu este spart si directionat pe langa masina (spoil = strica), automat masina va resimti rezistenta.

Inca din 1960, producatorii din industria auto au inceput sa fie preocupati de imbunatatirea aerodinamicii, mai ales in categoria masinilor care participau la curse. Aceasta preocupare s-a extins catre toate masinile avand la baza un motiv cat se poate de practic – masinile aerodinamice se deplaseaza mai eficient si consuma mai putin combustibil, decat cele care intampina un flux de aer puternic si au nevoie de mai multa putere pentru a fi stabile.

Ce este, in realitate, spoilerul?

Cand se discuta despre spoiler, cei mai multi soferi se gandesc la un spoiler de tip aripa, insa, adevarul este ca specialistii din industria auto folosesc mai multe elemente care au scopul de a imbunatati aerodinamica masinii.

Masina are spoilere si in partea din fata astfel incat aerul sa fie directionat pe laterale, nu pe dedesubt, dar si in laterale, pe langa panourile basculante.

Cu cat viteza de deplasare este mai mare in conditii de aerodinamica slabe, cu atat motorul trebuie sa depuna mai multa activitate pentru a mentine viteza. In plus, la o viteza mare cu aerodinamica redusa, apare instabilitatea masinii pe carosabil.

Spoilerele au mai multe functii. De exemplu, spoilerele montate in fata directioneaza fluxul de aer pe langa masina, iar spolerele montate in spate ajuta la stabilitatea masinii prin crearea unei forte de apasare a acesteia spre sol.

La ce trebuie sa fii atent cand vine vorba de aerodinamica?

Aerodinamica masinii nu sta insa doar in spoilere, ci in multe alte elemente si caracteristici ale acesteia. Forma masinii, inaltimea, dimensiunea grilei, forma barei de protectie de fata, a farurilor, capote, luneta, portbagajul sunt elemente care contribuie la sustinerea unei aerodinamici eficiente.

Perfectionarea permanenta a aerodinamicii este o preocupare constanta a industriei auto, deoarece acest aspect are mai multe consecinte:

  • O aerodinamica buna contribuie la un consum redus de combustibil si la o siguranta crescuta deoarece ajuta la stabilitatea masinii pe carosabil.
  • O aerodinamica performanta reduce zgomotul produs de vant.

Exista modele de masini la care spoilerele montate pentru imbunatatirea aerodinamicii inseamna dour un amortizor de aer sub bara de protectie din fata si un spoiler simplu in capacul portbagajului.

La polul opus sunt masinile cu spoilere vizibile, montate deasupra portbagajului, insa nu trebuie sa te lasi pacalit deoarece nu intotdeauna marimea spoilerului garanteaza o aerodinamica excelenta.

Nu toate spoilerele tin de aerodinamica, unele tin de estetica!

O aripa simpla a masinii, dar bine proiectata, cu forma aerodinamica, este cu mult eficienta decat o aripa proiectata mai putin bine, dar cu elemente in plus adaugate pe exterior. Astfel de elemente desi par a fi aero nu vor face decat sa perturbe si mai mult fluxul de aer si sa aiba drept consecinte un consum mare de combustibil si instabilitate.

La modele cu spoilere vizibile care sunt montate mai mult pentru estetica, producatorii nu tin neaparat sa sublinieze avantajul acestora. Din aceeasi categorie de spoilere care nu tin neaparat de aerodinamica pot face parte si unele elemente comercializate de dealer sau magazine aftermarket in categoria accesorii aero si care sunt folosite mai mult pentru a decora masinile, decat pentru a le imbunatati performantele.

In unele cazuri, spoilerele nu reusesc sa isi indeplineasca rolul. Un spoiler atasat pe portbagajul unei masini de curse reduce viteza de inaintare deoarece blocheaza aerul. Testele au aratat, de altfel, si ca masinile pick-up cu hayonul ridicat au o rezistenta mai mare decat cele care au hayonul coborat.

sursa foto: https://www.autocar.co.uk/