Care este suma obtinuta in cazul unui accident cu un autoturism care detine polita de asigurare obligatorie la Euroins

Care este suma obtinuta in cazul unui accident cu un autoturism care detine polita de asigurare obligatorie la Euroins

Potrivit economica.net, societatea de asigurare Euroins, lider al pietei RCA prin cei doua milioane de clienti la ora actuala, face calcule in partida proprie la momentul necesitatii acoperirii daunelor, motiv pentru care service-urile sunt deranjate, in egala masura cu pagubitii, ajungandu-se astfel la un numar foarte mare de litigii in instanta, respectiv la sanctiuni in sarcina companiei.

Concret, potrivit informatiilor economica.net provenite de la mai multi jucatori din zona service-urilor si din brokerajul de asigurari, societatea Euroins achita intre 110 – 130 / 140 ron / ora de manopera, desi media din piata sare serios de 250 ron, cu atat mai mult in contextul cresterilor masive de preturi la energie, piese si utilaje.

In baza celor mentionate de sursa citata, Euroins, cel mai mare vanzator de RCA de pe piata locala, incearca, fortat si de autoritati, sa scape de dependenta de asigurarea obligatorie de raspundere civila auto, insa fara sa renunte la obiceiul de a calcula dupa reguli speciale valoarea daunelor pe care le plateste. Este concluzia pe care o putem trage dupa discutii cu mai multi actori din piata asigurarilor, a brokerajului si cea a service-urilor.

Cu alte cuvinte, referitor la costul orei de manopera, societatea in discutie inregistreaza tarife inferioare cu pana la jumatate celor facturate de unitatile reparatoare, potrivit celor declarate de reprezentantii service-urilor.

Astfel, „sunt service-uri de marca ce merg si spre 400-450 de lei si mai sunt service-uri cu care Euroins este conflict deschis, care percep si 700-800 de lei pe ora de manopera, motivand in principal prin calitatea lucrarilor. Cu acestea din urma Euroins se judeca de ani de zile si, in general, pierde, dupa cum arata statisticile. In ultima vreme, insa, spun sursele citate, Euroins refuza plata devizelor chiar si la service-urile care vin cu ora de manopera sub media pietei, ajungand si cu acestea in instanta, in multe dintre situatii. Altfel spus, in aceste moment, Euroins plateste undeva spre jumatate din media pietei pentru ora de manopera“.

Trebuie mentionat faptul ca exista si unitati reparatoare care inscriu in devize sume neobisnuit de mari pentru ora de manopera si uneori chiar pentru piesele folosite, „beneficiind si de prevederile legii nr. 132/2017 a RCA-ului, care practic da service-urilor libertate totala in stabilirea preturilor de reparatie in masura in care justifica aceste preturi cu documente“. Acestea sunt situatiile care ajung sa ia calea instantei, societatea Euroins fiind deja parte in foarte multe astfel de procese.

In aceste conditii, inclusiv pagubitii sunt deranjati de situatia creata, acestia fie neputandu-si repara autoturismele „(in situatia in care accepta o oferta in regie proprie, care de obicei este undeva la maximum 40% din ce ar insemna o reparatie la reprezentanta, de exemplu)“, fie asteptand perioade lungi de timp pentru ridicarea autoturismelor din service.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca societatea Euroins se ocupa, in prezent, cu aproximativ 50% din numarul total al daunelor de pe teritoriul tarii noastre, in fiecare an. Potrivit sursei citate, „(…) la final de 2022 va fi avut deja cel putin 150.000 de dosare doar din anul curent“.

Trebuie stiut faptul ca exista deja service-uri care refuza sa lucreze cu autovehicule tamponate de asiguratii RCA la Euroins, referindu-ne aici la service-uri precum reprezentantele zonale ale BMW sau Mercedes.

De asemenea, Euroins are cea mai larga retea de parteneri in zona service-urilor, in prezent neexistand semne ca asiguratorul are o problema generala cu platile, putandu-ne referi mai degraba la o anume conduita, intalnita des in Bulgaria, de unde isi trage societatea originile. Potrivit specialistilor, „mai mult, sunt rare cazurile in care Euroins refuza total plata, practica fiind aceea de a ajusta costurile cerute de unitatea reparatoare sau de catre pagubit direct, acolo unde acesta din urma accepta sistemul de reparatie in regie proprie, care presupune ca incaseaza o suma de bani cu care merge unde doreste sa isi repare masina“.

Din ultimele informatii ce pot fi consultate inclusiv pe site-ul societatii, se pare ca numarul sesizarilor formulate la ASF in legatura cu Euroins este in continua crestere. Astfel, de la o cifra medie de aproximativ 300 de petitii / luna in prima parte a anului 2022, s-a ajuns la mai mult de 600 de petitii / luna, indicator al existentei unor oarecare probleme. Cu toate acestea, prin raportare la numarul de dosare gestionate de companie, numarul reclamatiilor se mentine mic.

„Amintim si faptul ca Autoritatea de Supraveghere Financiara (ASF) aratat o atentie speciala pentru Euroins inca de la finalul anului trecut, desfasurand atat controale periodice cat si controale cu teme punctuale, in functie de evolutia companiei. Conducerea firmei, ca si firma in ansamblu, au facut obiectul mai multor sanctiuni, venite cu o frecventa mai mare decat trimestriala, conform anunturilor ASF.

De altfel, in acest moment Euroins face inca obiectul unui plan de masuri impus de ASF pentru a regla problemele cu plata daunelor precum si cele aparute la nivel de lichiditate si solvabilitate. Trebuie precizat, insa, ca instrumente care sa ajute ASF sa intervina in situatii in care asiguratorul ajusteaza valoarea facturilor, dar le plateste totusi, nu sunt prea multe.

Printre altele, Euroins trebuie este obligata sa isi reduca portofoliul de RCA, acesta fiind si motivul principal pentru care anunta periodic ca si-a majorat substantial subscrierile pe alte linii de asigurare. In ciuda unor cresteri care depasesc si 600% (de exemplu CASCO), Euroins este in continuare dependenta de RCA, care are o pondere de peste 90% in portofoliu. Un fapt pozitiv este, insa, acela ca bulgarii nu au crescut foarte mult ca si cota de piata, asa cum se astepta toata lumea dupa falimentul City Insurance survenit in urma cu un an. Pentru ca au decis sa joace in piata firme mari ca Groupama sau Allianz Tiriac si pentru ca a intrat si un nou jucator (Axeria), cota Euroins sta in jurul valorii de 30%, foarte putin schimbata fata de cea din perioada in care City domina piata“.

In luna iunie 2022, se vorbea deschis despre riscul de faliment al Euroins

Potrivit economica.net, in luna iunie 2022, Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (C.O.T.A.R.) atragea atentia cu privire la noi dificultati pe piata RCA, respectiv la aparitia unui nou impas la finele anului curent in ceea ce priveste asigurarile, ca urmare a riscului de faliment al Euroins pe modelul City Insurance.

Astfel, avertismentul fusese emis public, in scopul informarii institutiilor financiare cu privire la acest risc pe modelul City Insurance, informatia fiind aceea ca cea mai amendata companie de asigurari din Romania, lider pe piata RCA, se apropia cu pasi siguri si repezi de „default“.

Potrivit C.O.T.A.R., avertismentul avea la baza informatiile din raportul de control elaborat de A.S.F., conform caruia Euroins s-ar fi aflat intr-o situatie identica cu cea a lui City Insurance din prefaliment.

Mai mult, C.O.T.A.R. venea cu acuze dure la adresa Euroins, printre acestea regasindu-se cea conform careia mai mult de 90 de procente din banii societatii ar fi fost transferati in banci din afara Romaniei, restul de fonduri neputand acoperi salariile personalului angajat, de despagubiri nemaiputand fi vorba.

De asemenea, potrivit economica.net, Euroins ar fi avut zeci de popriri pe conturi luna de luna.

C.O.T.A.R. a declarat in comunicatul de la acel moment urmatoarele:

„La fel cum am procedat in cazul City Insurance inainte de intrarea in faliment, tragem si acum un semnal de alarma in legatura cu societatea Euroins si adresam public urmatoarele intrebari catre ASF si ANAF:

1. Are constitutuita societatea Euroins lichiditatea la nivelul pretentiilor solicitate in instanta, precum si a dosarelor aflate pe fluxul de instrumentare si plata? Aici vorbim despre respectarea sau nerespectarea Art. 5 aliniat 6 din Norma 38/2015 privind obligatia societatii de asigurari de constituire a rezervei de dauna.

2. A depus societatea Euroins, pana la data de 31.05.2022, bilantul auditat de CwR la ASF si ANAF? Toti asiguratorii au aceasta obligatie, conform Normei 9/2020.

3. Contractele de reasigurare ale societatii Euroins respecta prevederile legale? Sau sunt croite dupa sablonul City Insurance?

4. Isi inregistreaza societatea Euroins toate dosarele de dauna? Sau le ascunde de ochii ASF, asa cum a mai procedat si acum 2 ani?

5. Veniturile CEO-ului societatii Euroins depasesc 20.000 de euro lunar, iar chiria penthouse-ul situat in cartierul Floreasca, la care se adauga si bugetul de protocol de 5.000 de euro, sunt achitate de catre toti cei peste 50.000 de pagubiti RCA care asteapta sa isi primeasca despagubirile prin instantele din Romania. Vicepresedintele ASF, Cristian Rosu, numit politic in aceasta functie, se poate privi in oglinda, cunoscand dezmatul acestei companii de asigurari, la fel cum a girat si societatea City Insurance, pana in ultimul moment?“.

Potrivit lui Vasile Stefanescu, presedinte C.O.T.A.R., „avem in momentul de fata 3 milioane de soferi care circula pe drumurile din Romania cu polite RCA la fel de sigure cum au fost cele de la City Insurance, iar autoritatile romane se fac ca ploua, la fel cum au procedat si in cazul City Insurance. FGA nu are, in momentul de fata, disponibilitati financiare sa acopere nici macar 30% din gaura produsa de catre City Insurance.

Cea mai buna dovada in acest sens este aceea ca FGA refuza sa achite despagubirile, conform legii, inclusiv atunci cand ele sunt recunoscute prin hotarari judecatoresti. Suntem extrem de ingrijorati de pasivitatea vicepresedintelui ASF numit de catre Parlamentul Romaniei, care in loc sa ne protejeze, pare ca „tine de sase“ si in cazul noului faliment din piata RCA care bate la usa“.

C.O.T.A.R. a atacat A.S.F.

Potrivit economica.net, A.S.F. ar fi detinut o mare parte din vina prin vicepresedintii institutiei, a caror pregatire ar fi lasat de dorit. S-a vorbit atunci despre Cristian Rosu si Stefan Daniel Armeanu, nominalizati ca ar fi fost numiti in functie pe criterii politice, a caror atitudine ar fi fost complet pasiva in locul obligatiei exprese de supraveghere a pietei asigurarilor si pensiilor private, prin prisma functiilor detinute.

C.O.T.A.R. a mentionat faptul ca, pana la finele anului 2022, tara noastra va trece printr-un alt faliment in piata RCA-urilor, faliment care va aduce pagube de mai mult de un miliard de euro in sarcina soferilor romani prin cresterea preturilor la politele RCA pe perioada anului 2023.

C.O.T.A.R. declara la acel moment urmatoarele: „soferi romani, pe langa pretul in crestere a benzinei si motorinei, pregatiti-va pentru un 2023 cu majorari importante ale pretului RCA, din cauza noului faliment premeditat din piata RCA, care bate la usa, in timp ce autoritatile romane „vegheaza pentru noi“!“

Reactia Euroins

Potrivit economica.net, Euroins a reactionat imediat la comunicatul C.O.T.A.R., afirmand urmatoarele: „Consideram ca toate acuzatiile sunt inselatoare si nefondate. Mesajele C.O.T.A.R. sunt menite sa afecteze in mod deliberat imaginea Euroins si credibilitatea generala a pietei asigurarilor. Euroins Romania a dovedit ca a luat masuri pentru a-si imbunatati activitatea la toate nivelurile si asiguram transparenta si comunicarea adecvata prin regulile romanesti si internationale de guvernanta corporativa. Euroins nu va mai raspunde acuzatiilor C.O.T.A.R. si stirilor false despre industria asigurarilor.“

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Service-urile auto nu mai accepta reparatii pe politele Euroins
Service-urile auto nu mai accepta reparatii pe politele Euroins

Dupa ce apele abia au reusit sa se linisteasca in urma falimentului City Insurance care a avut loc acum doi ani, o noua bomba a lo...

Tu știi răspunsurile la cele mai arzătoare întrebări în legătură cu falimentul Euroins? Află acum ce trebuie să faci dacă ai rămas fără asigurare!
Tu știi răspunsurile la cele mai arzătoare întrebări în legătură cu falimentul Euroins? Află acum ce trebuie să faci dacă ai rămas fără asigurare!

Informează-te corect în legătură cu ultimele schimbări de pe piața asigurărilor în urma falimentului Euroins. Falimentul Euroins a...

Ziua crucială pentru sute de mii de posesori de polițe RCA la Euroins: Suma pe care vor trebui să o achite pentru a evita sancțiuni colosale.
Ziua crucială pentru sute de mii de posesori de polițe RCA la Euroins: Suma pe care vor trebui să o achite pentru a evita sancțiuni colosale.

Circa 800.000 de șoferi care încă dețin polițe RCA emise de compania Euroins, care astăzi este în faliment, trebuie să achizițione...

ULTIMELE ȘTIRI. ASF anunță o creștere cu peste 35% a tarifelor de referință RCA pentru 7 milioane de mașini. "Au finalizat analiza de solvabilitate la Euroins și amână să ia o decizie".
ULTIMELE ȘTIRI. ASF anunță o creștere cu peste 35% a tarifelor de referință RCA pentru 7 milioane de mașini. "Au finalizat analiza de solvabilitate la Euroins și amână să ia o decizie".

Marți, 7 martie 2023, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunțat noile tarife de referință pentru asigurarea auto obligatori...