Cate amenzi pot fi aplicate pentru rularea fara rovinieta timp de mai multe zile?

Cate amenzi pot fi aplicate pentru rularea fara rovinieta timp de mai multe zile?

Prezentul articol isi propune sa prezinte numarul sanctiunilor care pot fi aplicate conducatorilor auto care circula fara rovinieta valabila, nu inainte de a face referire la cateva aspecte cu caracter general legate de taxa de drum, respectiv la sanctiunile aplicate.

Intai de toate, vom stabili baza legala care instituie obligativitatea platii rovinietei pe drumurile publice, respectiv O.G. nr. 15 din 24 ianuarie 2002 cu modificarile si completarile ulterioare, privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania, impreuna cu normele de aplicare, instituite prin Ordinul nr. 769 din 1 octombrie 2010 privind aprobarea Normelor metodologice pentru aplicarea tarifului de utilizare a retelei de drumuri nationale din Romania.

In baza prevederilor legale, circulatia pe drumurile publice ale tarii noastre se face exclusiv cu dovada platii taxei de drum sau a rovinietei. Trebuie stiut faptul ca soferii care ruleaza in trafic fara sa detina rovinieta valabila nu pot fi amendati decat o singura data.

Privind problema in amanunt, ne vom raporta la prevederile legale instituite prin O.G. 15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri nationale din Romania. Astfel, atunci cand autovehiculele sunt rulate in afara oraselor, conducatorii auto trebuie sa detina rovinieta valabila, aceasta reprezentand „o anumita suma a carei plata confera unui vehicul dreptul de a utiliza, pe parcursul unei perioade date, reteaua de drumuri nationale“.

In ceea ce priveste sanctiunile aplicate in trafic de catre organele abilitate, trebuie stiut faptul ca acei conducatori auto surprinsi ruland in trafic fara a detine rovnieta valabila pot fi sanctionati in maxim 4 luni, orice zi in plus peste acest termen de decadere conducand la prescrierea faptei: „Aplicarea sanctiunii amenzii contraventionale se prescrie in termen de 4 luni de la data savarsirii faptei“, conform Legii nr. 60/2018. Mentionam faptul ca data savarsirii faptei este asimilata datei incheierii procesului-verbal de contraventie.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca, pana in anul 2018, prescriptia intervenea in termen de 6 luni de la comiterea faptei, in prezent acest termen fiind redus cu 2 luni.

Potrivit avocatnet, „Dupa ce soferul fost sanctionat pentru circularea pe drumurile publice fara rovinieta valabila, autoritatile au la dispozitie doua luni pentru a-l informa despre aplicarea amenzii. In tot acest timp, soferul nu mai poate fi sanctionat pentru circularea fara rovinieta valabila.

In baza textului de lege al O.G. 15/2002, „In intervalul de la data savarsirii contraventiei pana la data comunicarii procesului-verbal de constatare a contraventiei nu se pot incheia alte procese-verbale de constatare a contraventiei pentru lipsa rovinietei valabile pentru acelasi vehicul“, scrie, concret, in OG 15/2002.“

Astfel, legea impune o singura sanctiune pentru neplata rovinietei, indiferent de cate ori este surprins un conducator auto in trafic de catre camerele de supraveghere.

Amenzile aplicate conducatorilor auto depistati circuland in trafic fara rovinieta valabila

Legiuitorul a urmarit cresterea sanctiunilor contraventionale, dupa cum prezentam in randurile de mai jos:

  • „autoturisme – minim 275 de lei; maximum 550 de lei;
  • vehicule de transport marfa cu MTMA mai mica sau egala cu 3,5 tone – minim 950 de lei; maximum 1.900 de lei;
  • vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 3,5 tone si mai mica sau egala cu 7,5 tone – minim 1.550 de lei; maximum 3.100 de lei;
  • vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare de 7,5 tone si mai mica decat 12,0 tone – minim 2.750 de lei; maximum 5.500 de lei;
  • vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu maximum 3 axe (inclusiv) – minim 3.550 de lei; maximum 7.100 de lei;
  • vehicule de transport marfa cu MTMA mai mare sau egala cu 12,0 tone, cu minimum 4 axe (inclusiv) – minim 5.950 de lei; maximum 11.900 de lei;
  • vehicule de transport persoane cu mai mult de 9 locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) si maximum 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) – minim 1.550 de lei; maximum 3.100 de lei;
  • vehicule de transport persoane cu mai mult de 23 de locuri pe scaune (inclusiv conducatorul auto) – minimum 2.750 de lei; maximum 5.500 de lei.“

Proiect privind cresterea preturilor la roviniete, in functie de volumul de noxe si vechimea masinilor

Potrivit digi24ro, conducatorii auto vor trebui sa scoata din buzunar mai multi bani pentru roviniete, in functie de volumul de noxe si vechimea masinilor pe care le detin. Astfel, cei care conduc vehicule cu o greutate mai mare de 3,5 tone vor avea de achitat o taxa pentru fiecare kilometru parcurs extra, in conformitate cu proiectul asumat de PNRR, prin care Uniunea Europeana finanteaza santierele de autostrada.

Mentionam faptul ca acest sistem de taxare, unic la nivelul UE, va trebui pus in aplicare pana la jumatatea anului 2023.

Ca orice alta taxa, aceasta noua initivativa este privita cu reticenta de catre conducatorii auto romani, in conditiile in care starea drumurilor este deosebit de proasta.

Astfel, reticenta soferilor este de inteles, opiniile lor fiind fundamentate pe o realitate greu de acceptat: „Sa puna sa faca si autostrazi, daca tot pun taxe“; „Sunt multe masini care sunt cazane efectiv, scot un fum … normal ar fi sa faca autostrazile intai. Macar daca ar face si din taxe, dar tare mi-e ca se vor duce tot pe salariile lor“; „Vrem o tara ca afara, dar de fapt cumparam masini vechi. Eu sunt de acord cu taxa asta, dar nu stiu cat de mult succes va avea, cat de mult va stopa procesul asta“.

Noul proiect in discutie are in vedere ca „pe cei 16.000 de km de drumuri nationale si autostrazi administrate de CNAIR directiva europeana propune ca soferii sa plateasca taxe de poluare in functie de noxele emanate. Camioanele si autocarele care depasesc 3,5 tone vor plati taxa pe kilometru de sosea parcurs, iar banii vor fi folositi pentru reabilitarea drumurilor“.

Activistii de mediu atrag atentia atentia asupra acestei initiative, fiind de parere ca adevarata protejare a mediului inconjurator ar trebui facuta prin impunerea unei taxe anuale fixe tuturor conducatorilor auto, indiferent de sectorul de drum pe care il folosesc, nicidecum selectiv: „In functie de norma de poluare, de fapt de cantitatea de emisii pe care o are autoturismul, sa spunem ca emite 150 de g pe km, sa platim cu 1 leu gramul pe an, adica 150 de lei pe an. Toti cei care circulam emitem in atmosfera, ca atare trebuie sa platim toti, indiferent de locul in care ne aflam“, potrivit lui Dan Trifu, activist de mediu.

sursa foto: https://ghidautoservice.ro/

Citeste si...
Peste 2900 de lei amenda daca nu respecti regulile circulatiei pe autostrada
Peste 2900 de lei amenda daca nu respecti regulile circulatiei pe autostrada

Guvernul a introdus noi modificari printr-o ordonanta de urgenta care vine sa modifice si sa completeze si OUG nr.195/2002 privind...

Poti primi amenda de 2.900 de lei din cauza suportului de telefon gresit amplasat!
Poti primi amenda de 2.900 de lei din cauza suportului de telefon gresit amplasat!

Conform legislatiei actuale, soferii pot primi amenzi de pana la 2.900 de lei in cazul in care au in zona parbrizului suport de te...

Amenda de 200.000 de lei pentru Uber, soferii desfasurau activitati la negru
Amenda de 200.000 de lei pentru Uber, soferii desfasurau activitati la negru

Mai multi soferi care practica serviciile de transport de tip ride-hailing, prin aplicatie, au fost controlati de catre reprezenta...

Foloseste acest produs care costa doar cativa lei pentru a mentine parbrizul masinii curat
Foloseste acest produs care costa doar cativa lei pentru a mentine parbrizul masinii curat

Asa cum am spus si in alte articole, parbrizul este unul dintre cele mai importante elemente de siguranta ale unui autoturism. Atu...