Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arcul suspensiei este legatura dintre roata si caroseria masinii. Sarcina arcurilor de suspensie este aceea de a scadea pe cat de mult posibil socurile pe care roata le transmite caroseriei. In acelasi timp, ele trebuie sa se asigure ca rotile sunt tot timpul in contact cu solul.

Arcurile de suspensie ofera confortul necesar in interior insa nu numai asta. Performanta unei masini este strict legata de arcurile de suspensie, de bratul suspensiei, de la acceleratie brusca, franare de urgenta si viraje stranse, totul depinde de aceste elemente ale suspensiei.

Din punct de vedere al contructiei arcurilor, exista doua tipuri, arcuri de suspensie liniare si arcuri progresive. La cele liniare forta de apasare trebuie sa creasca o data cu strangerea arcurilor si la cele progresive, forta creste treptat, prima portiune este moale si spre jumatate devin din ce in ce mai tare de apasat.

Evident, cele doua tipuri de arcuri folosesc si doua tipuri diferite de materiale. De aici, inginerii au putut dezvolta arcuri "inteligente", folosind ambele materiale pentru un singur arc, facand arcul sa aiba practic zone inconstante de material tare si moale. De ce asta?

Pentru ca un astfel de arc ofera confort maxim atunci cand masina merge lin si nu este incarcata si este rigida cand este la capacitate maxima sau este fortata in acceleratii sau decelerari bruste.

Citeste si despre: cat de des trebuie inspectata suspensia si directia masinii

Ce tipuri de arcuri de suspensie exista?

Arcuri de suspensie cilindrice, sunt arcurile clasice, cele mai intalnite, ele sunt liniare si folosesc acelasi material pe toata suprafata arcului.

Arcuri de suspensie inconstante, ele sunt mai moi spre capatul arcului si mai tari spre mijloc. Ofera mult confort la mers normal pe conditii bune de drum datorita partii moi de la capete si rigiditate cand arcurile sunt fortate pana ajung la portiunea mai groasa.

In mod normal aceste arcuri trec de portiunea moale in cazul unui denivelari puternice sau a unei gauri si in caz de condus sportiv, cand iti doresti ca masina sa fie cat mai rigida posibil, nimeni nu isi doreste sa forteze o curba sau sa fie nevoit sa schimbe directia brusc si masina sa se comporta ca gelatina.

Arcurile mini-block, sunt arcuri mai scurte si cu capacitati progresive. Ele au fost proiectate in anii 1970 si au fost gandite ca atunci cand sunt apasate complet, inelele arcurilor sa nu se atinga, datorita formei, raza inelelor fiind mai mare in mijloc si scazand treptat pana la exteriorul arcului.

Arcuri in forma de "banana", evident numele vine datorita aspectului lor inclinat, asemanator unei banane. Acest tip de arc distribuie mult mai bine fortele care vin de la roata, reducand mult rolul amortizorului.     

Arcuri cilindrice, sunt cele mai intalnite, au raza fiecarui inel de aceesi dimensiune.

Arcuri de suspensie inconstante, sunt la fel ca cele mini-block, numai ca sunt mai lungi. Diametrul inelelor este mai mare in mijlocul arcului si scade treptat catre capete.

Arcurile cu fir inconstant, sunt cele mai evoluate si cele mai recomandate. In caz de drumuri proaste, partea rigida a arcului actioneaza si in caz de drumuri bune arcul actioneaza doar partea mai moale.

Arcurile sunt o parte vitala a masinii tale. Ele contribuie enorm la cresterea sigurantei, a tinutei de drum a autoturismului si asigura confort in conditii de drum proaste.

Citeste si despre: pareri Renault Clio II

Sursa foto: dellsservicecenter.com, istockphoto.com, coilingtech.com

Articole similare
Totul despre suspensiile sport, hidraulice si pe aer

Totul despre suspensiile sport, hidraulice si pe aer

In articolul de azi vom vorbi despre suspensii sport (statice), despre air-ride, despre suspensiile hidraulice si multe altele.

Ce este simeringul si ce face?

Ce este simeringul si ce face?

Simeringul arborelui cotit este o piesa mica si ieftina dar extrem de importanta, afla ce se intampla daca se strica.

Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana: Ce este si ce face?

Cum te ajuta servofrana si cum iti dai seama daca s-a stricat? Ce simptome are o servofrana defecta?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Ce este filtrul de habitaclu si ce face?

Cat de des trebuie schimbat filtrul de polen, ce face si cum ne afecteaza sanatatea?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce este garnitura de chiulasa si ce face?

Ce rol are garnitura de chiulasa si cat de important este acest rol? Poti sa identifici singur daca s-a ars?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Ce este galeria de admisie si ce face?

Ce este galeria de admisie si ce face?

Descriem pe scurt rolul galerie de admisie si va spunem ce sa intampla atunci cand galeria este defecta.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Ce este unghiul de fuga al masinii?

Ce este unghiul de fuga al masinii?

Pivotii fuzetelor sunt inclinati astfel incat, dupa virare, rotile sa aiba tot timpul tendinta de a revenii in linie dreapta.

Pericolele unei suspensii defecte

Pericolele unei suspensii defecte

Afla care sunt cele mai comune defectiuni ale sistemului de suspensie si la ce pericole te expui daca mergi cu o piesa a sistemului de suspensie defecta.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Cat de des trebuie sa inspectez suspensia si directia masinii?

Cat de des trebuie sa inspectez suspensia si directia masinii?

Cand trebuie sa inspectezi directia si suspensia masinii? Cand imi dau seama ca este timpul sa inspectez sistemele de directie si suspensie?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Ce este axul cu came si ce face?

Ce este axul cu came si ce face?

Cum iti dai seama ca trebuie sa schimbi distributia masinii? Si ce se poate intampla daca distributia nu este schimbata la timp.

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzor presiune combustibil: Ce este si ce face?

Senzorul de presiune combustibil este o veriga slaba a sistemului de alimentare cu combustibil, el putand sa cedeze de la temperaturi inalte.

Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Ce este senzorul de temperatura pentru ulei si ce face?

Ce coduri apar pe tester cand senzorul de ulei este defect? Ce face senzorul de temperatura ulei si cand iti dai seama ca este defect?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Bobina de inductie: Ce este bobina de inductie si ce face?

Bobina de inductie: Ce este bobina de inductie si ce face?

Bobina de inductie necesita operatii de intretinere, verificarea papucilor de legatura de la conductoarele de joasa tensiune, a piesei terminale etc.

Bieleta antiruliu: Ce este bieleta antiruliu si ce face?

Bieleta antiruliu: Ce este bieleta antiruliu si ce face?

Nu este greu sa ne dam seama ca bieleta antiruliu este o parte a suspensiei masinii, ea face legatura dintre amortizorul masinii si bara stabilizatoare.

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.