Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

Ce trebuie sa stii despre sistemul de franare

In primul rand repararea franelor este o problema care necesita o atentie sporita. Autovehiculele sunt cel mai bun prieten al unui om atunci cand pleaca la drum si doreste sa ajunga cat mai repede la destinatia dorita.

Masinile sunt rapide, mersul cu viteza mare este palpitant, insa in egala masura la fel de periculos. O manevra neefectuata corespunzator, poate reprezenta punerea in pericol nu doar a soferului ci si a persoanelor care il insotesc.

De aceea, sistemul de franare are o importanta deosebit de mare. Astfel ca, cu cat esti mai informat in privinta problemelor care pot interveni la sistemul de franare cu atat vei reusi sa identifici mai rapid o eventuala problema la autoturismul detinut.

Care sunt cauzele tipice unei probleme la sistemul de franare?

Frana

Uneori din cauza prafului excesiv acumulat sau din cauza ca are o vechime considerabila, produce un zgomot de frecare ori de cate ori o apesi.

Placutele de frana sunt din constructie realizate astfel incat sa se dezintegreze treptat in urma presiunii aplicate. Este bine de stiut ca franele au scartait inca de cand au fost inventate, astfel ca nu trebuie sa ne panicam la cel mai mic zgomot pe care il auzim.

Scartaitul produs de franele care au probleme este in realitate un scartait prelung si nu unul scurt, care iti semnaleaza ca placutele trebuie schimbate. Vibratia din frana, de asemenea, te anunta ca este momentul potrivit sa faci o vizita la service pentru a inlocui placutele de frana.

Lipsa de lubrifiere a etrierelor

Iti amintesti cand ai fost ultima data cu masina la service? La reparatiile efectuate ai optat si pentru lubrifierea etrierelor de frana? Daca nu, de acolo poate pleca zgomotul pe care il auzi cand pui frana.

Aceasta procedura se poate face si acasa, nu trebuie sa mergi neaparat la service. Daca ai cateva chei si un set de imbusuri, poti face acest lucru si singur. Verifica unde sunt montate placutele de frana si poti vedea etrierul de frana acolo.

Scoate etrierul si placutele de frana si cu lubrifiant special pentru etrier, unge portiunea in care ele culiseaza. Acestea se oxideaza si ruginesc in timp, astfel ca prin lubrifiere, vei preveni blocarea lor pe timp de iarna.

Ceea ce trebuie sa tii minte este faptul ca ideea intregii proceduri este aceea de a asigura un strat protector care sa nu permita formarea de gheata in locurile care se misca atunci cand tragi frana de mana.

Care sunt problemele cauzate de lichidul de frana?

Lichidul de frana murdar

Cand murdaria contamineaza lichidul de frana, atunci ne confruntam cu o problema clara a sistemului de franare.

Solutia cea mai simpla este aceea de a curata intotdeauna partea superioara a rezervorului atunci cand il deschizi, lucru pe care, trebuie sa recunoastem, este putin probabil sa il faca orice sofer din instinct.

Chiar si cel mai mic praf poate provoca defectarea sigiliilor interne ale cilindrului de frana principal. Intrebarea cea mai importanta este cum ne putem da seama ca lichidul este murdar? Pur si simplu dupa culoare, nu este nevoie de o procedura mai ampla.

Daca culoarea lichidului de frana este negru, atunci este clar ca acesta necesita schimbarea si curatarea.

Functionarea defectuoasa a sistemului ABS

Sistemul ABS este un sistem pentru vehicule motorizate ce previne blocarea rotilor in timpul franarii. Aceasta prezinta doua avantaje: permite soferului sa pastreze controlul directiei in timpul franarii si scurteaza distanta de franare.

Schimbarea lichidului de frana nerealizata la intervalul recomandat de specialisti poate fi daunator pentru sisteme ca ABS si ESP. Si aceasta eroare iti va aparea clar in tabloul de bord al masinii sub forma de pictograma astfel ca vei fi avertizat in cazul acestei probleme.

De aceea ar fi bine sa stii ce simbolizeaza aceste semnale pentru ca problemele sa nu se agraveze si sa fii obligat sa mergi la service mai repede decat planificasei.

Care sunt problemele legate de frana pe tambur?

Reglarea automata a franei pe tambur

Cu totii stim ca franele cu tambur se regleaza automat dupa o anumita perioada de timp pentru a va face masina mai sigura. De asemenea, ofera performante ridicate pentru masina dumneavoastra.

Cel mai mare avantaj al acesteia, in ciuda eficientei, il reprezinta faptul ca tamburul este inchis intr-o cutie, ferit de umezeala, de nisip, praf, etc. Cu toate acestea, destul de des franele cu tambur se opresc de la reglarea automata din diverse motive.

De exemplu: reglarea peste masura, uzura garniturii de frana sau reglarea neuniforma. Va puteti da seama imediat de aceasta problema in urma zgomotulului produs de frana sau prin prisma pedalei a carei eficacitate este redusa.

Frana pe tambur blocata

Frana pe tambur este utilizata de majoritatea producatorilor de autovehicule pentru axul spate. Initial a fost o varianta utilizata si pentru axul fata al masinilor, insa asta a dus la limitarea folosirii doar pentru puntea spate.

Utilizarea franelor cu tambur este un plus pentru masina ta deoarece acestea dispun de un set de saboti de frana cu o durata de viata mult mai mult decat un set de placute de frana.

Probabil ca ti s-a intamplat uneori sa simti ca roata masinii are o problema atunci cand vreti sa luati o curba. Sau ca anvelopele nu merg atat de bine precum ar trebui in mod normal. Motivul poate fi de la franele cu tambur blocate.

Cand blocarea provine de la rugina sau datorita deteriorarii, este foarte probabil ca drept urmare cablul franei de mana sa nu raspunda la eliberare. Un alt motiv poate fi acela ca cilindrul rotii din tambur este blocat datorita murdariei sau coroziunii din interiorul franelor.

In concluziei, daca detii o masina, nu este suficient doar sa o conduci. Trebuie sa aduni cunostinte despre ceea ce inseamna componenta masinii.

Acest lucru nu te va ajuta doar pentru a imbunatati viata masinii, ci si performanta acesteia. Daca ai minimul de cunostinte despre aceasta iti va fi mult mai usor sa intelegi cand masina ta are nevoie de o vizita la service.

Mai sus, ti-am enumerat cateva informatii importante despre franele masinii si despre metoda de diagnosticare a situatiei in care acestea au nevoie de reparatii.

Totusi, daca ai vreo problema, verifica mai intai manualul vehiculului si, daca problema persista, nu ezita sa cauti un mecanic care sa te ajute la identificarea problemei.

Sursa foto: johnhughes.com.au, thegarageba.com, youtube.com

Citeste si...
Care este durata de viata a placutelor de frana?
Care este durata de viata a placutelor de frana?

Placutele de frana sunt prezente in sistemul de franare cu disc. Cand rotile vehiculului se rotesc, discurile de frana se rotesc s...

Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?
Care este grosimea recomandata a placutelor de frana?

Discurile de frana reprezinta echivalentul modern al sabotilor de frana utilizati in sistemul de franare cu tambur. In prezent maj...

Frana de motor explicata: ce este si cum se face?
Frana de motor explicata: ce este si cum se face?

Frana de motor este o tehnica foarte buna de folosit atunci cand avem nevoie de un nivel mare de putere de franare si este gresit...

Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?
Intrebarea care a dezbinat internetul. Tu ce crezi: cum este cel mai bine sa va lasati masina parcata, cu frana de mana trasa, cu frana de mana si in viteza sau doar in viteza?

Auzisem de la un mecanic pe care il cunoastem de mult timp ca este mai bine sa punem masina in treapta a 2-a si sa nu actionam fra...