Ce este si cum functioneaza lane assist

Intr-o era in care soferii sunt mai distrasi ca niciodata la volan, iesirea de pe banda de mers si intrarea in masina de pe banda vecina, in parapet, in sant, sau mai rau, pe contrasens, a devenit un pericol din ce in ce mai prezent pe sosele.

 

Motivele pentru care astfel de incidente apar sunt diverse, cum ar fi oboseala, neatentia, probleme de vizibilitate, folosirea telefonului la volan si multe altele, toate acestea rezultand in sute de accidente in fiecare an.

 

Conform statisticilor, cel putin o treime dintre accidente sunt cauzate de schimbarea patrunderea pe o drum cu trafic intens sau schimbarea benzii de mers, un sfert dintre acestea fiind din cauza oboselii.

 

Acesta este motivul principal care a stat la baza inventiei numite lane assist, o optiune a masinii care il ajuta pe sofer sa isi mentina banda in orice conditii. In general, tehnologia lane assist este proiectata sa furnizeze un avertisment vizual si/sau auditiv soferului, atunci cand masina paraseste banda pe care circula, fara sa semnalizeze.

 

 

Citeste si despre: sfaturi de prevenire a accidentelor

 

 

 

 

Desi aceasta tehnologie exista de ceva timp, ea a fost imbunatatita semnificativ in ultimii ani, pana la punctul de autonomie aproape totala, in anumite situatii, in care automobilul poate reveni de unul singur pe banda corecta, fara interventia soferului. Cea mai avansata tehnologie este lane centering assist, care nu numai ca te mentine pe banda ta, dar si centreaza masina intre marcajele rutiere.

 

Cum functioneaza lane assist?

 

Cele mai multe sisteme lane assist folosesc o camera montata pe parbriz (unele modele au camera montata in partea din spate a vehiculului), de obicei in dreptul oglinzii retrovizoare, care scaneaza marcajele de pe drum. Apoi, informatia furnizata de camera este analizata de computerul de bord al masinii, care va reactiona daca masina nu isi pastreaza banda. Computerul trimite instantaneu alerte catre sofer sau preia controlul volanului, cum este cazul tehnologiei active lane assist. 

Active lane assist a aparut din cauza soferilor neatenti care ignora avertismentele lane assist, astfel ca sunt doar avertizati de pericol, nu si feriti de el. Sistemele active lane assist intervin in mod activ si repun masina pe banda.

 

Citeste si despre: sistemul de detectare a unghiurilor moarte

 

 

Unele sisteme de acest fel intervin inclusiv asupra sistemului de franare pentru a readuce masina pe banda corecta. Acest sistem se dezactiveaza daca soferul semnalizeaza, deoarece presupune ca acesta schimba banda intentionat. Cele mai inteligente sisteme sunt capabile sa se adapteze perfect la stilul de condus al soferului si sa intervina doar atunci cand este cazul.

Sistemele bazate pe camera functioneaza numai atunci cand parbrizul este curat, iar marcajele de pe drum sunt vizibile. Acestea se activeaza in general la viteze cuprinse intre 60 si 180 km/h si trebuie pornite in prealabil de catre sofer.

Majoritatea sistemelor lane assist sunt proiectate sa nu atentioneze soferul de schimbarea benzii la viteze mici, la care se face de obicei schimbarea voluntara a benzii. Cu toate acestea, niciun sistem nu este infailibil si poate deveni confuz din cauza drumurilor anormale sau a lipsei marcajelor, astfel ca soferul ar putea fi atentionat in mod gresit de schimbarea benzii.

In prezent, tehnologia lane assist, impreuna cu alte tehnologii ce tin de siguranta, sunt optionale pentru producatorii de automobile, dar, conform previziunilor, trebuie sa ne asteptam ca acestea sa devina obligatorii, in viitorul mai mult sau mai putin indepartat. Multi producatori se asteapta ca aceasta functie sa isi imbunatateasca acuratetea, pe masura ce tehnologia avanseaza.

 

 

 

Citeste si despre: masinile autonome, masinile care se conduc singure

 

 

 

 

Sursa foto: milescontinental.co.nz, my.chevrolet.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate