Ce fel de ulei de motor trebuie folosit in cazul unei masini diesel?

Ce fel de ulei de motor trebuie folosit in cazul unei masini diesel?

Asa cum am mentionat de fiecare data, uleiul de motor este cel mai important lichid din angrenajul oricarui autoturism. Acesta are rolul de a lubrifia in mod corespunzator componentele motorului, de a participa in procesul de racire al acestuia si de a retine particulele de funingine produse in urma arderii combustibilului. Atunci cand calitatea sau cantitatea uleiului lasa de dorit, se pot produce daune semnificative asupra motorului.

Motoarele diesel au nevoie de un ulei cu vascozitate ridicata sau de un ulei sintetic. Deoarece aceste motoare ard la un raport de compresie mult mai mare decat motoarele pe benzina, uleiul utilizat in motor trebuie sa poata rezista la forte uriase, de obicei de 40.000 pana la 50.000 psi. Majoritatea motoarelor diesel mai noi vor recomanda 15W-40, deoarece este mai greu si mai gros.

Cu toate acestea, inainte de a alege tipul de ulei de motor pe care il veti folosi, este important sa va consultati cu mecanicul dumneavoastra sau sa cititi recomandarile producatorului din manualul de utilizare al autovehiculului. Fiecare motor este in asa fel construit incat sa obtina performante maxime cu un anumit tip de ulei. Mai mult, conditiile de mediu pot influenta in mod semnificativ tipul de ulei de care aveti nevoie.

Uleiul este utilizat pentru a lubrifia pistoanele in timp ce acestea sunt impinse in camera de combustie si se intorc in jos, in carterul motorului. Motoarele diesel se rotesc de obicei la o viteza mai mica decat un motor pe benzina, dar creeaza o presiune mai mare. Uleiurile mai grele dureaza mai mult si pot rezista la volumul de munca creat de motorul diesel.

Uleiurile sintetice pot fi, de asemenea, utilizate intr-un motor diesel, avand in vedere ca nivelul de calitate al acestora a crescut in mod semnificativ in ultimii ani. Cele sintetice de tip 5W-40 pot fi utilizate in majoritatea motoarelor mai noi cu rezultate echivalente sau mai bune decat un ulei obisnuit 15W-40. Uleiurile sintetice sunt mai scumpe, dar ofera o protectie suplimentara impotriva uzurii motorului.

Uleiurile sintetice trebuie totusi schimbate, chiar daca probabil veti face acest lucru mai rar decat in cazul unui ulei normal. Respectati kilometrajul recomandat de producatorul auto pentru schimbarea uleiului sau cel indicat de catre mecanicul dumneavoastra. Nu uitati intotdeauna sa schimbati filtrul de ulei, precum si uleiul de motor. Majoritatea motoarelor diesel recomanda schimbarea uleiului la fiecare 8.000-10.000 km.

Uleiurile sintetice pot scadea temperaturile gazelor de esapament (EGT) la un motor diesel in proportie de cel putin 15-20%. Un EGT mai mic inseamna ca motorul poate functiona la eficienta maxima si creeaza mai putina caldura, ceea ce poate reduce deteriorarea si uzura pieselor vitale ale motorului. O temperatura normala de functionare pentru un motor diesel ar trebui sa fie in jur de 500 de grade, crescand pana la aproximativ 1000 de grade in timpul accelerarii.

Acestea fiind spuse, chiar daca in momentul de fata multi soferi inca folosesc uleiurile normale, in urmatorii ani este de asteptat ca trendul sa mearga catre uleiurile sintetice. Aceasta miscare va fi facuta pentru reducerea resurselor naturale si pentru protectia mediului inconjurator. In plus, uleiurile sintetice ofera performante ridicate si prelungeste durata de viata a motorului.

sursa foto: https://www.cardekho.com/