Despre motorul 3UZ-FE de la Toyota

Despre motorul 3UZ-FE de la Toyota

Motorul 3UZ-FE a fost introdus pentru prima data in 2000 si a fost rezultatul evolutiei motorului de 4 litri 1UZ-FE. Modelul 3UZ a crescut in volum de pana la 4,3 litri si a fost dotat cu toate sistemele si electronicele actuale ale Toyota, la fel ca la motoarele de ultima generatie de 1UZ cu VVTi.

Blocul 3UZ-FE are un bloc de cilindri din aluminiu cu o dimensiune mai mare a diametrului pana la 91,0 mm, in timp ce cursa nu a fost modificata (82,5 mm). Blocul nou a avut acelasi unghi de 90 de grade “V”, o deplasare de 21 mm a cilindrului si o panta de 105,5 mm.

Noile camasi de cilindru din fonta sunt mai subtiri cu 0,5 mm (1,5 mm in loc de 2 mm). Mansoanele / garniturile mai subtiri sunt mai usoare, asigura o mai buna racire, dar in acelasi timp isi pierd forta. Pentru imbunatatirea rigiditatii, grosimea peretilor cilindrilor a fost marita cu 1 mm (de la 5,5 mm la 6,5 ​​mm).

De asemenea, inginerii au optimizat forma de trecere a apei dintre gauri. La fel ca 1UZ-FE, motorul 3UZ-FE a fost echipat cu un arbore cotit din otel forjat (complet echilibrat cu cinci jgheaburi principale si opt greutati), tije de otel forjate din otel, pistoane din aluminiu usoare cu brate de otel si stifturi plutitoare cu piston. Pistoanele motorului nu numai ca au un diametru marit, ci si au ridicat pozitia segmentilor pistonului.

Capetele cilindrilor 3UZ-FE sunt aproape la fel. Forma camerei a fost schimbata datorita orificiilor cilindrice largite.

In rest, capetele motorului sunt similare cu capetele de 1UZ-FE tarziu cu VVT-i. Exista doi arbori cu came (curele de transmisie cu arborele de admisie, arborii cu came de evacuare sunt actionati cu angrenaje pe arborele cu came), patru valve pe cilindru, si valve mari (diametrul supapei de admisie - 34,5 mm, diametrul valvei de evacuare - 29,0 mm , ambele diametre ale tijei valvei - 5,5 mm).

Toate motoarele 3UZ-FE au sistem variabil de sincronizare a valvelor – sistem inteligent sau VVT-i si galeria de admisie variabila (geometrie) Toyota numita ACIS (Sistem de control al acusticitatii). Fiecare cilindru are o bobina individuala de aprindere care este mai compacta si mai usoara in comparatie cu bobinele 1UZ-FE.

Capetele motorului erau echipate cu bujii cu varf de iridiu situate in mijlocul cilindrilor. Aprinderea sistemului 3UZ-FE este controlata atat de sistemul DIS (Sistem de aprindere directa), cat si de sistemul ESA (Electronic Spark Advance). Pentru o incalzire mai rapida a convertizoarelor catalitice, 3UZ-FE are ansambluri / colectoare de evacuare din otel inoxidabil, cu conducte de evacuare mai scurte fata de 1UZ-FE.

Desigur, posibilitatile masinilor moderne necesita acceleratia controlata electronic. In acest caz, sistemul 3UZ-FE are sistem ETCS-i (Sistem electronic de control al acceleratiei). Acest sistem monitorizeaza viteza de mers la ralanti (sistemul ISC), sistemul de control al pilotului automat, sistemul de control al tractiunii (TRAC) si sistemul de control al deplasarii vehiculelor (VSC) la masinile Toyota.

Modelul 3UZ-FE a fost scos din productie in 2010. Noua generatie de motoare V8 (familia UR) Toyota a inlocuit 3UZ-FE cu noul motor V8 de 4.6 litri - 1UR-FSE / FE.

Problemele ale motorului 3UZ-FE si fiabilitate

Ca si predecesorul sau si cu toata familia UZ, 3UZ-FE este un motor foarte fiabil si extrem de durabil. Nu are probleme standard sau probleme de design. Efectuati intretinerea necesara, utilizati ulei de calitate superioara, combustibil, piese originale Toyota (filtre, suruburi etc.) si motorul 3UZ-FE va functiona la mai mult de 500.000 km.

Ca aproape orice motor modern cu o curea de distributie. Cureaua de distributie rupta va strica motorul 3UZ. Inlocuirea curelei de distributie trebuie facuta la 100.000 km sau mai devreme daca ati observat vreun defect pe ea.

Sursa foto: dustrunnersauto.com, en.wikipedia.org