Fabricarea acumulatorilor din dotarea autoturismelor electrice polueaza cat un autoturism pe benzina rulat timp de 8 ani?!?

Fabricarea acumulatorilor din dotarea autoturismelor electrice polueaza cat un autoturism pe benzina rulat timp de 8 ani?!?

Potrivit go4it.ro, care citeaza un studiu al IVL The Swedish Environment Institut, fabricarea unei baterii pentru o masina electrica „poate elibera in atmosfera tot atata dioxid de carbon cat ar rezulta din conducerea unui vehicul pe benzina timp de 8 ani de zile“.

In baza celor mentionate de raportul institutului din Suedia, pentru fiecare 1 kWhr capacitate de stocare adaugata, fabricarea unui acumulator Li-ion urca in atmosfera intre 150 si 200 kg dioxid de carbon (CO2).

In conditiile in care un acumulator standard pentru masini electrice are o capacitate de 30 - 100 kWhr, vorbim despre emisii de 5,3 – 17,5 tone CO2 care ajung in atmosfera (inca dinainte ca vehiculul electric sa iasa pe poarta fabricii); astfel, ne referim la poluare in adevaratul sens al cuvantului.

Poluarea este un fenomen care, de ceva ani incoace, pune sub semnul intrebarii insasi existenta umanitatii pe termen lung, efectele ei incepand sa se faca resimtite din ce in ce mai mult in ultima perioada. Fie ca vorbim de efectul de sera, de subtierea stratului de ozon sau de incidenta tot mai mare a bolilor de plamani, noxele emise in atmosfera lucreaza, din pacate, in defavoarea noastra a tuturor.

Acesta este si motivul pentru care la nivel international se cauta solutii urgente si radicale in ceea ce priveste sfarsitul epocii motoarele cu combustie interna, viitorul fiind reprezentat de motoarele electrice.

Acestea fiind spuse, Iuliean Hornet, considerat unul dintre cei mai mari inventatori romani in viata, a fost intervievat de jurnalistul Razvan Dumitrescu pe tema cresterilor galopante de costuri ale carburantilor din ultimul an, respectiv pe problema poluarii din piata auto in functie de tipul motoarelor existente pe vehicule, fie ele cu combustie interna sau electrice.

Astfel, potrivit dcnews.ro, redam in randurile de mai jos interviul din cadrul emisiunii „Ce Se Întâmplă“ (avandu-l drept invitat pe domnul Iuliean Hornet), pe care il consideram deosebit de interesant pentru cititorii nostri din perspectiva fenomenului poluant in cazul motoarelor electrice:

Razvan Dumitrescu: „Se urmareste cumva reducerea mobilitatii prin pretul la pompa, ca sa scapam de amprenta de CO2?“

Iuliean Hornet: „N-are nicio legatura. Amprenta de CO2, astazi, nu mai e taxabila nicaieri. Exista toate reglementarile de trecere pe energie electrica, pe masini electrice“.

Razvan Dumitrescu: „Daca un sfert dintre masini ar fi electrice, am avea energia necesara sa le incarcam? Cu ce am produce noi energie pentru a incarca masinile electrice?“

Iuliean Hornet: „Nu am avea energia necesara. Am putea sa o producem, insa, cu biomasa electrizata. Putem sa reducem si masinile electrice si sa le trecem pe biocombustibil“.

Razvan Dumitrescu: „Pai si de ce nu facem asta?“

Iuliean Hornet: „A facut acest lucru Brazilia, face metanol. Se poate, numai sa se vrea. China, de exemplu, a redus toate fondurile pentru masini electrice si trece pe biometanol“.

Razvan Dumitrescu: „Eu vreau sa inteleg marota asta cu masina 100% electrica. Dumneavoastra stiti mai bine! Pe 10 ani, cam atat garanteaza ei o baterie, e mai poluanta sau mai putin poluanta decat o masina obisnuita?“

Iuliean Hornet: „E mai putin poluanta daca o alimentezi cu energie electrica din Zero Energy. Ramane poluarea din modul de fabricare, modul de reciclare… . Poate fi redusa amprenta de carbon doar daca energia electrica este produsa cu zero carbon“.

Razvan Dumitrescu: „Atat! Altfel si ea este la fel de poluanta, pentru ca daca energia o produc pe gaz sau pe carbune, clasic, e la fel“.

Iuliean Hornet: „Stiti care este amprenta de carbon la carbune? 414 kg de carbon pe megawatt-ul produs, iar la gaze e 221, deci dublu. Acum se lupta niste neghiobi sa bage gazul ca zero amprenta de carbon, sa-l constituie ca pe biomasa. Daca il legifereaza ca zero, e zero“.

Revenind la raportul institutului suedez, aflam ca 50% din aceste emisii (emisii de 5,3 – 17,5 tone CO2 in atmosfera) rezulta din producerea materiilor prime, restul fiind rezultatul fabricarii efective a bateriilor electrice.

„De asemenea, calculul presupune folosirea energiei electrice generata in proportie de 50% din surse regenerabile, plasarea activitatii de productie a acumulatorilor intr-o tara unde folosirea combustibililor fosili este predominanta generand estimari si mai sumbre“.

Specialistii in domeniu trag un semnal de alarma si atrag atentia cumparatorilor de masini electrice sa aleaga baterii mai mici, daca nu au neaparata nevoie de putere mai mare, in acest mod contribuind semnificativ la menajarea mediului inconjurator.

Mai mult, trebuie retinut faptul ca insasi reciclarea acumulatorilor la finalul ciclului de viata presupune o actiune care foloseste multa energie, aceasta permitand strict recuperarea materiilor prime, impactul ecologic ramanand totusi la un nivel ridicat.