Premiera mondiala cu efort romanesc. MINI Cooper SE devine automobil de curse

Premiera mondiala cu efort romanesc. MINI Cooper SE devine automobil de curse

Un lucru inedit are loc pe scena automotive romaneasca chiar acum: tara noastra pune primul MINI electric la startul unei curse.

Mai multi romani si entitati cu renume international au intrat, la initiativa MINI Romania, intr-un proiect de anvergura ce marcheaza frumusetea curajului romanesc prin prisma ingineriei germano-britanice: primul MINI Cooper SE pregatit pentru a participa la curse. 

Proiectul Vitesco Technologies MINI Electric Racing urmareste pregatirea unui automobil de curse pe baza noului MINI Cooper SE, demonstrand astfel performantele dinamice MINI, dar si potentialul tehnologiei de electrificare a BMW Group. Implicarea Vitesco Technologies – o companie de tehnologie care include solutii de electrificare de 48 de volti, unitati electrice si electronice de putere pentru vehicule hibride si full electrice - urmareste optimizarea trenului de rulare MINI Cooper SE pentru solicitarile in regim de cursa. Automobile Bavaria sustine proiectul cu asigurarea asistentei tehnice si pregatirii modelului pentru competitie, in timp ce Michelin asigura pneurile pentru participari in diverse competitii.

mini cooper se curse romania

"Prima cursa pentru MINI Electric Racing marcheaza startul unei aventuri foarte curajoase. A fost o mare provocare sa putem aduce masina la start, mai ales in aceste vremuri dificile. Suntem inca la inceputul proiectului. In acest moment nu avem modificari speciale care sa imbunatateasca performantele sportive ale modelului, ceea ce arata ca, si in configuratia de strada, MINI Cooper SE este un model deosebit de sportiv, competitiv si care pastreaza experienta „go-kart”. Este clar - spiritul John Cooper este prezent in fiecare MINI model, inclusiv in masina noastra electrica", explica Dr. Josef Reiter, Director General BMW Group Romania.

MINI Cooper SE s-a aliniat la start cu modificari minime, exclusiv pe partea de siguranta, absolut necesare pentru o participare intr-o competitie de viteza sub egida Federatiei Romane de Automobilism Sportiv. Modelul MINI Electric Racing nu a beneficiat de nici o modificare de natura dinamica, inclusiv pneurile folosite au fost unele de strada, dar unele de foarte buna calitate – Michelin Pilot Sport 4. Suplimentar, modificarile legate de partea de siguranta, care au inclus eliminarea scaunelor, banchetei, capitonajelor, dar si instalarea unui rollcage performant, a scaunelor si centurilor speciale pentru un automobil de curse, au dus la o reducere de masa de aproximativ 150 kg. 

"Am dorit in prima faza, la prima noastra participare, sa avem o referinta despre dinamica modelului de serie si sa intelegem de unde vin principalele provocari pentru un proiect competitiv. Credem ca putem aduce o imbunatatire de aproximativ 3-4 secunde pe km cu modificari in ceea ce priveste suspensia, pneurile de competitie si managementul termic. MINI este un model agil, mult mai bine pregatit pentru circuitele si traseele tehnice, nu cele de viteza, nu in ultimul rand si pentru ca modelul electric este limitat, cel putin in prima faza, la 150 km/h. 

mini cooper se curse

Vreau sa multumesc pionierilor electrici din motorsportul romanesc - Kaufland e-Rally Team cu pilotul Sorin Ghisoi, ei au fost una din inspiratiile pentru proiectul nostru. Speram ca anul viitor sa aliniem la start un model competitiv si sa oferim alaturi impreuna un spectacol electric in campionat. In acelasi timp experienta noastra de pregatire MINI Cooper SE pentru competitie speram sa fie inspiratie si referinte pentru viitoare echipe in campionat care pot concura cu acelasi model", explica Alexandru Seremet, manager de comunicare BMW Group Romania.

Pilotul acestui MINI Cooper SE dezvoltat in Romania pentru curse a fost Andrei Barbu.

mini cooper se curse

"Am pornit in aventura asta destul de sceptic in privinta performantelor masinii, mai ales ca urma sa concurez in Campionatul National de Viteza in Coasta fara nici un fel de alt test, fara sa cunosc masina si fara sa stiu la ce sa ma astept. Dar, pe parcursul celor opt urcari pe Drumul Poienii am invatat multe despre masina, despre puncte forte si cele slabe si am reusit sa obtinem timpi mai buni cu fiecare urcare, pentru a ramane in final in jurul a 3 minute si 8 secunde pentru cei cinci kilometri ai etapei. Evident, sunt multe lucruri care pot fi imbunatatite, iar cel mai important este cel legat de managementul termic al bateriei, pentru a putea avea urcari constante cu maximul de putere pe care masina il poate oferi. Aici cred ca Vitesco Tehnologies, partenerii din aceast experiment, joaca un rol extrem de important si sunt sigur ca vor reusi sa gaseasca o solutie optima pentru mentinerea bateriei si a motorului electric in plaja optima de temperatura. Partea buna - sau chiar foarte buna - e aceea ca MINI nu se dezminte si reuseste sa transpuna acel go-kart feeling si in varianta electrica, asa ca am avut o masina foarte placut de pilotat. Lucru extrem de impresionat, tinand cont ca ne-am prezentat la start cu suspensia si franele de serie, dar si cu anvelope de strada, un excelent set Michelin Pilot Sport care se comporta impecabil si in regim de competitie, ajungand in temperatura optima rapid si pastrandu-si performantele de aderenta pe tot parcursul traseului. In final, pentru mine a fost o experienta unica, cu repere complet noi, dar am descoperit o masina electrica ce are potentialul de a deveni cel putin la fel de rapida precum modele termice cu puteri similare. Daca nu chiar mai rapida, tinand cont de faptul ca motorul electric dezvolta un cuplu foarte bun, disponibil instantaneu," explica Andrei.

MINI Electric Racing, fara optimizari dinamice, s-a clasat in a doua jumatate a plutonului la finalul Trofeului Opel. Cel mai bun timp pentru urcarea de 5 km pe drumul de Poiana a fost 3:07,478, echivalentul unei viteze de 96 km/h, un rezultat excelent pentru un automobil electric de strada. 

Autor: Florin P. Amariei

Fotografii de Flavius Croitoru si Catalin Stoia

Articole similare
Cum sa indepartezi cu usurinta zonele infundate ale caroseriei?

Cum sa indepartezi cu usurinta zonele infundate ale caroseriei?

Niciunui conducator auto nu ii place atunci cand observa faptul ca a aparut infundarea caroseriei cauzata de o pietricica sau de un contact cu o suprafata.

Cod eroare OBD2 P0180

Cod eroare OBD2 P0180

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a combustibilului – senzorul A.

Cod eroare OBD2 P0482

Cod eroare OBD2 P0482

Acest cod se refera la eroarea circuitului ventilatorului de racire a motorului - ventilatorul 3.

Cum se verifica daca servofrana este defecta?

Cum se verifica daca servofrana este defecta?

Ai probleme cu franarea, dar nu esti sigur ca servofrana este de vina? Afla de la noi cum poti sa o testezi chiar tu si sa aflii daca este defecta sa nu.