Modificare Rabla: bani fara obligatia achizitionarii de autoturisme noi

Modificare Rabla: bani fara obligatia achizitionarii de autoturisme noi

Noul program de casare a autoturismelor vechi, cu incepere din luna septembrie, vine cu o noua facilitate – bani fara obligatia achizitionarii de autoturisme noi

Potrivit ziare.com, Laurentiu Neculaescu, Presedintele A.F.M. (Administratia Fondului pentru Mediu), a dat publicitatii anuntul potrivit caruia, in luna septembrie a acestui an, se va lansa Programul privind casarea autovehiculelor uzate. Acest anunt a fost facut inca de vineri, 19 august a.c. , fiind de real interes impactul pe care il va avea in piata.

Intentia acestui program in valoare totala de 500 milioane ron este aceea de a elimina din trafic un numar mare de masini cu o vechime de peste 15 ani. De asemenea, se pare ca acest program va putea fi implementat cu ajutorul unitatilor administrativ-teritoriale (UAT).

Astfel, in cazul in care se doreste casarea unui autovehicul vechi, proprietarul va intra in posesia unei sume de 3000 ron. 50% din aceasta suma va intra in sarcina A.F.M. , cealalta jumatate fiind suportata de la bugetul local.

Ce este important este faptul ca procedura de casare nu este conditionata de cumpararea unei masini noi.

Laurentiu Neculaescu, Presedintele A.F.M., a declarat urmatoarele: „Acest program a rezultat in urma angajamentului Romaniei prin PNRR ca pana in 2026 vom casa un numar de 250.000 de autovehicule mai vechi de 15 ani. Este un program prietenos cu mediul, dar nu stiu cat de prietenos cu bugetele unitatilor administrativ-teritoriale, in sensul ca noi vom acorda o prima de casare a unei masini mai vechi de 15 ani sau cu o norma de poluare Euro 3 sau mai jos de Euro 3. Aceasta prima de casare va fi de 3.000 de lei, din care 1.500 de lei suporta AFM, iar 1.500 de lei vor trebui suportati din bugetul propriu al fiecarei unitati administrativ-teritoriale“.

Amintim faptul ca poluarea auto creste pe soselele din Romania, desi trebuie sa raportam U.E. eliminarea din trafic a 250000 autovehicule poluante, pana in anul 2026, in conditiile in care in Romania se inmatriculeaza anual cam 400000 autoturisme folosite, multe mai vechi de 15 ani la momentul achizitiei si inmatricularii.

O statistica simpla ne arata faptul ca mai mult de jumatate dintre masinile de pe soselele noastre au o vechime de peste 16 ani, dintre acestea multe nefiind nici in acord cu vechile norme privind poluarea de la momentul cumpararii lor.

Daca privim consecintele fenomenului poluant observam faptul ca intre 16000 si 26500 romani isi pierd an de an viata mult prea devreme ca urmare a efectelor poluarii, in baza datelor furnizate de Agentia Europeana de Mediu si O.M.S.

Fenomenul poluant, tratat cu atat de multa lejeritate in ultimii ani, are ca efect decesul, in medie, a aproximativ doi romani pe ora. Activitatile Garzii de Mediu au fost rarite simtitor, aerul devenind din ce in ce mai greu de respirat pentru locuitorii Bucurestiului si nu numai;

Potrivit ziare.com si TVR, in cazul Programului privind casarea autovehiculelor uzate solicitantii vor obtine finantare pentru cel mult 100 masini folosite, cu grad de uzura ridicat, in cazul UAT avand o populatie de maxim 1000 locuitori. Daca ne raportam la un numar maxim de 500 masini folosite, cu grad de uzura ridicat, atunci ne referim la UAT cu o populatie intre 1001 si 5000 locuitori. In cazul a 1000 masini folosite, cu grad de uzura ridicat, ne raportam la o populatie intre 5001 si 10000 locuitori. Pentru 5000 masini folosite, cu grad de uzura ridicat, ne referim la o populatie intre intre 10001 si 50000 locuitori. Daca vorbim despre un numar de 20000 masini folosite, cu grad de uzura ridicat, atunci ne raportam la o populatie intre 50001 si 200000 locuitori, respectiv daca ne referim la un numar total de 50000 masini uzate, atunci vorbim despre o populatie mai mare de 200001 locuitori.

Amintim faptul ca tara noastra este recunoscuta pentru locul al doilea la nivel de Uniune Europeana in ceea ce priveste ponderea masinilor cu o vechime mai mare de 10 ani in parcul auto. Acesta este si motivul pentru care, la nivelul Primariei Capitalei, au existat discutii aprinse legate de propunerea privind limitarea efectelor poluarii din localitate.

Astfel, conform gadget.ro, in baza acestei propuneri chiar s-a urmarit ca, incepand cu anul 2023, proprietarii de autoturisme din Bucuresti, detinatori de motoare EURO 4 sau inferioare, sa fie taxati suplimentar pentru folosirea acestora.

Aceasta taxa nou aparuta s-a dorit a fi introdusa si pentru soferii care aleg sa tranziteze Capitala, atata timp cat folosesc in acest scop zona centrala a orasului, respectiv zona A.

Vehiculele vizate de plata acestei taxe, potrivit gadget.ro:

  • „motociclete, mopede, tricicluri și cvadricicluri non-euro și EURO 1;
  • diesel – cu masa la gol a vehiculului sub 1.000 kg non-euro, EURO 1, EURO 2;
  • benzină, GPL, GNC și GNL cu masa la gol a vehiculului sub 1.000 kg non-euro și EURO 1;
  • diesel – cu masa la gol a vehiculului cuprinsă între 1.000 kg și 2.000 kg non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3;
  • benzină, GPL, GNC și GNL – cu masa la gol a vehiculului cuprinsă între 1.000 kg și 2.000 kg non-euro, EURO 1, EURO 2;
  • diesel – cu masa la gol a vehiculului peste 2.000 kg non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4;
  • benzină, GPL, GNC și GNL – cu masa la gol a vehiculului peste 2.000 kg non-euro, EURO 1, EURO 2, EURO 3.“

Cuantumul taxei pentru poluare in cazul vehiculelor vizate de aceasta initiativa

  • Taxa pe durata a 1 zi – 20 ron;
  • Taxa pe durata a 3 zile – 55 ron;
  • Taxa pe durata a 7 zile – 120 ron;
  • Taxa pe durata a 30 zile – 500 ron;
  • Taxa pe durata a 365 zile – 5500 ron.

sursa foto: https://argespress.ro/

Citeste si...
Un vanzator de la un dealer de masini a incasat 180.000 de euro in contul personal
Un vanzator de la un dealer de masini a incasat 180.000 de euro in contul personal

Peste 850.000 de lei au fost incasati de un angajat de la un dealer de masini din Timisoara in contul personal. Pana aici nu suna...

75.000 de euro pentru o masina cu consum de .....0.9%
75.000 de euro pentru o masina cu consum de .....0.9%

Șirul veștilor bune continuă, într-un mod mai mult sau mai puțin surprinzător, cu o accelerație de la 0 la 100 de kilometri pe oră...

Timişoara deţine maşina care îşi caută "semenii" şi îi sancţionează. Aceasta a costat 24.000 de euro şi va ajunge în curând şi în Bucureşti.
Timişoara deţine maşina care îşi caută "semenii" şi îi sancţionează. Aceasta a costat 24.000 de euro şi va ajunge în curând şi în Bucureşti.

În Timișoara a început vânătoarea șoferilor care nu plătesc parcarea pe străzi. Șoferii care parchează pe locurile de parcare publ...

Un sofer roman de camion, de 21 de ani, a acceptat sa transporte 11 kg de cocaina in masina, pentru 5.000 de euro
Un sofer roman de camion, de 21 de ani, a acceptat sa transporte 11 kg de cocaina in masina, pentru 5.000 de euro

Un conducător auto român de camion, în vârstă de 21 de ani, a fost arestat în Franța după ce a fost depistat cu 11 kg de cocaină î...