Nebuloasa legislativa: este sau nu abilitata Politia Locala sa aplice amenzi in trafic?

Nebuloasa legislativa: este sau nu abilitata Politia Locala sa aplice amenzi in trafic?

In ultima vreme, politistii locali sunt vazuti din ce in ce mai des in intersectii dirijand circulatia sau patruland pe drumurile publice, acest lucru intamplandu-se in mai toate orasele tarii.

In aceste conditii, exista un numar tot mai mare de conducatori auto care pun la indoiala legalitatea actiunilor acestora, mai ales cele legate de aplicarea amenzilor rutiere. Aceasta in conditiile in care, printre conducatorii auto romani, exista opinia potrivit careia politistii rutieri sunt singurii care pot dirija circulatia sau aplica sanctiuni in trafic.

Obiectivele strategice ale Politiei Locale

In baza informatiilor publicate de oficialii institutiei, printre obiectivele strategice ale Politiei Locale se numara:

  • activitatea de asigurare a sigurantei / ordinii publice in zona de responsabilitate a orasului;
  • activitatea de paza a obiectivelor si locatiilor detinute sau administrate de Politia Locala;
  • organizarea de activitati in specific cu caracter permanent in scopul asigurarii respectarii legii, Hotararilor Consiliului General, precum si a Dispozitiilor Primarului General privind disciplina in constructii si a afisajului stradal, a protectiei mediului si a activitatilor comerciale;
  • cresterea continua a calitatii serviciului public specific politienesc in sprijinul cetatenilor.

Actiunile organizate de catre Serviciul rutier al Politiei Locale

Asa cum am mentionat anterior, actiunile organizate de institutia in discutie au fost mereu contestate de catre conducatorii auto, acestia criticand limitele competentei institutionale in emiterea de amenzi contraventionale.

Acesta este motivul pentru care multi conducatori auto nu cunosc nici pana la ora actuala atributiile si sfera competentelor acestei institutii in ceea ce priveste siguranta rutiera.

Potrivit celor prezentate de playtech.ro, Politia Locala a aparut ca urmare a reorganizarii institutiei Politiei Comunitare in anul 2011. La acel moment, agentii din cadrul structurii rutiere au primit noi sarcini necunoscute publicului larg.

Printre aceste sarcini se numara activitatea de asigurare a cursivitatii traficului rutier pe drumurile publice din cadrul sferei de competenta, politistii locali avand voie sa procedeze la semnale regulamentare de oprire a conducatorilor auto pentru controale in specificul circulatiei rutiere.

Nu putine sunt situatiile in care conducatorii auto au un comportament recalcitrant si aleg sa comenteze sfera de competenta a agentilor.

Tocmai pentru a intelege limitele atributiilor acestora in traficul rutier, vom face mentiunea faptului ca Politia Locala avea initial posibilitatea de a emite sanctiuni in baza normelor instituite de art. 7 din Legea nr. 155/2010 privind atributiile politiei locale, alineatele h, l si m.

Astfel, Politia Locala putea proceda la ridicarea autovehiculelor parcate in afara legii, identificarea autovehiculelor fara proprietar si actionarea in consecinta, precum si identificarea proprietarilor / conducatorilor auto ai masinilor ridicate in prealabil.

Prevederile in discutie ale Legii nr. 155/2010 mentioneaza urmatoarele in ceea ce priveste activitatea agentilor Politiei Locale:

“h) constata contraventii si aplica sanctiuni pentru incalcarea normelor legale privind oprirea, stationarea, parcarea autovehiculelor si accesul interzis, avand dreptul de a dispune masuri de ridicare a autovehiculelor stationate neregulamentar;

l) aplica prevederile legale privind regimul juridic al vehiculelor fara stapan sau abandonate pe terenuri apartinand domeniului public sau privat al statului or al unitatilor/subdiviziunilor adminstrativ-teritoriale;

m) coopereaza cu unitatile/structurile teritoriale ale Politiei Romane pentru identificarea detinatorului/utilizatorului autovehiculului ridicat ca urmare a stationarii neregulamentare sau al autovehiculeor abandonate pe domeniul public.“

Decizia I.C.C.J. nr. 11 din data de 19.06.2017

Decizia nr. 11 din data de 19.06.2017 a Inaltei Curti de Casatie si Justitie a modificat una dintre aceste atributii, respectiv Politia Locala nu mai poate proceda la contactarea proprietarului de autovehicul in vederea identificarii soferului, atributie care a trecut in sarcina Politiei Rutiere.

Cu alte cuvinte, indiferent de locul in care conducatorii auto aleg sa parcheze autovehiculele, organul Politiei Locale nu mai este in masura sa ia niciun fel de initiativa in acest sens, in conditiile in care nu au surprins exact momentul parcarii respectivelor masini.

Exceptia care trebuie cunoscuta de catre toti conducatorii auto este aceea ca daca organul abilitat de Politie Locala surprinde in trafic soferi care parcheaza neregulamentar, au dreptul amendarii acestora din urma numai in conditiile in care ii surprind in flagrant.

Atributiile Politiei Locale, in baza Legii politiei locale nr. 155/2010

Conform informatiilor publicate pe site-ul Politiei Locale a Municipiului Bucuresti, www.plmb.ro,

„Politia Locala isi desfasoara activitatea pe intreg teritoriul Capitalei, ceea ce presupune un areal de 228 kmp, avand ca obiectiv principal asigurarea si pastrarea ordinii si linistii publice pentru o populatie de aproximativ 3,5 milioane de persoane, atat locuitori cat si turisti sau persoane aflate ocazional in Capitala.

Infiintata ca Directie Generala de Politie Locala si Control, institutie publica de interes local, cu personalitate juridica in subordinea Primarului General, isi desfasoara activitatea pe baza si in executarea legii, cu respectarea principiilor legalitatii, increderii, previzibilitatii, proximitatii si proportionalitatii, deschiderii si transparentei, eficientei si eficacitatii, raspunderii si responsabilitatii, impartialitatii si nediscriminarii.

Directia Generala de Politie Locala si Control a Municipiului Bucuresti exercita atributii privind apararea drepturilor si libertatilor fundamentale ale persoanei, a proprietatii private si publice, prevenirea si descoperirea infractiunilor, in urmatoarele domenii:

  • ordinea si linistea publica, precum si paza bunurilor;
  • circulatia pe drumurile publice;
  • disciplina in constructii;
  • afisaj stradal;
  • protectia mediului;
  • activitatea comerciala;
  • evidenta persoanelor;
  • alte domenii stabilite prin acte normative si administrative.“

Astfel, dupa cum bine se poate observa din enumerarea anterioara, institutia in discutie are, printre atributiile specifice, sarcini in ceea ce priveste buna derulare a circulatiei pe drumurile publice, acestea nefiind insa explicate in detaliu [art. 7 (a)]: „Politia locala asigura fluenta circulatiei pe drumurile publice din raza teritoriala de competenta, avand dreptul de a efectua semnale regulamentare de oprire a conducatorilor de autovehicul exclusiv pentru indeplinirea atributiilor conferite de prezenta lege in domeniul circulatiei pe drumurile publice“.

Mai mult, art. 7 (f) mentioneaza faptul ca politia locala „acorda sprijin unitatilor/structurilor teritoriale ale Politiei Romane in luarea masurilor pentru asigurarea fluentei si sigurantei traficului“.

Potrivit focuspress.ro, restul prevederilor legale instituite de articolul in discutie fac referire la activitati din domeniul rutier, cu privire la verificarea integritatii semnelor de circulatie, constatarea de contraventii in randul soferilor etc. , fara nicio alta mentiune referitoare la dirijarea circulatiei in intersectii.

Printre prevederile Codului Rutier nu se regasesc actiunile politistilor locali in trafic

Ordonanta de Urgenta nr. 195 din 12 decembrie 2002, privind circulatia pe drumurile publice, mentioneaza, in cuprinsul mai multor articole, obligatiile legale ale politistilor rutieri in ceea ce priveste disciplina din trafic, exceptia facand-o politistii de frontiera, in zonele de competenta ale acestora; acestia din urma vor trimite documentele intocmite tot catre Politia Rutiera.

Astfel, in baza normelor legale instituite prin prevederile art. 29 (1), „Circulatia pe drumurile publice se desfasoara in conformitate cu regulile de circulatie si cu respectarea semnificatiei semnalizarii rutiere realizate prin mijloacele de semnalizare, semnalele si indicatiile politistului rutier care dirijeaza circulatia, semnalele speciale de avertizare luminoase sau sonore, de semnalizare temporara si semnalele conducatorilor de vehicule“; art. 31: „Participantii la trafic trebuie sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier, precum si semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera, in urmatoarea ordine de prioritate (…)“; art. 35 (4): „In exercitarea atributiilor de dirijare a circulatiei rutiere, politistii rutieri sunt obligati sa poarte uniforma cu inscrisuri si insemne distinctive“; art. 61 (3): „Cand pe drumul public circulatia este dirijata de un politist rutier, conducatorii autovehiculelor prevazute la alin. (1) trebuie sa respecte semnalele, indicatiile si dispozitiile acestuia“.

De asemenea, prin prevederile legale din cuprinsul HG nr. 1391/2006 din 4 octombrie 2006, pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002, privind circulatia pe drumurile publice, se numara:

Art. 177 (1): „Indrumarea, supravegherea, controlul respectarii normelor privind circulatia pe drumurile publice si luarea masurilor legale in cazul in care se constata incalcari ale acestora se realizeaza de catre politistii rutieri din cadrul Politiei Romane.

(2) Politistii rutieri sunt ofiterii si agentii de politie specializati si anume desemnati prin dispozitie a inspectorului general al Inspectoratului General al Politiei Romane“.

Art. 178 (2): „(…) Participantii la trafic trebuie sa respecte regulile de circulatie, semnalele, indicatiile si dispozitiile politistului rutier, precum si semnificatia diferitelor tipuri de mijloace de semnalizare rutiera, in urmatoarea ordine de prioritate (…)“.

Existenta unei prevederi legale din anul 2000, care interzice ca o activitate sa fie reglementata de doua acte normative

Este adevarat ca, indiferent de faptul ca prevederile Codului Rutier nu vorbesc despre vreo atributie a politiei locale, acestea apar in Legea politiei locale nr. 155/2010. Problema intervine in conditiile in care, din punct de vedere legal, nu este permis „paralelismul legislativ“. Ne referim aici la prevederea legala care interzice ca o activitate sa fie reglementata de doua acte normative, respectiv Legea nr. 24/27.03.2000, republicata, privind normele de tehnica legislativa pentru elaborarea actelor normative.

Articolul 16 din legea in discutie prevede faptul ca: (1) „In procesul de legiferare este interzisa instituirea acelorasi reglementari in mai multe articole sau alineate din acelasi act normativ ori in doua sau mai multe acte normative. Pentru sublinierea unor conexiuni legislative se utilizeaza norma de trimitere.

(2) In cazul existentei unor paralelisme acestea vor fi inlaturate fie prin abrogare, fie prin concentrarea materiei in reglementari unice.

(4) Intr-un act normativ emis pe baza si in executarea altui act normativ de nivel superior nu se utilizeaza reproducerea unor dispozitii din actul superior (Codul Rutier), fiind recomandabila numai indicarea textelor de referinta. In asemenea cazuri, preluarea unor norme in actul inferior (Legea Politiei Locale) poate fi facuta numai pentru dezvoltarea ori detalierea solutiilor din actul de baza“.

Codul Rutier are prioritate fata de legea Politiei Locale

Potrivit focuspress.ro, „Codul Rutier nu a fost, insa, modificat dupa intrarea in vigoare a Legii 155, privind atributiile Politiei Locale, ceea ce a dus efectiv la un vid legislativ. In practica, s-au evidentiat aplicari neunitare ale legii, fiind cazuri in care Politia Locala, in baza Legii 155, a aplicat amenzi, iar instanta le-a anulat, iar alte cazuri in care ele au fost sustinute“.

In concluzie, indiferent de faptul ca Legea politiei locale prevede activitati in domeniul circulatiei rutiere, „acestea sunt „rezervate“ exclusiv Codului Rutier, sub „umbrela“ reglementarilor privind tehnica legislativa. Cel mult, politistii locali ii pot sprijini in unele activitati pe politistii rutieri, insa nu-i pot substitui, mai ales cand este vorba despre accidente sau despre dirijarea traficului“.

Citeste si...
Toleranta Radarului Politiei: Ce trebuie sa stii despre limita de viteza?
Toleranta Radarului Politiei: Ce trebuie sa stii despre limita de viteza?

Când vine vorba de circulația pe șosele, respectarea limitelor de viteză este esențială pentru siguranța noastră și a celorlalți p...

Iei amenda cand depasesti masina politiei!?
Iei amenda cand depasesti masina politiei!?

Fiecare dintre noi ne-am aflat cel putin o data in situatia in care ne deplasam in trafic si in fata noastra era o masina de polit...

Cum sa trisezi cand sufli in alcooltestul politiei?
Cum sa trisezi cand sufli in alcooltestul politiei?

Il cunoastem deja cu totii pe celebrul Tavi Pertea. Probabil unul dintre cei mai iubiti politisti din tara noastra (specie pe cale...

Primele imagini cu noile BMW-uri ale Politiei Romane, achizitionate cu scandal
Primele imagini cu noile BMW-uri ale Politiei Romane, achizitionate cu scandal

BMW-urile achizitionate cu scadal de Politia Romana vor fi in curand pe soselele din Romania Politistii au primit deja BMW-uri din...