Propunere de modificare a Codului Rutier in ceea ce priveste permisele de conducere suspendate

Propunere de modificare a Codului Rutier in ceea ce priveste permisele de conducere suspendate

Urmatorii ani vor aduce o serie intreaga de modificari legislative in domeniu, punctul de amenda ramanand inghetat, in anul 2023

Potrivit surselor, Comisia pentru transporturi din Camera Deputatilor a votat, de curand, un amendament care, daca va intra in vigoare, va zdruncina legislatia rutiera actuala. Acesta face referire la conducatorii auto care s-au trezit cu permisul de conducere retinut si vor sa beneficieze de diminuarea perioadei de suspendare, acest lucru fiind posibil numai in conditiile efectuarii platii amenzilor de circulatie; in caz contrar, acestia nu isi vor putea recupera permisele de conducere.

Catalin Drula, Presedintele Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputatilor, a facut referire la respectivul amendament, mentionand faptul ca lipsa acestei obligatii a condus, in mai multe cazuri, la recuperarea permiselor de conducere suspendate, fara achitarea sanctiunii contraventionale. Cu alte cuvinte, reducerea perioadei de suspendare se facea cu toate ca respectivii soferi nu isi respectau „partea lor“ de „intelegere“, dupa cum mentioneaza cei de la substantial.ro.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca, in prezent, legea nu este in vigoare, aceasta trebuind sa treaca intai prin mai multe comisii de specialitate, pana sa ajunga in plenul Camerei Deputatilor.

S-a decis inghetarea punctului de amenda, incepand cu 01.01.2023

Oficialii au venit, spre finalul lunii anterioare, cu decizia mult asteptata de inghetare a punctului de amenda. Legislatia mentioneaza faptul ca acesta trebuie stabilit in baza salariului minim brut pe economie, punctul de amenda trebuind sa se incadreze in procentul de 10% din salariu.

Cu alte cuvinte, punctul de amenda ar fi trebuit sa se ridice la valoarea de 300 ron, incepand cu prima zi a anului urmator, fata de 145 ron cat este in prezent.

Potrivit playtech.ro, „Printr-o veche hotarare a Guvernului aflata inca in vigoare, un punct de amenda reprezinta din punct de vedere valoric 10% din salariul minim brut pe economie. Din acest motiv, la mai putin de 24 de ore dupa ce s-a vehiculat majorarea salariului la 3000 de lei, incepand cu 1 ianuarie 2023, au aparut si speculatiile legate de faptul ca punctul de amenda se va alinia la noua valoare si, implicit, va sari de la 145 de lei in prezent la 300 de lei anul viitor.

Solutia ca punctul de amenda sa fi ramas neatins era ca autoritatile de la Bucuresti sa ia o decizie in acest sens, sa faca o precizare legislativa. „Punctul de amenda va ramane la fel“, a anuntat ministrul Finantelor, la Digi 24.“

Istoricul punctului de amenda – acesta nu a mai suportat modificari inca din anul 2017

OUG nr. 130/17.12.2021, publicata in Monitorul Oficial 1202/18.12.2021, a stabilit ca, pe parcursul anului 2022, sa se continue plafonarea punctului de amenda la 145 ron, in conditiile in care acesta urma sa se ridice la valoarea de 225 ron, inca din data de 01.01.2022, in baza procentului de 10% din salariul minim brut pe tara.

Valoarea de 145 ron este neschimbata din anul 2017, atunci cand a fost stabilita in baza salariului brut pe economie de la acel moment, respectiv 1450 ron.

Mentionam faptul ca salariul minim brut, in Romania, a fost stabilit, in anul 2022, inca din luna octombrie, la valoarea de 2550 ron, ca urmare a cresterii acestuia de la 2300 ron. Conform declaratiilor facute in spatiul public, acesta valoare de 2550 ron va creste la 3000 ron, in anul 2023, in conditiile in care atat Marius Budai, cat si Marcel Ciolacu si premierul Nicolae Ciuca au confirmat majorarea, care ar urma sa fie pusa in practica ulterior finalizarii proiectului de buget pe anul viitor.

Aducem la cunostinta cititorilor nostri faptul ca legislatia rutiera se va schimba in mai multe randuri, in anii urmatori, in conditiile in care inclusiv purtatorul de cuvant al Guvernului, Dan Carbunaru, a facut precizari recente cu privire la sistemul e-SIGUR, proiect de monitorizare eficienta a traficului rutier.

Una dintre modificarile ce vor fi implementate este reprezentata de sistemul de monitorizare video „e-SIGUR“ a traficului rutier. Sistemul face referire la un mecanism integrat de monitorizare a traficului rutier de pe drumurile publice din Romania; mai exact, ne referim la un sistem de interes national, complementar sistemelor inteligente de transport.

Potrivit capital.ro, mecanismul e-SIGUR este capabil de procesarea automata a datelor de monitorizare a traficului rutier, acesta urmand sa traga semnale de alarma cu privire la:

  • „posibila incalcare a normelor de circulatie pe drumurile publice;
  • posibila prezenta in trafic a unor vehicule supuse confiscarii, cautate sau care pot fi utilizate ca proba intr-o procedura judiciara;
  • posibila prezenta in trafic a unor vehicule care circula fara achitarea tarifului de utilizare si a tarifului de trecere pe reteaua de drumuri“.

De asemenea, sistemul in discutie se va ocupa cu verificarea respectarii urmatoarelor restrictii de circulatie:

  • „limita maxima de viteza admisa pentru categoria de vehicul pe un anumit sector de drum;
  • interdictia sau restrictia de a conduce un vehicul pe o banda a sensului de deplasare;
  • semnificatia culorii rosii a semaforului;
  • interdictia de a conduce pe drumurile publice un vehicul a carui inmatriculare este suspendata;
  • trecerea la nivel cu calea ferata;
  • interdictia de a adopta un comportament agresiv in conducerea vehiculelor pe drumurile publice“.

Potrivit informatiilor date publicitatii, sistemul e-SIGUR va ingloba o intreaga retea de camere video de monitorizare, dar si radare fixe, in vederea depistarii conducatorilor auto care nu se subordoneaza regulilor obligatorii din trafic.

Instrumentul de monitorizare a traficului presupune folosirea unui numar de 1000 de sisteme de verificare a vitezei de rulare a vehiculelor, 300 radare mobile si 500 camere de luat vederi.

Este important de stiut faptul ca localizarea acestor aparate fixe cu rol de masurare a vitezei, capabile sa transmita informatii relevante sistemului e-SIGUR, va fi semnalizata corespunzator prin montarea de indicatoare de informare, la diferite distante, dupa cum urmeaza:

  • 50 - 100 metri daca acestea sunt montate in localitati;
  • 100 - 500 metri daca acestea sunt montate in afara localitatilor;
  • 500 - 1000 metri daca acestea sunt montate pe autostrazi.
Citeste si...
Cat este amenda daca nu ai trusa de prim ajutor si extinctor?
Cat este amenda daca nu ai trusa de prim ajutor si extinctor?

Asa cum ar trebui sa stie orice sofer inca de cand face pentru prima data cursurile unei scoli de soferi, exista anumite obligatii...

Cat este amenda daca ai trusa de prim ajutor expirata?
Cat este amenda daca ai trusa de prim ajutor expirata?

Poate nu toti soferii stiu asta, dar cu siguranta ar trebui sa stie, faptul ca legea ne obliga sa avem in permanenta o trusa de pr...

Cat este amenda daca ai extinctorul expirat?
Cat este amenda daca ai extinctorul expirat?

Orice autovehicul care se afla in circulatie pe drumurile publice trebuie sa respecte reglementarile Codului Rutier pentru a putea...

Cat este amenda in cazul in care masina depaseste limita legala de noxe emise
Cat este amenda in cazul in care masina depaseste limita legala de noxe emise

Codul rutier 2022 prevede sanctiuni destul de mari pentru cei care nu se incadreaza in limitele de poluare. In prezent, cele mai m...