Mazda MX-5 RF - Review

mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
mazda-mx-5-rf
Rating
Acest rating este stabilit in urma unor teste amanuntie realizate de expertii nostri.
Ne place
  • Culoarea
  • Manevrabilitatea
  • Hard-top-ul
Nu ne place
  • Combinatia xenon/halogen
  • Spatiul limitat
  • Aer conditionat zgomotos
# Introducere

Mazda MX-5 RF – libertate simplificata

Mazda MX-5 RF… Miata noastra cea arhicunoscuta, iubita si apreciata a ajuns in mainile mele imbracata in noile sale haine aniversare. Sunt foarte, foarte bucuros de faptul ca va pot povesti despre aceasta masina, desi anticipam cateva zile foarte chinuite la volanul acestui model. Unele autovehicule testate, asa cum veti observa mai jos, pot fi reale lectii de viata in anumite situatii.

Am trecut in doar o singura zi prin trei anotimpuri, am condus pana cand am simtit ca e necesar sa trag pe dreapta si m-am lasat alintat de putinul vant care intra din cand in cand timid in habitaclu. Am, asadar, lucruri pe care vreau neaparat sa le impart cu voi si, simultan, o analiza la rece pe care o veti primi in paralel cu toate starile pe care mi le-a transmis acest automobil fantastic. Vreau, totusi, sa retineti de la bun inceput un singur lucru: la nivel global mai exista doar 2999 de astfel de masini precum cea pe care v-o aduc astazi in fata voastra. Este un model limitat si acest lucru pur si simplu a accentuat intreaga aventura pe care am avut-o cu acest vehicul.

Primul model de MX-5 (NA) a fost introdus in anul 1989, asadar Miata a aniversat anul trecut 30 de ani de existenta. Acest moment este marcat prin modelul testat care include cateva elemente unicat produse intr-o serie limitata de exemplare despre care vom discuta mai jos. Pentru noi masina aceasta poate fi tratata drept cadou din partea Mazda, intrucat si Romania a implinit in 2019 trei decenii de cand s-a eliberat de sub jugul comunist. MX-5 (NA) s-a aflat in productie timp de 8 ani si s-a remarcat prin constructia simpla, dar fiabila si, mai ales, prin farurile pop-up care se afla si acum in inimile fanilor. Costa 14.000 de dolari la lansare (aprox. 29.000 de dolari in banii de astazi), avand un motor special creat pentru acest model de 1,6 litri in 4 cilindri care producea 115 cai putere toti fiind trimisi catre puntea spate. Beneficiind de o constructie relativ usoara (otel+aluminiu) si fiind doar RWD, MX-5 NA cantarea 980 de kg. S-a vandut din 1989 pana in 1997 si in 30 de ani s-a “ingrasat” foarte putin!

MX-5 (NB) a inlocuit (NA) in anul 1998 si cea mai dramatica schimbare a fost reprezentata de renuntarea la farurile pop-up sau retractabile, chiar daca peste 85% din noul model reprezenta piese noi. Din pacate, Mazda n-a reusit sa gaseasca solutia ideala pentru a trece de testele de siguranta pentru pietoni.MX-5 (NB) era putin mai aerodinamica fata de predecesorul sau, se adaugase o luneta degivranta si un deflector de vant retractabil. Motorul ajunsese la 1,8 litri si producea 140 de cai putere. S-a vandut din 1998 pana in 2005.

MX-5 (NC) a fost prezentat lumii intregi in anul 2005 si a ramas in productie timp de 10 ani. A fost primul model de Miata care putea fi echipat si cu hard top actionat electric ce nu micsora spatiul din portbagaj. (NC) a fost un model nou in proportie de 99,9%, intrucat impartea cu (NB) doar semnalizarile montate pe aripile fata.

MX-5 (ND) a schimbat destul de mult infatisarea modelului, facandu-l sa para mai mult un coupe, atunci cand acoperisul este la locul lui. Cu ajutorul hard top-ului s-au putut face cateva schimbari estetice care au contribuit la mentinerea succesului modelului. Asta, din 2016 pana in 2018…

MX-5 (ND2), adica masina despre care vom discuta noi acum, a fost prezentata lumii intregi drept o actualizare a acestui roadster in 2018, insa in mare parte era identic cu (ND). Diferenta majora consta intr-un motor nou, mai puternic. Au mai fost introduse cateva actualizari, insa in mare parte era vorba despre acelasi model.

Mazda MX-5 RF

Acum putem s-o sorbim din priviri!

Mazda MX-5 RF. Ai la ce te uita!

Retractable Fastback… Numai cand spun aceste doua cuvinte deja imi tresare putin inima si zambesc involuntar! Ei bine, asta se intampla acum. Daca discutam despre acest lucru inainte sa apuc sa conduc acest roadster… Situatia era cu totul alta.

Eu n-am fost deloc atras de ideea testarii acestei masini. N-am simtit acel entuziasm pe care-l am de fiecare data cand pun mana pe un automobil nou. Condusesem anterior preluarii Miatei noul CX-30 si imi placuse atat de tare, incat atunci cand ma uitam la MX-5… Nici nu intelegeam unde voi incapea! Oricum ar fi, eu nu mai dau in laturi de la o provocare. Zis si facut, dragi cititori, m-am trezit cu aprobarea Mazda Romania sa fac aproape tot ce vreau cu aceasta masina. Mi s-au dat cheile si am fost lasat in pace.

Fara nicio jena va marturisesc faptul ca am stat aproximativ jumatate de ora in parcarea reprezentantei din Calea Giulesti si tot i-am dat ture, aruncand din cand in cand cate o privire la spatiul interior. Imi statea mintea la un singur lucru: „Ce ma fac, daca nu incap?“. N-aveam pe cine chema sa ma ajute si nici nu puteam sa las masina acolo.

Drept e un lucru: am avut la ce ma uita. MX-5 RF in haine de sarbatoare (30th Anniversary) este un punct de atractie, indiferent de locul in care te afli. Fascinatia acesteia este ca ispiteste doar admiratie si, surprinzator, intretine doar public de calitate. Cand testez masini mai scumpe sau care arata mai indraznet, primesc tot felul de remarci prin trafic sau benzinarii. Chiar daca m-am obisnuit, inca e putin deranjant sa fiu agasat de tot felul de persoane. Cu MX-5 am fost intampinat doar de zambete prietenoase si cateva ocazionale aprobari subtile prin ridicarea degetului opozabil.

Acestea fiind spuse, trebuie sa apreciem curajul companiei japoneze. „Racing Orange“ complimenteaza forma neobisnuita si intriganta a acestui roadster, oferindu-i intr-acelasi timp o eleganta parca desprinsa din cursele anilor trecuti, cand limitele existau doar pentru a-ti salva viata si, de cele mai multe ori, erau autoimpuse. De obicei, va recomand si alte nuante sau va ofer si alte sugestii. Aici nu e cazul. Acest portocaliu este perfect. Desigur, gusturile nu se discuta si puteti sa va modelati propria masina asa cum doriti. Va propun, totusi, sa aveti si aceasta nuanta in vedere. S-ar putea sa fiti surprinsi de cat de mult va va placea.

Mazda MX-5 RF

Din fata, MX-5 RF arata ca o felina extrem de curioasa, insa gata sa te insface daca faci vreo miscare nepotrivita. Aspectul simplu, dar incarcat de semnificatie face ca aceasta masina sa capete un caracter aparte care o deosebeste rapid de alte vehicule.

Farurile au o forma intriganta, proportionala cu intregul corp al Miatei si inglobeaza trasatura principala a a acesteia: ferocitate prietenoasa. Sunt ideale pentru intreaga filosofie utilizata la exterior si ajuta enorm la accentuarea trasaturilor neconventionale ale masinii. Luminile de zi (DRL) sunt discrete, dar puternice. Cand aprinzi, insa, faza scurta se naste un impuls care transforma automobilul in pradator. N-am inteles exact de ce nu s-a putut utiliza LED peste tot. Semnalizarile includ becuri clasice, normale si care parca sustrag putin din magia care inconjoara MX-5. Aspectul acesta este valabil si pentru farurile spate, unde avem LED combinat cu lumini clasice. E putin ciudat, mai ales ca vorbim de o masina speciala. Stiu, totusi, ca exista persoane care prefera astfel de combinatii… S-ar putea, pana la urma, ca totul sa fie gandit pentru o intretinere ieftina.

Coborandu-ti privirea vei observa ca bara fata seamana cu gura unei pisici flamande, iar gurile de aerisire laterale seamana cu mustatile animalului. Intreaga parte frontala a acestei masini te duce imediat cu gandul la o felina desenata in stil manga careia i s-au atasat patru roti si i s-a permis sa zburde pe drumurile publice. Este, fara doar si poate, o aparitie simpatica. Oriunde ai merge si oriunde o vei zari, Mazda MX-5 RF va fi intampinata cu remarci prietenoase, zambete si chicoteli dragute.

Din lateral, perspectiva este imbogatita de o forma care exprima un singur lucru: libertate. Oricine trebuie sa conduca macar o data in viata lor o masina decapotabila, chiar si acele persoane pentru care sofatul nu este un lucru care-i relaxeaza. O astfel de masina iti garanteaza o cu totul alta perspectiva asupra acestei actiuni de deplasare dintr-un punct intr-altul, iar daca ai noroc sa te afli intr-un MX-5 RF vei observa ca intoarcere la simplitatea bucuriei neconditionate este efectiv hrana pentru suflet.

Botul putin alungit al acestui roadster, parbrizul atasat la un unghi putin inalt, deschizatura mica obtinuta prin decapotare si spatele scurt al acestei masini creioneaza un automobil dinamic, atragator si care are o singura menire: sa te duca acolo unde vrei in cel mai fain mod posibil. Cand o vezi din aceasta parte, Miata cu hard-top este o confirmare a faptului ca inca se mai fabrica masini care au rolul de a intretine exuberanta, nu doar de a transporta bagaje.

Din spate, MX-5 RF nu putea sa arate plictisitor. Cum pana in acest moment am observat ca totul este facut interesant si am vazut ca exteriorul starneste o cantitate potrivita de entuziasm incununat de incantare, posteriorul este din propriul sau film. Arata precum spatele unui OZN pe care-l vedeam in desenele animate ale anilor ’90. Liniile fluide si accentul pus parca cu fragilitate peste unghiurile rotunjite ii confera automobilului o finalitate demna, in spiritul identitatii pe care am cunoscut-o pana acum. Imbinarile, arcuirile si formele sunt toate integrate impecabil in acest design.

Surprinzator e faptul ca masina reuseste sa straluceasca in intregime chiar si noaptea, dupa cum putem observa in acest videoclip.

Per total, masina aceasta seamana cu o trilogie bine gandita si pusa in practica doar pentru a te face pe tine cat mai incantat.

Acum trebuie sa ne asezam la volan!

# Performanta

Mazda MX-5 RF. Intoarcerea la origini

N-as mai fi lasat volanul din mana. As putea sa va spun doar asta si sa discutam direct despre pret. Dar, e important sa cunoastem si cateva detalii tehnice esentiale:

  • Lungime - 3,91 m;
  • Latime - 1,73 m;
  • Inaltime – 1,23 m;
  • Ampatament – 2,31 m;
  • Volum portbagaj – 127 l;
  • Masa proprie fara sofer – 965 kg;
  • Motor - 1496 cm3, 184 CP, EURO 6D;
  • 0-100 km/h in 8,6 secunde;
  • Viteza maxima – 203 km/h;
  • Capacitate rezervor – 45 l;
  • Acoperis hard top care se pliaza in 13 secunde;
  • Transmisie manuala in 6 trepte;
  • Tractiune spate.

Acum va pot spune si ce am inteles eu din cele patru zile cu MX-5.

Mazda MX-5 RF

Pentru ca orice persoana care este interesata de o masina noua vrea sa stie si care-i va fi relatia cu benzinariile, eu am facut urmatoarele trasee pentru care am tot colectat datele aferente:

  • Doar in Bucuresti – 9,6 l/100 km;
  • Bucuresti – Sinaia (condus normal) – 5,7 l/100 km;
  • Sinaia – Bucuresti (condus vioi) – 6,1 l/100.

Aceste date vor fi, bineinteles, diferite pentru fiecare sofer, insa asta am obtinut eu pe drumurile facute.

Acum sa va expun si cum am trait cu Miata in acest interval destul de scurt.

Asa cum v-am aratat si mai sus, eu am reusit sa incap la volan confortabil doar daca aveam acoperisul decapotat. In rest, trebuia sa imi tin putin capul inclinat pentru a putea sta cat de cat in regula pe scaun. Un mic incovenient, e drept, insa trebuie sa stiti c-am uitat repede de el.

Mazda, aparent, nu face rabat de la calitate!

Am apasat pe buton tinand si piciorul pe ambreiaj si-am adus-o pentru prima oara la viata! Nu va mint. Am inceput sa chicotesc precum o fetita de liceu cand ii spune baiatul preferat c-o place. Pur si simplu, MX-5 RF este o experienta, un anumit feeling pe care-l simti doar cand esti doar tu cu ea si-atat.

Mi-am aranjat oglinzile si-am pornit inspre casa, convins de faptul ca traficul va fi mai lejer dupa ora 18 si voi putea sa vad Bucurestiul cu alti ochi conducand aceasta masina. Mi-am luat stick-ul cu muzica preferata, m-am schimbat din blugi in trening pentru a fi mai confortabil si am plecat. Am condus fara oprire aproape 4 ore si jumatate in Capitala fara sa stiu cand a trecut timpul! Schimbarile de viteza sunt atat de usor de facut, iar motorul contribuie cu un sunet fin si placut la fiecare accelerare, incat eu am uitat ca trebuie sa ma mai intorc si-acasa. Am ajuns in jur de ora unu dimineata in fata blocului… M-am uitat la consum, l-am notat si m-am dus la somn.

Se facuse deja ora 7, asa c-am zis ca e momentul s-o tai inspre munte, avand in vedere c-am aflat ca e zapada din nou! Mi-am luat fotograful si-am plecat. Pe Autostrada masina s-a comportat foarte bine, insa nu exceleaza la capitolul depasiri. Trebuie s-o turezi destul de mult ca sa obtii varful de putere si eu nu-s obisnuit ca acul sa stea asa de sus, atat de des. Am lasat-o mai moale si-am condus in limitele legale pentru ca am vrut sa va ofer si date diverse de consum. Totodata, trebuie avut in vedere si faptul ca la viteze superioare vantul creeaza un sunet destul de pregnant in habitaclu. La un moment dat ma plictisisem de drum, asa ca am folosit si pilotul automat. Isi face treaba bine si te scapa de tinut piciorul pe pedala de acceleratie pe distante lungi.

Ajuns pe Transbucegi, unde nu era tipenie de om… M-am dezlantuit! Am fost in culmea fericirii si de cateva ori chiar am uitat ca mai am pe cineva cu mine. Asta e esenta masinii! Stiu ca ma repet, dar e important sa intelegeti ca nu iti iei un roadster ca sa faci piata, ci ca sa te bucuri de tot ce are lumea mai bun de oferit pe timp de pace. Accentueaza toate trairile mici pe care le ai in spatele volanului si-ti deschide orizontul pentru a vedea altfel ceea ce te inconjoara.

Aici am inteles c-aceasta masina a fost facuta clar pentru a te distra. Schimbarile la 7200-7300 de rpm sunt un deliciu, iar cutia de viteze coopereaza cu tine intr-un stil neasteptat de dinamic. N-am avut ce sa-i reprosez, mai ales cand simteam cum tractiunea spate efectiv ma impinge inspre momente extraordinar de unice si pline de adrenalina. Exista sisteme de siguranta care limiteaza excesul de putere sau pierderea tractiunii, dar ai o mica doza de alunecare care te va face sa fii mult mai atent cu apasarea pedalei.

Am fost pe munte la minus nu mai stiu cate grade si rulam decapotat intr-o veselie pe serpentinele proaspat curatate, iar fata mi se blocase pe un zambet de plin de bucurie si de placere. Pentru cateva clipe am fost un copil lasat liber caruia i s-a dat jucaria preferata. Am uitat de griji, de munca, de responsabilitati si am parasit cu totul cotidianul… Eram in lumea mea, iar Miata-mi era prietenul cel mai bun care nu se dadea inapoi de la nimic.

M-am intors in Bucuresti linistit, calm si putin descumpatat. Deja ma gandeam ca va trebui s-o returnez si nu mai voiam. Si va rog sa v-amintiti ca mai sus am spus ca nu-mi doream deloc sa stau prea mult la volanul automobilului acesta.

Mazda MX-5 RF

Toate lucrurile acestea au fost posibile pentru ca inginerii Mazda s-au gandit cum sa pastreze aceasta masina la un nivel optim de confort, in timp ce au retinut trasaturile esentiale ale unui roadster care se mentine printre cele mai cunoscute, dorite si iubite masini.

Ce gasesti, insa, in acest interior? Hai sa aflam!

# Interior

Mazda MX-5 RF. Doar esentialul

Odata ce-ai deschis portiera, observi ca te asteapta doar ceea ce conteaza cu adevarat pentru un condus fara griji. E drept, s-ar putea ca prima data sa observi ca nu prea exista loc pentru stretching…

Dar cui ii trebuie?!

Miata trebuie sa iti ofere doar optiunile necesare pentru a te face cat de cat confortabil, astfel incat tu sa te bucuri de experienta pe care ti-o ofera un roadster cu pedigree.

Mazda MX-5 RF

Drept urmare, primul test a fost reprezentat de asezarea in spatele volanului. Am dat scaunul cat de mult am putut in spate, l-am coborat cat a fost posibil, am analizat putin situatia din ochi si mi-am dat seama ca degeaba astept, asa ca m-am pus in scaunul soferului. Surpriza surprizelor, am incaput fara probleme! Si nu doar c-am incaput, dar stateam si bine, aveam si sprijin suficient pentru spate, dar si pentru coapse! Nu m-as fi asteptat. Bucuria acestui moment in care mi-am dat seama ca poate nu-s chiar foarte gras mi-a fost stricat de faptul ca nu imi incapea capul corect in habitaclu, daca era acoperisul pus.

Am mai ridicat putin volanul si am reusit sa-mi gasesc locul potrivit.

Pentru a va oferi si o alta perspectiva, fotograful nostru care are aprox. 1,75 m si cam 65 de kg s-a asezat din prima fara niciun stres in scaunul pasagerului. Ba chiar si-a dat scaunul mai in fata. Am fost putin invidios, dar mi-a trecut de indata ce-am pornit motorul, experienta despre care va voi relata imediat.

E drept ca prima intalnire cu aceasta masina n-a fost simpla la capitolul asezat corect la volan, dar asta face parte din fascinatia acestei masini. E altfel, e altceva, nu doar un alt sedan sau hatchback lasat sa prinda la public pentru ca are diferite intrebuintari.

Dupa ce m-am facut cat de cat confortabil, am fost surprins sa aflu ca sistemul de sunet Bose are tweetere in tetiera. Boxe-n tetiera! Si nu sunt doar 3-4, ci 9! E o metoda interesanta de a salva spatiu, dar si de a mentine o calitate ridicata a sunetului in habitaclu. In plus, ai garantia unei auditii de calitate indiferent de modul in care alegi sa mergi: Roadster sau Coupe.

Urmatorul lucru care mi-a atras atentia a fost oglinda retrovizoare. Pare a fi putin cam exagerata si cred ca ar fi fost mult mai fain daca s-ar fi mers pe un design frameless.

Apoi am observat cat de frumos este imbinat exteriorul cu interiorul prin multiplele accente de culoare introduse in habitaclu ce coloreaza si invigoreaza aspectul acestuia.

Miata in editie aniversara de 30 de ani include si urmatoarele:

  • geamuri actionate electric;
  • scaune incalzite;
  • sistem de infotainment tactil;
  • navigatie;
  • porturi USB;
  • pilot automat;
  • asistent pentru mentinerea benzii;
  • bluetooth;
  • aer conditionat automat;
  • camera video marsarier;
  • recunoastere semne de circulatie;
  • oglinzi electrice si incalzite.

Reteta pentru un interior reusit pentru o astfel de masina nu este chiar grea, insa Mazda a reusit s-o faca fix asa cum trebuie: ai totul la indemana, ceea ce conteaza cu adevarat este usor de folosit, iar ecranele sunt clare si pe placul mai multor generatii de clienti. Ai trei cadrane la dispozitie dintre care unul este partial digital. E ideala forma aceasta si n-as schimba-o. Imi place turometrul aflat fix in mijloc, mai ales cand stiu ca varful de putere este atins la 7000 rpm. Infotainment-ul este unul destul de bunicel. N-are toate brizbrizurile disponibile pe masini premium, dar te salveaza compatibilitatea cu Apple CarPlay si Android Auto.

Mazda MX-5 RF

Cum nu totul poate fi perfect, am avut scaune incalzite si volan… Neincalzit! De ce? Nu stiu. Dar mi-a lipsit aceasta optiune si sper s-o regasesc pe viitoarea Miata care-mi va cadea in maini. Ar adauga mult la nivelul de confort, mai ales ca eu am prins doua zile destul de racoroase si m-am mai si dus pe munte!

Cat trebuie sa platim pentru a detine aceasta poveste? Aflam acum!

# Cost

Mazda MX-5 RF. Ce conteaza pentru tine?

Cum toate lucrurile au un anumit cost, si Miata testata presupune un efort financiar. Modelul testat de noi costa putin sub 32.000 de euro, dar acum nu mai poate fi cumparat. A fost deja luat de un norocos!

Vestea buna pentru tine este ca MX-5 a fost deja actualizat pentru anul 2020 si poate fi comandat in trei configurari diferite, dupa cum urmeaza:

  • Revolution – 30.990 euro;
  • Takumi – 30.890 euro;
  • RevolutionTop – 34.690 euro.

Dintre toate noutatile introduse pe automobilul imbunatatit pentru anul in curs amintesc un singur lucru: acum farurile sunt complet LED! Singurul lucru care nu mi-a placut deloc la modelul a fost indreptat de Mazda si pentru asta m-au castigat!

Mazda MX-5 RF

Din nefericire, nu exista inca vesti cu privire la cutia automata. Stiu ca exista printre noi persoane care prefera sa schimbe din padele pentru a trai mai intens (si mai usor) experienta sofatului, insa nu avem detalii care sa ne spuna ca o astfel de optiune va fi disponibila in tara noastra.

Concluzia acestui test drive nu are cum sa fie simpla, desi masina nu emite nicio pretentie complicata.

Acest automobil exista pentru ca unii oameni tin mai mult la ideea de a fi fericiti la volan decat sa fie pur si simplu multumiti. Miata nu iti permite sa te complaci. MX-5 RF ii face pe cei care o conduc sa fie implicati in actiunea pe care o presupune sofatul si te sustine sa-ti traieste viata fara incastrarea conventionalului. Mie mi-a demonstrat ca n-ai nevoie de multe lucruri pentru a fi un om cu adevarat implinit. Nu ai nevoie de masaj in scaune pentru ca pe fata ta sa fie mai tot timpul un zambet. Mi-a oferit adrenalina, dar m-a si izolat de exterior in momentul in care am vrut acest lucru. A fost gata imediat sa-mi ofere bucuria de a simti vantul, de a auzi tot ce ma inconjoara, de a trai altfel acelasi drum pe care poate l-am facut de 20-30 de ori pana acum. A fost pentru o perioada scurta un generator de fericire care nu a dat niciun semn de oboseala, un prieten neasteptat de bun!

Conchid aceasta experienta cu urmatorul gand: Mazda MX-5 RF este un automobil croit pentru oamenii care vor sa traiasca, nu doar sa fie.

Merita s-o incercati macar o data pentru a va da seama ca ceea ce spun este adevarat pana la capat.

Va multumesc pentru ca ati fost alaturi de noi si in aceasta aventura!

Pe curand!

Fotografiile au fost realizate de Gabriel Preda exclusiv pentru DailyDriven.ro!