Romania producea, inainte de 1989, la Brasov, celebrele autobuze Dongfeng-Roman, care ajungeau in China!

Romania producea, inainte de 1989, la Brasov, celebrele autobuze Dongfeng-Roman, care ajungeau in China!

Romania producea, inainte de 1989, la Brasov, celebrele autobuze Dongfeng-Roman, care ajungeau in China!

_ CE PACAT CA NICIODATA NU AM DUS LIPSA DE MINTI STRALUCITE! _

Candva, Romania nu era doar un nume pe harta lumii, tara noastra avand un cuvant greu de spus in ceea ce privea productia de automobile, camioane si autobuze.

Astfel, pe langa nume cunoscute ca Dacia sau Aro, renumite pe plan international, tara noastra se mandrea si cu camioanele Roman, dar si cu autobezele diesel, pentru transport de persoane in China, vehicule produse la fabrica Autocamioane Brasov ( fosta Steagul Rosu).

Nu ne-a lovit nostalgia, insa e trist sa vedem ca, demult, exista vointa si putinta, ceea ce in prezent lipseste intr-o oarecare masura … si cand te gandesti ca am avut dintotdeauna viciul de a nu tine cu dintii de tot ce e romanesc (vezi cazul ARO) … atunci parca te ia cu adevarat tristetea.

Amintim cititorilor nostri faptul ca masinile ROMAN, care ieseau pe poarta fabricii din Brasov, erau extrem de cautate pe plan international datorita costurilor mici de productie si durabilitate. Printre cele mai solicitate modele se numarau Carpati, Bucegi, ROMAN sau DAC, multe dintre acestea ajungand in tari precum Polonia, Ungaria si chiar Statele Unite ale Americii.

Autobuzul produs special pentru China a fost botezat neoficial Dongfeng-Roman, ca urmare a unui parteneriat cu uzina Dongfeng Motor Corporation. Partea romana a reusit sa fabrice si sa trimita in China cateva zeci de astfel de autobuze, unde acestea au fost imediat scoase pe traseu, sub denumirea Hengtong Bus CQ680.

Desi destul de rudimentare pentru tara noastra in ceea ce privea aspectul, autobuzele cu burduf au fost primite cu bucurie in China, facandu-si treaba pentru o perioada relativ scurta de timp, mai mult ca sigur din pricina costurilor ridicate ale exportului.

Astfel, productia acestora pare sa se fi incheiat destul de repede, numai cateva zeci de unitati ajungand pe drumurile publice din China.

In ceea ce priveste exporturile, potrivit playtech.ro, „Cifrele arata ca, in cel mai de varf an al exporturilor Romaniei din perioada condusa de Nicolae Ceausescu, valoarea exporturilor era de 10 miliarde de dolari. In topul exporturilor erau produsele petroliere, tevile de otel si mobila, dar si automobilele. Majoritatea masinilor produse in Republica Socialista Romania mergeau in tarile cu care dictatorul avea o relatie buna“.

Sursa foto: playtech.ro

Va mai aduceti aminte de Rocar Bucuresti, denumire luata, in anul 1993, de succesoarea fabricii Uzina Autobuzul Bucuresti (UAB)? Ne referim la una dintre cele mai productive companii de pe teritoriul tarii noastre … dar, ca toate ale noastre … a fost candva!

Sa ne amintim si de cazul ARO? Sa fie concidenta, incompetenta sau real dezinteres faptul ca Romania nu a fost capabila sa privatizeze, in anii 90, unica fabrica de masini 4×4 din Europa, care comercializa autoturisme ARO peste tot in lume?!

Dar sa revenim la Rocar. Rocar scotea pe poarta fabricii autobuze, uzina apartinand Statului Roman. Trebuie cunoscut totusi faptul ca primul autobuz romanesc nu a fost fabricat la Rocar, ci la uzina Vulcan, acesta fiindbotezat „M.T.D.“

Potrivit soferidinromania.ro, „Constructia de autobuze a inceput in anul 1956, prin fabricarea primului autobuz de tip „M.T.D.“ (Mao Tze Dun), acesta fabricandu-se in serie din anul 1955 la uzina Vulcan’ din Bucuresti“.

Sursa foto: wikipedia.org