Totul despre clapeta de acceleratie

Totul despre clapeta de acceleratie

Murdaria si depunerile de carbon din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid si functionare foarte slaba sau inalta in modul inactiv, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie. Pentru inceput sa spunem care este rolul clapetei de acceleratie.

Ce rol are clapeta de acceleratie sau clapeta de admisie?

Intr-un motor cu combustie interna, acceleratia este un mijloc de control al puterii prin reglarea cantitatii de combustibil sau aer care intra in motor. Control puterii unui motor este folosit de sofer printr-o pedala de acceleratie sau accelerator.

Pedala de acceleratie este conectata la clapeta de acceleratie printr-un brat mecanic, la vehiculele mai noi exista si clapeta de admisie electronica, sistemul acesta este denumit drive by wire.

Cand soferul apasa pe acceleratie, clapeta se deschide permitand astfel ca o cantitate mai mare de aer sa ajunga la motor crescandu-i puterea. Cand soferul ia piciorul de pe acceleratie, masina decelereaza, clapeta de admisie se inchide si astfel cantitatea de aer si combustibil este restrictionata.

La vehiculele ce au in dotare un sistem electronic de acceleratie, clapeta este actionata de catre unitatea de control a motorului (ECU).

Cand soferul apasa pedala de acceleratie anumiti senzori trimit date catre ECU iar acesta in urma datelor primite actioneaza clapeta in functie de actionarea pedalei de acceleratie.

Curatare clapeta de acceleratie

Dupa cum multi stim, corpul clapetei de acceleratie poate sa fie imbaxit de reziduuri si de alte tipuri de murdarie, la un vehicul de peste 150.000 km este necesar o curatare a corpului clapetei de acceleratie.

Curatarea clapetei de acceleratie este o buna intretinerea preventiva a vehiculului. Daca ati observat ca aveti un ralanti oscilant sau pedala de acceleratie se blocheaza atunci cand motorul este cald, principalul vinovat ar putea sa fie corpul clapetei de acceleratie, acesta necesitand o curatare.

Cum se curata o clapeta de acceleratie? Pot sa-mi curat singur clapeta de acceleratie?

In primul rand trebuie localizata piesa ce vrem sa o curatam. Corpul clapetei de acceleratie este localizat intre filtrul de aer si galeria de admisie a motorului, cele mai multe corpuri sunt fabricate din aluminiu, asta ar putea sa va ajuta in localizarea acestuia. Procesul de curatarea al clapetei de acceleratie necesita multa atentie si ar fi bine sa fie lasat pe mana specialistilor.

Cu ce se curata clapeta de acceleratie?

Pentru a curata clapeta este necesar sa aveti la indemna mai multe materiale, printre care servetele, betisoare din vata si solutie speciala de curatare a clapetei ce se gaseste la orice magazin auto. Daca nu aveti cat de cat cunostinte de mecanica, puteti merge cu masina la un service pentru a face curatarea clapetei de acceleratie.

In primul rand trebuie desfacuta conducta de aer care este atasata la corpul clapetei si orice furtunas si cabluri ce sunt atasate la clapeta, dupa ce s-a facut aceasta manopera, trebuie sa aveti manusi de cauciuc si ochelari de protectie.

Se ia solutia de curatarea a clapetei si se pulverizeaza pe corpul clapetei de acceleratie, asteptati putin si cu ajutorul servetelelor sau a unei perii moi stergeti curatati toata murdaria ce se afla in interiorul corpului clapetei.

Se repeta procesul pana cand toata murdaria este indepartata de pe corpul clapetei. Dupa ce ati terminat curatarea, atasati toate cablurile si furtunurile inapoi la corpul clapetei. De retinut este faptul ca procesul de curatare ar fi bine sa fie realizat cu borna minus de la baterie scoasa.

La unele vehicule dupa procesul de curatarea a clapetei, mai exact dupa ce corpul clapetei a fost deconectat, masina va avea nevoie de o calibrare a clapetei de acceleratie. Calibrarea clapetei o puteti face la un service auto, manopera calibrarii nu este deloc scumpa. Calibrarea se face numai de un specialist si totul se face electronic, cu un tester special. Tot procesul va merita efortul depus.

Cum se diagnosticheaza o clapeta de acceleratie defecta?

In cazul vehiculelor moderne cu injectie de carburant, corpul clapetei de acceleratie este o parte importanta a sistemului de admisie a aerului, care controleaza cantitatea de aer ce intra in motor. Cantitatea de aer ce intra in motor depinde de masura in care soferul apasa pedala de acceleratie.

Pe masura ce apasati pedala, senzorul de pozitie a clapetei de acceleratie primeste un semnal referitor la locul in care se afla piciorul dumneavoastra, variind de la maxim pana la zero pana la acceleratia completa.

Acest senzor transmite informatia catre computerul principal al masinii, ECU - oferindu-i actualizari constante cu privire la pozitia clapetei de acceleratie.

Calculatorul stie ce sa spuna sistemului de injectie a combustibilului in ceea ce priveste cantitatea de combustibil mai mult sau mai putin de injectat in sistem pe baza pozitiei pedalei.

Cand acest proces este reglementat in mod corespunzator, un echilibru perfect de aer si combustibil este introdus in motorul masinii, permitandu-i sa functioneze fara probleme si la un nivel optim.

Cinci semne ale unui corp de acceleratie defect

1. Acumularea murdariei

Mizeria si murdaria se pot acumula in interiorul carcasei, aceasta fiind cunoscuta sub denumirea de cocsificare, cauzand intreruperea fluxului de combustibil.

Ca urmare a faptului ca nu are o suprafata obisnuita neteda pentru a curge combustibilul si aerul, acest amestec delicat este intrerupt de o suprafata aspra care provoaca un dezechilibru al debitului.

Similar cu mizeria si murdaria, depozitele de carbon pot crea o suprafata neuniforma in interiorul peretilor corpului clapetei, ceea ce poate perturba atomizarea amestecului de aer-combustibil.

2. Probleme electrice

Problemele legate de conexiunile electrice pot determina transmiterea unor informatii inexacte sau intermitente catre computerul masinii. Ca si in cazul oricaror conexiuni electrice, problemele de conectivitate pot provoca transmiterea unei game largi de semnale imprevizibile si incorecte.

In cazul clapetei de acceleratie (si al senzorului asociat), atunci cand se intampla acest lucru, se produce o transmitere a informatiilor false catre computerul masinii, ceea ce duce la corectarea defectuoasa a amestecului de aer-combustibil.

Este posibil sa observati un comutator in modul “limp-mode”, in care puterea motorului este redusa si functionarea acceleratiei este limitata.

3. Intreruperile fluxului de aer din scurgerile de vid sau oprirea clapetei de acceleratie

Scurgerile de vid pot sa perturbe fluxul de aer-combustibil din cauza unui debit de aer neechilibrat, care poate cauza probleme de presiune in clapeta de acceleratie. Problema ar putea fi, de asemenea, o oprire a clapetei de acceleratie ajustata incorect.

Aceasta este o componenta care actioneaza ca un portar si stabileste o pozitie minima sau maxima pentru a deschide sau a inchide o placa de acceleratie. O oprire necorespunzatoare nu ar permite in cantitati corecte de aer si combustibil.

4. Turatie mare/mica la ralanti

Atunci cand clapeta de acceleratie nu functioneaza corect, turatiile la ralanti pot fi slabe sau inalte. Aceasta poate include blocarea in cazul opririi sau inactivitatii foarte mici dupa pornire sau chiar oprirea daca acceleratia este presata rapid - ducand la deschiderea si inchiderii rapide a placii corpului clapetei de acceleratie.

In cazul unei scurgeri de vid mari, este posibil sa aveti un voltaj foarte mare, deoarece in sistemul de admisie este permisa o cantitate prea mare de aer. Toate aceste simptome vor contribui la performantele slabe ale motorului si, in consecinta, vor provoca aparitia luminii check-engine.

5. Verificati martorii de bord

Check Engine poate indica numeroase probleme in cadrul unei masini, inclusiv un corp al clapetei de acceleratie defecte. In masinile mai moderne, un control electronic al acceleratiei (ETC) monitorizeaza constant performanta corpului clapetei.

Orice problema detectata cu aceasta va activa iluminarea si implicit aparitia pe bord a semnului care reprezinta Check Engine.

Ca parte a intervalelor de servisare regulate, includeti serviciul de inductie a aerului si spalarea injectiei de combustibil pentru a curata orice depuneri de carbon si murdarie.

Aceasta va include scanarea sistemului informatic al masinii pentru codurile de eroare pentru a indica probleme cu sistemul dumneavoastra de injectie a combustibilului si, in special, cu componentele corpului clapetei de acceleratie.

Acestea vor da mecanicului un indicator cu privire la ce sa verifice si cum sa remedieze problemele.

Reparatie/reconditionare clapeta de acceleratie

Vi s-a spus vreodata ca este timpul sa inlocuiesti clapeta de acceleratie? Dupa cum am spus mai sus, clapeta de admisie este atasata la sistemul de admisie a aerului, care este atasat la motorul vehiculului.

Functia clapetei este de a controla cantitatea de aer care ajunge la motor, bazandu-se pe cat de tare soferul apasa pe pedala de acceleratie. Pentru ca motorul sa functioneze fara probleme trebuie sa aiba parte de un amestec bun aer-combustibil.

Daca nu ajunge suficient aer la motor sau ajunge prea mult atunci motorul poate avea probleme serioase.

Daca martorul check engine s-a aprins in bordul masinii si nu aveti idee care este motivul, atunci corpul clapetei de acceleratie poate fi cauza.

Va trebui sa mergeti cu masina la un service unde un mecanic auto va face un test de diagnosticare, daca se constata cu principala problema este clapeta de admisie, atunci va trebui sa inlocuiti corpul clapetei cu unul nou.

Merita reparata clapeta de acceleratie?

Ca un sfat ce vine din partea noastra, ar fi bine sa inlocuiti clapeta cu una noua in loc sa o reparati pe cea veche. De ce? Deoarece piesa noua nu costa foarte mult si astfel aveti si garantie si nu veti fi pus in situatia ca una la mana a doua sa se strice imediat dupa ce ati cumparat-o.

Sursa foto: cpgnation.com, carpassionate.com, autobahn-automotive.com, businessinsider.com, grimmermotors.co.nz, trustmymechanic.com

Citeste si...
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...

Este sigur sa conduci cu un motor gripat?
Este sigur sa conduci cu un motor gripat?

Exista numeroase motive care pot duce la functionarea incorecta a motorului: injector infundat sau care nu functioneaza in parame...

Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?
Este periculos sa conduci cu un etrier blocat?

Etrierul este o piesa foarte importanta a sistemului de franare, pentru ca el este cel care actioneaza placutele de frana si le ti...