Totul despre clapeta de acceleratie

Totul despre clapeta de acceleratie

Murdaria si depunerile de carbon din interiorul carcasei, problemele electrice, scurgerile de vid si  functionare foarte slaba sau inalta in modul inactiv, toate reprezinta indicatori de inlocuire a clapetei de acceleratie. Pentru inceput sa spunem care este rolul clapetei de acceleratie.

Ce rol are clapeta de acceleratie sau clapeta de admisie?

Intr-un motor cu combustie interna, acceleratia este un mijloc de control al puterii prin reglarea cantitatii de combustibil sau aer care intra in motor. Control puterii unui motor este folosit de sofer printr-o pedala de acceleratie sau accelerator.

Pedala de acceleratie este conectata la clapeta de acceleratie printr-un brat mecanic, la vehiculele mai noi exista si clapeta de admisie electronica, sistemul acesta este denumit drive by wire.

Cand soferul apasa pe acceleratie, clapeta se deschide permitand astfel ca o cantitate mai mare de aer sa ajunga la motor crescandu-i puterea. Cand soferul ia piciorul de pe acceleratie, masina decelereaza, clapeta de admisie se inchide si astfel cantitatea de aer si combustibil este restrictionata.

La vehiculele ce au in dotare un sistem electronic de acceleratie, clapeta este actionata de catre unitatea de control a motorului (ECU).

Cand soferul apasa pedala de acceleratie anumiti senzori trimit date catre ECU iar acesta in urma datelor primite actioneaza clapeta in functie de actionarea pedalei de acceleratie. 

Curatare clapeta de acceleratie

Dupa cum multi stim, corpul clapetei de acceleratie poate sa fie imbaxit de reziduuri si de alte tipuri de murdarie, la un vehicul de peste 150.000 km este necesar o curatare a corpului clapetei de acceleratie.

Curatarea clapetei de acceleratie este o buna intretinerea preventiva a vehiculului. Daca ati observat ca aveti un ralanti oscilant sau pedala de acceleratie se blocheaza atunci cand motorul este cald, principalul vinovat ar putea sa fie corpul clapetei de acceleratie, acesta necesitand o curatare.

Cum se curata o clapeta de acceleratie? Pot sa-mi curat singur clapeta de acceleratie?

In primul rand trebuie localizata piesa ce vrem sa o curatam. Corpul clapetei de acceleratie este localizat intre filtrul de aer si galeria de admisie a motorului, cele mai multe corpuri sunt fabricate din aluminiu, asta ar putea sa va ajuta in localizarea acestuia. Procesul de curatarea al clapetei de acceleratie necesita multa atentie si ar fi bine sa fie lasat pe mana specialistilor. 

Cu ce se curata clapeta de acceleratie?

Pentru a curata clapeta este necesar sa aveti la indemna mai multe materiale, printre care servetele, betisoare din vata si solutie speciala de curatare a clapetei ce se gaseste la orice magazin auto. Daca nu aveti cat de cat cunostinte de mecanica, puteti merge cu masina la un service pentru a face curatarea clapetei de acceleratie.

In primul rand trebuie desfacuta conducta de aer care este atasata la corpul clapetei si orice furtunas si cabluri ce sunt atasate la clapeta, dupa ce s-a facut aceasta manopera, trebuie sa aveti manusi de cauciuc si ochelari de protectie.

Se ia solutia de curatarea a clapetei si se pulverizeaza pe corpul clapetei de acceleratie, asteptati putin si cu ajutorul servetelelor sau a unei perii moi stergeti curatati toata murdaria ce se afla in interiorul corpului clapetei.

Se repeta procesul pana cand toata murdaria este indepartata de pe corpul clapetei. Dupa ce ati terminat curatarea, atasati toate cablurile si furtunurile inapoi la corpul clapetei. De retinut este faptul ca procesul de curatare ar fi bine sa fie realizat cu borna minus de la baterie scoasa.

La unele vehicule dupa procesul de curatarea a clapetei, mai exact dupa ce corpul clapetei a fost deconectat, masina va avea nevoie de o calibrare a clapetei de acceleratie. Calibrarea clapetei o puteti face la un service auto, manopera calibrarii nu este deloc scumpa. Calibrarea se face numai de un specialist si totul se face electronic, cu un tester special. Tot procesul va merita efortul depus.

Cum se diagnosticheaza o clapeta de acceleratie defecta?

In cazul vehiculelor moderne cu injectie de carburant, corpul clapetei de acceleratie este o parte importanta a sistemului de admisie a aerului, care controleaza cantitatea de aer ce intra in motor. Cantitatea de aer ce intra in motor depinde de masura in care soferul apasa pedala de acceleratie.

Pe masura ce apasati pedala, senzorul de pozitie a clapetei de acceleratie primeste un semnal referitor la locul in care se afla piciorul dumneavoastra, variind de la maxim pana la zero pana la acceleratia completa.

Acest senzor transmite informatia catre computerul principal al masinii, ECU - oferindu-i actualizari constante cu privire la pozitia clapetei de acceleratie.

Calculatorul stie ce sa spuna sistemului de injectie a combustibilului in ceea ce priveste cantitatea de combustibil mai mult sau mai putin de injectat in sistem pe baza pozitiei pedalei.

Cand acest proces este reglementat in mod corespunzator, un echilibru perfect de aer si combustibil este introdus in motorul masinii, permitandu-i sa functioneze fara probleme si la un nivel optim.

Citeste si despre: senzor de pozitie al clapetei de acceleratie defect

Iata cinci semne ale unui corp de acceleratie defect.

1. Acumularea murdariei

Mizeria si murdaria se pot acumula in interiorul carcasei, aceasta fiind cunoscuta sub denumirea de cocsificare, cauzand intreruperea fluxului de combustibil.

Ca urmare a faptului ca nu are o suprafata obisnuita neteda pentru a curge combustibilul si aerul, acest amestec delicat este intrerupt de o suprafata aspra care provoaca un dezechilibru al debitului.

Similar cu mizeria si murdaria, depozitele de carbon pot crea o suprafata neuniforma in interiorul peretilor corpului clapetei, ceea ce poate perturba atomizarea amestecului de aer-combustibil.

2. Probleme electrice

Problemele legate de conexiunile electrice pot determina transmiterea unor informatii inexacte sau intermitente catre computerul masinii. Ca si in cazul oricaror conexiuni electrice, problemele de conectivitate pot provoca transmiterea unei game largi de semnale imprevizibile si incorecte.

In cazul clapetei de acceleratie (si al senzorului asociat), atunci cand se intampla acest lucru, se produce o transmitere a informatiilor false catre computerul masinii, ceea ce duce la corectarea defectuoasa a amestecului de aer-combustibil.

Este posibil sa observati un comutator in modul "limp-mode", in care puterea motorului este redusa si functionarea acceleratiei este limitata.

3. Intreruperile fluxului de aer din scurgerile de vid sau oprirea clapetei de acceleratie

Scurgerile de vid pot sa perturbe fluxul de aer-combustibil din cauza unui debit de aer neechilibrat, care poate cauza probleme de presiune in clapeta de acceleratie. Problema ar putea fi, de asemenea, o oprire  a clapetei de acceleratie ajustata incorect.

Aceasta este o componenta care actioneaza ca un portar si stabileste o pozitie minima sau maxima pentru a deschide sau a inchide o placa de acceleratie. O oprire necorespunzatoare nu ar permite in cantitati corecte de aer si combustibil.

Citeste si despre: ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face

4. Turatie mare/mica la ralanti

Atunci cand clapeta de acceleratie nu functioneaza corect, turatiile la ralanti pot fi slabe sau inalte. Aceasta poate include blocarea in cazul opririi sau inactivitatii foarte mici dupa pornire sau chiar oprirea daca acceleratia este presata rapid - ducand la deschiderea si inchiderii rapide a placii corpului clapetei de acceleratie.

In cazul unei scurgeri de vid mari, este posibil sa aveti un voltaj foarte mare, deoarece in sistemul de admisie este permisa o cantitate prea mare de aer. Toate aceste simptome vor contribui la performantele slabe ale motorului si, in consecinta, vor provoca aparitia luminii check-engine.

5. Verificati martorii de bord

Check Engine poate indica numeroase probleme in cadrul unei masini, inclusiv un corp al clapetei de acceleratie defecte. In masinile mai moderne, un control electronic al acceleratiei (ETC) monitorizeaza constant performanta corpului clapetei.

Orice problema detectata cu aceasta va activa iluminarea si implicit aparitia pe bord a semnului care reprezinta Check Engine.

Ca parte a intervalelor de servisare regulate, includeti serviciul de inductie a aerului si spalarea injectiei de combustibil pentru a curata orice depuneri de carbon si murdarie.

Aceasta va include scanarea sistemului informatic al masinii pentru codurile de eroare pentru a indica probleme cu sistemul dumneavoastra de injectie a combustibilului si, in special, cu componentele corpului clapetei de acceleratie.

Acestea vor da mecanicului un indicator cu privire la ce sa verifice si cum sa remedieze problemele.

Citeste si despre: eroarea senzorului pedalei de acceleratie

Reparatie/reconditionare clapeta de acceleratie

Vi s-a spus vreodata ca este timpul sa inlocuiesti clapeta de acceleratie? Dupa cum am spus mai sus, clapeta de admisie este atasata la sistemul de admisie a aerului, care este atasat la motorul vehiculului.

Functia clapetei este de a controla cantitatea de aer care ajunge la motor, bazandu-se pe cat de tare soferul apasa pe pedala de acceleratie. Pentru ca motorul sa functioneze fara probleme trebuie sa aiba parte de un amestec bun aer-combustibil.

Daca nu ajunge suficient aer la motor sau ajunge prea mult atunci motorul poate avea probleme serioase.

Daca martorul check engine s-a aprins in bordul masinii si nu aveti idee care este motivul, atunci corpul clapetei de acceleratie poate fi cauza.

Va trebui sa mergeti cu masina la un service unde un mecanic auto va face un test de diagnosticare, daca se constata cu principala problema este clapeta de admisie, atunci va trebui sa inlocuiti corpul clapetei cu unul nou.

 

Citeste si despre: pareri VW Golf V

 

Merita reparata clapeta de acceleratie? 

Ca un sfat ce vine din partea noastra, ar fi bine sa inlocuiti clapeta cu una noua in loc sa o reparati pe cea veche. De ce? Deoarece piesa noua nu costa foarte mult si astfel aveti si garantie si nu veti fi pus in situatia ca una la mana a doua sa se strice imediat dupa ce ati cumparat-o.

Sursa foto: cpgnation.com, carpassionate.com, autobahn-automotive.com, businessinsider.com, grimmermotors.co.nz, trustmymechanic.com

Articole similare
Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Totul despre pompa de inalta presiune (pompa de inalte)

Pompa de inalta presiune se gaseste in componenta sistemului de injectie a motoarelor de generatie ceva mai noua care folosesc sistemul de injectie CR.

Totul despre senzorul presiune turbo

Totul despre senzorul presiune turbo

Senzorul presiune turbo este o parte a motorului cu turbina care masoara si reguleaza presiunea aerului din galeria de admisie.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.

Totul despre supapa EGR

Totul despre supapa EGR

Ce face supapa EGR? Care sunt simptomele unei supape infundate, cum trebuie curatata si cate tipuri de EGR exista?

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre cutia de viteze CVT

Totul despre cutia de viteze CVT

Cutia de viteze CVT (transmisie cu variatie continua) este un tip de transmisie automata care furnizeaza mai multa putere folosibila.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre cureaua de accesorii

Totul despre cureaua de accesorii

In acest articol vom vorbi despre cureau de accesorii, o curea carei nu ii este data atata importanta pe cat ar merita.

Totul despre luminile de ceata

Totul despre luminile de ceata

Pentru multi soferi, ceata este o provocare serioasa, din cauza ca nu multi experimenteaza acest fenomen. Vizibilitatea este mereu o provocare!

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Totul despre consumul de ulei al masinii

Totul despre consumul de ulei al masinii

Unii soferi sustin faptul ca motoarele pe benzina consuma mult mai mult ulei ca cele diesel, iar alti soferi sustin exact contrariul.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Totul despre rugina - de ce rugineste masina?

Mai sunt cazuri in care rugina a “mancat” pur si simplu tot metalul, in acest ca avem o singura solutie, cea de a petici zona afectata.

Totul despre testerele de lichid de frana

Totul despre testerele de lichid de frana

Lichidul de frana vechi este foarte periculos pentru sistemul de franare, acesta este cunoscut sub numele de "ucigasul tacut" prin randul mecanicilor.

Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Despre motorul QG16DE de la Nissan

Despre motorul QG16DE de la Nissan

Nissan Aichi Machine Industry a dezvoltat motorul QG16DE. Motorul QG18DE de 1.8 litri a fost creat pe baza sa ca si QG15DE.

Totul despre contractul de comodat auto

Totul despre contractul de comodat auto

Foarte important de stiut este faptul ca prin intocmirea acestui contract nu se transmite proprietatea autoturismului ci doar folosinta acestuia.