Uite ce este si cum functioneaza combustia interna?

Uite ce este si cum functioneaza combustia interna?

In principiu, cam de la prima inventare a motorului pentru autoturisme si pana la aparitia primelor autovehicule electrice, majoritatea masinilor se bazeaza pe functionarea cu ajutorul unui motor alimentat cu combustibil si isi obtin puterea necesara in urma unui proces de combustie interna sau in termeni simpli prin arderea interna a combustibilului.

Aceasta inventie ingenioasa transforma combustibilul obtinut din mediul natural in combinatie cu proprietatile fizico-chimice ale aerului si prin ajutorul scanteiei actionate la un nivel prestabilit de presiune si temperatura intr-o miscare care produce puterea necesara pentru a propulsa orice vehicul. Functionarea interna a unui motor este un proces foarte complicat, in care fiecare piesa joaca un rol esential in angrenaj, iar toate aceste piese impreuna realizeaza un proces complex in urma caruia automobilul se deplaseaza cu usurinta.

Pentru inceput, acest proces este condus la inceput prin utilizarea a doi arbori care functioneaza impreuna: arborele cotit care se afla in partea de jos si arborele cu came care se afla in partea de sus. Acestea sunt conectate si se rotesc in puncte fixe, de la fiecare capat al arborelui, dar au in componenta contragreutati care schimba miscarea fixa de rotatie intr-o miscare liniara in sus si in jos a componentelor care sunt conectate perpendicular.

Arborele cotit are rolul de a misca pistoanele in sus si in jos intr-o pozitie dreapta, in timp ce arborele cu came actioneaza supapale pentru fiecare piston, asa incat acestea sa se deschida si inchida in momentul potrivit. Atunci cand vorbim despre un motor care functioneaza in patru timpi, acest proces se refera la fiecare cursa distincta care este realizata de catre piston. Chiar daca pare ca pistonul se misca sus jos, procesul prin care trece acesta si modul in care sunt actionate supapele este mult mai complex.

Orice motor care functioneaza pe baza arderii interne are un sistem de admisie. Pistonul incepe in partea de sus, cu putin spatiu intre acesta si cele doua supape, iar acest locas se numeste camera. Atunci cand are loc prima cursa a pistonului, supapa de admisie se deschide si aspira amestecul de combustibil si aer comprimat pe masura ce pistonul se deplaseaza in jos. Computerul de bord are rolul de a optimiza amestecul de aer-combustibil asa incat acesta sa fie optim pentru a obtine performantele necesare din partea motorului si pentru a reduce pe cat posibil nivelul de emisii.

Urmatorul proces care are loc este compresia si aceasta se realizeaza atunci cand prin rotirea arborelui cotit, pistonul este impins inapoi catre supape, care sunt ambele inchise acum, proces care face ca nivelul de presiune si temperatura sa creasca considerabil. Neavand unde sa mearga, amestecul de aer si combustibil este comprimat semnificativ, fapt care le creste capacitatea de aprindere.

Dupa ce amestecul a ajuns in piston si a fost comprimat pentru a il pregati de procesul de combustie, ajungem la cea mai importanta parte si anume arderea. In momentul in care pistonul ajunge inapoi in varf se produce o scanteie de catre bujiile motorului, iar explozia controlata va trimite pistonul inapoi in jos cu mare putere.

In acest moment, ambele supape raman inchise si pe baza reactiei chimice care are loc acestea sunt transformate in gaze de evacuare. In acest moment, prin acest proces motorul obtine puterea de care are nevoie pentru a functiona. Deoarece explozia impinge foarte tare pistonul in jos, acesta intoarce arborele cotit inapoi in pozitia initiala. Orice motor fiind echipat cu un numar mai mare de pistoane, asa incat exploziile au loc in mod repetat, in diferite momente, ceea ce face sa existe o senzatie de echilibru care antreneaza arborele cotit fara ca aceasta miscare puternica sa fie resimtita inafara motorului.

La finalul procesului de ardere, avem ultima etapa si anume evacuarea gazelor care au fost produse in urma arderii. Supapa de evacuare se deschide si pistonul se misca in sus pentru a trimite toate gazele care au fost arse in sistemul de evacuare al motorului. La final, pistonul ajunge din nou in punctul mort, pentru a astepta reinceperea procesului de admisie, ardere si evacuare, iar tot acest ciclu se repeta pe toata durata utilizarii autoturismului. Intelegerea functionarii acestui proces este foarte importanta pentru a stii cum sa intretineti autovehiculul dumneavoastra.