Ultima ora. Se schimba legea radar. Ce trebuie sa stie toti soferii?

Ultima ora. Se schimba legea radar. Ce trebuie sa stie toti soferii?

Un proiect de lege înregistrat la Senat, care are ca scop modificarea Codului Rutier, ar putea aduce beneficii șoferilor români surprinși încălcând regulile de circulație și depășind viteza legală pe anumite porțiuni de drum.

Concret, propunerea legislativă ar impune ca polițiștii să țină cont de marja de eroare a aparatului radar utilizat în favoarea șoferului în cazul în care întocmesc un proces verbal de contravenție pentru depășirea limitei legale de viteză.

Astfel, în cadrul articolului 109 din Codul Rutier, care se referă la constatarea contravențiilor și impunerea sancțiunilor, se propune introducerea unui nou alineat care precizează că “atunci când se constată contravenții cu ajutorul unor mijloace tehnice certificate sau supuse verificărilor metrologice, agentul constatator va aplica marja de eroare a aparatului folosit în favoarea contravenientului”, conform informațiilor prezentate de avocatnet.ro.

Această marjă de eroare luată în considerare ar fi cea specificată în certificatul de calibrare sau în certificatul de verificare metrologică al aparatului radar utilizat.

Conform prevederilor Ordinului Biroului Român de Metrologie nr. 301/2005, care a aprobat Norma de metrologie legală NML 021-05 referitoare la “Aparate pentru măsurarea vitezei de circulație a autovehiculelor (cinemometre)”, se stabilesc erorile maxime admise pentru măsurarea vitezei, după cum urmează:

Pentru măsurarea vitezei simulate în condiții de laborator, erorile maxime admise sunt:

± 1 km/h pentru viteze sub 100 km/h;

± 1 % din valoarea măsurată pentru viteze de 100 km/h sau mai mari.

Pentru măsurarea vitezei în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează exclusiv în regim staționar, erorile maxime admise sunt:

± 3 km/h pentru viteze sub 100 km/h;

± 3 % din valoarea măsurată pentru viteze de 100 km/h sau mai mari.

Pentru măsurarea vitezei în condiții normale de trafic, pentru cinemometrele care funcționează atât în regim staționar, cât și în regim de deplasare, erorile maxime admise sunt după cum urmează:

În regim staționar, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, eroarea maximă admisă este aceeași ca la punctul precedent.

În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei proprii de deplasare a autovehiculului de patrulare, eroarea maximă admisă este aceeași ca la punctul precedent.

În regim de deplasare, pentru măsurarea vitezei autovehiculelor aflate în trafic, erorile maxime admise sunt:

± 4 km/h pentru viteze sub 100 km/h;

± 4 % din valoarea măsurată pentru viteze de 100 km/h sau mai mari.

Este important de menționat că în prezent, sancțiunile rutiere bazate pe marja de eroare a aparatelor radar nu pot fi contestate. Totuși, pentru a deveni efective, acest proiect de lege trebuie să treacă prin procesul de adoptare în Parlament, să fie promulgat prin decret prezidențial și publicat în Monitorul Oficial.