Adevarul despre anvelopele resapate

Adevarul despre anvelopele resapate

Avand in vedere ca orice sofer care circula pe drumurile din Romania trebuie sa isi schimbe cauciucurile de doua ori pe an, la trecerea de la cele de vara la cele de iarna si apoi din nou, de la cele de iarna la cele de vara, mai devreme sau mai tarziu apare semnul de intrebare legat de costuri.

Si la urma urmei, anvelopele, ca si orice alt bun, cu timpul se uzeaza. Deci la un moment dat va trebui sa schimbi anvelopele cu care circuli. Si spre deosebire de alte tari mai calde, care nu au legi legate de cauciucuri de iarna, tu va trebui sa schimbi doua perechi de anvelope: iarna si vara.

Acum intrebarea vine: poti apela cu incredere la cauciucuri resapate (care au costuri mai reduse decat cele noi) sau ar trebui sa optezi pentru varianta de cauciucuri noi?

La ce se refera termenul de cauciucuri resapate?

Pe scurt, anvelopele resapate inseamna ca au cauciuc nou, insa sunt construite pe baza unui cauciuc vechi. Sunt anvelope care au trecut prin procese complexe de reformare, prin care au fost inlaturate partile vechi ce nu mai erau utilizabile.

Aceste parti au fost inlocuite cu cauciuc nou nout. Poate consideri ca resaparea cauciucurilor este un proces simplu, pe care orice service il poate face, si astfel nu poti avea incredere in astfel de cauciucuri.

Insa in realitate este un proces pe care nu il accepta orice service si inseamna o munca complexa care include indepartarea cauciucului vechi, uzat si verificarea sistemului de rezistenta . Abia pe urma incepe constructia, pe baza veche, a unei anvelope cu cauciuc nou.

Citeste si despre: sfaturi despre siguranta anvelopelor

Care e varianta corecta? Cauciucuri noi sau resapate?

Trebuie sa tii cont de faptul ca majoritatea cauciucurilor care ajung la servicii de resapare ajung dintr-un motiv sau altul, astfel va exista mereu intrebarea daca starea anvelopelor resapate este la fel de buna ca a celor noi.

De asemenea, conteaza foarte mult cat au stat cauciucurile in stand by, dupa procesul de aruncare si pana la cel de resapare, timp in care este posibil ca structura sa-si fi pierdut din rigiditate. In general este folosit acest serviciu de industria autovehiculelor grele, pentru a putea reduce cat de cat costurile. 

Adevarul este ca si cauciucurile resapate sunt la fel de bune ca si cele noi, insa devin uzate mult mai rapid. Asta inseamna ca poate consideri ca anvelopele resapate sunt mai de proasta calitate decat cele noi.

Cand ne gandim la procesul de resapare trebuie sa avem in vedere un fel de proces de reconditionare a anvelopelor, proces ce implica schimbul complet al cauciucului. In primul rand trebuie sa stii ca anvelopele ce ajung sa fie resapate sunt de obicei alese de la producatori renumiti, de calitate superioara.

Inainte de a se trece efectiv la procesul de resapare, fiecare anvelopa trece printr-un „diagnostic” in urma caruia se stabileste exact gradul de uzura. Si chiar si dupa procesul de resapare, fiecare anvelopa trece printr-un test, pentru a verifica echilibrul. Pe urma, ca orice alt produs, service-ul da un certificat de garantie.

Vei mai auzi faptul ca anvelopele resapate nu sunt recomandate pentru masinile care circula pe distante lungi si des si nici pentru autoturisme de familie. Pe scurt, poate ti se va spune ca poti alege cauciucuri resapate daca nu folosesti masina excesiv si in scopuri grele, ce ar implica multa presiune. 

Cauciucurile resapate nu sunt sigure. Poate multi iti vor spune ca pentru siguranta ta si a familiei tale mai bine alegi cauciucuri noi decat sa te risti cu resapari.

Insa trebuie sa ai in vedere ca exista anumite standarde, la nivel European pentru resaparea cauciucurilor, care trebuie sa coincida cu calitatea celor noi dupa finalizarea procesului. Dupa cum am mentionat, nu orice service se ocupa de resapari, doar cele calificate, specializate si dotate cu utilaje de ultima generatie.

Fiecare anvelopa resapata a trecut prin multe teste inainte sa fie scoasa la vanzare si primeste un certificat de garantie a calitatii si a sigurantei. De asemenea, nu orice cauciuc se poate resapa. 

Anvelopele resapate nu au aceeasi durabilitate ca si cele noi. In majoritatea cazurilor, acest lucru poate fi adevarat, insa nu neaparat. Viata unui cauciuc depinde de multe aspecte, nu doar de resapare, aspecte cum ar fi materialul care a fost utilizat, procesul prin care a fost creat noua anvelopa, in ce conditii este utilizat si in ce mediu e depozitat cand nu e folosit.

Astfel, in unele cazuri o anvelopa resapata poate avea aceeasi durata de viata ca si una noua.

Anvelopele nu suporta bine procesul de resapare. Poate vei auzi ca anvelopele, prin procesul lor initial de fabricatie, nu rezista procesului de resapare, astfel nefiind recomandate utilizarii. La masinile mici insa cauciucurile rezista la o singura resapare, dar la autovehiculele mai mari, camioane etc, rezista la pana 4 resapari, iar la avioane la 7. 

Daca e sa alegi intre second hand si resapat, alege second hand. Multi considera ca se pot increde mai bine in cauciucuri second decat cele resapate, insa gandind logic, nu este tocmai asa. Cauciucurile second au fost utilizate si ulterior scoase la vanzare. Pe cand cele resapate au fost reconditionate si au trecut prin varii teste riguroase inainte de a fi comercializate. 

Citeste si despre: totul despre anvelopele la mana a doua

Anvelopele resapate pot pierde toata banda de rulare ( ati vazut sigur de multe ori bucati de pneu pe marginea drumului, provenite de la un tir sau autocamion ). Din cate stim, in Romania pentru masinile din categoria M1 ( cele mici de familie ) anvelopele resapate sunt interzise din cauza ca exista acest risc de a se dezintegra si de a pierde controlul masinii.

Un TIR are mult mai mult de 4 roti si daca un pneu explodeaza nu pune in pericol soferul, in cazul unui autoturism de clasa mica sau medie, explozia la viteza mare poate fi fatala.

NU RECOMANDAM SA ALEGI ANVELOPE RESAPATE!

Citeste si despre: care sunt semnele ca va trebuie anvelope noi

Care este, de fapt, intreg procesul de resapare?

Multi cred in mitul ca resaparea unui cauciuc este un proces poluant, insa dimpotriva, se poate considera un fel de proces de reciclare al unui cauciuc vechi. Insa, dupa cum am zis, nu fiecare cauciuc vechi prezinta calitatile necesare pentru a fi resapat.

Astfel, dintr-o serie de cauciucuri vechi sunt alese cele cu o data cat mai recenta si care nu prezinta alte uzuri in afara de cauciuc. Pe urma, cauciucul este tratat si schimbata banda veche de rulare cu una noua. Pe urma se adauga pe peretii laterali un strat de cauciuc nou. Procesul este foarte asemanator cu procesul original de creare al unei anvelope. 

Unde pot intampina probleme cu un set de cauciucuri resapate?

Am acoperit pana acum partea de beneficii (unde persista costurile mult mai mici) si partea de mituri legate de cauciucuri resapate. Insa pot aparea si minusuri daca alegi aceasta varianta.

Aceste minusuri pot aparea in general din greseala producatorilor, cum ar fi montarea, care nefiind etansa scapa aer. De asemenea, poate procesul de reechilibrare nu este finalizat.

Se spune ca anvelopele resapate au o greutate mai mare decat cele noi, acest lucru putand influenta pe termen lung consumul. Insa cel mai mare minus ramane durabilitatea si faptul ca se uzeaza mai rapid decat cele noi.

Astfel, alegerea ramane la latitudinea fiecarui sofer. Insa un lucru este cert: daca iti poti permite, varianta cea mai sigura la care poti apela sunt cauciucurile noi.

Daca nu insa, cauciucurile resapate raman o varianta mai buna decat cele second hand, al caror stare si uzura nu o poti stii la sigur. Si la urma urmei, depinde de modul si frecventa cu care utilizezi masina.

Daca o folosesti rareori, nu va conta mult daca alegi cauciucuri resapate. Insa daca doresti sa o folosesti non stop, poate o alta varianta ar fi raspunsul ideal. 

Citeste si despre: cum sa cumperi anvelope de calitate buna

Sursa foto: cessnaflyer.org, moneycontrol.com, ta-petro.com, telegraph.co.uk

Articole similare

Despre motorul Wankel de la Mazda

Motorul 13B este un motor cunoscut Mazda Wankel. Acesta a fost produs peste 30 de ani si oferit pentru multe modele Mazda, inclusiv RX-7.

Cum functioneaza incalzirea in parbriz sau luneta?

Acest sistem este bun si in cazul in care geamurile se aburesc excesiv. Unele masini noi vin echipate si cu incalzire in geamurile laterale si oglinzi.

Cod eroare OBD2 P0862

Acest cod se refera la eroarea circuitului de comunicatie al modulului de schimbare a treptelor de viteza - ridicata.

Cod eroare OBD2 P0167

Acest cod se refera la defectiunea circuitului incalzitorului senzorului de oxigen ( cilindrul 2 – senzorul 3 ).

Cauti sa cumperi o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.