Totul despre anvelopele masinii tale

Totul despre anvelopele masinii tale

Stiti deja ca anvelopele sunt o parte importanta a vehiculului dumneavoastra si ca nu puteti merge nicaieri fara ele. Totusi, aceste componente ale vehiculului dumneavoastra sunt mai importante decat credeti. 

Cand mergeti sa cumparati cauciucuri noi, trebuie sa mentionati un set de numere si litere, daca vreti sa se potriveasca exact. Multi oameni, insa, nu stiu ce inseamna acel set, in totalitate sau partial. Fiecare parte din aceste numere si litere este importanta pentru un anumit tip de cauciuc. 

 

Clasa cauciucurilor

Prima litera indica ce clasa de vehicul aveti. De exemplu, "P" indica o masina de transport persoane, in timp ce "LT" indica faptul ca e o anvelopa pentru un camion usor. 

Latimea sectiunii

Primul set de numere este, de regula, format din trei cifre si masoara latimea cauciucului in milimetri, de pe o laterala pe cealalta. Va fi scris ceva precum "185" ori "245".

Proportia

Dupa un slash, veti avea un set de doua numere. Acest numar se refera la inaltimea partii laterale a anvelopei. Este procent din numarul anterior. De exemplu, poate fi 45, ceea ce indica faptul ca inaltimea este 45 la suta din latimea anvelopei.  

Ratingul vitezei

Va fi o litera, nu un numar, pentru ca reprezinta o clasificare, nu o viteza exacta, si indica viteza maxima pe care o puteti atinge cu respectivele anvelope. Z este ratingul cel mai mare. 

L 75 mph 120 km/h Pentru Off-Road si camioane usoare
M 81 mph 130 km/h Roti de rezerva
N 87 mph 140km/h  
P 93 mph 150 km/h  
Q 99 mph 160 km/h Anvelope de iarna
R 106 mph 170 km/h Camioane usoare
S 112 mph 180 km/h Masini sedan de familie si mini-van
T 118 mph 190 km/h Masini sedan de familie si mini-van
U 124 mph 200 km/h  
H 130 mph 210 km/h Masini sport si coupe
V 149 mph 240 km/h

Masini sport si coupe

W 168 mph 270 km/h Masini exotice
Y 186 mph 300 km/h Masini exotice

Constructia anvelopei

Urmatoarea litera indica tipul de cauciuc pe care il aveti.  "R" indica faptul ca e o anvelopa radiala, ceea ce inseamna ca e alcatuita din straturi multiple de material, cu straturi suplimentare adaugate in jurul circumferintei, pentru a intari anvelopa.

Anvelopele radiale sunt cele mai frecvente pentru automobile. De asemenea, poate fi scris un "B" pentru banda oblica sau  "D" pentru diagonala. 

Diametrul rotii

Urmatorul numar va arata pentru ce dimensiune de roata este cauciucul.  Frecvente sunt 15 sau 16 pentru masini, 16-18 pentru SUV-uri si 20 sau mai mare pentru camioane. Dimensiunea este in inch. 

Indexul incarcarii

Acesta va arata ce greutate suporta anvelopa. Este important sa folositi cauciucuri care fac fata la greutatea ceruta. 

Index

Greutate

  Kilograme  

Index

Greutate

  Kilograme  

Index

Greutate

  Kilograme
70   335 89   580 108   1,000
71   345 90   600 109   1,030
72   355 91   615 110   1,060
73   365 92   630 111   1,090
74   375 93   650 112   1,120
75   387 94   670 113   1,150
76   400 95   690 114   1,180
77   412 96   710 115   1,215
78   425 97   730 116   1,250
79   437 98   750 117   1,285
80   450 99   775 118   1,320
81   462 100   800 119   1,360
82   475 101   825 120   1,400
83   487 102   850 121   1,450
84   500 103   875 122   1,500
85   515 104   900 123   1,550
86   530 105   925 124   1,600
87   545 106   950 125   1,650
88   560 107   975 126   1,700

Mare atentie aici, greutate este pentru fiecare pneu in parte. Teoretic fiecare pneu trebuie sa suporte 25% din greutatea masinii, insa in realitate nu se intampla asta. Pneurile de pe puntea motoare trebuie sa suporte si greutatea motorului si cele cu portbagajul, sarcina suplimentara.

De ce e importanta dimensiunea corecta a anvelopei?

Diametrul anvelopei este important pentru ca influenteaza tractiunea si stabilitatea vehiculului. In general, cu cat cauciucul e mai lat, cu atat va fi mai stabila masina, comparativ cu unul ingust. Anvelopele mai mari sunt mai predispuse sa se strice decat cele de dimensiuni mai mici. 

Cauciucurile cu pereti laterali mai ingusti pot insemna o tinuta de drum mai dura, in timp ce peretii laterali mai inalti sporesc confortul calatoriei. Pentru majoritatea oamenilor, combinatia de performanta si confort este decisiva cand aleg o anumita dimensiune a cauciucurilor.

Citeste si despre: totul despre anvelopele la mana a doua

Sa intelegem componentele unui cauciuc

Cauciucul pe care il vedeti pe o anvelopa este doar un fragment din componenta pneului. Multe alte componente sunt ascunse sub acest invelis. 

Talonul

Talonul e format dintr-un cablu de otel captusit cu cauciuc si tine anvelopa pe rama si regleaza forta necesara instalarii. 

Carcasa

Este formata din straturi multiple de diverse materiale, numite si pliuri. Numarul straturilor unui cauciuc arata cat de puternica e anvelopa. O anvelopa medie de masina are doua pliuri. Materialul cel mai frecvent folosit la masinile din ziua de azi este firul de poliester, imbracat in cauciuc pentru a se imbina cu restul componentelor anvelopei.

Cand aceste pliuri cad perpendicular pe calea de rulare, pneurile sunt radiale. Cauciucurile cu inclinatie diagonala au straturi care vin in unghi. 

Benzi

Nu toate cauciucurile au banda, dar, la cele care au, banda de inox este situata dedesubtul caii de rulare, pentru a o ranforsa.

Ele ajuta la prevenirea intepaturilor in cauciuc si contribuie la contactul maxim cu asfaltul, astfel incat stabilitatea sa fie cat mai mare.  

Peretele lateral

Asigura stabilitatea portiunii laterale a anvelopei si protejeaza impotriva scaparilor de aer.  

Calea de rulare

Stratul exterior al anvelopei, care este format din multiple tipuri de cauciuc natural, dar si sintetic. Porneste lin, pana cand se formeaza modelele. Cand componentele sunt grupate, modelul caii de rulare este gata. Adancimea caii de rulare influenteaza performantele anvelopei.

Un cauciuc avand un model adanc pe calea de rulare are aderenta mai buna, in special pe suprafetele moi. Un model mai superficial asigura rapiditate, in detrimentul aderentei necesare pentru tractiune. De aceea, pneurile de curse sunt interzise pe majoritatea soselelor. 

Citeste si despre: cum iti dai seama ca trebuie sa schimbi anvelopele masinii tale

Cauciucuri sezoniere vs. cauciucuri pentru toate anotimpurile

Cauciucurile de masina pot fi concepute pentru toate anotimpurile sau pentru un anumit sezon. Cauciucurile sezoniere sunt fabricate tinand cont de starea drumurilor in respectivul sezon pentru care sunt gandite.

De exemplu, cauciucurile de iarna sunt concepute sa faca fata pe zapada si pe gheata, in timp ce anvelopele de vara sunt mai bune pe pavaj uscat. Cauciucurile pentru toate anotimpurile sunt fabricate sa faca fata oricaror conditii meteo si indiferent de starea soselei.  

 

Cauciucurile de vara

Adesea, sunt considerate cauciucuri performante. In calea de rulare au blocuri mari care sunt rigide, cu santuri late, pentru evacuarea apei. Cauciucul este special pentru vreme calda. 

Cauciucurile de iarna sau de zapada

Aceste pneuri au un cauciuc si o cale rulare mai moale, care asgiura aderenta la temperaturi scazute, iar modelul din calea de rulare asigura aderenta pe zapada.

In multe cazuri, au taieturi subtiri, ca niste santuri, in zigzag pe calea de rulare, pentru a spori aderenta.  

Cauciurile pentru toate anotimpurile (all-season)

Acest tip de anvelope all-season are blocuri de dimensiune medie pe calea de rulare, cu unele santuri, iar cauciucul e potrivit pentru o gama larga de temperaturi. 

De ce e importanta umflarea corecta a cauciucurilor?

Anvelopa are aer pentru a-i asigura fermitatea si forma corecta in timpul transportului. Cantitatea de aer din interiorul cauciucului se masoara prin cantitatea de presiune per inch patrat sau psi.

Aceasta cifra rezulta din partea anvelopei care vine in contact cu soseaua, numita si portiunea de contact. Este partea din anvelopa care nu e perfect rotunda. 

Un cauciuc umflat corespunzator va fi rotund, in timp ce unul care nu are aer suficient va da impresia de moale. Pentru ca portiunea de contact sa aiba dimensiunea corecta, trebuie mentinut nivelul psi in anvelopa. 

Un cauciuc care e umflat prea mult sau prea putin se poate deteriora. De asemenea, va reduce stabilitatea vehiculului in timpul rularii. De exemplu, o anvelopa cu prea mult aer nu va avea contact suficient cu soseaua si e posibil sa se roteasca mai mult decat necesar sau sa e posibil sa scape de sub control, mai ales cand starea drumului lasa de dorit. 

Cum se misca anvelopele ?

Cauciucurile trebuie sa transporte autovehiculul pe drum, dar e nevoie si de multa forta exercitata de autovehicul pentru a realiza acest lucru. Puterea necesara rezulta din greutatea vehiculului si din viteza cu care se deplaseaza. E nevoie de un grad mare de frecare pentru a forta cauciucurile sa se miste.

Gradul de frecare este influentat de greutatea vehiculului, care creeaza un coeficient de frecare la rostogolire. Pentru o anvelopa medie, coeficientul de frecare la rostogolire, sau CRF, este de 0,015, inmultit cu greutatea vehiculului.  

Cauciucul genereaza caldura din cauza frecarii si se acumuleaza mai multa caldura cand e nevoie de forta mai mare pentru a deplasa vehiculul. Cantitatea de caldura depinde, de asemenea, de fermitatea suprafetei.

Asfaltul creeza mai multa caldura pe cauciuc, in timp ce suprafetele moi, cum ar fi nisipul, genereaza mai putina caldura. Pe de alta parte, CRF creste pe suprafetele moi, pentru ca e nevoie de mai multa putere pentru a misca cauciucurile. 

Probleme cu anvelopele

Anvelopele trebuie intretinute pentru a le creste durata de viata si pentru a se uza mai lent. Anvelopele umflate mai mult decat trebuie se uzeaza mai mult in centrul caii de rulare, iar cele umflate mai putin decat trebuie se uzeaza pe partea dinspre exterior. 

Cand cauciucurile nu au aliniamentul corespunzator, se uzeaza neuniform, mai ales in partea dinspre interior sau in partea dinspre exterior. Zonele uzate sunt mai expuse riscului ca obiectele ascutite sa se infiga in anvelopa sau riscului de a se gauri cand treceti peste ceva ascutit. 

E posibil ca anvelopele foarte uzate sa nu poata fi reparate cand au pana. Pentru a le repara, e nevoie de o anumita cantitate de cauciuc pe calea de rulare. O alta problema apare cand se rupe banda de otel dintr-o anvelopa cu banda. Nu mai poate fi reparata si trebuie sa o inlocuiti. 

La cumpararea anvelopelor, primiti diverse garantii legate de numarul de kilometri garantati. Numarul poate varia de la 32 de mii de kilometri, pana la 160 de mii. In medie, cauciucul tine intre 65 de mii de kilometri si 96 de mii, daca este intretinut asa cum trebuie. Viata unui cauciuc este influentata direct de umflarea corespunzatoare, de rotatia la timp si de tipul de suprafata pe care ruleaza cel mai mult.

Citeste si despre: avarie in peretele lateral al anvelopei

Sursa foto: continentaltire.com, whichcar.com.au, garagechief.com, itstillruns.com, lemonlawcourt.com, steersinsurance.com

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea circuitului intrerupatorului lampilor de stop - tensiune de intrare scazuta.

Senzorul de pozitie al arborelui cotit este o componenta de gestionare a motorului gasita pe aproape toate vehiculele cu motoare cu combustie interna.

Problemele in ceea ce priveste sistemul de franare pot provoca accidente extrem de grave daca nu sunt rezolvate la timp.

Indicat este sa inlocuiti placutele de frana la aproximativ 80.000 km. Aceasta limita nu este batuta in cuie, deoarece conteaza felul in care conduceti.

Cauti o masina? Iti garantam cel mai mic pret de piata.