Asistenta la mentinerea benzii de rulare si avertizare la parasirea benzii de rulare: Cum functioneaza si care este diferenta?

Asistenta la mentinerea benzii de rulare si avertizare la parasirea benzii de rulare: Cum functioneaza si care este diferenta?

Autoturismele construite in zilele noastre sunt tot mai tehnologizate si mai performante. Acestea sunt echipate cu sisteme de siguranta tot mai avansate, asa incat soferul sa aiba parte de un condus cat mai confortabil si mai sigur. In acest articol vom discuta despre doua sisteme asemanatoare, dar care sunt diferite in modul de functionare. Vom explica cum functioneaza asistenta la mentinerea benzii de rulare si avertizarea la parasirea benzii de rulare.

Asistenta la mentinerea benzii de rulare sau lane-keeping din engleza este un sistem activ care ajuta soferul sa mentina masina in permanenta in interiorul benzii de circulatie. Autoturismul este echipat cu mai multe camere si senzori care sunt orientate in permanenta catre suprafata drumului si monitorizeaza marcajele rutiere. In momentul in care sistemul inregistreaza aparitia benzilor de marcaj, acesta incadreaza autoturismul intre ele. De fiecare data cand autoturismul vireaza intr-o parte, fara a executa semnalizarea, in bordul masinii ne va fi indicat faptul ca am parasit marcajul si am trecut pe alta banda.

Desigur, un astfel de sistem nu este infailibil, asa incat nu va functiona de fiecare data. In cazul in care unul dintre marcaje este sters sau lipseste, masina nu va putea sa incadreze autovehiculul pe banda de circulatie si nu ne va semnaliza atunci cand aceste isi schimba directia de mers. Astfel, asistenta la mentinerea benzii de rulare poate fi folosita doar atunci cand ne deplasam pe un drum cu marcaj corespunzator.

Indicatoarele de banda slabe, constructiile sau lucrarile temporare, vremea nefavorabila, resturile de pe sosea si alte conditii sau factori pot face imposibila functionarea chiar si a celor mai bune sisteme de mentinere a benzii de rulare. Aceasta inseamna ca intotdeauna revine soferului sarcina de a mentine atentia si controlul vehiculului.

Pe langa sistemul computerizat de camere care monitorizeaza marcajele rutiere pentru a determina unde se afla banda de circulatie si incotro se indreapta, lane-keeping presupune, de asemenea, ca vehiculul sa fie capabil sa isi modifice traiectoria, fie prin utilizarea sistemului de directie, fie prin franarea pe o parte sau alta a masinii. Sistemele care utilizeaza directia sunt, de obicei, mai receptive si capabile sa faca fata mai multor curbe ale drumului decat sistemele lane-keeping bazate pe franare.

Unele sisteme de asistenta la mentinerea benzii de rulare vor emite mai intai o alerta atunci cand detecteaza ca este iminenta parasirea benzii de rulare (acest lucru este adesea comercializat si ca o functie separata, numita avertizare de parasire a benzii de rulare). Daca soferul nu raspunde la avertizare prin ajustarea directiei, sistemul de asistenta la mentinerea benzii de rulare va incerca, in general, sa mentina masina pe banda curenta de circulatie. Unele sisteme de lane-keeping vor folosi directia pentru a realiza acest lucru, in timp ce altele pot folosi franele de pe o parte a masinii pentru a modifica usor traiectoria acesteia; altele pot folosi o combinatie a ambelor metode.

Care este diferenta dintre sistemul de asistenta la mentinerea benzii de rulare si avertizarea la parasirea benzii de rulare?

Dupa cum s-a mentionat mai sus, sistemele de asistenta la mentinerea benzii de rulare fac parte, de obicei, din ansambluri mai mari de caracteristici de siguranta activa, iar aceste ansambluri includ adesea si alte functii legate de mentinerea benzii de rulare. Printre acestea se numara:

Asistenta la parasirea drumului face adesea parte din sistemul lane-keeping, dar uneori este clasificata ca o functie separata. Aceasta face exact ceea ce ii indica si numele, ajutand la impiedicarea vehiculului sa paraseasca suprafata drumului. Operatiunea este realizata prin intermediul acelorasi senzori si comenzi ca si sistemul de asistenta la schimbare benzii.

Sistemul de avertizare la parasirea benzii de rulare este adesea integrat cu LKA, deoarece alertarea soferului este prima etapa a mentinerii vehiculului pe banda de rulare intr-o paradigma de asistenta a soferului. Fiind un sistem pasiv (spre deosebire de unul activ, ceea ce inseamna ca doar avertizeaza soferul ca iese de pe banda sa, dar nu corecteaza problema), avertizarea la parasirea benzii de rulare poate fi considerata cea mai elementara tehnologie conceputa pentru a ajuta soferul sa isi mentina vehiculul pe banda corecta.

In concluzie, regasim aceste sisteme pe majoritatea autoturismelor din zilele noastre si este foarte important sa le si folosim in mod corespunzator. Autovehiculul ofera posibilitatea de dezactivare a acestor sisteme, dar nu este indicat sa facem acest lucru, deoarece exista multe situatii in care un astfel de sistem ne poate salva viata sau ne ajuta sa evitam un grav accident rutier. Cel mai probabil, in viitorul apropiat, toate aceste sisteme vor functiona in mod total automat.

sursa foto: https://mycardoeswhat.org/