Care este tractiunea ideala?

Care este tractiunea ideala?

Cand esti in cautarea unei masini noi, sau doar te documentezi in legatura cu problemele celei actuale, ai putea auzi des discutia - tractiunea pe rotile din fata sau tractiunea pe toate cele 4 roti? Dar este posibil sa nu intelegi exact despre ce e vorba sau sa nu stii diferenta.

Exista, de fapt, 4 concepte diferite – tractiunea pe rotile din spate, tractiunea pe rotile din fata, tractiunea pe 4 roti si tractiunea integrala.

In toate cazurile, rotile mentionate primesc energie de la motor – acestea sunt rotile de tractiune. 

Haide sa privim diferentele si sa stabilim care e cea mai potrivita pentru tine.

Citeste si despre: cutie de viteza manuala sau automata

Tipuri comune de tractiune

Dupa decenii de dominanta a vehiculelor cu tractiune pe spate, tractiunea pe fata a inceput sa se evidentieze in anii 80.

La un moment dat, Ford a devenit singurul producator american care facea masini cu tractiune pe spate.

Astazi, poti gasi foarte rar masini cu tractiune pe spate. Exceptia este masina sport moderna, unde tractiunea traditionala pe spate face parte din farmec.

Aproape orice altceva este ori cu tractiune pe fata, ori integrala. Fiecare are avantajele si dezavantajele sale. 

1. Tractiunea pe spate 

Majoritatea masinilor de performanta, cele sport sau camionetelor sunt cu tractiune pe spate, insemnand ca rotile de tractiune se afla in partea din spate a vehiculului. Motorul si transmisia sunt plasate in fata, fiind conectate catre axul din spate. 

Avantaje

a) Manipularea vehiculului 

Majoritatea masinilor sport sau luxoase sunt cu tractiune pe spate cu un motiv – predictibilitatea manipularii.

Aceste masini au doua caracteristici distincte – supravirarea si subvirarea. Subvirarea se petrece atunci cand incerci sa virezi mai mult decat iti permite viteza si masina impinge cauciucurile din fata.

Supravirarea este cand incerci sa virezi mai mult decat iti permite viteza si spatele masinii deraiaza si te depaseste. Majoritatea masinilor cu tractiune pe spate utilizeaza subvirarea din motive de siguranta.

Daca un producator considera ca o masina tinde sa supravireze, poate schimba presiunea recomandata din cauciucuri pentru a crea subvirare in loc.

b) Economie la greutate

Alt aspect pozitiv consta in faptul ca este mai usoara decat celelalte tipuri. Este mai ales important in cazul camionetelor.

Un camion de jumatate de tona cu tractiune pe spate poate cantari cu 300-500 kg mai putin decat aceeasi versiune 4x4. Daca ne referim la camioane de pana la o tona, economia la greutate este undeva la 1000 kg.

c) Capacitatea de stocare 

Greutatea in plus pe rotile din spate mareste capacitatea de stocare si remocare, o trasatura favorabila in cazul camionetelor.

 

Citeste si despre: martor de control al tractiunii aprins in bord

Dezavantaje

a) Tractiunea 

Au o tractiune defectuoasa pe vreme de ploaie sau zapada. Rotile aluneca pe astfel de conditii meteo, conducand la derapaj sau blocare.

2. Tractiunea pe fata 

Majoritatea masinilor si a SUV-urilor sunt cu tractiune pe fata. Cum sugereaza si numele, acest tip presupune asezarea rotilor de tractiune in partea din fata. Motorul si transmisia sunt montate intre cele doua roti.

Avantaje

a) Tractiunea

Amplasarea rotilor sub greutatea motorului si a transmisiei iti permite sa ai o manipulare mai buna a drumului.

Este foarte dificil sa supravirezi un astfel de tip de masina, reducand probabilitatea pierderii controlului. 

b) Greutate redusa si pret

Aranjamentul in fata reduce din greutate si din pret, eliminand partile in plus asociate vehiculelelor cu tractiune pe spate. Economia de benzina este derivata din aranjamentul tractiunii pe fata.

Dezavantaje

a) Performanta 

Majoritatea masinilor cu tractiune pe fata sufera de un fenomen numit cuplu de torsiune (torque steer).

Cand accelerezi puternic, acest fenomen cauzeaza vehiculul sa traga doar o parte, reducand controlul – de fapt, in trecut, unele masini cu tractiune pe fata puteau invarti violent volanul daca rotile pierdeau si dupa preluau iar controlul. De aceea, cea mai buna performanta o au masinile cu tractiune pe spate.

b) Complexitatea suspensiei 

Din moment ce ambele roti din fata trebuie sa faca viraje (la stanga si la dreapta) si sa absoarba denivelarile drumului (sus-jos), adaugarea tractiunii pe aceste roti presupune transmiterea fortei de virat pe acestea – sa nu uitam de franare.

Totusi, tractiunea pe fata face toate aceste lucruri in timp ce reduce greutatea generala in comparatie cu orice alt tip.

Tractiunea pe fata este indicata pentru condusul de zi cu zi. Se descurca pe vreme neprielnica (desi nu la fel de bine ca cele 4x4) si ofera economie exceptionala.

Sa conduci pe zapada o masina cu tractiune pe fata presupune antrenament. Exerseaza mai mult timp intr-un loc sigur inainte de a conduce pe strada. 

3. Tractiunea 4x4

Cand drumul devine greu, ai nevoie de o masina 4x4. Acest tip transmite putere in mod egal catre rotile din fata si catre cele din spate, pentru vreme de zapada si drumuri fara asfalt.

O cutie de transfer montata in spatele transmisiei imparte energia motorului si o trimite atat in axul din fata, cat si in cel din spate.

Design-ul poate fi ori full-time ori part-time. Cel part-time permite soferului sa schimbe manual de la condus cu tractiunea pe spate la cea pe fata.

Camionetele si SUV-urile sunt de cele mai multe ori echipate cu 4x4. Anumite design-uri complicate necesita un manual de instructiuni sau dispozitive automate pentru a conecta nodurile de axuri.

Avantaje

a) Capacitatea de stocare si remorcare 

Datorita suspensiilor puternice, masinile 4x4 ofera posibilitatea unei incarcaturi mai mari fata de celelalte tipuri. Este cea mai buna si sigura optiune pentru remocarea in afara soselei. 

b) Compatibilitatea cu motorina

Greutatea constanta a masinilor 4x4 si a echiparii sumare permite acestora sa fie o potrivire ideala cu motorina.

Dezavantaje

a) Economie redusa a benzinei 

Componentele extra adauga la greutate, rezultand ca economia benzinei are de suferit.

b) Servicii aditionale 

Din cauza partilor in plus, exista posibilitatea sa fie nevoie de vizite mai dese la mecanic.

c) Pretul 

Vehiculele 4x4 sunt mai scumpe decat restul. Dispozitivul automativ de actionare este predispus la stricare daca este rar sau niciodata folosit.

Daca iti propui sa il folosesti odata pe an, ai iesi mai bine daca ai inchiria o masina 4x4 pentru acea ocazie.

Vei cumpara o masina mai ieftina si nu te va mai preocupa grija sa nu il strici intr-un loc unde nu vei putea primi ajutor.

d) Centru de greutate mai mare 

Complexitatea partilor presupune o inaltime mai mare, ridicand centrul de greutate. Acest fapt poate creste sansele de rasturnare.

Tractiunea 4x4 este alegerea pentru drumuri fara asfalt si condus pe zapada.

Citeste si despre: ce este arcul de suspensie si ce face

4. Tractiunea integrala

Aceste masini au un centru diferential si/sau un ambreiaj pentru transferul intre axurile din fata si spate. El functioneaza continuu – nu e nevoie sa il activezi tu. 

Prima si cea mai importanta utilizare a acestora a fost sistemul Audi Quattro. Unitatea de tractiune aplica energie proportional rotilor cu cea mai mare tractiune.

Nici unul din tipurile de mai sus nu face asta. Majoritatea producatorilor au adoptat si adaptat acest tip de tractiune.  

Tractiunea integrala este recomandata daca ai atat drumuri pe sosea, cat si in afara ei.

Avantaje

a) Tractiunea pe sosea 

Nimic nu se compara cu tractiunea pe sosea a unei masini cu tractiune integrala, mai ales pe conditii nefavorabile ale vremii.

Dezavantaje

a) Economie redusa a benzinei

Componentele extra adauga la greutate, rezultand ca economia benzinei are de suferit.

b) Servicii aditionale 

Din cauza partilor in plus, exista posibilitatea sa fie nevoie de vizite mai dese la mecanic.

c) Pretul 

Vehiculele cu tractiune integrala sunt mai scumpe decat restul. 

Care este potrivita pentru tine? 

Raspunsul depinde in mare parte de vremea zonei in care locuiesti si de tipul de drum de condus pe care il ai cel mai des. 

Daca locuiesti intr-o zona unde nu ninge niciodata si nu prea ploua, si nu te abati de la sosea, ideal este vehiculul cu tractiunea pe spate.

In plus, daca ai nevoie sa cari mult echipament, o camioneta cu tractiune pe spate este perfecta pentru tine. 

Daca nu te abati prea mult de la sosele in general, dar locuiesti undeva unde ninge moderat si clima umdea, sau daca pur si simplu vrei sa faci economie la benzina, masinile cu tractiunea pe fata sunt optiunea perfecta pentru tine. 

Daca nu te intereseaza asa tare sa faci economie, dar trebuie sa ai de a face cu zapada, ploaie si vreme urata, un vehicul cu tractiune integrala ar avea cel mai mult sens.

In final, daca iubesti sa te duci pe drumuri fara sosea sau traiesti intr-un loc cu ierni geroase, o masina 4x4 este cea mai buna optiune.

Citeste si despre: sfaturi pentru a realiza o economie de combustibil

Sursa foto: youtube.com, autotrader.ca, autosofdallas.com, toyota-europe.com, consumerreports.org

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0319

Cod eroare OBD2 P0319

Acest cod se refera la eroarea senzorilor de pozitie ai arborelui cotit - Senzorul B.

Cum sa repari micile probleme la vopseaua masinii?

Cum sa repari micile probleme la vopseaua masinii?

Cand vine vorba de revopsirea caroseriei, vei avea nevoie sa urmezi cativa pasi, pentru a te asigura ca faci o treaba buna si nu aduci mai multe daune.

Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

Ce este acvaplanarea si cum putem evita fenomenul?

Ce trebuie sa faci atunci cand pierzi controlul masinii pe timp de ploaie? Ce influenteaza acvaplanarea?

Cod eroare obd2 P0666

Cod eroare obd2 P0666

Acest cod se refera la eroarea circuitului senzorului de temperatura a modulelor de comanda PCM/ECM/TCM.