Cand esti in cautarea unei masini noi, sau doar te documentezi in legatura cu problemele celei actuale, ai putea auzi des discutia - tractiunea pe rotile din fata sau tractiunea pe toate cele 4 roti? Dar este posibil sa nu intelegi exact despre ce e vorba sau sa nu stii diferenta.
Exista, de fapt, 4 concepte diferite – tractiunea pe rotile din spate, tractiunea pe rotile din fata, tractiunea pe 4 roti si tractiunea integrala.
In toate cazurile, rotile mentionate primesc energie de la motor – acestea sunt rotile de tractiune.
Haide sa privim diferentele si sa stabilim care e cea mai potrivita pentru tine.
Tipuri comune de tractiune
Dupa decenii de dominanta a vehiculelor cu tractiune pe spate, tractiunea pe fata a inceput sa se evidentieze in anii 80.
La un moment dat, Ford a devenit singurul producator american care facea masini cu tractiune pe spate.
Astazi, poti gasi foarte rar masini cu tractiune pe spate. Exceptia este masina sport moderna, unde tractiunea traditionala pe spate face parte din farmec.
Aproape orice altceva este ori cu tractiune pe fata, ori integrala. Fiecare are avantajele si dezavantajele sale.
1. Tractiunea pe spate
transmisia
Avantaje
a) Manipularea vehiculului
Majoritatea masinilor sport sau luxoase sunt cu tractiune pe spate cu un motiv – predictibilitatea manipularii.
Aceste masini au doua caracteristici distincte – supravirarea si subvirarea. Subvirarea se petrece atunci cand incerci sa virezi mai mult decat iti permite viteza si masina impinge cauciucurile din fata.
Supravirarea este cand incerci sa virezi mai mult decat iti permite viteza si spatele masinii deraiaza si te depaseste. Majoritatea masinilor cu tractiune pe spate utilizeaza subvirarea din motive de siguranta.
Daca un producator considera ca o masina tinde sa supravireze, poate schimba presiunea recomandata din cauciucuri pentru a crea subvirare in loc.
b) Economie la greutate
Alt aspect pozitiv consta in faptul ca este mai usoara decat celelalte tipuri. Este mai ales important in cazul camionetelor.
Un camion de jumatate de tona cu tractiune pe spate poate cantari cu 300-500 kg mai putin decat aceeasi versiune 4x4. Daca ne referim la camioane de pana la o tona, economia la greutate este undeva la 1000 kg.
c) Capacitatea de stocare
Greutatea in plus pe rotile din spate mareste capacitatea de stocare si remocare, o trasatura favorabila in cazul camionetelor.
Dezavantaje
a) Tractiunea
Au o tractiune defectuoasa pe vreme de ploaie sau zapada. Rotile aluneca pe astfel de conditii meteo, conducand la derapaj sau blocare.
2. Tractiunea pe fata
Majoritatea masinilor si a SUV-urilor sunt cu tractiune pe fata. Cum sugereaza si numele, acest tip presupune asezarea rotilor de tractiune in partea din fata. Motorul si transmisia sunt montate intre cele doua roti.
Avantaje
a) Tractiunea
Amplasarea rotilor sub greutatea motorului si a transmisiei iti permite sa ai o manipulare mai buna a drumului.
Este foarte dificil sa supravirezi un astfel de tip de masina, reducand probabilitatea pierderii controlului.
b) Greutate redusa si pret
Aranjamentul in fata reduce din greutate si din pret, eliminand partile in plus asociate vehiculelelor cu tractiune pe spate. Economia de benzina este derivata din aranjamentul tractiunii pe fata.
Dezavantaje
a) Performanta
Majoritatea masinilor cu tractiune pe fata sufera de un fenomen numit cuplu de torsiune (torque steer).
Cand accelerezi puternic, acest fenomen cauzeaza vehiculul sa traga doar o parte, reducand controlul – de fapt, in trecut, unele masini cu tractiune pe fata puteau invarti violent volanul daca rotile pierdeau si dupa preluau iar controlul. De aceea, cea mai buna performanta o au masinile cu tractiune pe spate.
b) Complexitatea suspensiei
.
Totusi, tractiunea pe fata face toate aceste lucruri in timp ce reduce greutatea generala in comparatie cu orice alt tip.
Tractiunea pe fata este indicata pentru condusul de zi cu zi. Se descurca pe vreme neprielnica (desi nu la fel de bine ca cele 4x4) si ofera economie exceptionala.
Sa conduci pe zapada o masina cu tractiune pe fata presupune antrenament. Exerseaza mai mult timp intr-un loc sigur inainte de a conduce pe strada.
3. Tractiunea 4x4
Cand drumul devine greu, ai nevoie de o masina 4x4. Acest tip transmite putere in mod egal catre rotile din fata si catre cele din spate, pentru vreme de zapada si drumuri fara asfalt.
O cutie de transfer montata in spatele transmisiei imparte energia motorului si o trimite atat in axul din fata, cat si in cel din spate.
Design-ul poate fi ori full-time ori part-time. Cel part-time permite soferului sa schimbe manual de la condus cu tractiunea pe spate la cea pe fata.
Camionetele si SUV-urile sunt de cele mai multe ori echipate cu 4x4. Anumite design-uri complicate necesita un manual de instructiuni sau dispozitive automate pentru a conecta nodurile de axuri.
Avantaje
a) Capacitatea de stocare si remorcare
Datorita suspensiilor puternice, masinile 4x4 ofera posibilitatea unei incarcaturi mai mari fata de celelalte tipuri. Este cea mai buna si sigura optiune pentru remocarea in afara soselei.
b) Compatibilitatea cu motorina
Greutatea constanta a masinilor 4x4 si a echiparii sumare permite acestora sa fie o potrivire ideala cu motorina.
Dezavantaje
a) Economie redusa a benzinei
Componentele extra adauga la greutate, rezultand ca economia benzinei are de suferit.
b) Servicii aditionale
Din cauza partilor in plus, exista posibilitatea sa fie nevoie de vizite mai dese la mecanic.
c) Pretul
Vehiculele 4x4 sunt mai scumpe decat restul. Dispozitivul automativ de actionare este predispus la stricare daca este rar sau niciodata folosit.
Daca iti propui sa il folosesti odata pe an, ai iesi mai bine daca ai inchiria o masina 4x4 pentru acea ocazie.
Vei cumpara o masina mai ieftina si nu te va mai preocupa grija sa nu il strici intr-un loc unde nu vei putea primi ajutor.
d) Centru de greutate mai mare
Complexitatea partilor presupune o inaltime mai mare, ridicand centrul de greutate. Acest fapt poate creste sansele de rasturnare.
Tractiunea 4x4 este alegerea pentru drumuri fara asfalt si condus pe zapada.
4. Tractiunea integrala
Aceste masini au un centru diferential si/sau un ambreiaj pentru transferul intre axurile din fata si spate. El functioneaza continuu – nu e nevoie sa il activezi tu.
Prima si cea mai importanta utilizare a acestora a fost sistemul Audi Quattro. Unitatea de tractiune aplica energie proportional rotilor cu cea mai mare tractiune.
Nici unul din tipurile de mai sus nu face asta. Majoritatea producatorilor au adoptat si adaptat acest tip de tractiune.
Tractiunea integrala este recomandata daca ai atat drumuri pe sosea, cat si in afara ei.
Avantaje
a) Tractiunea pe sosea
Nimic nu se compara cu tractiunea pe sosea a unei masini cu tractiune integrala, mai ales pe conditii nefavorabile ale vremii.
Dezavantaje
a) Economie redusa a benzinei
Componentele extra adauga la greutate, rezultand ca economia benzinei are de suferit.
b) Servicii aditionale
Din cauza partilor in plus, exista posibilitatea sa fie nevoie de vizite mai dese la mecanic.
c) Pretul
Vehiculele cu tractiune integrala sunt mai scumpe decat restul.
Care este potrivita pentru tine?
Raspunsul depinde in mare parte de vremea zonei in care locuiesti si de tipul de drum de condus pe care il ai cel mai des.
components.ads.article.code15Daca locuiesti intr-o zona unde nu ninge niciodata si nu prea ploua, si nu te abati de la sosea, ideal este vehiculul cu tractiunea pe spate.
In plus, daca ai nevoie sa cari mult echipament, o camioneta cu tractiune pe spate este perfecta pentru tine.
Daca nu te abati prea mult de la sosele in general, dar locuiesti undeva unde ninge moderat si clima umdea, sau daca pur si simplu vrei sa faci economie la benzina, masinile cu tractiunea pe fata sunt optiunea perfecta pentru tine.
Daca nu te intereseaza asa tare sa faci economie, dar trebuie sa ai de a face cu zapada, ploaie si vreme urata, un vehicul cu tractiune integrala ar avea cel mai mult sens.
In final, daca iubesti sa te duci pe drumuri fara sosea sau traiesti intr-un loc cu ierni geroase, o masina 4x4 este cea mai buna optiune.
Sursa foto: youtube.com, autotrader.ca, autosofdallas.com, toyota-europe.com, consumerreports.org
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!