Daca detii si conduci o masina cu transmisie manuala, cu siguranta iti este frica de ziua in care ambreiajul o sa incepe sa patineze. Insa cum iti dai seama ca se intampla asta si mai ales de ce ajunge ambreiajul sa patineze?
Hai sa incepem cu de ce ajunge sa patineze.
In primul rand ambreiajul este foarte afectat de un stil de condus defectuos si un ambreiaj care este tot timpul bruscat si folosit in trafic intens, cu timpul va ajunge sa se strice si sa patineze.
Daca folosesti masina pe drumuri abrupte sau o folosesti zi de zi intr-un oras aglomerat, trebuie sa te astepti sa schimbi destul de des ambreiajul.
Daca stai la semafor cu pedala de ambreiaj apasata tot timpul si atunci cand schimbi nu actioneazi pedala pana la capat, la fel, trebuie sa te astepti ca vei schimba destul de des ambreiajul.
Incearca sa nu faci plecari de pe loc in care sa accelerezi masina tare cand pedala ambreiajului inca este un pic apasata, pentru a prelungi viata acestuia.
Care sunt semnele ca ambreiajul masinii patineaza?
Miroase a ars
Mirosul de ambreiaj este specific si intepator si tinde sa persiste 2-3 minute in cabina dupa ce este fortata si patinata placa ambreiajului.
Acest miros este insotit intotdeauna si de un fum alb care iese de sub masina.
Masina se tureaza, dar nu accelereaza
Si in acest caz placa de ambreiaj patineaza pe suprafata volantei si nu cupleaza cum trebuie. Asta inseamna ca ambreiajul nu trimite impulsuri catre sistemul de transmisie.
Acest lucru o sa fie insotit si de miros si de fum daca masina este fortata prea mult.
Probleme cu decuplarea treptelor de viteza
Desi apesi corect ambreiajul trebuie sa tragi mai tare de maneta schimbatorului pentru a scoate masina din viteza.
Masina se tureaza, dar nu prinde viteza
Este cam ultimul semn ca ambreiajul va ceda complet si este definitia cea mai exacta a unui ambreiaj care patineaza. Practic pastilele de pe placa de presiune a ambreiajului s-au tocit la maxim si nu mai cupleaza deloc.
In acest caz oricat ai apasa acceleratia, turatiile vor creste si masina va sta pe loc.
Masina intra in treapta, poti cupla in treapta 1, poti lua piciorul de pe ambreiaj, poti accelera la maxim si nimic nu se va intampla, in afara de turometru care va arata valori mai mari.
Cel mai bine este conduci responsabil si sa incerci sa conduci “ca la carte” pentru a proteja ambreiajul masinii.
Desi o placa de ambreiaj nu costa foarte mult, poti ajunge sa strici volanta, care in cazul masinilor diesel costa de 10 ori mai mult. Plus ca manopera va fi foarte costisitoare.
Sursa foto: meineke.com, attconlinecourses.org, autopartspro.co.uk