Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana: Ce este si ce face?

Servofrana ajuta foarte mult sistemul de franare, si dupa cum numele o da de gol, ne dam seama ca ea ajuta soferul in procesul de franare.

Servofrana amplifica si sustine forta pe care soferul o exercita asupra pompei centrale de frana. Prin asta, servofrana reduce semnificativ efortul necesar la franare. Impreuna cu pompa centrala, servofrana este o parte majora a sistemului de franare.

Exista doua tipuri de servofrane

Servofrane care folosesc vacuumul produs de sistemul de admisie la motoarele pe benzina sau prin intermediul unei pompe de vid la diesel. Acestea sunt cele mai intalnite.

Servofranele hidraulice folosesc o pompa hidraulica, actionata de motor, pentru a crea presiune. Ele folosesc acelasi sistem ca si la servodirectie si sunt intalnite la masinile cu presiune mica in conducta de admisie ( de exemplu la motoarele turbo ).

Servofranele hidraulice sunt mai mici decat cele care folosesc vacuumul si necesita o presiune mai mare.In interior, exista o membrana care imparte servomotorul in doua.

Cand frana este actionata, ambele camere sunt inchise separat una de cealalta. In acest timp, in camera dinspre pedala de frana, se deschide o supapa care permite presiunii atmosferice sa intre in camera care pana acum era vidata.

Acum, servomotorul are doua camere, una vidata si una cu presiune a aerului egala cu presiunea atmosferica ( camera din partea pedalei ). Camera cu vid este inspre pompa centrala de frana si printr-o membrana conectata la tija pompei, mareste forta pedalei.

Cand pedala de frana este eliberata, ambele camere devin din nou vidate, si membrana din camera dinspre pompa de frana, elibereaza tija si pompa de frana revine la normal.

Servofrana functioneaza numai cand motorul functioneaza. O sa vezi asta daca ai ghinionul sa conduci o masina remorcata si vei observa ca trebuie sa apesi mult mai tare pe pedala de frana pentru a opri masina.

Cum poti sa testezi daca servofrana functioneaza corect?

Opreste motorul masinii, apasa de mai multe ori pe pedala de frana pana cand simti ca s-a intarit si nu mai poti apasa pe ea.

Tine piciorul pe frana si porneste masina, daca pedala revine la pozitia normala, inseamna ca servofrana functioneaza perfect. Nu te poti baza pe acest test daca suspectezi o defectiune si cel mai indicat ar fi sa vizitezi un mecanic auto in acest caz.

Sursa foto: m.roadkillcustoms.com, axleaddict.com, classicbroncos.com

Citeste si...
„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului
„Frana de motor” sau modalitatea la indemana oricui de economisire a carburantului

In conditiile in care economia de carburant reprezinta unul dintre subiectele preferate ale conducatorilor auto, consideram de int...

Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?
Ferodou frana: ce este si cand trebuie schimbat?

Ce este un ferodou de frana? Ferodoul de frana este practic o garnitura de frana si la fel ca orice alta componenta din interiorul...

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?
Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutatorul este practic un intrerupator montat in spatele pedalei ( nu la toate masinile este montat in spate ) de frana. Atunci...

Lichid de frana: cand trebuie schimbat?
Lichid de frana: cand trebuie schimbat?

Lichidul de frana este cel care pune tot sistemul de frana in miscare. El este un lichid hidraulic bazat pe un ameste de glicol-et...