Ce inseamna turbo lag si de ce apare?

Detii o masina cu turbina? Atunci ti s-a intamplat de 1000 de ori pana acum sa apesi pe pedala de acceleratie si sa simti ca masina nu are vlaga, pur si simplu nu vrea sa accelereze tare, ii ia 2 3 secunde si buuuuum, a intrat turbina. Acele 2, 3 secunde de pauza reprezinta fenomenul "Turbo Lag".

 

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

scrie un review despre masina ta

 

De ce apare turbo lag-ul?

 

Pai hai sa vorbim putin despre cum functioneaza o turbina. Aceasta este compusa din doua parti care formeaza doua camere separate. Partea calda a turbinei este cea care primeste direct gazele de evacuare arse si fierbinti.

 

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

Gazele invart roata turbinei, cu cat motorul este mai turat cu atat se invarte mai tare. De partea cealalta, vecina camerei calde, este camera care trage de afara aer din atmosfera.

Ea are o roata asemanatoare in interior, care este invartita de cea din camera calda, actionata de gazele de evacuare.

In camera rece, cea care primeste aer din exterior, aerul este comprimat pentru a deveni cat mai dens posibil si apoi este trimis intr-un intercooler pentru a fi racit si dupa direct in galeria de admisie.

Motorul tau primeste acum aer mai dens si cu proprietati de ardere imbunatatite. Daca tot am mers un pic cam departe cu definitia, o sa spunem ca dupa intercooler exista si o supapa blow-off, care elimina aerului atunci cand iei piciorul de pe acceleratie, pentru a nu se intoarce invers in turbina, in camera de compresie.

V-am plictisit pana aici si nu v-am spus inca ce inseamna turbo lag. Pai este foarte simplu de inteles. Ca motorul tau sa aiba boost-ul acela puternic, camera de compresie din turbina trebuie sa fie tot timpul actionata. Insa atunci cand tu mergi cu masina in 1200 de turatii pe minut, gazele de evacuare invart foarte incet roata din camera calda a turbinei.

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

 

Cum cele doua camere sunt legate una de alta si presiunea din camera de compresie creste o data cu rotirea din ce in ce mai tare a rotii din camera calda, atunci cand masina este subturata aerul trimis catre motor nu va fi destul de dens.

Cand accelerezi brusc dureaza 2-3 secunde pana cand roata din camera calda este invartita puternic de gazele de evacuare ( o data ce cresti turatia motorului, volumul de gaze creste ) si pana cand in camera invecinata se formeaza un amestec de aer cat mai dens.

Constructorii au inceput sa foloseasca mai nou, doua sau chiar trei turbine pentru a elimina acest efect de turbo lag.

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

 

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs motor in 4 timpi

 

 

Sursa foto: autoguru.com.au, istockphoto.com

Articolul precedent
Cod eroare OBD 2 P0011

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate