Ce inseamna turbo lag si de ce apare?

Ce inseamna turbo lag si de ce apare?

Detii o masina cu turbina? Atunci ti s-a intamplat de 1000 de ori pana acum sa apesi pe pedala de acceleratie si sa simti ca masina nu are vlaga, pur si simplu nu vrea sa accelereze tare, ii ia 2 3 secunde si buuuuum, a intrat turbina. Acele 2, 3 secunde de pauza reprezinta fenomenul "Turbo Lag".

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

De ce apare turbo lag-ul?

Pai hai sa vorbim putin despre cum functioneaza o turbina. Aceasta este compusa din doua parti care formeaza doua camere separate. Partea calda a turbinei este cea care primeste direct gazele de evacuare arse si fierbinti.

Gazele invart roata turbinei, cu cat motorul este mai turat cu atat se invarte mai tare. De partea cealalta, vecina camerei calde, este camera care trage de afara aer din atmosfera.

Ea are o roata asemanatoare in interior, care este invartita de cea din camera calda, actionata de gazele de evacuare.

In camera rece, cea care primeste aer din exterior, aerul este comprimat pentru a deveni cat mai dens posibil si apoi este trimis intr-un intercooler pentru a fi racit si dupa direct in galeria de admisie.

Motorul tau primeste acum aer mai dens si cu proprietati de ardere imbunatatite. Daca tot am mers un pic cam departe cu definitia, o sa spunem ca dupa intercooler exista si o supapa blow-off, care elimina aerului atunci cand iei piciorul de pe acceleratie, pentru a nu se intoarce invers in turbina, in camera de compresie.

V-am plictisit pana aici si nu v-am spus inca ce inseamna turbo lag. Pai este foarte simplu de inteles. Ca motorul tau sa aiba boost-ul acela puternic, camera de compresie din turbina trebuie sa fie tot timpul actionata. Insa atunci cand tu mergi cu masina in 1200 de turatii pe minut, gazele de evacuare invart foarte incet roata din camera calda a turbinei.

Cum cele doua camere sunt legate una de alta si presiunea din camera de compresie creste o data cu rotirea din ce in ce mai tare a rotii din camera calda, atunci cand masina este subturata aerul trimis catre motor nu va fi destul de dens.

Cand accelerezi brusc dureaza 2-3 secunde pana cand roata din camera calda este invartita puternic de gazele de evacuare ( o data ce cresti turatia motorului, volumul de gaze creste ) si pana cand in camera invecinata se formeaza un amestec de aer cat mai dens.

Constructorii au inceput sa foloseasca mai nou, doua sau chiar trei turbine pentru a elimina acest efect de turbo lag.

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs motor in 4 timpi

Sursa foto: autoguru.com.au, istockphoto.com

Articole similare

Este indicat ca la fiecare revizie sa ceri ca si sistemul de aprindere sa fie evaluat. Orice defectiune constatata precoce te poate scuti de probleme.

In momentul in care te decizi sa achizitionezi o masina, una dintre cele mai mari polemici peste care vei da este intre motoarele pe benzina si diesel.

Acest cod se refera la eroarea cilindrului 3, rateul acestuia.

Daca placutele de frana sunt subtiri si uzate nu vei avea acceasi putere de franare ca atunci cand sunt in conditii bune.