Ce rol are cutia de viteze?

Nu trebuie sa fim ingineri sau mecanici auto pentru a stii ca o masina este dotata cu o cutie de viteze. Dar cati dintre noi stiu ce rol are cutia de viteze?

Am mers cu totii pe bicicleta si am schimbat treptele sau vitezele folosind niste tije pe care le gaseam pe ghidon si stiti ca uneori pedalam mai greu si uneori mult mai usor cand voiam sa urcam un deal. Ei bine, si cutia de viteze a unei masini foloseste cam acelasi principiu de functionare.

Transmisia unei masini foloseste o cutie de viteze pentru a transforma puterea generata de motor in rotatii ale rotilor cu scopul de a deplasa intreaga masina.

scrie un review despre masina ta

Hai sa o luam pas cu pas. Bagi benzina in rezervor da? Sau motorina sau gaz. Dar cum transforma masina combustibilul in miscare? Din rezervor motorul trage combustibil, il amesteca cu aer pe care il trage din exterior, ii ofera o scanteie pentru a ajuta amestecul sa arda ( sau se autoaprinde datorita compresiei la diesel ) si dupa apare o explozie, amestecul arde si pistonul se duce puternic in jos.

Fiecare piston este bine legat la un arbore, arbore cotit, ii spune asa pentru ca este chiar cotit, forma lui seama mult de tot cu pozitia pedalelor de la bicicleta. Imaginati-va ca picioarele voastra sunt pistoanele si pedalele arborele cotit.

 

Citeste si despre: cum sa prelungesti viata cutiei de viteze

 

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

 

Arborele se invarte puternic si creaza o miscare de rotatie, cu cat accelerezi mai tare masina cu atat arborele cotit se invarte mai tare, cum am spus, exact ca la bicicleta, pedalezi mai tare, totul se invarte mai repede. Cam aici se termina comparatie intre cele doua.

Mai departe miscarea de rotatie ajunge la un volant. Volanta este o placa de metal simpla sau dubla cum ati tot auzit. Volanta preia rotatiile de la arborele cotit si le da mai departe la cutia de viteze folosind ambreiajul masinii.

Multi spun ca transmisia masinii este cutia de viteze, dar nu este asa. Cutia de viteze face parte dintr-un sistem mai mare care contine ambreiaj, diferential, cardan, planetare.

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

 

Ce rol are mai exact cutia de viteze?

 

Toata puterea de la motor trece prin cutia de viteze inainte de a ajunge la roti, fie ca vorbim de tractiune integrala, fata, spate, AWD. Rolul de baza al cutiei de viteze este sa controleze viteza si cuplul transmis la roti si sa puteti adapta viteza la conditiile de trafic. Cutiile de viteze functioneaza pe un principiu simplu de rapoarte ale pinioanelor din interior.

O cutie de viteze normala are doi arbori, unul principal si unul secundar. Arborele principal este cel care primeste energia de la volant, el este impartit in doua, are o intrare si o iesire. De ce? Aici este toata tehnica.

Cum am spus, cutia de viteze are rolul de a adapta deplasarea masinii la conditiile de trafic, exact ca la bicicleta, ai nevoie de mai mult cuplu mergi cu treapta 1, ai nevoie de viteza schimbi pana ajungi la o treapta mai mare, dar cum face cutia de viteze asta?

scrie ce probleme ai avut cu masina ta

Folosind arborii si pinioanele de pe arbori. Pentru treapta 1 pinionul de pe arborele principal ( este practic pinionul care preia exact viteza de rotatie a volantului ) se cupleaza direct cu un pinion mult mult mai mare ca el ( ca idee, pinionul de pe arborele principal are 35 dinti si cel de pe secundar are 55 de dinti ) oferind, sa zicem, un raport de 3,5:1.

Ce inseamna acest raport? In timp ce pinionul de pe arborele principal face 3,5 rotatii, cel de pe arborele secundar se invarte doar o data, asta inseamna cuplu mai mare.

Practic la iesire, cutia de viteze va oferi o viteza de 3,5 ori mai mica de rotatie decat viteza care a fost transmisa de la motor. Asta te ajuta pe tine sa pleci usor de pe loc si sa accelerezi lin fara sa spargi cutia de viteze sau sa bruschezi inutil masina.

Din cutia de viteze face parte si acel levier, schimbator de viteze, pe care il folosim cu drag impreuna cu pedala de ambreiaj. Acel levier nu face altceva decat sa actioneze o furca ( sau mai multe ), o gheara practic, care muta pinioanele intre ele si iti selecteaza configuratia dorita pentru treapta ideala. 

 

Citeste si despre: cand se schimba uleiul din cutia de viteze

 

 

Sper ca ati prins ideea, fiecare treapta are 2 pinioane care se intalnesc atunci cand tu actionezi maneta schimbatorului de viteze. Aceste pinioane se apropie ca numar de dinti, ca dimensiune, cu cat inaintezi in treapta, oferind o calatorie lina si o acceleratie fara probleme.

Daca masina ar avea doar treapta 4 sa spunem, care are un raport de transmisie de 1 la 1 ( aproape 1 la 1, difera de la constructor la constructor ) v-ar fi greu sa plecati de pe loc si dupa o anumita viteza masina ar merge foarte turata pentru a mentine viteza respectiva, sa nu mai spunem ca pantele ar fi un cosmar si cu siguranta iarna v-ar fi imposibil sa le urcati plus ca traficul in oras ar fi incredibil de greu de practicat. Puteti incerca sa plecati cu a 4-a dupa loc, insa aveti grija, pentru ca veti patina agresiv ambreiajul.

In functie de treapta de viteza puteti sa aveti un astfel de raport de transmisie: de observat ca in marsarier aveti aproape acelasi raport ca in trepta 1 si in treptele unde raportul scade sub 1 la 1, pinionul de pe arborele secundar are mai putini dinti ca cel de pe principal, adica se invarte mai repede, oferindu-va viteza de croaziera pe autostrada la un consum redus.

 

Rapoarte ale cutiei de viteze: exemplu.

 

Treapta 1: 3,78:1

Treapta 2: 2,12:1

Treapta 3: 1,36:1

Treapta 4: 0,97:1

Treapta 5: 0,77:1

Treapta 6: 0,65:1

Marsarier: 3,25:1

 

Exista zeci de denumiri si tipuri de cutii, mai ales cand vine vorba de automate. Sunt cutii secventiale, hidramate ( cutii automate de generatie mai veche ), DSG-ul la Volkswagen care inseamna direct shift gearbox, CVT de la Toyota care vine de la Continuously Variable Transmission, etc. Toate cutiile de viteze fac acelasi lucru, transmit puterea de la motor mai departe catre roti.

 

 

 

Chiar daca toate cutiile au acelasi rol, nu toate costa si merg la fel. O cutie automata va fi tot timpul mai scumpa decat una manuala, unele vin cu doua ambreiaje care lucreaza direct in ulei, cu un mecatronic pe care la manuala nu il gasim, convertizor de cuplu care nu este gasit de asemenea la manuala. In orice caz, cutia de viteze trebuie intretinuta si este la fel de importanta ca si motorul masinii.

 

 

 

Citeste si despre: cutie manuala vs cutie automata

 

 

 

 

Sursa foto: jiffylubeca.com, toyotaofclermont.com, aacare.net

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa fii autentificat(a).

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate