Ce rol are cutia de viteze?

Ce rol are cutia de viteze?

Nu trebuie sa fim ingineri sau mecanici auto pentru a stii ca o masina este dotata cu o cutie de viteze. Dar cati dintre noi stiu ce rol are cutia de viteze?

Am mers cu totii pe bicicleta si am schimbat treptele sau vitezele folosind niste tije pe care le gaseam pe ghidon si stiti ca uneori pedalam mai greu si uneori mult mai usor cand voiam sa urcam un deal. Ei bine, si cutia de viteze a unei masini foloseste cam acelasi principiu de functionare.

Transmisia unei masini foloseste o cutie de viteze pentru a transforma puterea generata de motor in rotatii ale rotilor cu scopul de a deplasa intreaga masina.

Hai sa o luam pas cu pas. Bagi benzina in rezervor da? Sau motorina sau gaz. Dar cum transforma masina combustibilul in miscare? Din rezervor motorul trage combustibil, il amesteca cu aer pe care il trage din exterior, ii ofera o scanteie pentru a ajuta amestecul sa arda ( sau se autoaprinde datorita compresiei la diesel ) si dupa apare o explozie, amestecul arde si pistonul se duce puternic in jos.

Fiecare piston este bine legat la un arbore, arbore cotit, ii spune asa pentru ca este chiar cotit, forma lui seama mult de tot cu pozitia pedalelor de la bicicleta. Imaginati-va ca picioarele voastra sunt pistoanele si pedalele arborele cotit.

Citeste si despre: cum sa prelungesti viata cutiei de viteze

Arborele se invarte puternic si creaza o miscare de rotatie, cu cat accelerezi mai tare masina cu atat arborele cotit se invarte mai tare, cum am spus, exact ca la bicicleta, pedalezi mai tare, totul se invarte mai repede. Cam aici se termina comparatie intre cele doua.

Mai departe miscarea de rotatie ajunge la un volant. Volanta este o placa de metal simpla sau dubla cum ati tot auzit. Volanta preia rotatiile de la arborele cotit si le da mai departe la cutia de viteze folosind ambreiajul masinii.

Multi spun ca transmisia masinii este cutia de viteze, dar nu este asa. Cutia de viteze face parte dintr-un sistem mai mare care contine ambreiaj, diferential, cardan, planetare.

 

Ce rol are mai exact cutia de viteze?

 

Toata puterea de la motor trece prin cutia de viteze inainte de a ajunge la roti, fie ca vorbim de tractiune integrala, fata, spate, AWD. Rolul de baza al cutiei de viteze este sa controleze viteza si cuplul transmis la roti si sa puteti adapta viteza la conditiile de trafic. Cutiile de viteze functioneaza pe un principiu simplu de rapoarte ale pinioanelor din interior.

O cutie de viteze normala are doi arbori, unul principal si unul secundar. Arborele principal este cel care primeste energia de la volant, el este impartit in doua, are o intrare si o iesire. De ce? Aici este toata tehnica.

Cum am spus, cutia de viteze are rolul de a adapta deplasarea masinii la conditiile de trafic, exact ca la bicicleta, ai nevoie de mai mult cuplu mergi cu treapta 1, ai nevoie de viteza schimbi pana ajungi la o treapta mai mare, dar cum face cutia de viteze asta?

Folosind arborii si pinioanele de pe arbori. Pentru treapta 1 pinionul de pe arborele principal ( este practic pinionul care preia exact viteza de rotatie a volantului ) se cupleaza direct cu un pinion mult mult mai mare ca el ( ca idee, pinionul de pe arborele principal are 35 dinti si cel de pe secundar are 55 de dinti ) oferind, sa zicem, un raport de 3,5:1.

Ce inseamna acest raport? In timp ce pinionul de pe arborele principal face 3,5 rotatii, cel de pe arborele secundar se invarte doar o data, asta inseamna cuplu mai mare.

Practic la iesire, cutia de viteze va oferi o viteza de 3,5 ori mai mica de rotatie decat viteza care a fost transmisa de la motor. Asta te ajuta pe tine sa pleci usor de pe loc si sa accelerezi lin fara sa spargi cutia de viteze sau sa bruschezi inutil masina.

Din cutia de viteze face parte si acel levier, schimbator de viteze, pe care il folosim cu drag impreuna cu pedala de ambreiaj. Acel levier nu face altceva decat sa actioneze o furca ( sau mai multe ), o gheara practic, care muta pinioanele intre ele si iti selecteaza configuratia dorita pentru treapta ideala. 

Citeste si despre: cand se schimba uleiul din cutia de viteze

Sper ca ati prins ideea, fiecare treapta are 2 pinioane care se intalnesc atunci cand tu actionezi maneta schimbatorului de viteze. Aceste pinioane se apropie ca numar de dinti, ca dimensiune, cu cat inaintezi in treapta, oferind o calatorie lina si o acceleratie fara probleme.

Daca masina ar avea doar treapta 4 sa spunem, care are un raport de transmisie de 1 la 1 ( aproape 1 la 1, difera de la constructor la constructor ) v-ar fi greu sa plecati de pe loc si dupa o anumita viteza masina ar merge foarte turata pentru a mentine viteza respectiva, sa nu mai spunem ca pantele ar fi un cosmar si cu siguranta iarna v-ar fi imposibil sa le urcati plus ca traficul in oras ar fi incredibil de greu de practicat. Puteti incerca sa plecati cu a 4-a dupa loc, insa aveti grija, pentru ca veti patina agresiv ambreiajul.

In functie de treapta de viteza puteti sa aveti un astfel de raport de transmisie: de observat ca in marsarier aveti aproape acelasi raport ca in trepta 1 si in treptele unde raportul scade sub 1 la 1, pinionul de pe arborele secundar are mai putini dinti ca cel de pe principal, adica se invarte mai repede, oferindu-va viteza de croaziera pe autostrada la un consum redus.

 

Rapoarte ale cutiei de viteze: exemplu.

 

Treapta 1: 3,78:1

Treapta 2: 2,12:1

Treapta 3: 1,36:1

Treapta 4: 0,97:1

Treapta 5: 0,77:1

Treapta 6: 0,65:1

Marsarier: 3,25:1

 

Exista zeci de denumiri si tipuri de cutii, mai ales cand vine vorba de automate. Sunt cutii secventiale, hidramate ( cutii automate de generatie mai veche ), DSG-ul la Volkswagen care inseamna direct shift gearbox, CVT de la Toyota care vine de la Continuously Variable Transmission, etc. Toate cutiile de viteze fac acelasi lucru, transmit puterea de la motor mai departe catre roti.

 

 

 

Chiar daca toate cutiile au acelasi rol, nu toate costa si merg la fel. O cutie automata va fi tot timpul mai scumpa decat una manuala, unele vin cu doua ambreiaje care lucreaza direct in ulei, cu un mecatronic pe care la manuala nu il gasim, convertizor de cuplu care nu este gasit de asemenea la manuala. In orice caz, cutia de viteze trebuie intretinuta si este la fel de importanta ca si motorul masinii.

 

 

Citeste si despre: cutie manuala vs cutie automata

 

 

 

 

Sursa foto: jiffylubeca.com, toyotaofclermont.com, aacare.net

Articole similare
Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze?

Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze?

In general, la fiecare 70.000 km parcursi se recomanda un schimb. Mai devreme nu este nicio problema sa il schimbi, diferentele se vor vedea la transmisie.

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Ce culoare are uleiul de transmisie?

Amintiti-va ca o alta culoare decat rosu sau chihlimbar nu indica neaparat o problema. Indiferent de culoarea fluidului, trebuie sa acordati importanta.

Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

Cutia Multitronic. Istoric, defectiuni, fiabilitate.

Cutia multitronic este performanta si pune in evidenta puterea si cuplul motorului, astfel imbina performanta (in modul Sport), economia de combustibil.

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Ce rol are senzorul placutelor de frana?

Cand stii ca trebuie sa schimbi placutele de frana? Cum iti dai seama ca sunt uzate si cum te ajuta senzorul?

Informatii folositoare despre uleiul cutiei de viteze

Informatii folositoare despre uleiul cutiei de viteze

De unde stii ce ulei trebuie sa pui in cutia de viteze? Cate tipuri de ulei exista, care este rolul uleiului in cutia de viteze si cand trebuie schimbat.

Pompa de servodirectie: Ce este pompa si ce rol are?

Pompa de servodirectie: Ce este pompa si ce rol are?

Semne ale unei pompe de servodirectie pe cale sa se strice. Cum sa rezolvi problema unei pompe de servo defecte?

Cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze?

Cand trebuie schimbat uleiul cutiei de viteze?

Care sunt simptomele care te anunta ca trebuie sa schimbi uleiul din cutia de viteze? Vezi daca trebuie sa schimbi lichidul sau ai probleme cu cutia.

Cutie de viteze DSG 6 vs DSG 7

Cutie de viteze DSG 6 vs DSG 7

In articolul de astazi vom face o comparatie intre doua cutii de viteze foarte populare si foarte intalnite pe piata, DSG 6 si DSG 7.

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

Simptomele unei cutii de viteze automata cu probleme

In principiu, acestea sunt cauzele prin care va puteti da seama ca exista o problema cu transmisia automata a masinii dumneavoastra.

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Etrier: Ce este etrierul si ce rol are?

Ce este etrierul si ce face el? Exista mai multe modele de etriere, cu un piston sau cu mai multe, cu doar o parte mobila sau cu ambele parti mobile.

Prezon roata: Ce este prezonul si ce rol are?

Prezon roata: Ce este prezonul si ce rol are?

Exista autoturisme cu 3-4-5 prezoane, in functie de gabarit se calculeaza numarul de prezoane care sa asigure roata.

Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Semnele unei curele de distributie care nu functioneaza corect. Cureaua de distributie joaca un rol extrem de important, ea sincronizand cei doi arbori.

Cum iti dai seama ca iti cedeaza cutia de viteze?

Cum iti dai seama ca iti cedeaza cutia de viteze?

Este foarte important sa stiti care sunt semnele clare ca transmisia masinii urmeaza sa cedeze.

Sfaturi pentru intretinerea cutie de viteze

Sfaturi pentru intretinerea cutie de viteze

Daca observi ca masina nu mai intra in viteza cum trebuie sau simti un miros ars in masina, poti verifica de asemenea culoarea lichidului.

Probleme cu transmisia: Reparatii ale cutiei de viteze automate

Probleme cu transmisia: Reparatii ale cutiei de viteze automate

Vi s-a intamplat vreodata sa simtiti ca masina dumneavoastra intra mult mai greu in viteze decat o facea de obicei, sau chiar sa nu intre in viteza?

Cum sa prelungesti viata cutiei de viteze?

Cum sa prelungesti viata cutiei de viteze?

Cutia de viteze este probabil cea mai neglijata piesa a unei masini in Romania. Uite cateva sfaturi despre cum sa prelungesti viata cutiei de viteze.

Bujie incandescenta: Ce este bujia incandescenta si ce rol are?

Bujie incandescenta: Ce este bujia incandescenta si ce rol are?

Bujiile incandescente sunt prezente doar la motoarele cu ardere prin compresie. Ele se monteaza ca bujiile normale, la camerele de ardere ale cilindrilor.

Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Cutie de viteze manuala sau automata. Care este cea mai buna?

Sa alegi intre o cutie manuala si una automata nu este atat de simplu precum pare. Iti prezentam in continuare cateva diferente.

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Cat rezista o cutie de viteze manuala?

Daca o cutie tine in medie 150.000 de km este normal sa te astepti sa ai probleme daca vei cumpara o masina la mana a doua cu multi kilometri.

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Transmisia automata: Simptome defectiune, rol si cost de inlocuire

Acum apare intrebarea, este defecta transmisia masinii? Ei bine, pentru a afla cititi pe lista simptomelor si aflati singuri.

Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de transmisie?

Cand trebuie sa schimbi uleiul din cutia de transmisie?

Cautand un kilometraj exact in urma caruia sa fie necesar un schimb de ulei de transmisie, probabil vei gasi raspunsuri diferite de la fiecare mecanic.

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.

Ce este mecatronicul?

Ce este mecatronicul?

Astazi vom vorbi despre mecatronic. Vom afla ce este el, ce rol are si cum se poate defecta el.

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul sau electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare.

Ce durata de viata are capul de bara?

Ce durata de viata are capul de bara?

Cand trebuie inlocuit capul de bara si cum imi dau seama ca este defect?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Ce sunt discurile de frana si ce rol au?

Ce sunt discurile de frana si ce rol au?

Afla in acest articol totul despre discurile de frana. Ce rol au, cand trebuie schimbate, de ce scartaie si mai ales de ce se ovalizeaza.

Ce durata de viata are un alternator auto?

Ce durata de viata are un alternator auto?

Alternatorul este cel care se ocupa cu alimentarea principalelor accesorii si caracteristici electrice ale unui vehicul. Afla ce durata de viata are.

Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Ai probleme cu alternatorul sau cu bateria masinii? Citeste care sunt simptomele unui alternator defect si afla astfel cand trebuie sa il inlocuiesti.