Chiar trebuie sa schimbi vreodata uleiul din cutie?

Chiar trebuie sa schimbi vreodata uleiul din cutie?

Toate piese care intra in componenta motorului si a cutiei de viteze au nevoie de lubrifiere pentru a functiona corespunzator. Astfel, indiferent de angrenajul de care vorbim, componentele acestuia vor avea nevoie de ulei pentru a fi utilizate. Un aspect clar pe care il stie orice sofer este faptul ca uleiul de motor trebuie inlocuit periodic. Ce facem insa cu uleiul din cutia de viteze, necesita acesta schimbare periodica?

Avand in vedere faptul ca in interiorul motorului sunt atinse temperaturi exceptionale si se acumuleaza multe reziduri, uleiul demotor isi va pierde proprietatile dupa o perioada de timp. Nivelul de uzura este unul extrem de ridicat, iar lipsa uleiului poate conduce la daune iremediabile. Pe baza actiunilor motorului vor fi puse in misacre alte sisteme sau angrenaje, care sunt la fel de importante pentru buna functionare a masinii.

In trecut, uleiul se inlocuia la fiecare 5.000 de kilometri. Acum aceasta operatiune se realizeaza in general al 10.000 de kilometri sau chiar si la 25.000, in functie de tipul de ulei utilizat. In mod clar, uleiul este o consumabila, care are un rol clar si fara de care nu putem folosi masina in siguranta si la un nivel de performanta ridicat. Acelasi principiu este folosit in cazul oricarui lubrifiant, pentru toate angrenajele unui autovehicul.

Toate autoturismele vor avea nevoie de uleiul pentru motor, ulei de transmisie, ulei de servo-directie, ulei de frana, ulei de diferential si inca cateva uleiuri care au toate aceleasi roluri mentionate mai sus. In cazul in care nu stiati, chiar si freonul are in componenta anumite substante care au rolul de a lubrifia sistemul si de a asigura buna functionare a compresorului de clima.

Astfel, in cazul in care esti sofer, cu siguranta stii ca trebuie sa schimbi uleiul de motor si te asiguri ca faci asta periodic, asa cum iti indica mecanicul tau. Pe de alta parte, de cate ori ai acordat atentie celorlalte tipuri de ulei? Indiferent de tipul de masina pe care il ai sau de transmisia cu care aceasta este echipata, trebuie sa stii ca uleiul din cutia de viteze este un lichid esential.

In cazul in care detii o masina cu transmisie manuala, trebuie sa stii ca majoritatea specialistilor sunt de parere ca uleiul nu necesita inlocuire pe toata durata de viata a masinii. Desigur, acest lucru este valabil atat timp cat nu exista alte probleme. Uleiul din cutia de viteze este foarte gros, iar temperatura de functionare este mult mai scazuta decat in cazul motorului, iar nivelul de reziduri produse este minim.

In general, uleiurile incep sa se degradeze si sa isi piarda proprietatile fizico-chimice in special atunci cand sunt supuse unor schimbari termice majore. In plus, mai intervine si procesul de frecare ce are loc intre componentele metalice. Atat timp cat temperatura din cutia de viteze nu depaseste 60-70 de grade insa, procesul de degradare este unul cu mult mai lent. Astfel, uleiul din cutia de viteze isi pastreaza proprietatile cu succes.

Chiar si asa, exista doua situatii in care uleiul din cutia de viteze va necesita inlocuire. Primul este atunci cand a fost contaminat cu pilitura metalica, situatie in care trebuie identificata si defectiunea care a produs pilitura. Cea de a doua este atunci cand din diverse motive, cum ar fi o scurgere, nivelul de ulei devine scazut, iar cutia de viteze nu mai poate functiona corespunzator.

Pe de alta parte, in cazul masinilor cu transmisie automata lucrurile stau diferite. Acestea functioneaza pe baza unor circuite hidraulice complexe, iar in interior regasim un lichid foarte asemanator celui de servo-directie. Acestea are o vascozitate mult mai redusa in comparatie cu uleiul din cutia manuala, iar temperaturile din cutie sunt mult mai ridicate.

In cadrul sistemului regasim o pompa hidraulica care are rolul de a impinge uleiul in sistem, dar si un radiator de racire care mentine temperatura la un nivel optim. Chiar daca radiatorul isi face treaba, pompa ridica foarte mult temperatura sistemului, iar uleiul se degradeaza mult mai rapid.

Astfel, in cazul unei transmisii automate este recomandata inlocuirea uleiului aproximativ la fiecare 60.000 de kilometri, in functie de stilul de condus si de calitatea uleiului folosit. Desigur, in cazul masinilor foarte puternice este posibil ca acest interval sa se injumatateasca, dar totul depind de starea in care se afla uleiul si de nivelul acestuia.

Totusi, acest aspect nu trebuie sa reprezinte un stres, deoarece veti observa imediat ce masina dumneavoastra are nevoie de un schimb de ulei la cutia de viteze. Cele mai multe autovehicule au un senzor special care va aprinde un martor de bord cand este cazul. In plus, schimabrea treptelor se va face mai greu, nu va mai fi lina, iar culaorea uleiului devine intunecata si acesta se ingroasa.

Acestea fiind spuse, chiar daca toata lumea este atenta doar la uleiul de motor, ar trebui sa acordati un nivel de atentie ridicat si uleiului din cutia de viteze, mai ales in cazul transmisiilor auomate. In cazul masinilor automate cel mai probabil nu va fi nevoie sa inlocuiti niciodata acest ulei, dar este important sa urmariti semnalele pe care le transmite masina.

Citeste si...
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...

Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...