Convertorul catalitic: Simptome, cauze si cost de inlocuire

Convertorul catalitic: Simptome, cauze si cost de inlocuire

Ti s-a intamplat ca masina sa nu se comporte corespunzator si sa banuiesti ca problema provine de la convertorul catalitic, care este defect?

Convertoarele catalitice sunt componente care de foarte multe ori dau gres, in cazul mai multor masini, asa ca daca va veti confrunta cu o astfel de problema cu siguranta va fi nevoie sa va indreptati atentia spre o piesa noua.

Pentru a sti daca aveti nevoie de un convertor catalitic nou sau daca piesa existenta poate fi folosita in continuare, este nevoie sa optati pentru diagnosticare. In cele ce urmeaza in acest articol veti afla mai multe detalii legate de aceasta componenta a masinii.

Citeste si despre:metode de a reduce emisiile masinii

Ce este convertorul catalitic?

Convertorul catalitic este o componenta a masinii care este amplasata in sistemul de evacuare al acesteia si este alcatuit dintr-un catalizator, al carui rol este acela de a transforma gazele poluante pe care le produce masina. O astfel de componenta are o forma care se aseamana foarte mult cu un fagure.

Catalizatorul este foarte important datorita faptului ca acesta se ocupa de gaze in asa fel incat ele sa nu mai fie atat de poluante.

Chiar daca produsele Platinium sunt printre cele mai scumpe de pe piata, sunt folosite in cele mai multe cazuri, insa exista si situatii in care se foloseste rodiu sau paladiu.

Este foarte important sa precizam faptul ca durata de viata a unui convertor poate fi de cel mult 10 ani, dupa care componenta se va uza si va incepe sa dea rateuri.

De foarte multe ori soferilor le este foarte – foarte dificil sa isi dea seama de faptul ca masinile lor nu functioneaza corect din cauza acestei componente.

Acest lucru este firesc in conditiile in care problemele unui convertor defect sunt similare de regula cu cele ale bujiilor sau cu problemele ventilului, sau cu alte probleme ale motorului.

In cazul in care va confruntati insa cu o astfel de problema, si remediati toate problemele amintite anterior dar problema inca persista, atunci trebuie sa stiti ca este posibil ca problema sa fie provocata de catre convertorul catalitic.

Cele mai comune simptome ale catalizatoarelor defecte

In cazul in care masina dumneavoastra are o asemenea problema, exista posibilitatea de a va intalni cu mai multe simptome, printre care cele care urmeaza in urmatoarele randuri:

1. Martorul motor aprins

De cele mai multe ori, indiferent de problema intalnita, se aprinde in tabloul de bord al masinii martorul motor (check engine) al acesteia. Folosind un dispozitiv compatibil veti putea sa depistati codul de eroare al catalizatorului.

In cazul in care va confruntati cu o astfel de problema, veti face cunostinta fie cu un cod P0420 sau un cod P0421, care sunt codurile de eroare aparute in momentul in care unitatea de control a motorului depisteaza faptul ca este defect catalizatorul.

In cazul in care nu se aprinde martorul motor, este posibil sa fie utilizat un indicator de vid pentru a depista problema. Se conecteaza ecartamentul cu conducta colectorului de admisie, dupa care trebuie pornit motorul si lasat sa mearga pana se masoara citirea ecartamentului.

In conditii normale, obtinerea citirii ar trebui sa fie cuprinsa undeva intre 16 si 21 de centimetri de nivel de mercur. Dupa ce veti face acest lucru, este necesar sa cresteti turatia motorului pana undeva in jur la 3000 rpm.

Cand ajungeti la acest prag trebuie sa asteptati cateva secunde, dupa care este necesar sa verificati inca odata acul ecartamentului care in mod normal treuie sa revina la valoarea initiala. In cazul in care acul se intoarce incet sau scade, atunci masina are convertorul catalitic blocat.

Puteti sa verificati aceasta componenta insa si in mod manual, in cazul in care aveti la indemana un termometru IR. Tot ce trebuie sa faceti este sa porniti masina si sa lasati motorul sa functioneze pana cand acesta se incalzeste complet, dupa care va trebui sa ridicati masina si sa masurati temperatura de admisie a catalizatorului. Dupa ce veti face acest lucru va fi necesara masurarea de iesire a catalizatorului.

Este foarte important ca dupa aceea sa masurati temperaturile de admisie si de evacuare, iar daca temperatura de admisie este mai mare decat cea de iesire sau daca exista o diferenta mare in acest sens, atunci cu siguranta catalizatorul este defect.

In cazul in care insa va apare martorul motor in tabloul de bord al masinii, puteti sa folositi scanerul OBD2 pentru a vedea daca va apare codul P0420.

Daca apare acest cod, este neaparat sa va asigurati ca ati reparat toate celelalte posibile probleme, inainte de a schimba catalizatorul defect cu unul nou.

Citeste si despre:cei mai importanti 5 martori luminosi de bord

2. Lag la accelerare

In conditiile in care in timp ce conduceti descoperiti ca aveti intarzieri la acceleratie, sau in cazul in care constatati ca acceleratia nu functioneaza corespunzator si pierde energie in timp ce conduceti masina pe drumuri abrupte, iar alte componente precum filtrele sau bujiile sunt in stare buna de functionare, atunci este clar faptul ca problema provine de la catalizator. 

Pentru a va asigura ca aceasta este problema puteti sa mergeti cu masina intr-un service autorizat, sau puteti verifica personal.

Trebuie sa puneti mana la toba de esapament a masinii in timp ce cineva tureaza motorul pana la 2000 rotatii pe minut. Daca veti simti senzatia de fierbere in fluxul de exacuare, atunci vestile nu sunt bune pentru ca aveti catalizatorul sufocat.

Citeste si despre:ce inseamna turbo lag si de ce apare

3. Consum crescut

In momentul in care constati brusc faptul ca masina dumneavoastra are un consum mai mare de carburant, trebuie sa luati in considerare si posibilitatea de a avea catalizatorul defect, iar acest lucru se produce pentru ca masina nu mai are o ardere corespunzatoare de combustibil. In acest fel, veti avea cheltuieli mai mari privind consumul.

4. Miros de sulf

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, accesul fluxului de aer pe evacuarea masinii este restrictionat, iar astfel motorul masinii foloseste un amestec mai bogat de aer-combustibil.

Atunci cand acest amestec este ars, se obtine un miros de "oua stricate", iar astfel puteti stii ca masina are catalizatorul defect si ca este necesar sa il inlocuiti cat mai repede.

5. Carcasa decolorata

Din cauza supraincalzirii, suprafata exterioara a convertorului se decoloreaza, si determina o combinatie bogata de combustibil din totalul combustibilului nears care ajunge in convertor.

Amestecul va arde apoi in convertor, unde topeste materialul interior si provoaca infundarea catalizatorului.

Blocarea convertorului provoaca restrangerea fluxului de gaze prin intermediul acestuia, iar astfel se creaza o contrapresiune care afecteaza perfomantele motorului.

6. Probleme la pornire

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, motorul primeste prea mult combustibil pe care nu il poate arde.

Din acest motiv, carburantul respectiv se va aprinde in gazele de esapament, iar astfel masina va avea probleme la pornire.

7. Emisii crescute

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este blocat, emisiile efectuate de catre masina nu trec prin catalizator, iar astfel nu se va produce conversia gazelor poluante de la gaze poluante ridicate la gaze poluante scazute, ceea ce inseamna ca masina va avea un numar mai mare de emisii.

8. Rateuri

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, este restrictionat fluxul de oxigen in motor, ceea ce inseamna ca motoarele au nevoie de mai mult oxigen pentru a arde combustibilul in mod corespunzator.

O cantitate mica de aer provoaca supraincalzirea datorita cantitatii foarte mari de gaze care raman nearse din cauza faptului ca bujiile nu creaza aprinderea.

De ce se defecteaza convertorul catalitic? 

Exista situatii in care aceasta componenta a masinii poate functiona zeci de ani, la fel ca intreaga masina, sau se poate defecta dupa doar cativa ani, datorita gradului foarte mare de uzura. In acest fel, performantele masinii vor fi grav afectate.

Scaderea supapelor de evacuare care ii permit combustibilului nears sa patrunda in sistemul de evacuare care topeste interiorul bujiilor catalitice uzate, lantul de distributie defectuos, pistonul uzat, aprinderea slaba sau scurgerile galeriei de admisie sunt doar cateva dintre motivele cele mai des intalnite care provoaca defectarea catalizatorului.

In cazul in care va confruntati fie cu situatii care necesita inlocuirea bujiilor, fie cu scurgeri ale galeriei de admisie, fie daca aprinderea este slaba, fie daca in sistemul de evacuare patrunde mai mult combustibil nears decat este necesar, trebuie sa remediati problemele, iar astfel catalizatorul nu va avea de suferit.

In caz contrar insa, cel mai probabil veti ajunge in situatia de a fi nevoie sa va indreptati atentia spre un catalizator nou pentru masina dumneavoastra.

In ceea ce priveste costurile de inlocuire ale catalizatorului, acestea pot fi mai mici sau mai mari, in functie de marca si modelul masinii, in functie de vechimea acesteia, dar si daca veti alege o piesa noua sau una la mana a doua.

Puteti alege si sa sudati catalizatorul defect, dar este indicat sa fiti siguri ca sudurile sunt 100% sigilate, insa exista sanse foarte mari ca problema sa reapara. De aceea, cel mai indicat este sa optati pentru un convertor catalitic OEM pentru a preveni astfel de probleme pe viitor.

Concluzie

Asadar, in cazul in care va confruntati cu probleme de genul celor amintite anterior, este important sa inlocuiti cat mai repede convertorul catalitic al masinii pentru ca perfomantele acesteia sa nu fie afectate, si pentru ca motorul si componentele acestuia sa nu aiba de suferit. In caz contrar, veti avea de suportat reparatii mult mai costisitoare.

Citeste si despre:pareri BMW E46

Sursa foto: budgetautorepair.com, tempeautorepairshop.com, allstate.com, cartreatments.com

Articole similare
Cost mediu de inlocuire a placutelor si discurilor de frana

Cost mediu de inlocuire a placutelor si discurilor de frana

Odata ce observati aceste simptome, ar trebui sa inlocuiti discurile si/sau placutele de frana.

Injectorul: Simptome, rol si cauze defectiune

Injectorul: Simptome, rol si cauze defectiune

Un injector de combustibil este o componenta vitala a sistemului de injectie a combustibilului gasit in aproape toate automobilele moderne.

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etriere-rol, simptome defectiune, pret inlocuire

Etrierele –ce rol au, ce simptome au cand se uzeaza si cat costa sa le inlocuiesti? Cum stim ca un etrier este defect?

Schimbarea sistemului de esapament duce la anularea garantiei?

Schimbarea sistemului de esapament duce la anularea garantiei?

Vrei sa schimbi evacuarea noii tale masini? Iti vor anula garantia pentru asta? Vezi aici mai multe detalii.

Simptome probleme la evacuarea masinii

Simptome probleme la evacuarea masinii

Ce se intampla atunci cand evacuarea masinii nu se mai aude ca inainte? Vezi ce probleme ascunse poate avea masina ta in acest caz.

Sase probleme auto si mirosurile care le semnalizeaza

Sase probleme auto si mirosurile care le semnalizeaza

Tuturor ne place mirosul de masina noua, pe care dorim sa il pastram cat mai mult timp. De cele mai multe ori acest miros nu persista pentru mult timp.

Sa curat sau sa inlocuiesc catalizatorul?

Sa curat sau sa inlocuiesc catalizatorul?

Daca ati fost recent la ITP si ati fost respins din cauza emisiilor, probabil cauza este un convertor catalitic (catalizator) infundat sau murdar.

Despre motorul 2.5 SkyActiv-G de la Mazda

Despre motorul 2.5 SkyActiv-G de la Mazda

Modelul 2.5 SkyActiv-G (PY-VPR si PY-VPS) este un motor pe benzina de 2.5 litri care a fost introdus pentru prima data in Mazda KE CX-5 si Mazda6 in 2012.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Cum se curata catalizatorul fara a fi dat jos de pe masina

Cum se curata catalizatorul fara a fi dat jos de pe masina

In cazul in care este necesar sa cureti convertorul catalitic al masinii si te gandesti ca aceasta este o munca destul de dificila... te inseli.

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Modulul de control ABS: Simptome, rol si localizare

Sistemul de franare antiblocare sau ABS este o caracteristica avansata de siguranta gasita in aproape toate vehiculele din zilele noastre.

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare "Motoare dinamice de forta".

Despre motorul FB25 de la Subaru

Despre motorul FB25 de la Subaru

FB25 de 2.5 litri este un motor cu patru cilindri fara turbocompresor care a inlocuit motorul EJ25 in modelele Legacy si Forester.

Despre motorul QR20DE de la Nissan

Despre motorul QR20DE de la Nissan

Motorul Nissan QR20DE este un motor de 2.0 litri, care inlocuieste vechiul motor renumit SR20DE.

Simptome ale unei casete de directie cu probleme

Simptome ale unei casete de directie cu probleme

Astfel, fiecare denivelare pe care o resimte masina, se transmite ulterior suspensiilor, bieletelor de directie si mai apoi casetei de directie.

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Despre motorul Ecoboost 1.5 de la Ford

Ford Motor Company a anuntat un nou motor al familiei EcoBoost in 2013. Noua versiune de 1,5 litri are designul motorului EcoBoost I-3 de 1,0 litri.

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Totul despre senzorul de oxigen sau sonda lambda

Senzorul de oxigen este un dispozitiv electronic utilizat pentru a masura cantitatea proportionala de oxigen dintr-un lichid sau gaz.

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

Tot ce trebuie sa stii despre racordul flexibil

In acest articol vom vorbi despre o piesa destul de simpla, de care foarte multi poate nu ati auzit. Vom vorbi despre racordul flexibil.

Durata de viata a bujiilor normale

Durata de viata a bujiilor normale

Din pacate bujiile, cu timpul, se uzeaza si necesita inlocuirea. In acest articol vom vorbi despre durata de viata a bujiilor si despre ce provoaca uzura lor.

Cum sa preveniti furtul catalizatorului?

Cum sa preveniti furtul catalizatorului?

Convertoarele catalitice sau mai pe scurt catalizatoarele sunt usor accesibile hotilor care doresc sa obtina profit din metalele pretioase din interiorul acestora.

Ce inseamna avertismentul AdBlue?

Ce inseamna avertismentul AdBlue?

Ce se intampla daca ramai fara AdBlue? Cat mai poti sa mergi cu masina daca iti apare in bord indicatorul AdBlue.

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Ce sa faci daca ti se opreste motorul in mers?

Putine lucruri sunt mai infricosatoare decat sa ti se opreasca masina in mers, mai ales cand esti in mijlocul traficului aglomerat.

Motorul Volkswagen Audi 1.4 TSI EA211

Motorul Volkswagen Audi 1.4 TSI EA211

1.4 TSI a seriei EA211 este un motor de 1.4 litri cu patru cilindri pe benzina cu turbocompresor.

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

Despre motorul 1.6 Ecoboost de la Ford

EcoBoost 1.6L are un cap cilindric din aluminiu cu 16 valve. Intre capul cilindrului si blocul motor exista o garnitura din otel inoxidabil multistrat.

Simptome injector defect

Simptome injector defect

Ca si simptome in acest caz ar fi in primul rand o scadere drastica a puterii motorului, urmata de aparitia fumului negru pe evacuare.

Despre motorul Volkswagen Audi 1.4 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.4 TDI

Noul motor cu trei cilindri 1.4 TDI face parte din seria EA288. Acesta a inlocuit motorul de 1,2 litri cu 3 cilindri EA189.

Simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti

Simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti

In acest articol va vom prezenta simptome ale tamburilor si sabotilor de frana defecti.

Despre sistemul cu dubla evacuare

Despre sistemul cu dubla evacuare

Amestecul de aer si combustibil ramas este fortat sa iasa din cilindru prin supapele de evacuare, in galeria de evacuare si sa iasa prin sistemul de evacuare.

Despre motorul LF-DE de la Mazda

Despre motorul LF-DE de la Mazda

A fost pentru prima data introdus in anul 2003 model al Mazda3. Acest motor are si alte versiuni mai vechi - LF-VE si LF-VD.

Topul motivelor pentru care motorul iti moare brusc

Topul motivelor pentru care motorul iti moare brusc

Una dintre problemele care pot aparea destul de brusc este atunci cand motorul incepe sa moara, din senin, fara vreun motiv anume de care sa ne dam seama.

Afla daca viitoare ta masina SH a avut daune sau KM dati inapoi