Convertorul catalitic: Simptome, cauze si cost de inlocuire

Convertorul catalitic: Simptome, cauze si cost de inlocuire

Ti s-a intamplat ca masina sa nu se comporte corespunzator si sa banuiesti ca problema provine de la convertorul catalitic, care este defect?

Convertoarele catalitice sunt componente care de foarte multe ori dau gres, in cazul mai multor masini, asa ca daca va veti confrunta cu o astfel de problema cu siguranta va fi nevoie sa va indreptati atentia spre o piesa noua.

Pentru a sti daca aveti nevoie de un convertor catalitic nou sau daca piesa existenta poate fi folosita in continuare, este nevoie sa optati pentru diagnosticare. In cele ce urmeaza in acest articol veti afla mai multe detalii legate de aceasta componenta a masinii.

Citeste si despre: metode de a reduce emisiile masinii

Ce este convertorul catalitic?

Convertorul catalitic este o componenta a masinii care este amplasata in sistemul de evacuare al acesteia si este alcatuit dintr-un catalizator, al carui rol este acela de a transforma gazele poluante pe care le produce masina. O astfel de componenta are o forma care se aseamana foarte mult cu un fagure.

Catalizatorul este foarte important datorita faptului ca acesta se ocupa de gaze in asa fel incat ele sa nu mai fie atat de poluante.

Chiar daca produsele Platinium sunt printre cele mai scumpe de pe piata, sunt folosite in cele mai multe cazuri, insa exista si situatii in care se foloseste rodiu sau paladiu.

Este foarte important sa precizam faptul ca durata de viata a unui convertor poate fi de cel mult 10 ani, dupa care componenta se va uza si va incepe sa dea rateuri.

De foarte multe ori soferilor le este foarte – foarte dificil sa isi dea seama de faptul ca masinile lor nu functioneaza corect din cauza acestei componente.

Acest lucru este firesc in conditiile in care problemele unui convertor defect sunt similare de regula cu cele ale bujiilor sau cu problemele ventilului, sau cu alte probleme ale motorului.

In cazul in care va confruntati insa cu o astfel de problema, si remediati toate problemele amintite anterior dar problema inca persista, atunci trebuie sa stiti ca este posibil ca problema sa fie provocata de catre convertorul catalitic.

Cele mai comune simptome ale catalizatoarelor defecte

In cazul in care masina dumneavoastra are o asemenea problema, exista posibilitatea de a va intalni cu mai multe simptome, printre care cele care urmeaza in urmatoarele randuri:

 

Martorul motor aprins

De cele mai multe ori, indiferent de problema intalnita, se aprinde in tabloul de bord al masinii martorul motor (check engine) al acesteia. Folosind un dispozitiv compatibil veti putea sa depistati codul de eroare al catalizatorului.

In cazul in care va confruntati cu o astfel de problema, veti face cunostinta fie cu un cod P0420 sau un cod P0421, care sunt codurile de eroare aparute in momentul in care unitatea de control a motorului depisteaza faptul ca este defect catalizatorul.

In cazul in care nu se aprinde martorul motor, este posibil sa fie utilizat un indicator de vid pentru a depista problema. Se conecteaza ecartamentul cu conducta colectorului de admisie, dupa care trebuie pornit motorul si lasat sa mearga pana se masoara citirea ecartamentului.

In conditii normale, obtinerea citirii ar trebui sa fie cuprinsa undeva intre 16 si 21 de centimetri de nivel de mercur. Dupa ce veti face acest lucru, este necesar sa cresteti turatia motorului pana undeva in jur la 3000 rpm.

Cand ajungeti la acest prag trebuie sa asteptati cateva secunde, dupa care este necesar sa verificati inca odata acul ecartamentului care in mod normal treuie sa revina la valoarea initiala. In cazul in care acul se intoarce incet sau scade, atunci masina are convertorul catalitic blocat.

Puteti sa verificati aceasta componenta insa si in mod manual, in cazul in care aveti la indemana un termometru IR. Tot ce trebuie sa faceti este sa porniti masina si sa lasati motorul sa functioneze pana cand acesta se incalzeste complet, dupa care va trebui sa ridicati masina si sa masurati temperatura de admisie a catalizatorului. Dupa ce veti face acest lucru va fi necesara masurarea de iesire a catalizatorului.

Este foarte important ca dupa aceea sa masurati temperaturile de admisie si de evacuare, iar daca temperatura de admisie este mai mare decat cea de iesire sau daca exista o diferenta mare in acest sens, atunci cu siguranta catalizatorul este defect.

In cazul in care insa va apare martorul motor in tabloul de bord al masinii, puteti sa folositi scanerul OBD2 pentru a vedea daca va apare codul P0420.

Daca apare acest cod, este neaparat sa va asigurati ca ati reparat toate celelalte posibile probleme, inainte de a schimba catalizatorul defect cu unul nou.

Citeste si despre: cei mai importanti 5 martori luminosi de bord

Lag la accelerare

In conditiile in care in timp ce conduceti descoperiti ca aveti intarzieri la acceleratie, sau in cazul in care constatati ca acceleratia nu functioneaza corespunzator si pierde energie in timp ce conduceti masina pe drumuri abrupte, iar alte componente precum filtrele sau bujiile sunt in stare buna de functionare, atunci este clar faptul ca problema provine de la catalizator. 

Pentru a va asigura ca aceasta este problema puteti sa mergeti cu masina intr-un service autorizat, sau puteti verifica personal.

Trebuie sa puneti mana la toba de esapament a masinii in timp ce cineva tureaza motorul pana la 2000 rotatii pe minut. Daca veti simti senzatia de fierbere in fluxul de exacuare, atunci vestile nu sunt bune pentru ca aveti catalizatorul sufocat.

Citeste si despre: ce inseamna turbo lag si de ce apare

Consum crescut

In momentul in care constati brusc faptul ca masina dumneavoastra are un consum mai mare de carburant, trebuie sa luati in considerare si posibilitatea de a avea catalizatorul defect, iar acest lucru se produce pentru ca masina nu mai are o ardere corespunzatoare de combustibil. In acest fel, veti avea cheltuieli mai mari privind consumul.

Miros de sulf

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, accesul fluxului de aer pe evacuarea masinii este restrictionat, iar astfel motorul masinii foloseste un amestec mai bogat de aer-combustibil.

Atunci cand acest amestec este ars, se obtine un miros de "oua stricate", iar astfel puteti stii ca masina are catalizatorul defect si ca este necesar sa il inlocuiti cat mai repede.

Carcasa decolorata

Din cauza supraincalzirii, suprafata exterioara a convertorului se decoloreaza, si determina o combinatie bogata de combustibil din totalul combustibilului nears care ajunge in convertor.

Amestecul va arde apoi in convertor, unde topeste materialul interior si provoaca infundarea catalizatorului.

Blocarea convertorului provoaca restrangerea fluxului de gaze prin intermediul acestuia, iar astfel se creaza o contrapresiune care afecteaza perfomantele motorului.

Probleme la pornire

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, motorul primeste prea mult combustibil pe care nu il poate arde.

Din acest motiv, carburantul respectiv se va aprinde in gazele de esapament, iar astfel masina va avea probleme la pornire.

Emisii crescute

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este blocat, emisiile efectuate de catre masina nu trec prin catalizator, iar astfel nu se va produce conversia gazelor poluante de la gaze poluante ridicate la gaze poluante scazute, ceea ce inseamna ca masina va avea un numar mai mare de emisii.

Rateuri

In momentul in care convertorul catalitic al masinii este infundat, este restrictionat fluxul de oxigen in motor, ceea ce inseamna ca motoarele au nevoie de mai mult oxigen pentru a arde combustibilul in mod corespunzator.

O cantitate mica de aer provoaca supraincalzirea datorita cantitatii foarte mari de gaze care raman nearse din cauza faptului ca bujiile nu creaza aprinderea.

De ce se defecteaza convertorul catalitic? 

Exista situatii in care aceasta componenta a masinii poate functiona zeci de ani, la fel ca intreaga masina, sau se poate defecta dupa doar cativa ani, datorita gradului foarte mare de uzura. In acest fel, performantele masinii vor fi grav afectate.

Scaderea supapelor de evacuare care ii permit combustibilului nears sa patrunda in sistemul de evacuare care topeste interiorul bujiilor catalitice uzate, lantul de distributie defectuos, pistonul uzat, aprinderea slaba sau scurgerile galeriei de admisie sunt doar cateva dintre motivele cele mai des intalnite care provoaca defectarea catalizatorului.

In cazul in care va confruntati fie cu situatii care necesita inlocuirea bujiilor, fie cu scurgeri ale galeriei de admisie, fie daca aprinderea este slaba, fie daca in sistemul de evacuare patrunde mai mult combustibil nears decat este necesar, trebuie sa remediati problemele, iar astfel catalizatorul nu va avea de suferit.

In caz contrar insa, cel mai probabil veti ajunge in situatia de a fi nevoie sa va indreptati atentia spre un catalizator nou pentru masina dumneavoastra.

In ceea ce priveste costurile de inlocuire ale catalizatorului, acestea pot fi mai mici sau mai mari, in functie de marca si modelul masinii, in functie de vechimea acesteia, dar si daca veti alege o piesa noua sau una la mana a doua.

Puteti alege si sa sudati catalizatorul defect, dar este indicat sa fiti siguri ca sudurile sunt 100% sigilate, insa exista sanse foarte mari ca problema sa reapara. De aceea, cel mai indicat este sa optati pentru un convertor catalitic OEM pentru a preveni astfel de probleme pe viitor.

Concluzie

Asadar, in cazul in care va confruntati cu probleme de genul celor amintite anterior, este important sa inlocuiti cat mai repede convertorul catalitic al masinii pentru ca perfomantele acesteia sa nu fie afectate, si pentru ca motorul si componentele acestuia sa nu aiba de suferit. In caz contrar, veti avea de suportat reparatii mult mai costisitoare.

Citeste si despre: este sigur sa conduci daca motorul da rateuri

Sursa foto: budgetautorepair.com, tempeautorepairshop.com, allstate.com, cartreatments.com

Articole similare

Acest cod se refera la eroarea circuitului sistemului bujiilor incandescente - cilindrul 9.

Nu e intotdeauna posibil sau practic sa cumperi sau sa inchiriezi o masina noua. Uneori esti in situatia in care trebuie sa cumperi o masina folosita.

Acest cod se refera la eroarea circuitului "B" al bujiilor pre-incalzite (bujii incandescente).

Acest cod se refera la eroarea circuitului solenoidului de control a presiunii - solenoid B - tensiune oscilanta.