“Check Engine” aprins in bord?

“Check Engine” aprins in bord?

Martorul de bord pentru verificarea motorului este legat de sistemul de diagnosticare al masinii dumneavoastra si este proiectat sa se aprinda (de obicei, in galben) ori de cate ori ceva este in neregula avand o serie complexa de componente si senzori.

Problemele din sistemul de control electronic sunt stocate intr-un “cod de eroare/trouble code” pentru a identifica sursa problemei. Un instrument de scanare electronic sau un computer de diagnosticare este folosit pentru a indica problema.

Cele mai intalnite motive pentru care martorul “check engine” este aprins in bord

1. Senzorul de aer/sonda lamda

Acest senzor monitorizeaza cantitatea de oxigen nearsa in sistemul de combustie al masinii. Fara rezolvarea problemei, un senzor defect conduce la un consum crescut de carburant si la o posibila deteriorare a bujiilor si a catalizatorului.

2. Busonul de la rezervor rupt, lipsa sau slab strans

Busonul etanseaza sistemul de alimentare cu combustibil si, daca el lipseste sau este deteriorat, puteti pierde combustibilul prin evaporare si veti fi nevoit sa faceti drumuri suplimentare la benzinarie.

3. Catalizatorul nu functioneaza corespunzator

Catalizatorul transforma monoxidul de carbon in dioxid de carbon. Daca este deteriorat, masina dumneavoastra va avea performante slabe in privinta consumului de combustibil si nu va trece testul pentru emisiile de noxe.

4. Senzorul pentru debitul de aer (MAF) trebuie inlocuit

Pentru a determina cat de mult combustibil este necesar pentru functionarea economica a motorului, senzorul de debit al aerului urmareste cantitatea de aer care intra in motor. Un senzor de aer defect duce la un consum crescut de combustibil, la performante scazute ale motorului si astfel se pot deteriora bujiile, catalizatorul si chiar sonda lamda.

5. Bujiile sau fisele lor trebuie inlocuite

Bujiile si fisele lor functioneaza impreuna pentru a aprinde amestecul de aer-combustibil din camera de ardere si transfera scanteia de la bobinele de aprindere la capul bujiei.

Bujiile cu scanteie necorespunzatoare conduc la performante slabe ale motorului si la un consum de combustibil mai mare, precum si la deteriorarea bobinelor de aprindere, a sondei lamda si pot bloca catalizatorul.

Cum determini daca poti conduce in siguranta cu martorul “check engine” aprins?

Chiar daca consideri sigur sau nu, condusul cu martorul de bord “check engine” aprins, depinde de performanta vehiculului in aceasta situatie si de cauza principala pentru care s-a aprins. Indiferent de cauza, ar trebui sa duceti masina la service cat mai repede posibil pentru verificare.

Daca acest martor se aprinde in timpul deplasarii cu masina, urmati urmatorii pasi pentru a va ajuta sa stiti daca puteti sa continuati drumul sau daca trebuie sa opriti imediat.

1. Determinati daca problema necesita o atentie imediata

Pe langa acest martor, tabloul de bord al masinii poate indica, de asemenea, probleme de presiune scazuta a uleiului sau de supraincalzire. Trageti pe dreapta si opriti motorul cat mai repede posibil daca acesti martori sunt aprinsi.

Unele autoturisme pot avea o lumina de culoare rosie a martorului “check engine” pentru a va indica sa opriti imediat, in timp ce o lumina galbena reprezinta doar o atentionare in vederea verificarii.

2. Reduceti viteza si greutatea care suprasolicita motorul, cat mai mult posibil

Daca problemele de performanta ale vehiculului sunt insotite de catre acest martor aprins in bord, reduceti viteza si nu suprasolicitati motorul. Evitati schimburile bruste de viteza. Daca tractati o remorca sau daca transportati un echipament greu, incercati sa il descarcati cat mai curand posibil pentru a preveni posibilele reparatii ulterioare foarte costisitoare.

3. Verificati busonul de la rezervor

Daca lumina se aprinde la scurt timp dupa realimentare, trageti pe dreapta si verificati daca capacul de la rezervor este bine fixat.

Acest lucru rezolva adesea problema, desi poate necesita mai multe reporniri ale motorului pentru resetarea martorului de bord. Martorul se aprinde pentru ca detecteaza o pierdere in sistemul de emisii, desi multe modele de autovehicule mai noi includ un martor special pentru busonul rezervorului.

Poate fi deranjant daca martorul se aprinde in timp ce conduceti. Nu va panicati, totusi! Pentru cateva momente urmariti daca masina se comporta diferit sau daca masina se conduce altfel decat in mod obisnuit.

4. Se simt trepidatii? Se aud sunete neobisnuite?

Daca totul pare in regula, va puteti continua drumul. Problema ar putea fi de la senzorul lamda sau de la un senzor de debit de aer defect. De asemenea ar putea indica o problema a catalizatorului.

Aprinderea acestui martor indica o problema undeva in sistemul de emisii. In orice caz, puteti conduce in siguranta o perioada, atata timp cat masina nu functioneaza necorespunzator. Trebuie doar sa verificati motivul aprinderii acestui martor si sa remediati problema. Nerezolvarea problemei poate duce la deteriorari mai grave si mai costisitoare odata cu trecerea timpului.

Sursa foto: leithcars.com, youtube.com, knowyourparts.com, digitaltrends.com, farrishdodgejeep.net

Citeste si...
Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?
Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?

Producatorii de automobile continua sa inoveze, ceea ce a condus la aparitia unui sistem de care probabil nu foarte multi soferi a...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...