Frana de mana actioneaza toate cele 4 roti?

Frana de mana actioneaza toate cele 4 roti?

In acest articol va vom explica cum se utilizeaza in mod corespunzator frana de mana la un autoturism, un subiect pe care nu l-am atins pana acum. In mod normal, ar trebui sa utilizati frana de mana de fiecare data cand va parcati vehiculul, dar nu pentru ca s-ar deplasa daca nu o facem.

Initial, la primele masini construite cu frana de mana aceasta a fost conceputa pentru a tine masina pe loc atunci cand aceasta nu se deplaseaza sau pentru a fi folosita in situatiile de urgenta. Cu timpul, acest sistem a evoluat semnificativ si a devenit mult mai performant, iar in momentul de fata se utilizeaza frana hidraulica, sistem care este mult mai fiabil si mai sigur decat in trecut.

In momentul de fata un sistem hidraulic este compus dintr-un cilindru principal, cilindrii la roti si lichid de frana. In trecut, acestea aveau o singura camera de lichid care avea rolul de a activa franele printr-un singur circuit hidraulic. In cazul in care exista o singura mica scurgere, sistemul devenea inutil si nu mai putea fi folosit. In aceste situatii, ar fi mult mai linistititor sa stii ca ai ca rezerva o frana mecanica actionata manual.

Sistemul de frane hidraulice a aparut pentru prima data in anul 1921 si avea la baza un singur cilindru principal. In zilele noastre, acest sistem a evoluat considerabil si avem frane hidraulice cu dublu piston si cu dublu circuit. Aceste tipuri de circuite de franare sunt diferite in functie de tractiunea automobilului la care facem referire.

In cazul autoturismelor care au un sistem de tractiune pe spate, un circuit va fi responsabil cu actionarea franelor din fata, iar cel de al doilea va actiona franele din spate. In cazul in care ne referim la o masina cu tractiune pe fata, situatia este mai complicata, deoarece un circuit actioneaza asupra franelor stanga fata si dreapta spate, iar cel de al doilea circuit activeaza asupra franei din dreapta fata si stanga spate. In cazul in care un circuit este defect sau are scurgeri, masina va fi in continuare capabila sa opreasca masina deoarece va actiona atat pe partea din fata a masinii, cat si in spate.

De asemenea, sistemul de franare functioneaza diferit, deoarece exista o tendinta de greutate spre fata la masinile cu tractiune fata si sistemul opereaza la 80% din capacitate asupra franelor din fata, iar puntea din spate ar avea disponibil doar 20% din puterea de franare. In acasta situatie neplacuta, daca franele din fata nu mai functioneaza, cele din spate nu vor face fata si cel mai probabil masina va incepe sa se invarteasca.

In zilele noastre, denumirea franei de urgenta a fost inlocuita cu frana de parcare, iar modul si scopul de utilizare difera semnificativ fata de acum 30 de ani. Rolul principal al acesteia este de a tine masina oprita atunci cand hotaram sa o parcam undeva, indiferent ca este vorba de o panta, rampa sau un teren accidentat.

La fel ca si in cazul franei de mana clasice si frana de parcare functioneaza pe baza unui sistem pe cablu. In partea din fata a masinii, in zona soferului, cablul este atasat de o pedala sau o parghie actionata de un buton, iar in partea din spate a masinii acesta se leaga de un egalizator. De la aceasta piesa apar doua cabluri noi, care fiecare merge catre una din rotile din spate. Aceste cabluri sunt invelite in mansoane goale de sarma.

Citeste si...
Ce amenda primesti daca speli masina in fata blocului sau a curtii?
Ce amenda primesti daca speli masina in fata blocului sau a curtii?

Jumatate dintre romani isi spala masinile fara a apela la servicii profesionale. Motivele pot fi diverse, de la faptul ca spaland...

Drepturi pe care NU le ai in fata agentului de politie de la Rutiera
Drepturi pe care NU le ai in fata agentului de politie de la Rutiera

Situatii in care soferii invoca in fata agentului de politie drepturi pe care nu le au Multi soferi romani adopta o atitudine arog...

Cine are prioritate in situatia de fata?
Cine are prioritate in situatia de fata?

Marian Godină vorbeste despre unul dintre cele mai frecvente cazuri intalnite la „Tamponări“. _ Un nou proiect de modificare a reg...

VIDEO: Un politist rupe talonul in fata soferului pentru a ii da amenda
VIDEO: Un politist rupe talonul in fata soferului pentru a ii da amenda

Într-o localitate din Timiș au avut loc evenimente extrem de indignante! Un agent de poliție de la Biroul Rutier a fost surprins î...