Drepturi pe care NU le ai in fata agentului de politie de la Rutiera

Drepturi pe care NU le ai in fata agentului de politie de la Rutiera

Situatii in care soferii invoca in fata agentului de politie drepturi pe care nu le au

Multi soferi romani adopta o atitudine aroganta atunci cand sunt opriti de agentii de politie si aduc in discutie drepturi pe care cred ca le au, dar care nu sunt reale. Din pacate, lipsa de respect in comunicarea dintre sofer si politist duce automat la o situatie deloc neplacuta de ambele parti.

Legitimarea agentului de politie. Unii soferi fac tot posibilul sa amane primirea unei sanctiuni, asa ca cer agentului de politie sa se legitimeze. Legea spune de fapt (Legea 218/2001, articolul 41) ca “in exercitarea atributiilor de serviciu politistul este obligat sa prezinte insigna sau legitimatia de serviciu, dupa caz, pentru a-si face cunoscuta, in prealabil, calitatea, cu exceptia situatiilor in care rezultatul interventiei sau siguranta ulterioara a politistului ar fi periclitata”. Astfel ca, atunci cand agentul are insigna in piept, nu mai are rost ca un sofer sa ii ceara sa se legitimeze.

Agentul de politie trebuie sa poarta cascheta pe cap. Desigur ca, una dintre obligatiile agentilor de politie este si aceea de a avea echipament complet in timpul serviciului, cu anumite exceptii. Totusi, acest detaliu nu este unul relevant pentru pentru corectitudinea controlului efectuat si nici nu este o neregula care ar trebui contestata de catre soferi. Cu sau fara cascheta, agentul de politie are tot dreptul sa constate abaterile de lege si sa le sanctioneze in mod corect.

Pentru a te opri, politistul are nevoie de un motiv bine stabilit. Conform legii, adica a Hotararii Guvernului nr. 1. 391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, agentul de la rutiera este indreptatit legal sa opreasca un sofer in trafic si fara motic, pentru a verifica documentele conducatorului auto. Chiar daca pare ca, te opresc fara motiv, de fapt controlul de rutina este normal.

Conducatorul auto poate solicita ordinul de serviciu. In ordinul de serviciu sunt trecute, in general, anumite sarcini de serviciu. Documentul acesta este pentru uzul intern al politiei, aici fiind trecute informatii ce tin de data, loc, desfasurarea activitatii, care oricum nu ar trebui sa fie verificate sau controlate de catre soferi.

Politistul are voie sa dea amenda doar pentru motivul pentru care soferul a fost tras pe dreapta. Conducatorii auto cred ca daca sunt opriti pentru viteza nu pot fi amendati si pentru ca nu poarta centura sau pentru ca au ITP-ul expirat. Legal, nu sunt limitate amenzile pe care le poate lua un sofer daca acesta incalca normele legale. Este responabilitatea agentilor de politie sa ia masuri atunci cand observa si alte nereguli decat cele pentru care au initiat controlul.

Un sofer poate lua la cunostinta ca a luat amenda, dar poate sa refuze recunoasterea faptei, urmand ca apoi sa apeleze la Tribunal pentru contestare. In procesul verbal de contestare a contraventiei exista doar o rubrica denumita Alte mentiuni in care soferul poate completa anumite obiectiuni sau completari.

In situatia in care soferul considera ca i se face un abuz, poate suna la 112. Numarul de urgenta 112 este destinat pentru situatii de urgenta si, apelarea abuziva a acestui numar de telefon poate fi sanctionata cu amenda de la 500 lei la 1.000 lei. Eventual, daca este o situatie in care agentul cere spaga, conducatorul poate suna la 0800806806, linia anti-coruptie.

Soferii opriti de echipajul care are masina cu radar pot solicita acte precum – legitimatii, certificat metrologic, ordin de seviciu si alte informatii despre desfasurarea controlului. Tinand cont ca astfel de documente au caracter intern, verificarea lor nu se poate face de catre soferii opriti pentru viteza.

Concluzia este ca , atunci cand un sofer este oprit de agentii de politie pentru control, acesta ar trebui sa adopte o atitudine decenta si un limbaj adecvat. Contestarea faptelor pentru mai multe mijloace care, de altfel, nu au nicio baza legala nu duce la niciun rezultat pozitiv, atragand mai degraba amenda maxima.

sursa foto: https://www.pressalert.ro/

Citeste si...
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?
Este sigur sa conduci cu lumina Controlul tractiunii (TCS) aprinsa?

Martorul luminos care tine de TCS indica faptul ca sistemul de control tractiune este activ. Controlul Tractiunii este necesar pen...

Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?
Este sigur sa conduci cu roata de rezerva slim?

Cand roata se strica, este inlocuita cu o roata de rezerva slim (numita si roata de rezerva, dar o roata de rezerva este dimensiun...

Este posibil sa repari o pana de cauciuc?
Este posibil sa repari o pana de cauciuc?

Beculetul care monitorizeaza presiunea din anvelope s-a aprins in bord. Inainte de a realiza ceea ce se intampla, auziti sunetul f...

Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?
Este sigur sa conduci daca motorul da rateuri?

Astazi o sa scriem despre un motor sau mai exact un cilindru care da rateuri. Acest fenomen apare atunci cand ai un amestec de aer...