Masuri pentru reducerea pretului la combustibili. Ce fac alte tari si ce face Romania?

Masuri pentru reducerea pretului la combustibili. Ce fac alte tari si ce face Romania?

In Uniunea Europeana exista, inca din 2007, obligatia de a adauga biocarburanti in combustibili. Acum, tinand cont ca biocarburantii cresc pretul final al combustibililor, patru tari membre UE, au luat decizia sa renunte la aceasta masura. In Romania, adaugarea biocarburantilor a fost suspendata pe perioada starii de urgeta, in pademie, insa in prezent a fost reluata.

Fiecare stat in parte si-a creat propria strategie prin care sa poata mentine la un nivel de stabilitate pretul pentru combustibili.

In contextul majorarilor continue de pret, unele tari iau in considerare inlocuirea treptata a combustibililor conventionali care au devenit destul de costisitori. Tinanad cont, ca in acelasi timp, exista o directiva de dezvoltare a industriilor producatoare de combustibili alternativi, situatia nu este deloc simpla.

4 tari au renuntat la obligatia de a mixa combustibili bio cu cei obisnuiti!

Finlanda, Letonia, Germania si Cehia au anuntat renuntarea la combustibilii bio sau reducerea cantitatilor folosite.

Finlanda avea strategii bine trasate, precum cresterea pana la 30% a biocombustibililor pana in 2029. Cu toate acestea autoritatile au decis sa reduca obligatiile de amestecare a biocarburantilor in 2022 si 2023, scopul fiind scaderea preturilor la combustibili fosili si regenerabili.

Si in Letonia exista masuri pentru stabilizarea pretului la combustibili, acestea constand in suspendarea amestecului obligatoriu de biocarburanti in perioada 1 iulie 2022 – 31 decembrie 2023. Adaugarea de biocarburanti in benzina si motorina va fi voluntara.

Germania propune eliminarea completa a materiilor prime agricole din productia de biocombustibili pana in anul 2030, considerand acest aspect nu doar o amenintare a instabilitatii pe piata combustibililor, ci si o amenintare in plus la siguranta alimentara.

In Cehia, folosirea biocombustibililor devine optionala de la 1 iulie 2023, insa obligatia de reducere a emisiilor si poluarii ramane in vigoare.

Ce se va intampla in perioada urmatoare cu biocombustibilii?

Departamentul pentru Agricultura al SUA considera ca urmeaza o reducere a consumului de biocombustibil pentru perioada urmatoare generate in special de preturile ridicate ale carburatilor. Mai multi factori contribuie la acesta directie, cel mai important fiind dezechilibrul produs pe piata de energie de catre razboiul din Ucraina.

Evolutia biocombustibililor este diferita de la o tara la alta, iar in perioada urmatoare se asteapta o crestere a productiei de bioethanol in Franta, Germania, Polonia, Ungaria, Bulgaria si Romania.

Care este situatia de la noi din tara?

Romania investeste in fabrici de biocombustibili, chiar daca legislativ vorbind, Directiva provind promovarea utilizarii energiei din surse regenerabile pentru 2021-2031 nu este inca transpusa in legislatia tarii noastre.

In Romania urmeaza sa fie investitii importante in zona productiei de biocombustibili, iar renuntarea mai multor tari la utilizarea acestora ar putea crea probleme.

De exemplu, compania elvetiana Clarianta ar urma sa deschida o fabrica de ultima generatie pentru obtinerea de bioethanol celulozic la Podari. Investitia ar fi de 140 de milioane de euro si ar oferi locuri pentru 800 de angajati.

Totodata OMV Petrom a anuntat producerea de combustibil sustenabil pentru aviatie la rafinaria Petrobrazi prin procesarea uleiului de rapita de pe piata locala. Produsul va contribui la diminuarea emisiilor de CO2 din zborurile comerciale.

Romania poate produce 35-50 de milioane de tone de biomasa, potrivit Ministerului Agriculturii

Potentialul de productie energetica anuala in tara noastra este de pana la 50 de milioane de tone de biomasa din resturi vegetale. Acesta variaza in functie de productia de plante energetice realizata.

Dupa datele Eurostat, in 2020, Romania a produs circa 300.000 de tone de biodiesel pur (292.374 tone de biodiesel potrivit INS), din cele 21,8 milioane de tone produse in UE. Ne situam spre sfarsitul clasamentului producatorilor europeni condus de Spania ( 4,2 milioane de tone), Germania (3,7 milioane de tone) si Franta (2,3 milioane de tone).

sursa foto: digi24.ro

Citeste si...
Fiori reci pentru fostul sef al Serviciului de Permise Suceava: sechestru pe averea de doua milioane de euro OBTINUTA DIN SPAGA
Fiori reci pentru fostul sef al Serviciului de Permise Suceava: sechestru pe averea de doua milioane de euro OBTINUTA DIN SPAGA

Fiori reci pentru fostul sef al Serviciului de Permise Suceava: sechestru pe averea de doua milioane de euro OBTINUTA DIN SPAGA. _...

Schimbari majore pe piata RCA. Un nou lider de piata ofera asigurari pentru milioane de romani
Schimbari majore pe piata RCA. Un nou lider de piata ofera asigurari pentru milioane de romani

Ultimii ani au adus schimbari majore pe piata asigurarilor RCA. In timp ce unele firme au dat faliment si au creat un adevarat cut...

Cea mai importanta investitie a anului – Nokian Tyres, fabrica de 650 de milioane de euro in Romania
Cea mai importanta investitie a anului – Nokian Tyres, fabrica de 650 de milioane de euro in Romania

O noua fabrica va fi construita in Oradea. Aceasta face parte din Grupul finlandez Nokian Tyres si acopera productia de anvelope a...

ULTIMELE ȘTIRI. ASF anunță o creștere cu peste 35% a tarifelor de referință RCA pentru 7 milioane de mașini. "Au finalizat analiza de solvabilitate la Euroins și amână să ia o decizie".
ULTIMELE ȘTIRI. ASF anunță o creștere cu peste 35% a tarifelor de referință RCA pentru 7 milioane de mașini. "Au finalizat analiza de solvabilitate la Euroins și amână să ia o decizie".

Marți, 7 martie 2023, Autoritatea de Supraveghere Financiară a anunțat noile tarife de referință pentru asigurarea auto obligatori...