Plafonarea costurilor la carburanti nu este pentru toti o solutie de succes

Plafonarea costurilor la carburanti nu este pentru toti o solutie de succes

Potrivit playtech.ro, daca aruncam o provire peste granita, la vecinii nostri unguri, vom vedea ca la jumatate de an de la plafonarea preturilor la combustibili efectele nu sunt cele previzionate. Theodor Stolojan, fost lider PNL, a vorbit de curand despre consecintele pe termen lung ale unei astfel de decizii de plafonare de costuri.

Atata timp cat in tara noastra preturile in general depind de costurile carburantului, este de la sine inteles ca populatia doreste o ieftinire a acestuia, asteptand decizii in acest sens din partea autoritatilor abilitate. Totusi, potrivit lui Theodor Stolojan, nici autoritatile romane nu beneficiaza de prea multe portite de rezolvare a problemei, potrivit news.ro

Modalitati de ieftinire a carburantilor in Romania

Theodor Stolojan a trecut in revista portitele pe care le au cei de la putere in vederea plafonarii / scaderii costurilor combustibilului. In linii mari, ne referim la doua variante, respectiv diminuarea accizelor si TVA-ului, precum si scaderea pretului de vanzare de la producator.

Referitor la cea din urma varianta, trebuie retinut faptul ca aceasta poate genera mai turbulente, producatorul in sine putand hotara scaderea rapida a importurilor. Referitor la scaderea accizelor sau TVA-ului, rezultatul va consta in caderea incasarilor de la buget.

Conform teoriei lui Theodor Stolojan, citat de news.ro si playtech.ro, „Eu n-as fi acordat-o deloc. Iata, acum a scazut pretul barilului de petrol, in mod normal ar trebui sa vedem o scadere la pompa, dar nu o vedem, pentru ca companiile isi fac socoteala ca bun, a scazut, dar va creste din nou. Si atunci de ce sa se mai incurce? Au si acesti 50 de bani, lumea vede ca preturile nu mai sunt la 9 lei si ceva, sunt la 8 lei si ceva. Toata lumea pare multumita, de fapt, nimeni nu-i multumit, nici companiile, nici consumatorii care cumpara benzina, motorina. Eu pot intelege din punct de vedere social ca Guvernul trebuia sa faca ceva, sa raspunda la nemultumire, dar daca analizam economic problema, atunci ajungem la urmatoarele concluzii. Nu este vorba de o crestere temporara a pretului la titei, a fost acum doi ani barilul sau butoiul de titei era 44 – 45 de dolari si acuma este in jur de 100, peste 100. Asistam la o noua realitate economica, nu poti sa o ignori si nu poti sa izolezi Romania, economia, populatia, firmele de aceasta realitate economica noua. Sigur, pot sa iau niste masuri o perioada de timp“.

Theodor Stolojan este de parere ca nici acordarea de subventii pe termen lung la pretul carburantului nu reprezinta o solutie la aceasta problema. Astfel, redam in cele ce urmeaza opinia acestuia: „Categoric nu si nici nu-i bine chiar daca as avea resursele de a subventiona pe care nu le am, insa, sigur, statul incaseaza mai multe TVA, mai multe accize, dar practic nu poti sa subventionezi intreaga economie, intreaga populatie. Si nu este bine. De ce? Pentru ca din moment ce stim ca aceasta crestere a preturilor la titei nu este temporara, ci e pe o perioada lunga de timp, atunci trebuie ca economia sa se ajusteze la aceasta noua realitate economica. Ce inseamna sa se ajusteze? Pai, uite-te, daca te uiti pana si cand mergi in sate, vezi ca oamenii au inceput sa isi puna panouri pe case. Perfect. Asta e masura corecta pe care trebuie sa o subventioneze statul din sutele milioane de euro pe care le primim, miliarde de la Uniunea Europeana, fiecare gospodarie care poate sa isi puna panouri fotovoltaice sa-i finantezi integral aceasta actiune. Asta e o masura corecta si corespunde si tendintei generale de a trece la o economie verde“.

Mai mult, potrivit playtech.ro, fostul premier catalogheaza deciziile din Ungaria ca fiind manevre electorale: „Sigur ca ne apropiem si de an electoral. Ati vazut ce a facut Victor Orban in Ungaria. A plafonat, ca a avut alegeri, a ramas cu plafonarea. Acum MOL-ul vine si spune „Fratilor, prea mult n-o putem duce cu plafonarea asta“. Ganditi-va, daca eu as plafona fara compensare pretul la benzina, motorina, in conditiile in care import trei sferturi din necesarul Romaniei de titei si produse petroliere, astia nu mai importa, maine nu mai importa. Pai, poti sa obliga un privat sa importe, sa vanda in pierdere? Deci, eu, daca vreau sa plafonez la benzina, motorina, ori reduc din accize si din TVA, ori reduc din pretul la care ar trebui sa vanda producatorul. Daca ii reduc lui, nu mai importa si intru intr-un haos total in Romania, daca reduc din accize sau TVA, am incasari mai mici si eu nu am aceasta posibilitate, cum a avut Ungaria. De ce? Pentru ca eu am un deficit bugetar foarte mare si trebuie sa-l reduc, ma imprumut la dobanzi foarte mari. Iata, Croatia intra in zona euro, va intra si Bulgaria pesemne, daca isi pun ordine in stabilitatea politica, iar noi, din pacate, iata, nefiind in zona euro, ne imprumutam in continuare cu dobanzi foarte mari pe piata externa si pe piata interna“.

sursa foto: https://www.romaniatv.net/

Citeste si...
Incercati aceasta metoda ingenioasa pentru a pune din nou masina in miscare daca este blocata in gheata sau zapada
Incercati aceasta metoda ingenioasa pentru a pune din nou masina in miscare daca este blocata in gheata sau zapada

O data cu iarna, vin si multe alte probleme din diverse domenii. Frigul neplacut, zapada care ingreuneaza traficul sau gheata care...

Acesta este judetul cu cei mai periculosi soferi din Romania!
Acesta este judetul cu cei mai periculosi soferi din Romania!

Atunci cand vine vorba despre sofat, fiecare sofer considera ca el este cel mai bun. Nu stim daca este vorba despre o chestie de m...

Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?
Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?

Producatorii de automobile continua sa inoveze, ceea ce a condus la aparitia unui sistem de care probabil nu foarte multi soferi a...

Este necesara detinerea de procura pentru autoturismul care nu este proprietate personala, in conditiile intrarii cu acesta in Grecia?
Este necesara detinerea de procura pentru autoturismul care nu este proprietate personala, in conditiile intrarii cu acesta in Grecia?

In grupurile de profil se remarca, in repetate randuri, o intrebare legata de modalitatea intrarii in Grecia cu un autoturism care...