Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?

Cum functioneaza sistemul VTEC si ce este acesta?

Producatorii de automobile continua sa inoveze, ceea ce a condus la aparitia unui sistem de care probabil nu foarte multi soferi au auzit pana acum, denumit VTEC. VTEC inseamna de fapt Variable Valve Timing & Lift Electronic Control si este un dispozitiv foarte ingenios care a fost inventat la sfarsitul anilor 1980 de catre inginerii de la Honda, dar care a inceput sa fie folosit mai mult in ultima perioada si pe care nu il regasim inca pe foarte multe masini. Desigur, acest sistem a fost copiat si de catre alti producatori si este folosit sub alte denumiri.

In cazul in care vedeti pe un automobil inscriptia VTEC sau observati o asemenea sigla pe un motor, trebuie sa stiti ca aceasta este o tehnologie care are rolul de a ajusta din mers dimensiunea deschiderii supapelor. Acest proces are loc in functie de cantitatea de aer si de combustibil pe care computerul de bord o considera ca fiind necesara pentru buna functionare a motorului. In acest fel se obtine atat o reducere a consumului de combustibil, dar creste si performanta si puterea motorului.

In primul rand, trebuie sa stiti putin despre arborele cu came. Cu totii am mai auzit acest cuvant, dar nu multi stiu ce fac ele de fapt. Daca esti pasionat de masini, cu siguranta ai auzit ca intre motoarele de epoca sau motoarele masinilor foarte puternice exista o diferenta de sunet semnificativa, in comparatie cu autoturismele de zi cu zi.

Arborii cu came sunt niste tije lungi care se deplaseaza paralel cu orientarea cilindrului si in consecinta si cu blocul motor. Rolul lor este de a se roti in timpu procesului de functionare al motorului, pentru a deschide si inchide supapele asa incat sa permita admisia amestecului aer-combustibil. Atunci cand acest proces nu functioneaza corespunzator, performantele autovehiculului vor fi mult scazute.

In cazul motoarelor care sunt echipate cu un sistem VTEC, exista doua dimensiuni diferite in ceea ce priveste lobii care se afla pe arborele cu came. Unii sunt mai mici, iar altii mai mari, fiecare dintre acestia intrand in contact direcut cu supapele de pe capul pistonului in timpul procesului de rotatie.

Atunci cand se efectueaza trecerea lobului mai mic, supapa se va deschide mai putin si va permite intrarea unui amestec mai redus in camera de ardere, ceea ce nu va permite realizarea unei explozii foarte mari, deci puterea va fi mai scazuta. In aceasta situatie, motorul va functiona in conditii normal, atunci cand este condus la turatii reduse.

De cealalta parte, de fiecare data cand vom vrea sa conducem mai tare si vom accelera puternic, sistemul VTEC va intra in functiune. Cu ajutorul unei actionari electronice sau hidraulice, se va bloca intr-o anume pozitie maneta centrala a supapei. La urmatoarea rotatie a arborelui cu came, va fi randul lobului mare sa intre in contact maneta a carei pozitii este schimbata, ceea ce va face ca supapele sa se deschida mai mult si sa permita admisia unei cantitati mai mari de amestec aer-combustibil. Totul va conduce la o explozie mai puternica in camera de ardere si la o putere mult mai mare produsa de catre motor.

Avand in vedere faptul ca totul se copiaza in industria auto, multe alte companii au preluat modelul celor de la Honda si au dezvoltat propriile sisteme pe baza acestei tehnologii. Pe langa faptul ca soferul se poate bucura de un condus in forta si masina ii va oferi in permanenta un nivel de performante ridicate, mai exista un avantaj cu care vine un astfel de sistem. Aceasta tehnologie face ca masina sa fie eficienta in permanenta, ceea ce va insemna un consum de combustibil redus si mai putina poluare.

In cazul in care vrei o masina mai puternica, dar care sa fie si eficienta, verifica intotdeauna daca masina pe care o vei cumpara are instalat un astfel de sistem. Daca in trecut companiile auto prezentau acest sistem ca unul de performanta, in momentul de fata acesta este adus pe piata ca un sistem de reducere a emisiilor. Cu toate acestea, ambele aspecte vor fi imbunatatite in cazul unui autovehicul cu motor VTEC.

sursa foto: https://www.spinny.com/

Citeste si...
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...

Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?
Este vreun pericol sa conduceti o masina cu parbrizul crapat?

Parbrizul masinii tale este mai mult decat un geam prin care sa vezi ce este in fata ta – el te protejeaza. Fara un parbriz, restu...

Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?
Este sigur sa conduci fara capacul rezervorului?

Daca apare lumina de atentionare semnalizand capacul rezervorului desfacut, acest lucru poate insemna mai multe lucruri. Daca esti...