Multora dintre noi ni s-a intamplat cel putin o data in viata sa ne aflam in situatia in care masina ramane fara baterie. Nu e tocmai placut daca te grabesti undeva sau afara sunt minus 5 grade.
Daca masina ramane fara baterie nu inseamna ca bateria este moarta. In cele mai multe cazuri asta se intampla cand uiti un consumator pornit, lasi peste noapte luminile aprinse, ai uitat masina cu avariile pornite sau ai uitat sa stingi casetofonul. In unele cazuri, masinile pot avea consumatori paraziti, care consuma baterie cate putin, zi de zi.
Daca ai norocul sa ai un vecin sau un prieten a carui masina porneste, poti reporni destul de usor si masina ta.
Inainte de a te apuca sa dai telefoane trebuie sa te asiguri ca bateria masinii este cea care impiedica pornirea.
Ca sa te asiguri ca bateria masinii este intr-adevar problema si nu mai are curent poti incerca urmatorii pasi:
- incearca sa claxonezi: daca masina nu face nimic sau claxonul functioneaza putin si dupa scade in intensitate pana sunetul dispare, bateria nu mai da curent;
- porneste farurile: coboara jos din masina si vezi daca farurile s-au aprins, daca sunt stinse sau lumina este aproape insesizabila, bateria masinii este moarta;
- pune contactul si incearca sa pornesti masina: daca masina nu mai are baterie luminile bordului vor palpai si vei auzi un sunet ciudat, ca un fel de ticait dar mai proeminent, de fiecare data cand invarti cheia pana la capat.
Ai ajuns la concluzia simpla, bateria masinii nu mai are curent. Ai sunat un prieten, te-ai intalnit cu el, bateria masinii lui este in stare perfecta de functionare, ce faci acum?
Cum sa dai curent de la o masina la alta folosind cablurile de curent conectate la baterie?
Pas 1. In primul rand trebuie sa asezati masinile bot in bot, cat mai aproape una de alta. Daca ambele au bateria pe stanga le poti aseza in paralel dar lasa un pic loc intre cele doua ca sa poti intra sa montezi cablurile de curent.
Pas 2. Opreste masina “donatoare”.
Pas 3. Monteaza corect clestii cablurilor. Curentul bateriei este unul continuu, functioneaza cu (+) si minus (-), este vital sa asezi clestii de curent corect pentru a porni masina:
- monteaza clestele rosu pe (+) la bateria masinii donatoare apoi fa accelasi lucru si la masina ta, clestele rosu pe (+);
- monteaza clestele negru pe (-) la bateria masinii donatoare apoi la fel si la masina ta, clestele negru pe (-).
Pas 4. Asigura-te ca cei 4 clesti sunt prinsi bine.
Pas 5. Porneste masina donatoare.
Pas 6. Lasa motorul masinii care ofera curent sa mearga 2-3 minute la ralanti si apoi incearca sa pornesti masina ta.
Spune prietenului tau ca atunci cand incerci sa pornesti masina sa tina motorul masinii lui mai turat, la 2.000-3.000 de ture, mai ales in cazul in care masina ta are o capacitate cilindrica mai mare ca a masinii lui.
Pas 7. Scoate clestii pe rand, la fel cum i-ai montat, nu atinge clestii din capatul tau intre ei daca masina donatoare inca are ambii clesti montati, poti face scurt.
Ideal este sa nu scoti ambii clesti de la o masina si ceilalti doi sa ramana inca montati, scoate cate unul pe rand.
Pas 8. Lasa masina sa mearga minim 30 de minune la ralanti sau da o tura cu ea, pentru a permite alternatorului sa reincarce bateria.
Sursa foto: askmen.com, meineke.com