Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Alternator: rol, intretinere, defectiuni

Dat fiind faptul ca alternatorul este o piesa a masinii care se foloseste atat la incarcarea bateriei cat si la alimentarea intregului sistem electric al vehiculului, iar aici amintim mai intai de toate pornirea, iar apoi functionarea stergatoarelor, a sistemului audio etc, putem spune ca aceasta piesa are un rol extrem de important in ceea ce priveste functionarea masinii.

Mai intai de toate, s-au folosit dinamurile, care aveau scopul de a satisface si in acelasi timp de a gestiona cerintele autoturismelor, insa pe parcurs si mai exact prin anii 1960 au aparut si primele alternatoare.

Cei care au inventat alternatoarele, aveau ca si principal obiectiv inlocuirea dinamurilor cu piese mult mai eficiente si mai fiabile, iar alternatoarele se incadrau perfect in aceste cerinte.

In ceea ce priveste principiul de functionare al alternatorului, trebuie specificat ca arborele alternatorului se conecteaza la motorul masinii printr-o curea ce se roteste, iar acesta creaza energia electrica pentru ca masina sa poata fi pornita.

Citeste si despre: ce durata de viata are un alternator auto

Semne ca alternatorul masinii cedeaza

Referitor la conexiunea alternatorului la masina trebuie precizat ca acesta este conectat la bateria masinii care se afla in contact cu starterul, cu releul de aprindere, si nu in ultimul rand cu cutia de sigurante a autoturismului.

Un alternator poate prezenta o multime de simptome atunci cand nu mai functioneaza la capacitate maxima, iar in continuare vom vedea despre ce este vorba, pentru ca in cazul in care va confruntati cu o astfel de problema, sa stiti ca este posibil ca alternatorul sa fie defect.

1. Martor de bord al bateriei aprins

In situatia in care in bord se va aprinde martorul rosu care indica bateria, atunci este evident ca exista o problema serioasa la incarcarea bateriei, sau la sistemul de alimentare cu energie electrica.

Acest lucru inseamna ca alternatorul nu incarca bateria in timpul mersului, iar motorul consuma energia bateriei, dupa care cand bateria este descarcata complet, masina se opreste.

2. Probleme privind pornirea masinii

Vi s-a intamplat vreodata sa lasati masina in garaj sau in parcarea din fata blocului seara, iar dimineata cand sa porniti motorul sa constatati ca masina nu porneste?

Sunt sanse mari ca aceasta problema sa fie cauzata de alternatorul masinii care este defect, iar in acest caz cea mai sigura solutie este aceea de a inlocui alternatorul defect cu un alternator nou.

Citeste si despre: masina nu mai porneste, bateria sau alternatorul e de vina

3. Zgomot sub capota

In interiorul alternatorului masinii se afla un strat de solutie de ungere care are un rol important in rotatia de influenta a arborelui.

Aici trebuie precizat ca atunci cand motorul functioneaza, acesta emite caldura, iar aceasta determina stratul de ungere din rulmenti sa se usuce.

Aici apare problema, pentru ca daca nu mai exista ungere in alternator, deja acesta nu mai functioneaza la capacitate normala, asa ca va incepe sa provoace un zgomot din ce in ce mai puternic, asemanator unui scartait.

Citeste si despre: zgomote provenite de la motor

4. Descarcarea bateriei

In cazul in care va aflati in trafic, iar in bord vi se va aprinde martorul care indica faptul ca bateria este descarcata, cu siguranta trebuie sa va opriti in parcare, pentru ca in caz contrar veti ramane cu masina in drum.

Aceasta problema este cauzata de alternatorul masinii care nu mai functioneaza, asa ca bateria nu se mai incarca in mers.

In cazul in care nu doriti sa va confruntati cu astfel de probleme neplacute, cu siguranta ar fi indicat sa va duceti masina intr-un service autorizat, pentru ca specialistii sa testeze alternatorul. Puteti face acest lucru anual, sau odata la aproximativ 20.000 de kilometri.

Specialistii vor masura tensiunea de iesire, iar daca tensiunea se incadreaza in limitele normale, atunci alternatorul functioneaza la capacitate normala. In cazul in care tensiunea de iesire nu se incadreaza in limitele normale, atunci alternatorul are o problema si trebuie fie reparat, fie inlocuit, dar inlocuirea reprezinta cea mai buna solutie.

In conditiile in care veti constata ca alternatorul prezinta semne din cele enumerate mai sus, ar fi inficat sa mergeti cat mai repede cu masina in service. Un mecanic specilaizat va inspecta starea alternatorului si va stii sa va informeze daca acesta mai poate fi utilizat sau daca este necesar sa il inlocuiti.

In functie de service-ul ales si in functie de marca si modelul masinii, veti plati mai mult sau mai putin pentru ca mecanicul a testat alternatorul, insa decat sa folositi piesa pana cedeaza definitiv, mai bine mergeti cu masina in service.

In cazul in care considerati ca nu este chiar atat de greu de verificat un alternator, in continuare veti descoperi cateva operatiuni care va pot fi de mare folos. 

Citeste si despre: cum extindem durata de viata a bateriei

Puteti verifica pe cont propriu tensiunea bateriei, folosind un multimetru

In momentul in care motorul este pornit, este necesar ca pe baterie sa aveti mai mult de 14 volti, in timp ce atunci cand motorul este oprit, trebuie sa aveti in jur de 12 volti.

1. Testati luminile

Atunci cand discutam despre testarea luminilor, trebuie specificat ca este destul de complicat sa testati pe cont propriu luminile, pentru ca trebuie sa ajungeti cu masina intr-un loc intunecos, unde nu gasiti lumina ambientala. 

Cand gasiti un asemenea loc trebuie sa porniti farurile si sa solicitati ajutorul unei cunostinte pentru a vedea daca intensitatea farurilor este constanta sau nu.

Este important sa calcati acceleratia pentru a vedea daca rezultatul este acelasi. In cazul in care cand calcati acceleratia lumina farurilor isi schimba intensitatea, atunci este clar ca aveti nevoie de un alternator nou.

2. Testati bateria

Atunci cand trebuie sa testati bateria totul este atat de simplu, pentru ca mai intai de toate trebuie sa deschideti capota. Este important sa purtati manusi si sa folositi un cleste sau o cheie, dupa care trebuie sa anulati terminalul negativ al bateriei.

Dupa ce veti efectua aceasta procedura, in cazul in care motorul functioneaza corect, atunci in ceea ce priveste alternatorul nu aveti motive de ingrijorare pentru ca se comporta perfect, insa daca motorul se opreste, atunci alternatorul nu genereaza suficienta energie electrica pentru ca motorul sa poata functiona. 

3. Analizati starea bateriei

Un alternator defect poate provoca mai multe pagube decat va asteptati. Trebuie sa stiti ca atunci cand acesta nu ruleaza corespunzator poate sa afecteze si bateria masinii.

Cu siguranta este neplacut sa cumparati o baterie noua, iar apoi sa constatati ca aceasta are de suferit din cauza alternatorului. De mentionat este aici faptul ca daca alternatorul este defect, acesta poate supraincarca bateria masinii, iar in acest fel durata de viata a acesteia scade cosiderabil.

Citeste si despre: cum sa curatati o baterie auto

Costul inlocuirii alternatorului

Mai intai de toate trebuie ca alternatorul vechi sa fie dat jos de pe masina, iar apoi electromecanicul sa vada ce tip de alternator trebuie comandat. Pe piata se gasesc diferite tipuri de alternatoare care au caracteristici diferite precum: rpm, numarul de poli, modul in care este asamblat, rotoare, raitinguri de iesire, tipul de bobina sau fenomen de lucru. 

Dupa comandarea alternatorului, specialistul trebuie sa il comande in functie de specificatiile mentionate in cartea masinii. Este important sa duceti masina intr-un service autorizat, pentru ca montarea alternatorului este o reparatie care trebuie facuta cu mare atentie tinand cont de sensibilitatea alternatorului.

Dupa ce se monteaza alternatorul, se poate reconecta si bateria masinii, iar dupa ce se verifica apoi cureaua de transmisie si se aseaza la locul ei, in mod normal trebuiesc masurate tensiunile de iesire ale alternatorului, si trebuiesc comparate valorile.

In cazul in care acestea corespund cerintelor din manual, alternatorul a fost inlocuit cu succes, iar daca nu, trebuesc efectuate cateva mici modificari. Dupa montarea alternatorului nou trebuie verificat daca inca in bord este aprins martorul bateriei. Daca da, atunci exista o problema, iar daca martorul este stins, atunci alternatorul a fost schimbat cu succes.

Inainte de inlocuirea alternatorului insa, trebuie sa fiti siguri si ca bateria se afla in stare perfecta de functionare, si trebuie sa verificati cu mare atentie alternatorului. Trebuie sa va asigurati ca totul este in regula inainte de a inlocui aceasta piesa.

Citeste si despre: care este durata de viata a unui alternator auto

Sursa foto: magazine.vab.be, cartreatments.com, e-car.co.za, carbrain.com, readersdigest.ca, carfromjapan.com

Articole similare
Cod eroare OBD2 P0034

Cod eroare OBD2 P0034

Acest cod se refera la eroarea circuitului de control al turbocompresorului (este scazut).

Cod eroare OBD2 P0029

Cod eroare OBD2 P0029

Acest cod se refera la eroarea circuitului electromagnetic de control al supapei de evacuare ( Cilindrul 2 ).

Cod eroare OBD2 P0012

Cod eroare OBD2 P0012

Acest cod se refera la eroarea pozitiei arborelui cu came "A" – Temporizare intarziata (cilindrul 1).

Luminile de ceata

Luminile de ceata

Indiferent cat de bun esti ca sofer, oricui ii este greu sa conduca in conditii de ceata, vizibilitatea este redusa (uneori semnificativ).