Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Sistemul de pornire al unui autovehicul necesita o foarte buna sincronizare a diferitelor sisteme implicate in acest proces.

Pornirea unui vehicul implica mult mai mult decat iti imaginezi, adica mai mult decat rotirea unei chei in contact sau apasarea unui buton start & stop, in spate aflandu-se un sistem mult mai complex.

Dupa rotirea cheii, electromotorul masinii primeste curent electric de la baterie consumand rapid circa 2 – 4 % din energia sa, iar demarorul se conecteaza automat la un agrenaj ce pune in miscare arborele cotit care la randul sau pune in miscare arborele sau arborii cu came prin intermediul unei curele de distributie (sau lant) si astfel incepe procesul de combustie si de pornire a motorului.

Daca apare o problema oriunde de-a lungul acestui proces complex, motorul va avea dificultati in a se porni si cu siguranta va avea nevoie de reparatii daca nu se va face ceva in privinta presupusei probleme.

Cum are loc pornirea?

Fiecare sistem dintr-un motor este configurat pentru a lucra cu precizie de ceasornicar pentru a fi efectivi in procesul de combustie.

Atunci cand acest proces nu ruleaza corespunzator, dam la automat mai mult timp, electromotorul se uzeaza prematur deoarece face contact pe o perioada indelungata si bateria se descarca mult mai rapid, mai ales iarna, astfel putem avea erori incat motorul nostru sa nu mai functioneze in regim normal, dand rateuri reducem astfel puterea si eficienta motorului.

Dupa rotirea cheii, se activeaza solenoidul de pornire ce permite sursei de alimentare de la baterie sa ajunga la bujii prin firele bujiilor, acest lucru permitand bujiei sa se aprinda.

Sistemul de aprindere in acest proces are loc inaintea producerii scanteii pentru a acumula suficienta tensiune si implica o selectie de sisteme proiectate pentru a facilita procesul de producere a scanteii in interiorul cilindrului.

Despre bujii si cabluri

Incarcarea electrica din baterie, prin intermediul solenoidului de pornire (bobinei), aprinde amestecul combustibil/aer din camera de combustie. Fiecare camera detine o singura bujie care primeste curent prin intermediul unui cablu.

In cazul in care simti ca ai avea probleme cu aprinderea ar trebui de asemenea sa te asiguri la un mecanic care sa curete bujiile si sa le deschida cat trebuie pentru o buna functionare, acestea nescapand la randul lor de uzura ca intregul mecanism motor. O descarcare electrica de tip scanteie este produsa ca si curent electric prin acea deschidere a bujiei.

Bujiile care sunt uzate sau au depuneri de calamina pe electrod nu mai functioneaza in parametri, la fel si bujiile care nu sunt curatate la timp.

Marca si modelul masinii va ajuta sa determinati de ce fise ar avea nevoie masina dumneavoastra, unele sunt reci iar altele fierbinti, cele fierbinti ard mult mai puternic arzand astfel mai usor depunerile de pe electrod in timp ce fisele reci au sens pentru motoarele de inalta performanta.

Cum descoperi o eventuala problema la o bujie?

Tot ce iti trebuie este sa te retragi cu masina ta intr-o zona intunecata, eventual noaptea undeva unde este bezna, astfel poti porni vehiculul, sa ridici capota si astfel poti identifica un fir de bujie ce poate trebuie inlocuit.

Ce poti face este ca in timp ce motorul functioneaza sa verifici firele care pleaca de la bujii la capacul distribuitorului, astfel folosindu-te de lumina slaba vei putea vedea orice scanteie ce apare in acel circuit, unde avem uzura mare sau intreruperi la fire putem vedea mici arcuri electrice sau putem vedea local niste scantei.

Cu ce se ridica tensiunea din baterie?

Tensiunea electrica din baterie trece prin bobina de aprindere in drumul sau spre bujii. Amplificarea acestei incarcari de joasa tensiune este scopul principal al bobinei de aprindere.

Curentul circula de-a lungul bobinei primare prin unul dintre cele doua seturi de sarma gasite in bobina de aprindere. De altfel infasurata in jurul bobinei primare gasesti bobina secundara care contine sute de randuri de sarma, mult mai mult decat avem la bobina primara.

Punctele de spargere intrerup fluxul curentului prin bobina primara determinand colapsul campului magnetic din bobina si producerea unui camp magnetic in bobina secundara. Acest proces creeaza un curent electric de inalta tensiune care se alimenteaza in distribuitor si mai apoi catre bujii.

Functia rotorului si a capacului distribuitorului

Distribuitorul utilizeaza un sistem cu capac si rotor pentru a distribui incarcatura de inalta tensiune la cilindru corespunzator.

Rotorul se roteste distribuind incarcatura fiecarui cilindru in parte in timp ce trece contactul pentru fiecare. Arcele de curent actuale trec unul cate unul prin spatiul mic dintre rotor si contact.

Din nefericire, caldurile ridicate produse in timpul trecerii incarcaturii pot provoca o uzura a distribuitorului, in special rotorul.

Motoare fara distribuitor

Vehiculele mai noi folosesc in schimb o bobina pe fiecare bujie. Conectat la unitatea de comanda a motorului (ECU), acest lucru permite sistemului de control al autovehiculului sa controleze mai exact timpul de functionare a bujiei.

Acest sistem elimina necesitatea unui distribuitor si a firelor de bujii deoarece sistemul de aprindere foloseste incarcatura direct de la priza. Aceasta configuratie ofera unui vehicul un consum de combustibil mai scazut, ajutand si la reducerea emisiilor.

Motoarele diesel si bujiile incandescente

Spre deosebire de un motor pe benzina, motoarele diesel utilizeaza o bujie incandescenta in loc de o bujie normala pentru a preincalzi camera de combustie inainte de ardere, acest lucru fiind esential mai ales cand avem temperaturi scazute in mediul ambiant.

Bujiile incandescente se mai numesc si bujii de pre-incalzire. Activarea si dezactivarea acestora se face indirect de catre calculatorul de injectie.

La pornirea motorului bujiile se incalzesc rapid pentru a asigura aprinderea amaestecului aer-combustibil, iar la rece se presupune utilizarea in continuare a bujiilor si dupa pornirea motorului pentru a reduce din zgomot si din emisiile de fum ale motorului.

In cazul in care apare un defect al sistemulu de pre-incalzie, aici ma refer la bujii, conectori electrici, modul de control, cablaj sau calculator de injectie motorul prezinta de regula urmatoarele simptome:

  • la rece porneste extrem de greu sau chiar deloc;
  • scoate fum negru-albastrui;
  • martorul din bord se aprinde (cel legat de fiabilitatea motorului – cheia).

Sursa foto: videoblocks.com, top10bestpro.com, automechanics.wordpress.com, youtube.com

Citeste si...
10 sfaturi prin care poti creste durata de viata a unei masini diesel
10 sfaturi prin care poti creste durata de viata a unei masini diesel

Chiar daca motoarele sunt construite cu tehnologii tot mai performante, piesele din componenta acestora sunt in sinea lor consumab...

5 pasi prin care poti curata catalizatorul masinii, fara dureri de cap
5 pasi prin care poti curata catalizatorul masinii, fara dureri de cap

Catalizatorul unui autoturism este o piesa in vitala in buna functionare a oricarei masini, iar proasta intretinere a acestuia il...

5 modalitati prin care poti redresa o masina scapata de sub control
5 modalitati prin care poti redresa o masina scapata de sub control

In cazul in care obisnuiti sa conduceti multi kilometri in fiecare an, cel putin o data ati trecut prin situatia in care din difer...

Economisesti bani prin rotirea constanta a pneurilor?
Economisesti bani prin rotirea constanta a pneurilor?

Asa cum am mentionat in foarte multe cazuri, anvelopele sunt o componenta vitala a autoturismului dumneavoastra, deoarece sunt sin...