Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Cum functioneaza sistemul de pornire al unui vehicul?

Sistemul de pornire al unui autovehicul necesita o foarte buna sincronizare a diferitelor sisteme implicate in acest proces.

Pornirea unui vehicul implica mult mai mult decat iti imaginezi, adica mai mult decat rotirea unei chei in contact sau apasarea unui buton start & stop, in spate aflandu-se un sistem mult mai complex.

Dupa rotirea cheii, electromotorul masinii primeste curent electric de la baterie consumand rapid circa 2 – 4  % din energia sa, iar demarorul se conecteaza automat la un agrenaj ce pune in miscare arborele cotit care la randul sau pune in miscare arborele sau arborii cu came prin intermediul unei curele de distributie (sau lant) si astfel incepe procesul de combustie si de pornire a motorului.

Daca apare o problema oriunde de-a lungul acestui proces complex, motorul va avea dificultati in a se porni si cu siguranta va avea nevoie de reparatii daca nu se va face ceva in privinta presupusei probleme.

Citeste si despre: cum functioneaza pornirea fara cheie

Cum are loc pornirea?

Fiecare sistem dintr-un motor este configurat pentru a lucra cu precizie de ceasornicar pentru a fi efectivi in procesul de combustie.

Atunci cand acest proces nu ruleaza corespunzator, dam la automat mai mult timp, electromotorul se uzeaza prematur deoarece face contact pe o perioada indelungata si bateria se descarca mult mai rapid, mai ales iarna, astfel putem avea erori incat motorul nostru sa nu mai functioneze in regim normal, dand rateuri reducem astfel puterea si eficienta motorului.

Dupa rotirea cheii, se activeaza solenoidul de pornire ce permite sursei de alimentare de la baterie sa ajunga la bujii prin firele bujiilor, acest lucru permitand bujiei sa se aprinda.

Sistemul de aprindere in acest proces are loc inaintea producerii scanteii pentru a acumula suficienta tensiune si implica o selectie de sisteme proiectate pentru a facilita procesul de producere a scanteii in interiorul cilindrului.

Despre bujii si cabluri

Incarcarea electrica din baterie, prin intermediul solenoidului de pornire (bobinei), aprinde amestecul combustibil/aer din camera de combustie. Fiecare camera detine o singura bujie care primeste curent prin intermediul unui cablu.

In cazul in care simti ca ai avea probleme cu aprinderea ar trebui de asemenea sa te asiguri la un mecanic care sa curete bujiile si sa le deschida cat trebuie pentru o buna functionare, acestea nescapand la randul lor de uzura ca intregul mecanism motor. O descarcare electrica de tip scanteie este produsa ca si curent electric prin acea deschidere a bujiei.

Bujiile care sunt uzate sau au depuneri de calamina pe electrod nu mai functioneaza in parametri, la fel si bujiile care nu sunt curatate la timp.

Marca si modelul masinii va ajuta sa determinati de ce fise ar avea nevoie masina dumneavoastra, unele sunt reci iar altele fierbinti, cele fierbinti ard mult mai puternic arzand astfel mai usor depunerile de pe electrod in timp ce fisele reci au sens pentru motoarele de inalta performanta.

Citeste si despre: cum afecteaza o bujie necorespunzatoare motorul

Cum descoperi o eventuala problema la o bujie?

Tot ce iti trebuie este sa te retragi cu masina ta intr-o zona intunecata, eventual noaptea undeva unde este bezna, astfel poti porni vehiculul, sa ridici capota si astfel poti identifica un fir de bujie ce poate trebuie inlocuit.

Ce poti face este ca in timp ce motorul functioneaza sa verifici firele care pleaca de la bujii la capacul distribuitorului, astfel folosindu-te de lumina slaba vei putea vedea orice scanteie ce apare in acel circuit, unde avem uzura mare sau intreruperi la fire putem vedea mici arcuri electrice sau putem vedea local niste scantei.

Cu ce se ridica tensiunea din baterie?

Tensiunea electrica din baterie trece prin bobina de aprindere in drumul sau spre bujii. Amplificarea acestei incarcari de joasa tensiune este scopul principal al bobinei de aprindere.

Curentul circula de-a lungul bobinei primare prin unul dintre cele doua seturi de sarma gasite in bobina de aprindere. De altfel infasurata in jurul bobinei primare gasesti bobina secundara care contine sute de randuri de sarma, mult mai mult decat avem la bobina primara.

Punctele de spargere intrerup fluxul curentului prin bobina primara determinand colapsul campului magnetic din bobina si producerea unui camp magnetic in bobina secundara. Acest proces creeaza un curent electric de inalta tensiune care se alimenteaza in distribuitor si mai apoi catre bujii.

Functia rotorului si a capacului distribuitorului

Distribuitorul utilizeaza un sistem cu capac si rotor pentru a distribui incarcatura de inalta tensiune la cilindru corespunzator.

Rotorul se roteste distribuind incarcatura fiecarui cilindru in parte in timp ce trece contactul pentru fiecare. Arcele de curent actuale trec unul cate unul prin spatiul mic dintre rotor si contact.

Din nefericire, caldurile ridicate produse in timpul trecerii incarcaturii pot provoca o uzura a distribuitorului, in special rotorul. 

Citeste si despre: capac distribuitor si rotor defect

Motoare fara distribuitor

Vehiculele mai noi folosesc in schimb o bobina pe fiecare bujie. Conectat la unitatea de comanda a motorului (ECU), acest lucru permite sistemului de control al autovehiculului sa controleze mai exact timpul de functionare a bujiei.

Acest sistem elimina necesitatea unui distribuitor si a firelor de bujii deoarece sistemul de aprindere foloseste incarcatura direct de la priza. Aceasta configuratie ofera unui vehicul un consum de combustibil mai scazut, ajutand si la reducerea emisiilor.

Motoarele diesel si bujiile incandescente

Spre deosebire de un motor pe benzina, motoarele diesel utilizeaza o bujie incandescenta in loc de o bujie normala pentru a preincalzi camera de combustie inainte de ardere, acest lucru fiind esential mai ales cand avem temperaturi scazute in mediul ambiant.

Bujiile incandescente se mai numesc si bujii de pre-incalzire. Activarea si dezactivarea acestora se face indirect de catre calculatorul de injectie.

La pornirea motorului bujiile se incalzesc rapid pentru a asigura aprinderea amaestecului aer-combustibil, iar la rece se presupune utilizarea in continuare a bujiilor si dupa pornirea motorului pentru a reduce din zgomot si din emisiile de fum ale motorului.

In cazul in care apare un defect al sistemulu de pre-incalzie, aici ma refer la bujii, conectori electrici, modul de control, cablaj sau calculator de injectie motorul prezinta de regula urmatoarele simptome:

  • la rece porneste extrem de greu sau chiar deloc;
  • scoate fum negru-albastrui;
  • martorul din bord se aprinde (cel legat de fiabilitatea motorului – cheia).

Citeste si despre: pareri Renault Scenic II

Sursa foto: videoblocks.com, top10bestpro.com, automechanics.wordpress.com, youtube.com

Articole similare
Cum functioneaza keyless entry?

Cum functioneaza keyless entry?

Cu aceasta cheie fob, este si mai greu sa va uitati cheile in masina si sa inchideti masina, atat timp cat cheia fob se afla in interiorul masinii.

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Cum functioneaza sistemul de alimentare cu combustibil?

Indiferent de constructor, sistemele de alimentare cu combustibil au cam acelasi principiu de functionare.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Sistemul quattro. Cum functioneaza, defectiuni, fiabilitate.

Ce este drept acest sistem de tractiune integral creste consumul, nu cu mult dar il creste. Dar din experienta propie va putem spune ca acest sistem merita.

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Cum functioneaza tehnologia Start-Stop

Un automoibl dotat cu sistemul start/stop are mai multe cicluri de pornire/oprire decat unul cu sistem clasic de aprindere.

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Cum functioneaza pornirea fara cheie?

Daca pierdeti key fob-ul masina dumneavoastra nu va mai putea fi pornita. Va trebui sa aveti o cheie noua pentru a putea porni masina din nou.

Din ce este compus sistemul de airbag-uri al masinii?

Din ce este compus sistemul de airbag-uri al masinii?

Exista mai multe componente care alcatuiesc sistemul airbag. Fiecare dintre aceste componente are o functie specifica pentru a face sistemul sa functioneze.

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

Cum functioneaza recuperarea energiei de franare?

De fiecare data cand apesi pedala de frana a masinii tale, irosesti energie. Conform legilor fizicii, energia nu poate fi distrusa.

Cum functioneaza turbocompresoarele?

Cum functioneaza turbocompresoarele?

In continuarea acestui articol veti putea descoperi o multime de informatii importante despre ce sunt si cum functioneaza turbocompresoarele.

Nu mai functioneaza aerul conditionat al masinii?

Nu mai functioneaza aerul conditionat al masinii?

Ai probleme cu aerul conditionat al masinii? Nu mai porneste sau nu mai baga aer rece? Vezi ce trebuie sa verifici.

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

Cum functioneaza filtrul de transmisie?

De obicei cand e timpul sa inlocuiesti filtrul transmisiei trebuie facuta revizia generala a acesteia si pe piata gasesti kit-uri.

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Cum functioneaza parbrizul incalzit

Unele parbrize incalzite contin filamente de incalzire in partea de jos, al caror scop este sa impiedice stergatoarele sa se lipeasca de geam.

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul – cum functioneaza, ce rol are si cand se inlocuieste

Demarorul sau electromotorul este alcatuit dintr-un motor electric de curent continuu si un sistem de cuplare.

Cum functioneaza frana de motor?

Cum functioneaza frana de motor?

A schimba treapta de viteza din superioara in inferioara ajuta enorm masina la decelerare.

Cum functioneaza volanul incalzit

Cum functioneaza volanul incalzit

Incalzirea volanului este una dintre cele mai interesante descoperiri in materie de tehnologie auto, si o recomandam cu caldura pentru zilele reci.

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Cum functioneaza stergatoarele cu "senzor de ploaie"?

Ce face senzorul de ploaie? Cum functioneaza? Merita ca dotare pe masina ta?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

Cum functioneaza senzorul de presiune din roti?

De ce sa alegi ca dotare a masinii si senzorul de presiune din roti? Cu ce te ajuta?

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Ce este controlul tractiunii si cum functioneaza

Controlul tractiunii este un sistem de siguranta al masinii, al carui scop este sa ajute mareasca aderenta anvelopelor pe suprafetele cu tractiune scazuta.

Cum porneste motorul?

Cum porneste motorul?

Demarorul actioneaza volanta si implicit invarte arborele cotit care pune in miscare motorul in timpul aprinderii, astfel intregul proces poate sa aiba loc.

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Cum functioneaza oglinzile electrice?

Descriem pe scurt cum functioneaza oglinzile electrice si de ce sa alegi o astfel de dotare cand iti schimbi masina.

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Cum functioneaza Heads-Up Display?

Heads-Up Display este o tehnologie si o dotare relativ nou aparuta si vine pe piata ca o dorinta a producatorilor de a creste siguranta rutiera

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Cum functioneaza inchiderea centralizata a masinii?

Inchiderea centralizata a masinii tale este un sistem cu unde radio care controleaza incuietorile usilor prin intermediul a mai multe actuatoare.

Cum se regleaza unghiul de fuga al masinii?

Cum se regleaza unghiul de fuga al masinii?

Care sunt cauzele dereglarii unghiului de fuga? Ce este un unghi de fuga aliniat?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Cum functioneaza frana cu tambur si saboti?

Exista doua tipuri de sisteme de franare, sistemul de franare cu disc si sistemul de franare cu tamburi.

Cam ce probleme pot aparea la sistemul de franare al autoturismului tau?

Cam ce probleme pot aparea la sistemul de franare al autoturismului tau?

Sistemul de franare al masinii tale este mult mai complex decat o simpla pedala de frana si cateva placute de frana care actioneza 4 discuri.

Pompa de benzina nu functioneaza in parametrii

Pompa de benzina nu functioneaza in parametrii

Pompa de combustibil este responsabila pentru circularea combustibilului din rezervor pana la motor. Pompa este localizata in interiorul rezervorului.

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Cum functioneaza de fapt ABS-ul de pe masina ta

Adevarul e ca ABS-ul nu este o varianta sigura care te poate salva de accidente ce pot avea loc din cauza franarilor bruste.

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Martorul de bord al sistemului de control al tractiunii

Daca apare vreo problema la sistemul de tractiune, atunci masina nu va putea sa ramana stabila pe sosea.

Sistemul de detectare a unghiurilor moarte

Sistemul de detectare a unghiurilor moarte

Acum exista un sistem care se numeste tehnologie de detectare a unghiurilor moarte (blind spot detection - BSD), care este in dotarea vehiculelor noi.

Cand trebuie schimbat lichidul de curatare al parbrizului?

Cand trebuie schimbat lichidul de curatare al parbrizului?

Folositi lichid de curatare al parbrizului care contine antigel pe timpul iernii, pentru a preveni daune asupra sistemului de curatare.

Cum sa folosesti vara aerul conditionat al masinii?

Cum sa folosesti vara aerul conditionat al masinii?

In continuare va prezentam cateva sfaturi care va vor ajuta sa raciti aerul din interiorul masinii mult mai rapid.