Totul despre bateria auto

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte cunoscuta de toti soferii si anume despre bateria auto. De acum vine sezonul rece si suntem de parere ca ar trebui sa cititi acest articol pentru a afla mai multe desprea aceasta componenta foarte importanta care va fi mult mai solicitata pe timpul iernii. Pentru a nu avea surprize neplacute va recomandam sa citit cu atentie acest articol pentru a preveni orice situatie neplacuta.

Pentru inceput vom vorbi putin despre fizica si despre modul de functionare al unui acumulator auto.

 

Cum functioneaza o baterie auto?

 

O baterie auto de 12V cu Plumb-Acid este formata la interior din sase celule conectate in serie, fiecare celula producand in jur de 2.11 Volti. O celula este formata din foi subtiri de placi negative intercalate de placi subtiri pozitive toate separate intre ele printr-un material poros denumit separator care are ca scop prevenirea scurtcircuitului.

Toate aceste placi sunt inundate intr-o solutie de acid sulfuric diluat (H2SO4). Acesasta substanta este denumita electrolit. De aici provine si denumirea bateriilor plumb-acid, aceasta combinatie duce la o reactie chimica ce produce energie electrica.

Cum trebuie sa exploatam bateriile auto obisnuite (cele care necesita intretinere, da, bateriile auto necesita intretinere)? 

 

Citeste si despre: poate sa inghete o baterie de masina

 

 

 

- Pai in primul rand nivelul electrolitului trebuie sa fie de 25mm deasupra placilor, nivelul de electrolit se reface doar cu apa distilata sau demineralizata, niciodata cu acid. Aici avem un pont pentru cititorii nostri, daca sunteti nevoit sa completati cu apa distilata mai des de o data pe luna atunci cel mai probabil aveti probleme la sistemul electric si ceva va supraincarca bateria, de cele mai multe ori de vina a fost releul de incarcare. 

- Niciodata sa nu lasati o baterie auto descarcata la temperaturi sub 0 C deoarece electrolitul ingheata si duce la distrugerea placilor. Daca puteti verifica (daca aveti putine cunostinte de electrica) mereu releul de incarcare trebuie sa mentina o valoare de 14.2 V, cu o mica toleranta de +/- 0.2 V. 

- De asemenea bateriile auto au niste orificii de aerisire, trebuie sa fiti atenti ca acestea sa nu fie obturate. 

- Un acumulator auto trebuie mentinut in permanenta incarcat intre 75-100 %, adica o densitate a electrolitului de peste 1.24 g/cm3 pentru cei care detin mai multe cunostinte in chimie, pentru a evita suprasolicitarea. Daca bateria se defecteaza de la o suprasolicitare, garantia nu acopera paguba facuta.

 

- Evitati folosirea indelungata a consumatorilor electrici atunci cand motorul este oprit, deoarece puteti avea o surpriza ca motorul sa nu mai porneasca. 

 

 

- Releul de incarcare a masini trebuie sa mentina o tensiune cuprinsa intre 14.0-14.4 pentru masinile cu circuit de 12V si 28.0-28.8 pentru masinile cu circuit de 24V. Incarcarea bateriei pe masina cu peste 14.5V duce la supraincarcare. 

- Sfatul nostru pentru toti soferii de masini este sa isi verifice sistemul electric al masinii inainte de inceperea sezonului rece, deoarece cele mai multe probleme la sistemul electric al masinii apar iarna cand temaperaturile scad destul de mult sub pragul inghetului.

Aceasta operatiune se realizeaza la cam toate service-urile auto si nu costa asa de mult, dar este bine sa mergeti la o astfel de verificare deoarece daca aveti cea mai mica problema la sistemul electric, iarna aceasta se va agrava.

De asemenea in functie de tensiunea masurata in gol la bornele unei baterii auto (fara consumatori) se poate aproxima starea de incarcare a bateriei.

De exemplu daca la bornele bateriei masuram o tensiune de 12.6 V atunci vom stii ca bateria este incarcata la 100%. Daca bateria indica 12.2 V atunci ea este incarcata aproximativ 50%, dar daca indica sub 12.0 V atunci bateria este descarcata.

 

Citeste si despre: cum sa curatati o baterie auto

 

 

Cum stim cand acumulatorul auto trebuie inlocuit sau doar reincarcat?

 

Exista multe semne prin care ne putem da seama daca o baterie trebuie inlocuita sau pur si simplu trebuie doar reincarcata. Aproape toate bateriile auto utilizate in prezent se bazeaza pe combinatia celebra, plumb si acid sulfuric, dar indiferent de solutia aleasa acumulatorii Pb-H2SO4 impartasesc acelasi caracteristici fizico-chimice ce pot fi utilizate pentru verificarea starii de functionare.

Mai nou, unii producatori de baterii si-au echipat acumulatorii cu densimetre ce pot indica cu aproximatie nivelul de incarcare a bateriei. Aceste densimetre se gasesc pe partea superioara a bateriei si au forma unui disc de sticla prin care se observa un punct de culoare verde intens daca bateria este incarcata complet, verde deschis daca bateria este incarcata pe jumatate si galben sau alb atunci cand acumulatorul este descarcat sau in unele cazuri defect. In principal daca acea bulina are culoarea alba inseamna ca bateria si-a dat ultima rasuflare si ar fi bine sa o schimbam. 

Un alt sfat ar fi cel de a curata mereu bateria deoarece in timp se depune praf si mizerie pe suprafata superioara a bateriei iar in combinatie cu umiditatea poate duce la aparitia corodarii intre bornele bateriei ceea ce duce la descarcarea destul de rapida a acumulatorului. De asemenea bornele bateriei trebuie sa fie curatate deoarece ele sunt realizate din plumb si cu trecerea timpului ele se oxideaza (corodeaza). In conditiile date un accumulator nu poate furniza curentul necesar pornirii motorului datorita rezistentei suplimentare produse de oxidarea bornelor.

 

O alta precizare foarte importanta ar fi modul in care se monteaza/ demonteaza o baterie. La demontarea unei baterii auto deconectati intodeauna borna negativa si apoi pe cea pozitiva. La montarea unui acumulator veti proceda exact invers, mai intai cuplati borna pozitiva apoi pe cea negativa.

Voi vorbi putin si despre o tehnologie mai noua, abia iesita pe piata, tehnologia bateriilor cu gel.

Da, de curand au iesit pe piata auto un nou tip de baterii, bateriile cu gel. Principiul de funtionare este in mare acealasi ca la bateriile cu placa de plumb, doar ca in acest caz electrolitul este mereu sub forma de gel.

Deci nu trebuie sa mai avem grija la scurgerile de electrolit sau sa completam periodic cu apa distilata, dar mai multe detalii le vom stabili intr-un articol separat.

Putem spune doar ca perioada de viata la o astfel de baterie este de undeva la 12 ani, rezista mult mult mai bine temperaturilor scazute si nu sunt asa sensibile la suprasolicitari.

In principal aceste baterii tin energia electrica de 3 ori mai bine decat cele normale. Dar mai multe detalii le vom dezvalui intr-un viitor articol despre aceste baterii. 

Pana atunci, daca tot vine sezonul rece ar fi bine sa va faceti o programare la un service auto care sa va verifice complet sistemul electric al masinii si nu numai, deoarece cu siguranta nu vreti sa ramaneti in pana in timpul iernii.

 

Citeste si despre: cum se incarca o baterie de masina

 

 

Sursa foto: wtamu.edu, gorruds.com, nycitytowingservices.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate