Trebuie sa omologhezi carligul de remorcare la RAR?

Trebuie sa omologhezi carligul de remorcare la RAR?

Discutam in articolele din trecut despre modul in care carligul de remorcare este una dintre putinele modificari pe care le puteti face asupra masinii fara a fi obligati sa le omologati la RAR. Se pare ca ultimele modificari ale Codului Rutier din acest an obliga soferii sa treaca in Cartea de Identitate a Vehiculului orice modificare realizata. Si totusi, instalarea unui carlig de remorcare este exceptata.

Numarul carligelor de remorcare pe care le gasim pe masinile din tara noastra a crescut in mod semnificativ in ultimii ani. Din pacate, foarte multi soferi le monteaza doar pentru a isi proteja masina in trafic, ceea ce poate produce daune grave altor vehicule in cazul unui accident. In plus, din punct de vedere legal, un carlig de remorcare ar trebui folosit doar atunci cand remorcam ceva.

De ce nu trebuie sa omologam instalarea unui carlig de remorcare?

Raspunsul este simplu, dar ne obliga sa fim foarte atenti cand achizitionam si instalam carligul de remorcare. In mod normal, toate carligele care se comercializeaza pe piata sunt deja omologate de catre RAR. In acest fel, singura obligatie a soferului este sa se intereseze daca carligul pe care il cumpara este original si a fost omologat in prealabil. In caz contrar, daca cumva cumperi un produs neomologat, va trebui sa treci prin etapele necesare omologarii RAR si inscrierii in CIV.

In plus, conform directivei nr. 94/20/CE a Parlamentului European si a Consiliului din 30 mai 1994, marca e omologare trebuie sa fie aplicata la vedere. Indiferent despre ce tip de dispozitiv vorbim, acesta trebuie sa aiba marca de omologare intr-un loc in care sa fie cat mai usor de citit si sa nu lase loc de interpretari.

Care sunt costurile instalarii unui carlig de remorcare?

In primul rand, vom mentiona faptul ca pretul mediu al unui carlig de remorcare este de 500-1000 de lei. Desigur, acesta poate ajunge chiar si la 2000-2500 de lei in cazul carligelor din categorie ridicata, care pot tracta o masa maxima mult mai mare. Este recomandat ca atunci cand instalezi un astfel de carlig sa o faci la un mecanic autorizat si sa pastrezi dovada de instalare.

In cazul unui control RAR, in trafic sau la efectuarea ITP-ului, montajul trebuie sa functioneze la perfectie. Sistemele de inchidere si zavoarele nu ar trebui sa prezinte nici cel mai mic blocaj. De asemenea, integritatea fizica a carligului nu are voie sa fie afectata si acesta nu trebuie sa prezinte lovituri, fisuri sau crapaturi.

Manopera are un pret diferit in functie de tipul de carlig, modul de montaj si modelul de autoturism pe care il detineti. Preturile incep de la 200 de lei si pot ajunge chiar si la 600-700 de lei. Cu cat sistemul este mai complex sau mecanicul va trebui sa desfaca mai multe piese pentru a fixa carligul, cu atat si manopera va fi mai scumpa.

Ce legi trebuie laute in considerare cand utilizezi un carlig de remorcare?

In general, legile din Uniunea Europeana sunt destul de asemanatoare, dar periodic pot sa apara si particularitati. Atunci cand ai instalat un carlig de remorcare pe masina trebuie sa iei in considerare anumite aspecte. In primul rand, carligul nu ar trebui sa obtureze in nici un fel placuta de inmatriculare, acesta fiind motivul pentru care de obicei se instaleaza sub aceasta.

In al doilea rand, nu ar trebui sa circuli cu un carlig de remorcare atunci cand nu tractezi o rulota sau o platforma. Desigur, este ideala sa iti protejezi masina de un posibil accident sau o lovitura in parcare, dar daunele produse celorlalte masini vor fi mult mai mari. In tara noastra, un autovehicul care are carlig de remorcare instalat are dreptul sa tracteze o singura remorca.

In parteneriat cu Eco Tractari.