Automobilul electric „made in Romania” prezentat la Cluj

Automobilul electric „made in Romania” prezentat la Cluj

Viitorul in domeniul auto il constituie, asa cum bine putem observa de o lunga perioada de timp, autovehiculele electrice. Piata auto trece printr-o transformare clara, tendintele fiind de-a dreptul evidente.

De exemplu, anul 2021 a adus, pana la finalul lunii noiembrie, vanzarea a 1 milion de masini electrice in partea de vest a Europei, Norvegia, Marea Britanie, Islanda si Elvetia. Astfel, pentru o imagine de ansamblu specificam faptul ca fiecare un autovehicul din zece inmatriculate pana in luna noiembrie 2021 a fost electric.

Raportandu-ne la anul 2020, observam o dublare a cotei de piata in ceea ce priveste achizitionarea de masini electrice. Anul 2021 a adus cu sine si un numar de premiere in ceea ce priveste autovehiculele electrice.

Ca si celelalte tari din spatiul european si tara noastra trebuie sa ajunga la etapa la care nu se vor mai comercializa autovehicule care polueaza mediul. Acest lucru se datoreaza faptului ca delegatii Comisiei Europene se ghideaza dupa un calendar care se impune a fi respectat in vederea reducerii noxelor la nivel international. Astfel, pactul Green Deal a stabilit faptul ca noxele din domeniul transporturilor trebuie sa fie reduse cu pana la 90 de procente pana in anul 2050.

Luand in calcul faptul ca autoturismele au o durata de viata de 15 ani, anul 2035 ar fi anul incetarii comercializarii de autovehicule care functioneaza pe baza de benzina si motorina.

La nivel national trebuie mentionat faptul ca Dan Vardie, presedintele A.P.I.A., vorbea in anul precedent, despre o crestere serioasa a solicitarilor pentru autovehicule electrice. Astfel, conform declaratiilor acestuia (sursa – Ziarul Financiar) „in anul 2022, estimam ca se vor vinde circa 10.000-12.000 de masini electrice in Romania, iar numarul masinilor pe benzina, hibrid si electrice va creste puternic in anii urmatori, astfel incat, in 2030, nu o sa se mai vanda nicio masina pe motorina in Romania“. De asemenea, acesta a fost de parere ca „Romania are nevoie de o asumare la nivel guvernamental a industriei si a consumatorilor, a trecerii spre un parc de masini cat mai putin poluante“.

Conform stirileprotv.ro, vineri, 20.05.2022, la Cluj, a fost prezentat primul autovehicul electric dezvoltat in tara noastra, un prototip sport caracterizat prin elemente de modernism. Initiatorii acestui proiect isi exprima dorinta producerii unei serii limitate de astfel de masini, ulterior omologarii la Registrul Auto Roman.

Acest model electric a intrat intr-un concurs international impreuna cu o serie de alte proiecte inovative din intreaga lume, avand sansa unei finantari record de 1 milion de dolari americani in S.U.A.

La eveniment a fost prezent si prim-ministrul Romaniei, domnul Nicolae Ciuca, care dupa ce s-a familiarizat cu interiorul acesteia a declarat urmatoarele „Faptul ca se gandesc sa treaca la productia de serie este un lucru care pentru noi, ca tara, trebuie sa ne faca mandri.“

Proiectul constructiei primei masini electrice romanesti s-a intins pe perioada a 4 ani, de interes fiind declaratiile initiatorului proiectului si designerului automobilului, Peter Szabo: „Am vrut sa nu semene cu nicio forma de la nicio masina. Imi plac formele concave si drepte, clasice, moderne, impreuna, amestecand, asa mi-a venit ideea sa fac.“

Designul si programul sunt dezvoltate in tara noastra de o echipa specializata in domeniul tehnologiei informatiei, componentele fiind, in mare parte, achizitionate din afara. Asamblarea autovehiculului a fost facuta, de asemenea, in Romania.

Potrivit declaratiei directorului companiei de software, Voicu Oprean: „Am pornit de la ideea de a face prima masina romaneasca electrica. Iar patru ani mai tarziu, o aratam ca exista, functioneaza. Ne dorim sa facem o serie limitata, pana in 10 masini, sa o certificam la R.A.R., si sa introducem in ea toata tehnologia la care noi avem acces.“

De interes este faptul ca nu numai exteriorul masinii impune o imagine a tehnologiei viitorului, dotarile acesteia fiind, in egala masura, printre cele mai performante de pe piata: camere video integrate in locul oglinzilor exterioare, imaginea din afara habitaclului fiind vizualizata in bord, precum si pozitionarea distincta a motoarelor. Referitor la pozitia acestora Mihai Matica, partener companie, a declarat: „Avem o masina electrica cu motoare in rotile spate, frana regenerativa, doua baterii. Inca mai avem de lucru la setari si la partea de optimizare.“

Este interesant faptul ca portierele acestui model se deschid cu ajutorul glisarii mainii, printr-o singura incarcare electrica realizandu-se o autonomie de aproximativ 350 km. la o viteza de 180 km. / h.

Masina a costat aproximativ jumatate de milion de euro, suma achitata din fonduri private, dar si din fonduri europene. Targul din Cluj a mai adus spectatorilor si alte surprize deosebit de placute, printre care un simulator de schi cu functie de obisnuire a corpului uman cu efortul activitatii in sine, in acest mod reducandu-se substantial riscul producerii unor accidente nedorite.

Astfel, avem in fata ochilor prima incercare autohtona de adaptare la avansul tehnologic international, finalizata cu succes, am putea spune, cel putin pentru moment. Intr-un viitor in care tehnologia sta sub semnul uzualului, masina electrica se dovedeste a fi o necesitate atat in ceea ce priveste economia de combustibil conventional, cat si in scopul protejarii mediului inconjurator, din ce in ce mai periclitat in ultimii ani.

sursa foto: https://portalsm.ro/

Comentarii

Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!

Citeste si...
Top Gear a realizat topul masinilor electrice pentru anul 2022
Top Gear a realizat topul masinilor electrice pentru anul 2022

Potrivit celor de la ziare.com, autoturismele electrice au devenit deja foarte populare in randul conducatorilor auto la nivel int...

Romania a detinut, in anul 1857, prima sonda petroliera din lume, cu doi ani inainte de americani
Romania a detinut, in anul 1857, prima sonda petroliera din lume, cu doi ani inainte de americani

Romania a detinut, in anul 1857, prima sonda petroliera din lume, cu doi ani inainte de americani, ajungand la o productie de 275...

Vrei o masina SH? Anul asta scoti din buzunar cu 46% mai mult
Vrei o masina SH? Anul asta scoti din buzunar cu 46% mai mult

_ STATISTICA A EVOLUTIEI VANZARILOR DE AUTOTURISME SECOND-HAND, IN INTERVALUL 2019 – 2022 _ Crestere de pret inregistrata in cazul...

Valoarea punctului de amenda in Romania, in anul 2022
Valoarea punctului de amenda in Romania, in anul 2022

OUG nr. 130/17.12.2021, publicata in Monitorul Oficial 1202/18.12.2021, a stabilit continuarea plafonarii punctului de amenda la 1...