Baterii masini electrice - durata de viata

Baterii masini electrice - durata de viata

O masina electrica este mult mai simpla decat o masina alimentata cu combustibil lichid. La o masina electrica exista mult mai putine piese in miscare in comparatie cu o masina pe benzina sau pe motorina. Asadar la masinile electrice piesele ce se pot strica sunt mult mai putine decat la restul autovehiculelor.

Cu toate acestea, multi proprietari ai acestor masini sunt foarte ingrijorati despre durata de viata a bateriei. Un studiu recent arata ca 46% dintre proprietarii de masini electrice spun ca bateria unei astfel de masini va tine maxim 100.000 km.

Dupa acest numar de km, bateria va trebui inlocuita si ca sa fim mai concreti, costul inlocuirii unei baterii electrice este destul de ridicat. De exemplu la un Chevrolet Bolt EV, costul inlocuirii bateriei poate ajunge pana la 30.000-40.000 RON la care se mai adauga si manopera. Destul de mult, nu?

Bateria la un moment dat va ceda si nu va mai putea fi incarcata, dar asta se intampla in timp, putem spune ca bateria va ceda incet dar sigur dupa o anumita perioada de timp.

Principiul de functionare al unei baterii

Bateriile cu litiu-ion utilizate la masinile electrice sunt similare cu cele folosite la telefoanele mobile sau laptopuri, doar ca sunt mult mai mari.

Acestea sunt cu mult diferite fata de bateriile cu plumb, utilizate la vehiculele cu ardere interna si au o densitate energetica mai mare decat bateriile reincarcabile pe baza de nichel-metal. De asemenea este foarte putin probabil ca o astfel de baterie sa se descarce daca nu este folosita.

Capacitatea unei baterii a unei masini electrice este exprimata in termeni de kilowatt-ore sau prescurtat kwh.

Daca vrei sa iti achitionezi o masina electrica cu o putere mai mare de kwh, este ca si cum ai cumpara o masina cu un rezervor mai mare, ca sa faci un drum cat mai lung inainte sa fii nevoit sa incarci din nou bateria.

Pentru o buna performanta si o durabilitate cat mai buna, sistemul de management al unei masini electrice, impiedica bateria sa fie 100% incarcata sau 100% descarcata.

Ca si la masinile alimentate cu combustibil, condusul cu viteza excesiva va utiliza mai multa putere a bateriei. Cu alte cuvinte, daca esti pasionat de viteza si esti proprietarul unei masini electrice, atunci va trebui sa reincarci bateria mult mai des decat ai face-o daca ai conduce in limitele de viteza.

De asemenea, cu cat este mai incarcata masina sau ai un numar maxim de pasageri, autonomia unei baterii va fi scazuta.

Temperaturile extreme, in special cele scazute, pot impiedica atat performanta bateriei, cat si capacitatea sa de a accepta o incarcare. De asemenea si folosirea aerului conditionat va scadea performanta bateriei. Un studiu recenta arata ca folosirea aerului conditionat scade cu pana la 17% autonomia unei baterii.

Longevitatea bateriei

Unii cumparatori de masini electrice iau garantii extinse pentru a scapa de teama ca bateria se epuizeaza intr-un termen foarte scurt.

In prezent bateriile masinilor electrice, vandute pe teritoriul Europei, au o garantie de 8 ani sau 150.000 km, unele companii, cum ar fi Kia sau Hyundai dau o garantie mai de durata a bateriilor.

De retinut este faptul ca majoritatea producatorilor de masini electrice ofera garantie doar atunci cand bateria isi pierde capacitatea de a mai fi incarcata, ceea ce este foarte rar. In schimb, alti producatori, cum ar fi BMW, Chevrolet, Nissan, Tesla si Volkswagen vor inlocui bateria daca aceasta isi pierde din capacitatea de a fi incarcata.

De exemplu daca bateria nu mai poate fi incarcata decat maxim 60-70% atunci veti beneficia de o noua baterie, evident daca este inca in garantie.

Cat timp dureaza pana cand o masina electrica isi pierde capacitatea de a fi incarcata complet?

O intrebare pe care cu totii cred ca ne-am pune-o daca am fi interesati sa cumparam o masina electrica. Cum am spus si mai sus, o baterie a unui vehicul electric tinde sa se degradeze usor cu fiecare ciclu de incarcare si descarcare.

De exemplu, cei de la Tesla spun ca modelul S va pierde doar 5% din capacitatea sa initiala in primii 80.000 km, iar proprietarii de Tesla intaresc aceste afirmatii spunand ca au pierdut doar cateva procente din capacitatea bateriei dupa cativa ani de utilizare.

Un lucru de retinut este faptul ca o clima ca a noastra, cu o vara caniculara, nu este deloc benefica unei masini electrice, caldura excesiva fiind unul dintre marii dusmani ai bateriilor cu litiu-ion. Marii producatori s-au gandit si la o asemenea problema si au adaugat un pachet de racire pe baza de lichid al bateriilor.

O alta problema ar fi incarcarea frecventa la statiile de incarcare rapida, la o astfel de statie iti incarci bateria in maxim 30 de minute, problema este ca o astfel de baterie cu cat se incarca mai repede cu atat se incalzeste mai tare si astfel in bateria se va defecta mult mai repede decat daca va fi incarcata in conditii normale.

Desi unele studii facute recent arata ca acest lucru nu poate fi dezastruos pentru o baterie, demonstrand faptul ca incarcarea rapida a bateriei la statiile de incarcare nu ar afecta durabilitatea bateriei decat cu maxim 2-3%.

Ca si concluzie, daca este ingrijita corespunzator, bateria unei masini electrice poate dura pana la 200.000 de km, inainte ca aceasta sa se deterioreze.

Unele sondaje arata ca durata medie de viata a unei astfel de baterii ar fi undeva la 320.000-350.000 km, ceea ce inseamna o durata de viata de aproximativ 10 ani la un condus mediu de 30.000 km pe an.

O veste imbucuratoare vine din partea celor de la Tesla, care spun cei din interior ca lucreaza la o tehnologie care sa permita bateriilor de pe masinile electrice o durabilitate de pana la 1.600.000 km, ceea ce cu siguranta o astfel de baterie practic va tine mai mult decat masina in sine, dar pana atunci sa ne multumim cu ceea ce avem in prezent si sa ne bucuram de aceasta tehnologie a masinilor electrice.

Sursa foto: flanderstoday.eu, adroitmarketresearchreports.blogspot.com, zap-map.com, pinterest.com

Citeste si...
Martorul de la baterie este aprins, insa alternatorul incarca
Martorul de la baterie este aprins, insa alternatorul incarca

Trebuie sa stim ca fiecare masina este echipata cu un martor de bord luminos care indica o defectiune a circuitelor bateriei sau o...

Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel
Producătorul român de baterii auto, Rombat, este acuzat de Uniunea Europeană de formarea unui cartel

Comisia Europeană a notificat producătorii de baterii pentru demaroare auto Banner, Clarios (fosta JC Autobatterie), Exide, FET (ș...

Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?
Este vreo diferenta intre frana de mana si cea de urgenta?

Frana de mana este un sistem de franare diferit fata de cel principal al masinii, actionat prin apasarea pedalei de frana. Prin ac...

Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?
Este mai bine sa bag azot sau aer in anvelope?

Imprumutat de la masinile de curse, azotul a inceput sa fie gasit si in anvelopele masinilor de serie. Merita sa pui azot in loc d...