Presedintele Consiliului Concurentei a vorbit despre plafonarea preturilor la benzina si motorina. El este de parere ca aceasta este o decizie care nu ar aduce nimic bun, dimpotriva ne-ar readuce cu trei decenii in urma cel putin, in perioada in care desi preturile erau accesibile, romanii stateau la cozi interminabile in benzinarii deoarece exista o criza a produselor petroliere.
La nivelul Uniunii Europene, exista aceeasi situatie a cresterii preturilor la combustibili in toate tarile. Cu toate acestea, sunt suspiciuni ca aceste majorari sunt facute si in mod intentionat de operatorii din industria petroliera.
Problema cresterii exagerate a preturilor la benzina si motorina a fost discutata si la Bruxelles, acolo unde mai multi presedinti de Consilii ale Concurentei au fost prezenti, inclusiv Bogdan Chiritoiu.
Discutiile de la Bruxelles au avut in vedere teme precum piata de energie si sectorul digital, deoarece, in majoritatea tarilor, exista un nivel ridicat al inflatiei si preturi majorate. Totusi, misiunea Consiliului concurentei nu este aceea de a influenta majorarea preturilor sau a inflatiei, ci aceea de a evita situatiile in care se profita de pe urma acestor majorari.
In cazurile in care exista suspiciuni, se initiaza analize care pot confirma daca sunt produse sau nu ilegalitati in anumite sectoare, precum a fost cea realizata pe piata de certificate de emisii.
Reprezentantul Consiliului Concurentei a mentionat ca, pe piata combustibilului, exista o monitorizare continua si nu au fost descoperite situatii incorecte. De altfel, nu exista nici argumente ca dincolo de evolutia internationala a pietii ar exista alte comportamente incorecte care favorizeaza majorarile.
Romania este avantajata intre tarile UE, preturile de la noi din tara fiind printre cele mai mici.
Despre reducerea preturilor la combustibil cu 50 de bani, Bogdan Chiritoiu a spus ca, din punctul sau de vedere, este tot ceea ce se poate face in momentul actual. Contextul este, de altfel, foarte dificil, existand cresteri de materii prime destul de mari, iar statul poate compensa doar o mica parte reducand taxele.
Ce parere are reprezentantul Consiliului Concurentei despre plafonarea preturilor la combustibil?
Plafonarea preturilor la combustibil nu este o masura pozitiva. Ea duce fie la preturi prea mari, fie la lipsa produselor. Singurul context in care plafonarea ar fi o masura de luat in seama este cel in care exista perturbari foarte mari, asa cum a fost pandemia, de exemplu. Daca plafonarea preturilor la combustibili ar fi fost o solutie eficienta, multe alte state ar fi adoptat-o.
In prezent, plafonarea preturilor la combustibil inseamna intoarcerea in comunism, cand produsele desi erau iefine, nu existau pe piata.
O asfel de masura nu isi are locul acum, mai ales ca acest context al razboiului este unul de durata si aduce nevoia unor solutii care sa functioneze pe termen lung. Cresterile pretului la petrol erau asteptate si se cunoaste si faptul ca acestea vor continua in contextul razboiului din Ucraina. De aceea, plafonarea preturilor care este o masura pe termen scurt, care nu poate fi sustinuta pentru o perioada indelungata nu isi are rostul conform declaratiilor facute de Bogdan Chiritoiu.
sursa foto: https://www.g4media.ro/
Articolul nu are nici un comentariu. Fii primul care comenteaza!