Proiect privind cresterea preturilor la roviniete, in functie de volumul de noxe si vechimea masinilor

Proiect privind cresterea preturilor la roviniete, in functie de volumul de noxe si vechimea masinilor

Potrivit digi24ro, conducatorii auto vor trebui sa scoata din buzunar mai multi bani pentru roviniete, in functie de volumul de noxe si vechimea masinilor pe care le detin. Astfel, cei care conduc vehicule cu o greutate mai mare de 3,5 tone vor avea de achitat o taxa pentru fiecare kilometru parcurs extra, in conformitate cu proiectul asumat de PNRR, prin care Uniunea Europeana finanteaza santierele de autostrada.

Mentionam faptul ca acest sistem de taxare, unic la nivelul UE, va trebui pus in aplicare pana la jumatatea anului 2023.

Poluarea este un fenomen care, de ceva ani incoace, pune sub semnul intrebarii insasi existenta umanitatii pe termen lung, efectele ei incepand sa se faca resimtite din ce in ce mai mult in ultima perioada. Fie ca vorbim de efectul de sera, de subtierea stratului de ozon sau de incidenta tot mai mare a bolilor de plamani, noxele emise in atmosfera lucreaza, din pacate, in defavoarea noastra a tuturor.

Acesta este si motivul pentru care, la nivel international, se cauta solutii urgente si radicale in ceea ce priveste reinnoirea parcului auto si sfarsitul epocii motoarele cu combustie interna, viitorul parand a fi rezervat motoarelor electrice.

Este de interes faptul ca poluarea auto creste pe soselele din Romania, desi trebuie sa raportam U.E. eliminarea din trafic a 250000 autovehicule poluante, pana in anul 2026, in conditiile in care in tara noastra se inmatriculeaza anual cam 400000 autoturisme folosite, multe mai vechi de 15 ani la momentul achizitiei si inmatricularii.

O statistica simpla ne arata faptul ca mai mult de jumatate dintre masinile de pe soselele noastre au o vechime de peste 16 ani, dintre acestea multe nefiind nici in acord cu vechile norme privind poluarea de la momentul cumpararii lor.

Potrivit sursei citate, mai mult de 4 milioane de autovehicule de pe soselele Romaniei inregistreaza o vechime mai mare de un deceniu, tara noastra ocupand locul al doilea in UE in ceea ce priveste cele mai vechi masini aflate in trafic.

Daca privim consecintele fenomenului poluant observam faptul ca intre 16000 si 26500 romani isi pierd an de an viata mult prea devreme ca urmare a efectelor poluarii, in baza datelor furnizate de Agentia Europeana de Mediu si O.M.S.

Astfel, fenomenul poluant, tratat cu atat de multa lejeritate in ultimii ani, are ca efect decesul, in medie, a aproximativ doi romani pe ora. Activitatile Garzii de Mediu au fost rarite simtitor, aerul devenind din ce in ce mai greu de respirat pentru locuitorii Bucurestiului si nu numai; nu mai amintim si situatia gropilor de gunoi si activitatea de ardere a deseurilor care distrug la propriu calitatea aerului respirabil din localitate.

Ca orice alta taxa, aceasta noua initivativa este privita cu reticenta de catre conducatorii auto romani, in conditiile in care starea drumurilor este deosebit de proasta.

Astfel, reticenta soferilor este de inteles, opiniile lor fiind fundamentate pe o realitate greu de acceptat: „Sa puna sa faca si autostrazi, daca tot pun taxe“; „Sunt multe masini care sunt cazane efectiv, scot un fum … normal ar fi sa faca autostrazile intai. Macar daca ar face si din taxe, dar tare mi-e ca se vor duce tot pe salariile lor“; „Vrem o tara ca afara, dar de fapt cumparam masini vechi. Eu sunt de acord cu taxa asta, dar nu stiu cat de mult succes va avea, cat de mult va stopa procesul asta“.

Noul proiect in discutie are in vedere ca „pe cei 16.000 de km de drumuri nationale si autostrazi administrate de CNAIR directiva europeana propune ca soferii sa plateasca taxe de poluare in functie de noxele emanate. Camioanele si autocarele care depasesc 3,5 tone vor plati taxa pe kilometru de sosea parcurs, iar banii vor fi folositi pentru reabilitarea drumurilor“.

In baza celor mentionate de Lucian Calmus, reprezentant CNAIR, „Serviciul de tarifare electronica ar trebui sa puna la dispozitia acestora echipamente de bord personalizate si o asigurare a functionalitatii acestuia, punerea la dispozitie a unor mijloace acceptate pentru efectuarea platii tarifului sau acceptarea unui alt mijloc de plata folosit de acesta, incasarea tarifului, virarea catre entitatea care il percepe, gestionarea relatiilor contractuale in ceea ce priveste utilizatorul, securitatea si confidentialitatea in ceea ce priveste functionarea sistemului de tarifare rutiera si nu in ultimul rand protectia datelor cu caracter personal“.

Activistii de mediu atrag atentia atentia asupra acestei initiative, fiind de parere ca adevarata protejare a mediului inconjurator ar trebui facuta prin impunerea unei taxe anuale fixe tuturor conducatorilor auto, indiferent de sectorul de drum pe care il folosesc, nicidecum selectiv: „In functie de norma de poluare, de fapt de cantitatea de emisii pe care o are autoturismul, sa spunem ca emite 150 de g pe km, sa platim cu 1 leu gramul pe an, adica 150 de lei pe an. Toti cei care circulam emitem in atmosfera, ca atare trebuie sa platim toti, indiferent de locul in care ne aflam“, potrivit lui Dan Trifu, activist de mediu.

sursa foto: https://newsweek.ro/

Citeste si...
Cat de mult/jos trebuie sa apesi ambreiajul?
Cat de mult/jos trebuie sa apesi ambreiajul?

Condusul unei masini cu transmisie manuala poate fi destul de dificila pentru unele persoane, mai ales daca se afla la inceput sau...

Cat de mult costa sa repari un airbag?
Cat de mult costa sa repari un airbag?

In cazul in care ati fost implicat intr-un accident rutier grav si cel putin un airbag al autoturismului a sarit, pe langa faptul...

Cat de mult dureaza incarcarea unei baterii moarte?
Cat de mult dureaza incarcarea unei baterii moarte?

Fiecare sofer s-a confruntat cel putin o data cu o situatie in care autoturismul sau a ramas cu bateria descarcata, fie din cauza...

Cat de mult costa sa colantezi masina?
Cat de mult costa sa colantezi masina?

Vopseaua unui autoturism este o componenta foarte scumpa, iar situatia in care sunteti obligat sa revopsiti complet un autoturism...