Ce este axul cu came si ce face?

Axul cu came sau mai corect spus, arborele cu came (axul este imaginar, denumirea de arbore este mai corecta) este cel care misca supapele de admisie si de evacuare. 

Arborele cu came foloseste aceste came pentru a inchide si deschide supapele conform principiului de functionare a motorului in 4 timpi. Arborele cu came este direct conectat la vibrochen (arbore cotit) prin intermediul curelei de distributie sau a lantului. Cele doua trebuie sa fie tot timpul, aliniate la perfectie. 

Ca sa intelegeti de ce fiecare milimetru conteaza, o sa explicam succint cum functioneaza motorul in 4 timpi. Cei 4 timpi sunt:

  • admisie;
  • compresie;
  • arderea urmata de destinderea pistonului;
  • evacuare.

 

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs 4 timpi

 

Admisia aerului in motor se face prin supape atunci cand cele de evacuare sunt inchise (camele de pe arbore nu apasa pe supapele de evacuare) si cele de admisie sunt deschise (camele apasa pe supape pentru a le impinge in interiorul pistonului, facand astfel loc aerului sa intre).

Imediat, supapele de admisie se retrag, cele de evacuare raman inchise si pistonul incepe sa urce, comprimand amestecul de aer si combustibil. In scurt timp dupa aprinderea amestecului, odata ce pistonul transmite energia arborelui cotit, supapele de evacuare sunt deschise pentru a elimina continutul.

In mare, acesta este procesul care creeaza caii putere care ne plac atat de mult. In cazul in care arborele cu came nu este sincronizat cu vibrochenul, exista sanse ca oricare din supape sa fie deschise sau inchise in momente neoportune, ducand la distrugerea completa a motorului.

Exista motoare care au doi arbori cu came, acum 10 ani aici vorbeam despre cele care aveau alta constructie decat cele in linie. Pentru ca arborele trebuie sa fie pozitionat direct deasupra supapelor, la motoarele in V de exemplu, avem nevoie de 2 arbori cu came.

Insa multe motoare cu constructie in linie din ziua de astazi au si ele 2 arbori, unul responsabil de supapele de admisie si unul de cele de evacuare.

Pentru a fi siguri ca motorul vostru va functiona in parametrii toata viata, faceti distributia masinii la timp.

 

Citeste si despre: care sunt cele mai comune defectiuni ce apar la motor

 

 

Sursa foto: liveabout.com, philkotse.com

Lasa un comentariu

Pentru a lasa un comentariu trebuie sa te autentifici.

Autentificare

Ai o masina? Spune-ne parerea ta despre ea!

Alte articole recomandate