Ce este axul cu came si ce face?

Ce este axul cu came si ce face?

Axul cu came sau mai corect spus, arborele cu came (axul este imaginar, denumirea de arbore este mai corecta) este cel care misca supapele de admisie si de evacuare. 

Arborele cu came foloseste aceste came pentru a inchide si deschide supapele conform principiului de functionare a motorului in 4 timpi. Arborele cu came este direct conectat la vibrochen (arbore cotit) prin intermediul curelei de distributie sau a lantului. Cele doua trebuie sa fie tot timpul, aliniate la perfectie. 

Ca sa intelegeti de ce fiecare milimetru conteaza, o sa explicam succint cum functioneaza motorul in 4 timpi. Cei 4 timpi sunt:

  • admisie;
  • compresie;
  • arderea urmata de destinderea pistonului;
  • evacuare.

Citeste si despre: motor in 2 timpi vs 4 timpi

Admisia aerului in motor se face prin supape atunci cand cele de evacuare sunt inchise (camele de pe arbore nu apasa pe supapele de evacuare) si cele de admisie sunt deschise (camele apasa pe supape pentru a le impinge in interiorul pistonului, facand astfel loc aerului sa intre).

Imediat, supapele de admisie se retrag, cele de evacuare raman inchise si pistonul incepe sa urce, comprimand amestecul de aer si combustibil. In scurt timp dupa aprinderea amestecului, odata ce pistonul transmite energia arborelui cotit, supapele de evacuare sunt deschise pentru a elimina continutul.

In mare, acesta este procesul care creeaza caii putere care ne plac atat de mult. In cazul in care arborele cu came nu este sincronizat cu vibrochenul, exista sanse ca oricare din supape sa fie deschise sau inchise in momente neoportune, ducand la distrugerea completa a motorului.

Exista motoare care au doi arbori cu came, acum 10 ani aici vorbeam despre cele care aveau alta constructie decat cele in linie. Pentru ca arborele trebuie sa fie pozitionat direct deasupra supapelor, la motoarele in V de exemplu, avem nevoie de 2 arbori cu came.

Insa multe motoare cu constructie in linie din ziua de astazi au si ele 2 arbori, unul responsabil de supapele de admisie si unul de cele de evacuare.

Pentru a fi siguri ca motorul vostru va functiona in parametrii toata viata, faceti distributia masinii la timp.

Citeste si despre: pareri Renault Clio II

Sursa foto: liveabout.com, philkotse.com

Articole similare
Bujie: Ce este bujia si ce face?

Bujie: Ce este bujia si ce face?

O sa enumeram cateva simptome care apar atunci cand bujia sau bujiile sunt pe cale sa cedeze. Sfaturi pentru repararea bujiilor.

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injector: Ce este injectorul si ce face?

Injectoarele pot ceda cu timpul de aceea o sa enumaram cateva simptome ale unui injector care nu functioneaza corespunzator.

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Pompa combustibil: Ce este si ce face?

Exista mai multe pompe de combustibil: cu diafragma, cu piston, pompe electrice submersibile sau pompe antrenate pneumatic.

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Planetara: Ce este planetara si ce face?

Arborii planetari transmit miscarea de la diferential la rotile motoare. Clasificarea lor se face dupa solicitarile la care sunt supusi.

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Servodirectie: Ce este servodirectia si ce face?

Afla de la dailydriven care sunt semnele si simptomele unei servodirectii pe cale sa se defecteze. Reparatii si sfaturi de intretinere.

Ce este galeria de evacuare si ce face?

Ce este galeria de evacuare si ce face?

O scurta descriere a garniturii de evacuare si a rolului ei in functionarea corecta a motorului.

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Vas expansiune: Ce este si ce face?

Verifica si starea conductei de cauciuc care intre in capatul vasului de expansiune, cu timpul se poate fisura sau taia si pe acolo se poate scurge lichid.

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Radiator aer conditionat: Ce este si ce face?

Cum se poate strica radiatorul AC? Sistemul de aer conditionat poate functiona fara radiator?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Senzor parcare: Ce este si ce face?

Cum functioneaza senzorii de parcare si de ce sa ii alegi ca si dotare pentru masina ta.

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantier marire ecartament: Ce este si ce face?

Distantierele nu modifica pata de contact pe care o lasa pneul pe asfalt, el modifica dinstanta dintre cele doua pete de contact.

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce este senzorul turatie roata si ce face?

Ce se intampla daca se defecteaza senzorul ABS sau senzorul de turatie roata? Cum iti dai seama ca nu mai functioneaza?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare: Ce este bara stabilizatoare si ce face?

Bara stabilizatoare incearca sa tina masina perfect dreapta in curba mutand forta de balansare de pe o parte pe cealalta.

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Evaporator aer conditionat: Ce este evaporatorul si ce face?

Simptome ale unui evaporator/vaporizator defect sau pe cale sa se defecteze. Sfaturi reparatie evaporator.

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Bieleta: Ce este bieleta de directie si ce face?

Cum iti dai seama ca bieleta de directie este afectata? Daca apare o uzura vizibila la articulatia bieletei, atunci trebuie inlocuita urgent.

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Rulment roata: Ce este rulmentul si ce face?

Cum verifici daca un rulment al masinii este defect? Auzi un huruit atunci cand masina ruleaza si creste odata cu viteza?

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Senzor nivel ulei: Ce este si ce face?

Tipuri de senzori de nivel ulei. Afla ce este senzorul de ulei si ce rol are in functionarea masinii.

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Proiector ceata: Ce este proiectorul si ce face?

Ce culoare trebuie sa aiba proiectoarele de ceata?Poti sa gasesti proiectoare de ceata care emit lumina alba, galbena sau chiar albastra.

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Sistemul automat de frana: ce este si ce face?

Afla ce este sistemul automat de franare, cum functioneaza si cat de util este. Cruise controlul adaptiv foloseste acest sistem. Citeste mai mult.

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Brat suspensie: Ce este bratul suspensiei si ce face?

Bratele suspensiei nu trebuie sa se miste mai mult decat le este permis prin constructie. Orice joc al bratelor vor da senzatia unei masini instabile.

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Ce este sistemul de spalare faruri si ce face?

Sistemul automat de spalare faruri este o optiune pe care masina ta trebuie sa o aiba.

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

Comutator lumini frana: Ce este comutatorul si ce face?

De ce nu se mai aprind stopurile pe frana? Poate comutatorul de pe pedala de frana este defect.

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Ce este senzorul pedalei de acceleratie si ce face?

Senzorul calculeaza tot timpul procentul de apasare al pedalei, transmitand motorului intentia soferului. La masinile care au mai multe moduri de condus acest senzor este foarte important.

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arc suspensie: Ce este arcul de suspensie si ce face?

Arcurile sunt o parte vitala a masinii tale. Ele contribuie enorm la cresterea sigurantei, a tinutei de drum a autoturismului.

Intinzator curea distributie, ce face?

Intinzator curea distributie, ce face?

Ce face intinzatorul curelei de distributie si de ce este atat de important? Ce se intampla daca sare cureaua de distributie?

Ce este cardanul masinii?

Ce este cardanul masinii?

Transmisia poate fi de 2 feluri, cu cardan sau cu planetare. In acest material vom vorbi despre primul tip de transmisie, cea pe cardan (cardanica).

De ce este volanul masinii slabit?

De ce este volanul masinii slabit?

Uzura casetei de directie nu se repara de la sine si mecaniscmul nu poate fi reconditionat. O caseta de directie defecta trebuie inlocuita cu totul.

Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Semnele unei curele de distributie care nu functioneaza corect. Cureaua de distributie joaca un rol extrem de important, ea sincronizand cei doi arbori.

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Ce este si din ce este alcatuit sasiul unei masini?

Cati stim exact ce inseamna sasiul unei masini si mai ales care sunt partile componente, fara de care masina nu ar putea functiona?

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Ce este rovinieta si de ce trebuie platita

Rovinieta, sau taxa de drum, este o taxa platita de soferi pentru a avea dreptul de a circula pe reteaua de drumuri nationale din afara oraselor.

Ce este Limp Mode?

Ce este Limp Mode?

Masina a intrat in limp mode? Nu mai accelereaza sau chiar nu mai porneste? Afla de ce intampla asta si ce probleme are masina ta.

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butuc roata: Ce este butucul rotii si ce rol are?

Butucul rotii este singura parte a autoturismului care tine roata si de aceea este foarte important sa te asiguri ca rotile sunt montate corespunzator.