Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

In cazul in care esti pasionat de masini si iti place sa fii mereu la curent cu ce se petrece sub capota ta, inseamna ca ai auzit deja nu o data ideea ca motoarele SOHC ar fi inferioare celor DOHC.

Insa este acesta adevarul si daca da, de ce? Ce inseamna fiecare dintre ele? In multe cazuri, reclamele sau strategiile de marketing au o mare influenta in alegerea unui model de autoturism fata de altul, fara sa ne informam, de fapt, despre specificatiile tehnice din spate.

Ambele denumiri se refera, de fapt, la cum functioneaza sistemul de supape. SOHC vine de la Single OverHead Cam si DOHC de la  Double OverHead Cam. Motoarele DOHC devin din ce in ce mai populare, astfel, in acest articol poti afla mai multe despre elementele tehnice din spate.

Citeste si despre: totul despre arborele cotit

Ce inseamna, de fapt, arbore cu came DOHC?

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa. Tehnic, acest lucru inseamna ca sunt folositi doi arbori cu came, fiecare pozitionat in capul fiecarui cilindru. Se poate vorbi si despre motorul in V DOHC, acesta avand patru arbori cu came si doua randuri de cilindri.

Acest tip de motor a luat nastere deoarece in acest fel se pot utiliza 4 supape pe fiecare cilindru si masina poate atinge turatii mai mari, mai rapid. In acelasi timp insa, acest tip de motoare sunt mai grele si mai costisitoare.

In acelasi timp, motorul este net mai complex decat unul SOHC, avand un numar mai mare de elemente ce sunt necesare pentru a pune in miscare cele doua axuri cu came. Un alt beneficiu ar fi ca motoarele de tipul DOHC permit ca bujia sa se afle in capul cilindrului. 

SOHC vs DOHC

DOHC, cunoscut initial, inainte de aparitia sistemului DOHC strict ca si OHC inseamna Single OverHead Cam.  In acest caz, axul cu came se afla deasupra pistonului. Spre deosebire de un motor OHV, unul OHC nu mai contine tije metalice ce comunica intre ax si supape.

Astfel, fiind mai putine piese in compozitie, nu se pierde un nivel atat de mare de energie si motorul devine net mai eficient. La acest gen de motoare vei intalni de obicei 2 sau 3 supape, existand posibilitatea sa fie si 4, insa intr-o combinatie mult prea complicata.

Daca insa ai de a face cu un motor SOHC de 4 cilindri, un motor DOHC nu va putea aduce multe beneficii in plus, greutatea sa extra fiind insa un minus mare. Principalul beneficiu pe care l-ar aduce un motor DOHC este acela ca foloseste mai multe supape pe cilindru.

La motoarele DOHC, bujia fiind in capatul cilindrului se obtine o ardere mai eficienta. De asemenea, un motor DOHC va permite implementarea cu usurinta a unor tehnologii de evacuare sau admisie. Pe scurt insa diferentele se pot reduce la faptul ca un motor SOHC va avea randamentul maxim la turatii mai joase, iar DOHC la turatii mai mari.

In acelasi timp, motoarele DOHC sunt net mai silentioase si eficiente. Este considerat ca cea mai buna performanta a motorului se poate obtine daca aerul circula cat mai lin prin capetele de cilindri. De aceea, motoarele DOHC permit o circulatie mai naturala a aerului, fara prea multe restrictii.

Te poti prinde chiar si de unul singur motorul tau de care tip este. Poti observa sub capota daca fulia de distributie este in partea superioara sau inferioara si daca este una singura sau sunt doua.

In mod normal, daca apar defectiuni sau probleme la acest capitol, nu te va ajuta mult sa stii aceste detalii deoarece va trebui sa apelezi la un mecanic. Insa e bine sa stii elemente tehnice legate de masina pe care o conduci, pentru orice eventualitate. 

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

Sursa foto: mechanics.stackexchange.com, pakwheels.com

Articole similare
Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa.

Totul despre arborele cotit

Totul despre arborele cotit

Arborele cotit este o componenta fundamentala a motorului unei masini. Este sistemul care converteste energia liniara in energie de rotatie.

Totul despre motoarele TDI

Totul despre motoarele TDI

Pai pentru prima data sa intelegem ce inseamna acest acronim “TDI”, TDI vine de la (turbocharged direct injection).

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Totul despre motoarele FSI, TSI si TFSI

Ce inseamna FSI, TSI si TFSI? Care este diferenta dintre ele, care este mai fiabil si care consuma mai putin? Ce sa alegi? Afla la noi.

Totul despre performanta AMG

Totul despre performanta AMG

Modelele AMG au un aspect mai agresiv, o performanta mult mai buna, o stabilitate excelenta, ele fiind cele mai scumpe modele de la Mercedes-Benz.

Totul despre distributia masinii

Totul despre distributia masinii

Distributia este una dintre cele mai importante componente (sau grup de componente) din motor, fara ea nimic nu poate functiona.

Totul despre chiulasa masinii

Totul despre chiulasa masinii

Pentru a clarifica, corect se spune chiulasa, la plural se spune chiulase. Cea mai intalnita varianta este de chiuloasa care este total gresita.

Despre motorul M52B20 de la BMW

Despre motorul M52B20 de la BMW

M52B20 este un motor cu 6 cilindri in linie. A fost lansat in 1994 si face parte din seria M52 care include si motoarele M52B24, M52B25, M52B28 si S52B32.