Totul despre arborele cu came

Totul despre arborele cu came

In cazul in care esti pasionat de masini si iti place sa fii mereu la curent cu ce se petrece sub capota ta, inseamna ca ai auzit deja nu o data ideea ca motoarele SOHC ar fi inferioare celor DOHC.

Insa este acesta adevarul si daca da, de ce? Ce inseamna fiecare dintre ele? In multe cazuri, reclamele sau strategiile de marketing au o mare influenta in alegerea unui model de autoturism fata de altul, fara sa ne informam, de fapt, despre specificatiile tehnice din spate.

Ambele denumiri se refera, de fapt, la cum functioneaza sistemul de supape. SOHC vine de la Single OverHead Cam si DOHC de la  Double OverHead Cam. Motoarele DOHC devin din ce in ce mai populare, astfel, in acest articol poti afla mai multe despre elementele tehnice din spate.

Citeste si despre: totul despre arborele cotit

Ce inseamna, de fapt, arbore cu came DOHC?

Dupa cum am mentionat deja, DOHC vine din engleza, de la Double OverHead Cam si se refera la un motor cu doi arbori cu came in chiulasa. Tehnic, acest lucru inseamna ca sunt folositi doi arbori cu came, fiecare pozitionat in capul fiecarui cilindru. Se poate vorbi si despre motorul in V DOHC, acesta avand patru arbori cu came si doua randuri de cilindri.

Acest tip de motor a luat nastere deoarece in acest fel se pot utiliza 4 supape pe fiecare cilindru si masina poate atinge turatii mai mari, mai rapid. In acelasi timp insa, acest tip de motoare sunt mai grele si mai costisitoare.

In acelasi timp, motorul este net mai complex decat unul SOHC, avand un numar mai mare de elemente ce sunt necesare pentru a pune in miscare cele doua axuri cu came. Un alt beneficiu ar fi ca motoarele de tipul DOHC permit ca bujia sa se afle in capul cilindrului. 

SOHC vs DOHC

DOHC, cunoscut initial, inainte de aparitia sistemului DOHC strict ca si OHC inseamna Single OverHead Cam.  In acest caz, axul cu came se afla deasupra pistonului. Spre deosebire de un motor OHV, unul OHC nu mai contine tije metalice ce comunica intre ax si supape.

Astfel, fiind mai putine piese in compozitie, nu se pierde un nivel atat de mare de energie si motorul devine net mai eficient. La acest gen de motoare vei intalni de obicei 2 sau 3 supape, existand posibilitatea sa fie si 4, insa intr-o combinatie mult prea complicata.

Daca insa ai de a face cu un motor SOHC de 4 cilindri, un motor DOHC nu va putea aduce multe beneficii in plus, greutatea sa extra fiind insa un minus mare. Principalul beneficiu pe care l-ar aduce un motor DOHC este acela ca foloseste mai multe supape pe cilindru.

La motoarele DOHC, bujia fiind in capatul cilindrului se obtine o ardere mai eficienta. De asemenea, un motor DOHC va permite implementarea cu usurinta a unor tehnologii de evacuare sau admisie. Pe scurt insa diferentele se pot reduce la faptul ca un motor SOHC va avea randamentul maxim la turatii mai joase, iar DOHC la turatii mai mari.

In acelasi timp, motoarele DOHC sunt net mai silentioase si eficiente. Este considerat ca cea mai buna performanta a motorului se poate obtine daca aerul circula cat mai lin prin capetele de cilindri. De aceea, motoarele DOHC permit o circulatie mai naturala a aerului, fara prea multe restrictii.

Te poti prinde chiar si de unul singur motorul tau de care tip este. Poti observa sub capota daca fulia de distributie este in partea superioara sau inferioara si daca este una singura sau sunt doua.

In mod normal, daca apar defectiuni sau probleme la acest capitol, nu te va ajuta mult sa stii aceste detalii deoarece va trebui sa apelezi la un mecanic. Insa e bine sa stii elemente tehnice legate de masina pe care o conduci, pentru orice eventualitate. 

Citeste si despre: ce inseamna motor in 4 timpi

Sursa foto: mechanics.stackexchange.com, pakwheels.com

Articole similare
P000B Raspuns lent din partea sistemului de pozitionare a arborelui cu came de evacuare

P000B Raspuns lent din partea sistemului de pozitionare a arborelui cu came de evacuare

Miscarea supapelor este tot timpul monitorizata si atunci cand apare o eroare in functionarea supapelor de evacuare acest cod va aparea.

Totul despre motoarele diesel

Totul despre motoarele diesel

Motorul diesel este un motor cu ardere interna in care combustibilul se aprinde datorita temperaturii inalte create de comprimarea aerului necesar arderii.

Totul despre sistemul mild-hybrid

Totul despre sistemul mild-hybrid

Motorul electric functioneaza ca un ajutor la motorul de combustie interna si nu este capabil sa alimenteze motorul de unul singur.

Totul despre bujiile auto

Totul despre bujiile auto

Este necesar sa stii ca bujiile se pot uza inainte de termenul initial, sau pot sa functioneze mai mult decat este prevazut.

Totul despre supapa PCV

Totul despre supapa PCV

In sistemul de ventilare interna, cea mai importanta piesa este supapa PCV, nu furtunurile sau alte piese adiacente.

Totul despre pompa de injectie

Totul despre pompa de injectie

In acest articol vom vorbi despre o piesa foarte complexa si foarte importanta, mai exact despre pompa de injectie.

Totul despre supraincalzirea motorului

Totul despre supraincalzirea motorului

Atunci cand motorul se supraincalzeste, cu siguranta trebuie sa cititi acest articol pentru a putea remedia problema, sau, puteti merge in service.

Totul despre conducerea defensiva

Totul despre conducerea defensiva

Conducerea defensiva se refera la soferii care prioritizeaza siguranta pe sosele in fata a orice altceva atunci cand se afla la volan.

Totul despre sistemul de evacuare

Totul despre sistemul de evacuare

Scopul marilor producatori, la inceput era sa creeze galerii de evacuare care sa fie pe cat posibil mai mici si solide.

Totul despre turbina auto

Totul despre turbina auto

Aici o sa afli ce este turbina masinii, ce rol are, cum iti dai seama ca este defecta, cum sa faci sa o intretii si de ce suiera atunci cand o accelerezi.

Totul despre convertizorul de cuplu

Totul despre convertizorul de cuplu

Acestea sunt cele mai importante informatii legate de convertizorul de cuplu al unei masini.

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Totul despre volanta - masa dubla/masa simpla

Unii soferi recurg la metoda de conversie din volanta cu masa dubla la volanta cu masa simpla. Acest lucru ne ajuta la fiabilitatea volantei.

Totul despre Tiptronic

Totul despre Tiptronic

Cum sa faca sa aduca „feeling-ul” si la masinile cu transmisie automata? Raspunsul a venit sub forma unei tehnologii inovative, numita transmisia Tiptronic.

Despre motorul M52B20 de la BMW

Despre motorul M52B20 de la BMW

M52B20 este un motor cu 6 cilindri in linie. A fost lansat in 1994 si face parte din seria M52 care include si motoarele M52B24, M52B25, M52B28 si S52B32.

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Despre motorul A25A-FKS de la Toyota

Toyota a introdus motorul A25A-FKS sau 2,5 D-4S in 2016 ca primul membru al noii familii de motoare "Motoare dinamice de forta".

Despre sistemul cu dubla evacuare

Despre sistemul cu dubla evacuare

Amestecul de aer si combustibil ramas este fortat sa iasa din cilindru prin supapele de evacuare, in galeria de evacuare si sa iasa prin sistemul de evacuare.

Despre motorul M40B18 de la BMW

Despre motorul M40B18 de la BMW

Motorul este sigur, insa in prezent este greu sa gasesti o masina cu acel motor si kilometraj putin.

Totul despre sistemul de injectie cu rampa comuna (Common Rail)

Totul despre sistemul de injectie cu rampa comuna (Common Rail)

Afla de la noi ce este sistemul Common Rail sau CRDI si cum functioneaza. Vezi cum a imbunatatit sistemul de injectie al motoarelor diesel.

Despre sistemul VANOS de la Bmw

Despre sistemul VANOS de la Bmw

Astazi vom explica ce este vanosul, cum funtioneaza, tipurile de vanos, fiabilitate si multe altele.

Totul despre servofrana

Totul despre servofrana

In momentul in care apasati pedala de frana a masinii, nu este necesara o apasare foarte puternica pentru a incetini masina.

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 2.0 TDI

Motorul 2.0 TDI Common Rail se bazeaza pe versiunea anterioara - motorul 2.0 TDI PD. Acest motor nou apartine familiei EA189 (scandalul emisiilor VW).

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Despre motorul HR16DE de la Nissan

Motorul Nissan HR16DE este rezultatul evolutiei motorului K4M de la Renault. Vehiculele Renault au fost echipate si cu acest motor, dar sub alt nume - H4M.

Despre motorul Volkswagen Audi 1.2 TDI

Despre motorul Volkswagen Audi 1.2 TDI

Motorul diesel de 3 cilindri 1.2 TDI-CR a aparut pentru prima data in 2009 ca noul motor pentru VW Polo.

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Despre motorul VK56DE de la Nissan

Motorul VK56DE a aparut in 2003 ca ​​unitate de putere pentru modelul Nissan Armada de pe piata americana.

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Totul despre discul si kit-ul de ambreiaj

Kit-ul de ambreiaj este compus din mai multe piese si anume, discul de ambreiaj, volantul, rulmentul si placa de presiune.

Totul despre anvelopele All-Season

Totul despre anvelopele All-Season

Sunt cauciucurile pentru toate anotimpurile intr-adevar bune pentru orice anotimp ?

Totul despre consumul de antigel

Totul despre consumul de antigel

Poate ati auzit la posesorii de masini mai vechi sau care au un numar foarte mare de kilometrii ca masina scoate fum alb si consuma antigel.

Despre motorul 1.6 dci de la Renault

Despre motorul 1.6 dci de la Renault

Motorul de 1,6 litri dCi 130 este un alt produs al Renault-Nissan Alliance, dezvoltat impreuna. Acest motor diesel cu patru cilindri a aparut in 2011.

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Despre motorul MR20DE de la Nissan

Este un motor mai puternic si cuplul mai mare al motorului care este dotat cu un lant de distributie acum fiabil.

Totul despre lichidul de servodirectie

Totul despre lichidul de servodirectie

Servodirectia este un sistem electric sau hidraulic care ofera asistenta la directie la viteze mici.