Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Curea distributie: Ce este cureaua de distributie si ce rol are?

Functionarea motorului se bazeaza pe o sincronizare perfecta tot timpul. In timp ce motorul parcurge cei 4 timpi - admisie, compresie, ardere si destindere, evacuare - are nevoie de o sincronizare perfecta intre arborele cotit si arborele cu came.

Arborele cotit misca pistoanele si arborele cu came deschide si inchide supapele de admisie si evacuare cu o precizie de ceas elvetian. O singura hiba in acest sistem perfect sincronizat va duce la un impact intre pistoane si supape, ceea ce inseamna distrugerea completa a motorului.

Cureaua de distributie joaca astfel un rol extrem de important, ea sincronizand cei doi arbori.

Cureaua de distributie este fabricata din cauciuc sau material sintetic ranforsat pentru o durata mai mare de viata. Pe interior cureaua de distributie are un numar fix de dinti. Ea este atasata sus de arborele cu came si jos de arborele cotit, asigurandu-se ca cei doi arbori lucreaza tot timpul impreuna.

In unele cazuri cureaua de distributie pune in functiune si pompa de apa. Este vital sa schimbi la timp cureaua de distributie, consecintele unei curele rupte sunt mult mai costisitoare.

Care este diferenta intre curea de distributie si lant de distributie?

Fiecare dintre cele doua vin cu avantaje si dezavantaje. Cureaua este mai silentioasa, dar trebuie schimbata mai des, lantul este mult mai durabil si multi producatori in garanteaza pe viata.

Avantajul lantului este ca incepe sa scoata sunete inainte sa cedeze si ai timp sa il schimbi inainte sa se rupa.

Semne ale unei curele de distributie care nu functioneaza corect

1. Motorul nu merge ca inainte

O curea de distributie uzata poate aluneca si poate sari cativa dinti, ceea ce inseamna ca aceea sincronizare perfecta despre care vorbeam tocmai a disparut.

Supapele de admisie si evacuare vor fi acum actionate cu intarziere sau chiar mai devreme decat trebuie, ceea ce inseamna ca motorul ruleaza defectuos.

2. Apare Check Engine in bord

Cu siguranta mai multi senzori vor observa ca motorul nu mai ruleaza cum trebuie si Check Engine te va atentiona ca ai o problema care trebuie investigata.

3. Se aude un ticait la motor

Motorul nu mai este lubrifiat cum trebuie si tachetii incep sa bata scotand aceste sunete de ticait.

4. Motorul nu mai porneste

Asta in cazul in care cureaua este rupta, o sa auzi motorul care incearca sa porneasca, dar nu o sa reuseasca vreodata. Daca cureaua s-a rupt in mers opreste imediat motorul si nu mai incerca sa il pornesti.

5. Presiune scazuta de ulei

6. Ulei care curge

In capatul arborilor o sa gasim niste role pe care cureaua sta asezata. Intre aceste role si blocul motor exista simeringuri care impiedica uleiul sa paraseasca motorul.

Daca cureaua se slabeste sunt sanse mari ca aceste simeringuri sa nu mai etanseze corect si motorul sa piarda ulei.

Daca nu stii sigur cand trebuie sa schimbi cureaua sau lantul de distributie verifica cartea masinii sau intreaba un mecanic cand ajungi la revizie, tot atunci o poti si verifica.

Sursa foto: monitor.co.ug, businessinsider.com, autoguru.com.au