Motoarele cu ardere interna sunt clasificate in doua mari categorii: motoare cu aprindere prin compresie ( diesel ) si motoare cu aprindere prin scanteie ( benzina ). Ambele au un ciclu de functionare. Pistonul, aflat in interiorul cilindrului, desfasoara patru curse, aceste curse sunt timpii motorului.
Timpul 1: Admisia. Pistonul se deplaseaza in jos, catre arborele cotit, permitand cilindrului sa absoarba amestecul de carburant. In aceasta faza, supapele de admisie sunt deschise, lasand aerul sa intre si cele de evacuare sunt inchise.
Timpul 2: Compresia. In acest timp si supapa de evacuare dar si cea de admisie sunt inchise. Pistonul incepe sa urce in interiorul cilindrului comprimand amestecul de carburant cu aer. In urma comprimarii, aerul se incalzeste si la diesel amestecul se auto-aprinde in urmatoarea faza.
Timpul 3: Arderea si destinderea. Amestecul de carburant din interiorul cilindrului este aprins cu ajutorul scanteii date de bujie in cazul benzinei si in cazul dieselului, se autoaprinde.
La sfarsitul arderii presiunea gazelor ajunge la 30-40 bar iar temperaturile depasesc 2200 grade Celsius. Datorita acestei presiuni pistonul incepe procesul de destindere, coborand in interiorul cilindrului si transmite fortele generate de explozie, arborelui cotit.
Timpul 4: Evacuare. In acest timp, supapa de admisie este inchisa iar cea de evacuare este deschisa. Supapa se deschide inainte ca pistonul sa ajunga in cel mai de jos punct, asigurand o eliminare optima a gazelor de evacuare.
Sursa foto: freepik.com, boschaftermarket.com